Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bez płatnie wyjaśnić, dlaczego...

Data: 2019-05-05 04:59:03
Autor: kamil.darczynski
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bez płatnie wyjaśnić, dlaczego...
To efekt zmian m.in. w Prawie bankowym wprowadzonych przez wchodzącą właśnie >w życie ustawę wdrażającą RODO (przepisy o ochronie danych osobowych) do >poszczególnych ustaw.

"Do tej pory klient, który starał się o pożyczkę albo kredyt i dostawał >odmowę, mógł tylko spekulować, dlaczego: czy problemem był rodzaj wykonywanej >pracy czy może wysokie koszty utrzymania rodziny? Banki - jeśli nawet >wyjaśniały swoje decyzje - poprzestawały na ogólnych formułkach. Teraz będzie >inaczej" - powiedziała PAP Katarzyna Szymielewicz z Fundacji Panoptykon, >która zabiegała o wprowadzenie tego przepisu w trakcie prac legislacyjnych >nad ustawą.

Jak tłumaczyła, zgodnie z nowymi przepisami banki i instytucje pożyczkowe >muszą wskazać, jakie konkretnie informacje o sytuacji zawodowej, finansowej >czy rodzinnej klienta zaważyły na negatywnej ocenie. "W przypadku banków z >prawa do wyjaśnienia możemy skorzystać także w przypadku decyzji pozytywnej, >np. jeśli chcemy dowiedzieć się, dlaczego bank oferuje nam kredyt na takich a >nie innych warunkach" - mówiła.

https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C446352%2Cjesli-bank-odmowil-kredytu-od-soboty-musi-bezplatnie-wyjasnic-dlaczego.html

Data: 2019-05-05 18:11:24
Autor: z
Jeśli bank odmówił kredytu, to od s oboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Ciekawe. Jeśli powołując się na RODO można wyciągnąć taki nakaz to dlaczego nie można wywnioskować zakazu pobierania dodatkowych danych (np. nr tel.) przez korporacje.

Data: 2019-05-05 20:48:44
Autor: J.F.
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Dnia Sun, 5 May 2019 04:59:03 -0700 (PDT), kamil.darczynski@gmail.com
napisał(a):

[...]

Taa ... a teraz takie madre komputery, "bo uzyskal pan/i 67pkt, a w
tym tygodniu udzielamy od 69" ?

Czy jeszcze szczegolowo wymienic punktacje ?

J.

Data: 2019-05-06 07:19:12
Autor: sczygiel
napisał(a):

> [...]

muszą wskazać, jakie konkretnie informacje o sytuacji zawodowej, finansowej czy rodzinnej klienta zaważyły na negatywnej ocenie.

Nic o punktach nie pisze. Pisze o szczegolowych aspektach.

I w teorii RODO pozwala wyciagnac wszystko co jest przypiete do danych czlowieka.
W IT to dziala, mozna sobie zazyczyc wszystkich danych. Wszystkich obrazkow, wyszukan, postow, statystyk jesli sa personalne...

W urzedach od pewnego czasu tez zaczyna dzialac, tyle ze tam maja nie zautomatyzowany proces.

Myse ze w praktyce taki bank po odmowie kredytu, albo i po jego przyznaniu, bo czemu nie, powinien musiec przekazac klientowi pelna aplikacje kredytowa.
I tam powinno sie znalezc to co klient podal ale i to co pozbierali z BIK, swoich systemow, to co napisal analityk i tak dalej.

W sumie ciekawie moglo by byc. Gdy nagle bank musi ujawnic co zbiera i jak ocenia.

Data: 2019-05-06 14:36:40
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-05 o 13:59, kamil.darczynski@gmail.com pisze:

https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C446352%2Cjesli-bank-odmowil-kredytu-od-soboty-musi-bezplatnie-wyjasnic-dlaczego.html

no to dobrze, mój klient dostał ostatnio decyzję negatywną z powodu "zbyt duże ryzyko dla banku", czy bank podał powód? TAK, czy klient ma jakąś korzyść z tej wiedzy? NIE, gdyż banki mają prawo indywidualnie podchodzić do ryzyka i dodatkowo nie muszą informować o tym jakie mają procedury...

RobertS

Data: 2019-05-06 05:46:26
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 14:36:35 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:

[...]

Co by dało Twojemu klientowi gdyby uzyskał dokładniejszą informacje?

Data: 2019-05-06 15:15:41
Autor: Robert Tomasik
W dniu 06.05.2019 o 14:46, Kris pisze:

[...]

Tu akurat się z Tobą nie zgodzę. Jakby wiedział, że powiedzmy powodem
było zbyt niskie wynagrodzenie, to może podjąć dodatkową pracę przykładowo.

Data: 2019-05-06 06:20:31
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 15:15:45 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

Tu akurat się z Tobą nie zgodzę. Jakby wiedział, że powiedzmy powodem
było zbyt niskie wynagrodzenie, to może podjąć dodatkową pracę przykładowo.

Jak podejmiesz dodatkową pracę i będziesz więcej zarabiał to może i kredyt niepotrzebny się wtedy okaże.
Albo bank i tak napisze "zbyt wysokie ryzyko"
Kredytu z reguły potrzebujesz "na dzisiaj" a średnia zarobków jest liczona z 3 ostatnich miesięcy najczęściej.

Data: 2019-05-06 16:42:14
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:15bcf8a2-d2a0-4d27-88d6-1568febef3ad@googlegroups.com...
[...]

Bo dodatkowa praca ... dostanie kredyt, rzuci :-)

Albo cos sie stanie, przyjdzie komornik, i co klient powie ? Na komornika tyrał nie będę :-)

Kredytu z reguły potrzebujesz "na dzisiaj" a średnia zarobków jest liczona z 3 ostatnich miesięcy najczęściej.
Z tym tez roznie bywa.

"Na dzis" ... wiele bankow sie chwali, a ile rzeczywiscie zalatwi  "na dzis" ?

J.

Data: 2019-05-07 11:27:22
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-06 o 16:42, J.F. pisze:

Bo dodatkowa praca ... dostanie kredyt, rzuci :-)

Albo cos sie stanie, przyjdzie komornik, i co klient powie ? Na komornika tyrał nie będę :-)

bywa i tak, różne rzeczy się dzieją jak już kredyt zostanie wypłacony...

RobertS

Data: 2019-05-07 11:26:10
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-06 o 15:20, Kris pisze:

[...]

to zależy od konkretnej sytuacji, jak zaczniesz zarabiać 5kzł zamiast 4kzł a potrzebujesz np. 300kzł kredytu to ta podwyżka ma znaczenie

liczona jest średnia z 3,6 lub 12 m-cy + do tego dodatki itp...wszystko zależy od banku

ale jak ktoś dostał podwyżkę to po pierwszym wpływie na konto można poprosić, aby zdolność była liczona dla nowej kwoty a nie średniej za poprzednie miesiące

RobertS

Data: 2019-05-06 15:21:00
Autor: z
[...]

Racja.
Ale zastanówmy się dlaczego bank utajnia takie informacje przed klientem?
Czego to jest wyraz? Czy przypadkiem nie zachwianej równowagi na rynku?
Trzeba aż rodosrodo żeby dwie strony umowy mogły sobie powiedzieć co i jak?
Gdzie wolny rynek i liberalna gospodarka? ;-)

Data: 2019-05-06 07:06:17
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 15:21:29 UTC+2 użytkownik z napisał:

Racja.
Ale zastanówmy się dlaczego bank utajnia takie informacje przed klientem?
A zataja??
"negatywna ocena zdolności kredytowej"
"zbyt wysokie ryzyko transakcji"
itp
Wchodząca w życie ustawa zmieni tylko tyle że kazdy kto będzie chiał informację w stylu jak wyżej(no może trochę bardziej rozbudowaną) dostanie na papierze.
Jeden papier więcej i tyle
Skoro bank nie chce danej osobie udzielić kredytu to raczej trudno go do zmusić aby udzielił.

Czego to jest wyraz? Czy przypadkiem nie zachwianej równowagi na rynku?
Trzeba aż rodosrodo żeby dwie strony umowy mogły sobie powiedzieć co i jak?
Gdzie wolny rynek i liberalna gospodarka? ;-)

Bank nie chce z Toba współpracować to na siłę nie dopomagaj się tej współpracy.

Data: 2019-05-06 16:37:59
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4faa9008-a3f7-4a1c-b4c4-ec8a89792703@googlegroups.com...
[...]

Ale szczegoly zataja.

[...]

Chodzi mi po glowie,
Art. 118.
§ 1. Kto, w celu wyniszczenia w całości albo w części grupy narodowej, etnicznej, rasowej, politycznej, wyznaniowej lub grupy o określonym światopoglądzie,
[...]
§ 2. Kto, w celu określonym w § 1, stwarza dla osób należących do takiej grupy warunki życia grożące jej biologicznym wyniszczeniem, stosuje środki mające służyć do wstrzymania urodzeń w obrębie grupy lub przymusowo odbiera dzieci osobom do niej należącym,
podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 5 albo karze 25 lat pozbawienia wolności.

I ja bym sie tu zastanowil, czy odmowienie kredytu hipotecznego np mlodemu nauczycielowi, to nie spelnia par 2 :-)

[...]

Ale moze wlasnie ma obowiazek wyjasnic czemu nie chce :)

J.

Data: 2019-05-06 20:37:14
Autor: z
W dniu 2019-05-06 o 16:06, Kris pisze:
Bank nie chce z Toba współpracować to na siłę nie dopomagaj się tej współpracy.

Jeśli wszystkie banki odmawiają współpracy i zatajają informacje to ja się domagam odebrania im gwarancji państwowych i wszystkich ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Chcą się zachowywać normalnie jak każdy na rynku proszę bardzo.
Tylko WARA od moich podatków które idą na taką ochronę.

I tu przypominam że polskie banki WRÓĆ banki operujące na terenie Polski kiedy Polacy sa na dorobku i ich zarobki, zarobki polskich firm są kilka razy mniejsze niż na zachodzie...
to te banki nadal nawet po wprowadzeniu podatków dalej są bardziej rentowne niż operujące w Niemczech.

I trzeba to głośno powtarzać bo ta zgraja potrafi się tylko panoszyć i zmawiać (ukrywanie informacji o powodach...) a odpowiadać za swoje czyny to już NIE!

TAK oglądałem wczoraj kolejny raz Big Short i Was namawiam.
To powinna być lektura obowiązkowa. Np. żeby zdać maturę. Jak już jesteśmy na czasie :-)

Data: 2019-05-07 11:30:10
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-06 o 20:37, z pisze:
[...]

a inny klient powie, że sobie nie życzy aby jego pieniądze (z depo) były pożyczane osobom, których sytuacja jest powiedzmy wątpliwa...

każdy ma swoją rację

jak jeden czy dwa banki nie chcą dać to ok, gorzej jak wszystkie odmawiają

RobertS

Data: 2019-05-07 17:35:22
Autor: z
W dniu 2019-05-07 o 11:30, RobertS pisze:
jak jeden czy dwa banki nie chcą dać to ok, gorzej jak wszystkie odmawiają

Nie było by chyba całego zamieszania jakby chodziło o jeden czy dwa banki.. Nieprawdasz? ;-)

Data: 2019-05-07 13:05:30
Autor: Kris
W dniu wtorek, 7 maja 2019 17:35:25 UTC+2 użytkownik z napisał:
W dniu 2019-05-07 o 11:30, RobertS pisze:
> jak jeden czy dwa banki nie chcą dać to ok, gorzej jak wszystkie odmawiają

Nie było by chyba całego zamieszania jakby chodziło o jeden czy dwa banki.. Nieprawdasz? ;-)

A no.
A skoro jeden nie chce dać, drugi nie chce dać i trzy kolejne nie chcą dać kredytu to wniosek jaki wyciągasz?
Że banki wredne czy że zbyt duże ryzyko żeby dać takiemu kredyt?

Data: 2019-05-07 22:45:26
Autor: z
W dniu 2019-05-07 o 22:05, Kris pisze:

A skoro jeden nie chce dać, drugi nie chce dać i trzy kolejne nie chcą dać kredytu to wniosek jaki wyciągasz?
Że banki wredne czy że zbyt duże ryzyko żeby dać takiemu kredyt?

Że nie chcą podać przyczyny odmowy a klient musi się bujać po całym mieście po próżnicy i wtedy dochodzi do wniosku że banki wredne i idzie do parabanku czy innego przybytku pakując się w kłopoty ;-)

Data: 2019-05-07 22:59:05
Autor: Dawid Rutkowski
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Ale może dwa najtańsze odmówią, a te droższe się zgodzą?
I wtedy można trochę "poprawić" (jak w żabie z KK ;) i jednak dostać najtańszy.

Data: 2019-05-08 20:15:45
Autor: RobertS
[...]

to znaczy, że jest jakiś ważny powód, wystarczy jakiś wpis w KRD za zapomniany mandat i po sprawie, na szczęscie to akurat można łatwo wyprostować

RobertS

Data: 2019-05-07 21:09:14
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-07 o 17:35, z pisze:
W dniu 2019-05-07 o 11:30, RobertS pisze:
jak jeden czy dwa banki nie chcą dać to ok, gorzej jak wszystkie odmawiają

Nie było by chyba całego zamieszania jakby chodziło o jeden czy dwa banki.. Nieprawdasz? ;-)

w takim wypadku najwidoczniej w tych dwóch bankach klient źle wypada na scoringu, ale są przecież inne...

RobertS

Data: 2019-05-07 22:39:19
Autor: z
W dniu 2019-05-07 o 21:09, RobertS pisze:
w takim wypadku najwidoczniej w tych dwóch bankach klient źle wypada na scoringu, ale są przecież inne...

ależeszmizaimponiłeśtymlogicznymwywodem ;-)

Data: 2019-05-06 16:17:44
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 06.05.2019 z <z@z.pl> napisał/a:

Gdzie wolny rynek i liberalna gospodarka? ;-)

No właśnie, gdzie? Wolny rynek byłby wtedy,
gdyby każdy mógł sobie założyć bank :-)

Data: 2019-05-06 20:50:33
Autor: z
W dniu 2019-05-06 o 18:17, Dominik Ałaszewski pisze:

No właśnie, gdzie? Wolny rynek byłby wtedy,
gdyby każdy mógł sobie założyć bank :-)

Wężykiem ;-)

Data: 2019-05-07 11:31:10
Autor: RobertS
Jeśli bank odmówił kredytu, to od s oboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
W dniu 2019-05-06 o 18:17, Dominik Ałaszewski pisze:

No właśnie, gdzie? Wolny rynek byłby wtedy,
gdyby każdy mógł sobie założyć bank :-)

a ktoś ci tego broni? warunki są jasno określone w PB

RobertS

Data: 2019-05-07 09:51:49
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 07.05.2019 RobertS <bob75@xpostx.pl> napisał/a:

a ktoś ci tego broni? warunki są jasno określone w PB

Nie piszę, że ktoś mi tego broni, tylko że
jeśli do prowadzenia jakiejś działalności jest
potrzebne zezwolenie, koncesja czy temu podobne
to nie jest to wolny rynek. I tyle. Zwyczajne stwierdzenie faktu, bez oceny (czy tak być powinno, czy to dobrze czy źle itp). --

Data: 2019-05-07 04:03:54
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 7 maja 2019 11:51:50 UTC+2 użytkownik Dominik Ałaszewski napisał:
Dnia 07.05.2019 RobertS napisał/a:

> [...]

Nie piszę, że ktoś mi tego broni, tylko że
jeśli do prowadzenia jakiejś działalności jest
potrzebne zezwolenie, koncesja czy temu podobne

Wolny rynek nie oznacza, że wolno kraść albo oszukiwać.
Kończy się oczywiście, gdy koncesja jest uznaniowa albo limitowana.
Ale gdy jest to tylko rodzaj "śledztwa przed popełnieniem przestępstwa" to w czym problem? To nie przedsiębiorca płaci za to za śledztwo (no dobra, nie wyłącznie przedsiębiorca, bo to z jakiejś części jego podatku będzie).

Zaś bank założyć jest łatwiej, niż się wydaje - vide banki spółdzielcze... Co prawda jest "spółdzielczy", to trochę jak "uniwersytet ekonomiczny" - ale jednak bank ;>

Data: 2019-05-07 13:06:43
Autor: RobertS
[...]

tylko czy każdy może sobie założyć BS? nie jest potrzebna do tego spółdzielnia?

nie kojarzę też, aby BSów przybywało (powstawały nowe), raczej jest ich coraz mniej...

RobertS

Data: 2019-05-07 04:18:00
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 7 maja 2019 13:06:44 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:

> [...]
> tylko czy każdy może sobie założyć BS? nie jest potrzebna do tego spółdzielnia?

No to trzeba założyć spółdzielnię, to problem?
Dał nam przykład Bierecki, jak to robić.

nie kojarzę też, aby BSów przybywało (powstawały nowe), raczej jest ich coraz mniej...

Bo padają jak muchy, ale o tym sza jest.
Zresztą jest ich wciąż ponad 550, niektóre drobniejsze niż SKOKi.
Coś podczas afery KNF było o tym, że jakiś straszny problem może być, bo spółdzielniom nakazano zrzeszanie pod rygorem likwidacji, a kilkadziesiąt się właśnie obraziło na któryś z banków zrzeszających i chciały sobie założyć nowy - wszystko już było gotowe, komputery, zarządi, statuty itp. - a pojawił się jakiś problem, że tego zrzeszającego nie założą.
Ale afera przykryła wszystko.
Poza tym to straszna głupota - pewnie wycelowana w dwie spółdzielnie poza zrzeszeniami, czyli Krakowski i Brodnicki BS - jedyne, które sobie jakoś radzą sensownie.
No, jest jeszcze podkarpacki - czyli pierwszy bank dojnej zmiany, nawet karty diners club zaczął po wyborach wydawać. Ale został szybko zmieniony na alior i żubra - bo tam to dopiero można doić...

Data: 2019-05-07 12:59:30
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-07 o 11:51, Dominik Ałaszewski pisze:
[...]

5M ojro, odpowiednie osoby do zarządu i możesz się starać o otwracie banku

ps
gdyby była totalna dowolność w otwieranie ww. to chciałbyś wpłacić kasę do banku, którego właścicielami jest np.  Janusz i jego szwagier?

niektóre dziedziny życia, jednak powinny być regulowane

RobertS

Data: 2019-05-07 17:32:44
Autor: z
W dniu 2019-05-07 o 12:59, RobertS pisze:
niektóre dziedziny życia, jednak powinny być regulowane

Regulowany bank w XXI wieku w opiekuńczej europie nie może tak po prostu powiedzieć klientowi NIE DAM i kropka.

Powtarzam. Drukarz który odmówił wykonania usługi klientowi został skazany.

Taką sobie wyobrażam sytuację:
Przychodzi do banku łysy, gruby, arab, hindus, żyd, gej czy inne lgbt... do wyboru
Zgodnie z poprawnością polityczną i rozwydrzonymi zwyczajami może pomyśleć że jest dyskryminowany bo nie dostał kredytu i nie wyjaśniono mu dlaczego. Taki gej to już by na pewno zrobił awanturę na miejscu ;-)
Jak jest w USA? Grube miliony odszkodowania? :-)

Data: 2019-05-08 05:25:24
Autor: Dominik Ałaszewski
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Dnia 07.05.2019 RobertS <bob75@xpostx.pl> napisał/a:

5M ojro, odpowiednie osoby do zarządu i możesz się starać o otwracie banku

Ależ ja nie przeczę, że każdy może być miliarderem. Wystarczy
mieć miliard. Jeśli coś jest regulowane, to nie jest to wolny
rynek i tyle.

gdyby była totalna dowolność w otwieranie ww. to chciałbyś wpłacić kasę do banku, którego właścicielami jest np.  Janusz i jego szwagier?

To zależy (ile, na jakich warunkach, moja znajomość firmy). A Ty chciałbyś zainwestować ryzykownie jakąś część kapitału? Duży zysk, duże ryzyko?

Oczywiście należy tego zabronić bo ludzie są głupi, należy się nimi opiekować, oni sami nie potrafią o siebie
zadbać :-)

A tak bajdełej, myślisz że jak Izak Rotszyld zaczynał
karierę, to miał 5M ojro i odpowiednie osoby w zarządzie? ;-)

niektóre dziedziny życia, jednak powinny być regulowane

Być może. Ale jak wspomniałem, akurat pominąłem ocenę
moralną, jedynie stwierdziłem fakt.

Data: 2019-05-07 23:00:26
Autor: Dawid Rutkowski
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
A czemu moralnie brzydzisz się spółdzielnią?
Ja też, ale tylko mieszkaniową ;>

Data: 2019-05-08 13:38:31
Autor: Dawid Rutkowski
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
To jakie są minusy?
I jakie plusy?
Oraz wobec czego te plusy i minusy?
I jak dużą SM masz?

Data: 2019-05-09 09:30:22
Autor: RobertS
[...]

mam mieszkanie i w SM i we WM

SM jest ogromna, kierownictwo osiedla (jednego z wielu) obejmuje kilka tysięcy mieszkań mieszkań i ileś tysięcy ludzi (więcej niż w wielu miastach powiatowych)

we WM mieszkań jest 40 i mieszka w nich jakieś 120 osób

znacznie łatwiej wdrożyć jakiś pomysł we WM, natomiast SM zajmuje się życiem mieszkańców znacznie szerzej, boisko, kluby, różne lokalne inicjatywy, których we wspólnocie nie ma

w SM budynki są sporej powierzchni, działki są duże, sporo zieleni, miejsc postojowych itd...natomiast we wspólnocie działka jest malutka (deweloper wcisnął tyle budynków ile tylko mógł), mamy dwie ławki, kawałek trawnika, kilka krzaków i jedno drzewo, jak dobrze spojrzę to widzę co sąsiad je na obiad, jak przyjadą znajomi to muszą zostawić auto poza osiedlem, jeżeli nie ma miejsca dla gości

temat rzeka...

RobertS

Data: 2019-05-09 10:21:48
Autor: ń
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Ale bywa i dokładnie na odwrót.

-- -- -
SM jest ogromna, kierownictwo osiedla obejmuje kilka tysięcy mieszkań mieszkań i ileś tysięcy ludzi
we WM mieszkań jest 40 i mieszka w nich jakieś 120 osób

Data: 2019-05-10 06:19:53
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 9 maja 2019 09:30:24 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:
> [...]

w SM budynki są sporej powierzchni, działki są duże, sporo zieleni, miejsc postojowych itd...natomiast we wspólnocie działka jest malutka (deweloper wcisnął tyle budynków ile tylko mógł), mamy dwie ławki, kawałek trawnika, kilka krzaków i jedno drzewo, jak dobrze spojrzę to widzę co sąsiad je na obiad, jak przyjadą znajomi to muszą zostawić auto poza osiedlem, jeżeli nie ma miejsca dla gości

No to rzeczywiście porównujesz realne implementacje socjalizmu i kapitalizmu.

I jeszcze musisz porównać, ile płacisz w SM za te wielkie tereny oraz "kaowca", ale ile w WM za mikroskopijną zonę.
Oraz to, że te tereny w SM to w większości jednak parkingi.
Chyba że u Was nie ma użytkowania wieczystego, to koszty spadają.
I w sumie spółdzielnia mądra, że teren trzyma - jeśli ktoś będzie "zagęszczać", to tylko ona sama.
Koło mnie jest takie osiedle, gdzie kiedyś były spółdzielnie - a może nawet jedna wielka - a potem w każdym bloku powstała osobna wspólnota. Jako że działki na użytkowanie wieczyste, a wycena poszybowała, to powycinali działki pod blokami i resztę oddali miastu - naiwnie licząc, że pozostanie to terenem zielonym. Niestety - działki miasto oddało w zamian za inne poroszczeniowe i już mają bardzo ładnie to wszystko pozagęszczane - a płacz jaki...

U mnie we wspólnocie jest 160 mieszkań i 12 usług - to i tak lepiej, niż 775 w poprzedniej (chyba rekord deweloperski), ale i tak załatwić coś jest bardzo trudno - udaje się jedynie dzięki temu, że deweloper wyłudził od wszystkich właścicieli pełnomocnictwo do głosowania udziałami w garażu, który ma 35,3% - więc do podjęcia decyzji potrzeba 25% właścicieli, a nie 50%.

40 mieszkań to jest piko-WM, a jak jeszcze piszesz, że to kilka budynków, to to raczej budyneczki. W takiej to się coś da zdziałać - choć u mnie największy problem to to, że pół bloku to hotel :(
I nawet nie udało się pozbyć zarządu dewelopera - ale cud się stał i sami zrezygnowali - być może przestraszyli się sami swoich przekrętów, ciekawe, czy da się ich za to ścignąć...

Data: 2019-05-09 10:23:02
Autor: ń
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Jak w SM nie masz KW, to nie do znalezienia przez komornika ;-)

-- -- -
I jakie plusy?

Data: 2019-05-08 20:16:59
Autor: RobertS
Jeśli bank odmówił kredytu, to od s oboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
A czemu moralnie brzydzisz się spółdzielnią?
Ja też, ale tylko mieszkaniową ;>

dlaczego?
mieszkam w SM i oprócz minusów są też plusy

RobertS

Data: 2019-05-06 16:39:10
Autor: J.F.
Użytkownik "z"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5cd034be$0$536$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale to jest wlasnie wolny rynek - nie damy panu kredytu, bo nie ...

J.

Data: 2019-05-06 20:47:09
Autor: z
W dniu 2019-05-06 o 16:39, J.F. pisze:
Ale to jest wlasnie wolny rynek - nie damy panu kredytu, bo nie ...

A drukarz co odmówił usługi klientowi co mu się nie podobał został SKAZANY. Taki ku...a WOLNY RYNEK.
Ja bym przywalił kary z tego samego paragrafu (albo podobnego np, zaczerpniętego z RODO, nie takie durne dyrektywy UE uchwalała)

Data: 2019-05-07 22:52:07
Autor: Robert Tomasik
W dniu 06.05.2019 o 15:21, z pisze:

[...]

Bo ludzie zaczną naciągać dane przed ich weryfikacją. I tak już tak
robią, ale tu muszą pracownicy banków im pomagać.

Data: 2019-05-08 14:12:43
Autor: z
Jeśli bank odmówił kredytu, to od s oboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...

Bo ludzie zaczną naciągać dane przed ich weryfikacją.
Dziwny argument. Przecież banki dają jak ktoś spełnia wymagania bo muszą zarabiać a nowy klient jest najcenniejszy ;-) a dodatkowo jest konkurencja między bankami...

AAA nie ma konkurencji. Jest zmowa. No to wszystko jasne :-)

Data: 2019-05-09 09:32:17
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-08 o 14:12, z pisze:

Bo ludzie zaczną naciągać dane przed ich weryfikacją.

przecież cały czas to robią, jeżeli klient jest mądry to przyjdzie do mnie kilka miesięcy przed planowanym kredytem, sprawdzę czy wszystko w porządku i ew. podpowiem co zmienić, aby bank zaakceptował wniosek

czasem chodzi o drobiazgi, które dla mnie są oczywiste, a klienci są mega zdziwieni, że dostali odmowę

RobertS

Data: 2019-05-09 09:59:32
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2019-05-09 o 09:32, RobertS pisze:

czasem chodzi o drobiazgi, które dla mnie są oczywiste, a klienci są mega zdziwieni, że dostali odmowę

Skoro to drobiazgi to nie dziwię się, że są mega zdziwieni.
P.G.

Data: 2019-05-09 20:26:40
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-09 o 09:59, Piotr Gałka pisze:
[...]

może bardziej "drobiazgi", przykład takiego zdziwienia, klient z branży IT, umowa o pracę, wypłata w DKK, dochód ok. 25kzł miesięcznie

i w żadnym banku komercyjnym (odnośnie BSów się nie wypowiadam) kredytu hipo nie otrzyma ;-/

tak samo dowolny dochód, nawet w EUR ale uzyskiwany z JDG za granicą, brak akceptacji dochodu

RobertS

Data: 2019-05-10 06:22:58
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 9 maja 2019 20:26:41 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:

[...]

Ale "nie bo nie" i już, czy jednak potrafisz to jakoś "uzdrowić"? ;>
Czy też może jest jakaś odpowiedź, dlaczego nie?
Bo w DKK? Czy pracodawca zagraniczny (a niby unia)?
Czy na konto w duńskim banku? To niech do kantoru aliora przelewa.

Data: 2019-05-10 20:18:14
Autor: RobertS
[...]

zgodnie z rekomendacją KNF kredyt hipo możesz otrzymać TYLKO w walucie, w której masz dominujący dochód, w DKK żaden bank w Polsce kredytów nie udziela więc klient jest pozamiatany

liczy się waluta dochodu a nie gdzie jest kasa przelewana

inny przykład:
klientka pracuje w firmie w kraju arabskim, tak długo jak wynagrodzenie otrzymywała w USD było ok, ale zmienili jej (+ znacząca podwyżka) na tamtejsze dirhamy i teraz nieruchomość w POlsce już tylko za gotówkę (lub z kredytu gotówkowego, który jest min. 3x droższy)

RobertS

Data: 2019-05-11 00:39:19
Autor: Dawid Rutkowski
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Hmm, to aż tak, że nic a nic?
Jakaś nowa rekomendacja?
ZTCP to było ostre podniesienie warunków przy różnych walutach dochodu i kredytu - czyli wkład własny 30%(?) i rata nie większa niż 60%(?) dochodu - ale żeby nic a nic?
To w dolarach i euro jeszcze mozna dostać? Albo we frankach?
Dolar w sumie ssie, LIBOR 2%, ale na euro ujemny, a na franku jeszcze bardziej...

Data: 2019-05-12 04:15:24
Autor: Dawid Rutkowski
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Udzielają w walutach dla zarabiających w PLN, czy wymagają zarobków w walucie? I jaka marża/prowizja w stosunku do złotówkowego z tym samym wkładem własnym?
Oczywiście pytam o żubra - a to ten "właściwy" czy hipoteczny?

Ciekawostka, że w walutach dają tylko banki reżimowe - wiedzą coś?

Data: 2019-05-12 20:56:47
Autor: RobertS
[...]

TYLKO w walucie, w której zarabiasz, dostaję wynagrodzenie w EUR to kredyt tylko w EUR, zarabiasz w PLN to tylko w PLN

tylko PeKaO SA, BH nie daje w walutach

Ciekawostka, że w walutach dają tylko banki reżimowe - wiedzą coś?

niedawno było ich więcej, ale DB się skończył, Santander wycofał, a BOŚ to taki bank, w którym raczej się wiele nie działo...

RobertS

Data: 2019-05-12 12:42:10
Autor: Dawid Rutkowski
Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Rzeczywiście, furtka była jeszcze w wersji z 2011, w tej z 2013 już "nie bo nie" - choć użyta jest konstrukcja "powinien", więc specjalni klienci też mogą być - jak np. żona pinokia...

Data: 2019-05-13 08:35:49
Autor: RobertS
[...]

tylko tyle słyszałem, że BSy mają inne podejście do tej ustawy i różne rzeczy (po dogadaniu z dyrekcją) potrafią przejść

oczywiście nic za darmo, ale ponoć można

z ww. nie współpracuję, gdyż musiałbym brać prowizję od klientów a tego nie robię

RobertS

Data: 2019-05-13 10:10:21
Autor: Pete
[...]

'powinien' po prawniczemu = 'musi'

Data: 2019-05-13 03:34:54
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu poniedziałek, 13 maja 2019 10:10:22 UTC+2 użytkownik Pete napisał:
> Rzeczywiście, furtka była jeszcze w wersji z 2011, w tej z 2013 już "nie bo nie" - choć użyta jest konstrukcja "powinien", więc specjalni klienci też mogą być - jak np. żona pinokia...
> [...]

Tak? To by sporo wyjaśniało, ale jednak po polsku tak nie jest.

Zaś żona pinokia dostała ten kredyt CHF w 2008 - to gwoli sprawiedliwości dziejowej, inna sprawa, że nie pokazuje to kondycji mentalnej (niestety) premiera w dobrym świetle.

Za to teraz w CHF to by było coś - a nie dają łobuzy ;>
Inna sprawa, że przy takiej władzuni pakowanie się w jakikolwiek kredyt to pakowanie się w kłopoty - i wibor skoczy i złotówka na pysk padnie.
Tak naprawdę to obecnie z dwojga złego należałoby tak żyć, by móc w testamencie wpisać: "będąc przy zdrowych zmysłach wydałem wszystko"...

Ale za to dziwię się bankowi, który przy zarobkach w DKK nie da kredytu w PLN - no chyba że tylko marna interpretacja rekomendacji S go powstrzymuje.

Data: 2019-05-15 19:01:07
Autor: RobertS
Jeśli bank odmówił kredytu, to od s oboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...

Za to teraz w CHF to by było coś - a nie dają łobuzy ;>

nawet gdybyś w CHF zarabiał, taka jest awersja do tej waluty...

[...]

dokładnie tak jak piszesz, bank nie da, bo nie będzie działał wbrew nadzorowi, który wydał tylko rekomendację...

RobertS

Data: 2019-05-12 11:54:26
Autor: RobertS
Jeśli bank odmówił kredytu, to od s oboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
Hmm, to aż tak, że nic a nic?
Jakaś nowa rekomendacja?

nowa to ona nie jest
Rekomendacja KNF dotycząca zgodności waluty ekspozycji kredytowej i dochodu, która weszła w życie 01.07.2014 roku

[...]

obecnie tylko dwa banki udzielają kredytów walutowych:
ALIOR - waluty EUR, GBP, USD
PEKAO SA - waluty EUR, GBP, USD, SEK, NOK

(jak widać w CHF nikt już kredytów nie udziela)

w PeKaO teoretycznie wystarczy 30% wkładu własnego (na 15 lat) lub 40% (na 20 lat), ale realnie zwykle analityk wymaga, aby było to więcej

w Aliorze wkład własny niższy, ale warunki gorsze...

RobertS

Data: 2019-05-09 19:00:59
Autor: z
[...]

To jaki jest sens żeby ukrywać drobiazg który jest powodem odmowy?
Trzeba aż RODOSRODO żeby wprowadzać NORMALNOŚĆ?

A jeśli powody odmowy są POWAŻNE to tym bardziej klient powinien je znać.
Chyba że banki mają jakieś ukryte podstępne powody i plany ... ;-)

Data: 2019-05-09 19:58:36
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2019-05-09 o 19:00, z pisze:

A jeśli powody odmowy są POWAŻNE to tym bardziej klient powinien je znać.
Chyba że banki mają jakieś ukryte podstępne powody i plany ... ;-)

- Odrzucamy wniosek o KK, bo chodzi panu tylko o wisienki.
- Skąd takie informacje?
- Z pana wpisów na facebooku.
- Ciekawe. Nie mam konta na facebooku.
P.G.

Data: 2019-05-07 11:23:43
Autor: RobertS
[...]

jeżeli nie miałby zdolności kredytowej to składanie wniosku byłoby bez sensu

po co robić zapytanie w BIK

RobertS

Data: 2019-05-08 00:24:12
Autor: Robert Tomasik
W dniu 07.05.2019 o 11:23, RobertS pisze:

[...]

Zdolność kredytowa jest pojęciem nieostrym i względnym.

Data: 2019-05-08 20:17:45
Autor: RobertS
Jeśli bank odmówił kredytu, to od s oboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...

Zdolność kredytowa jest pojęciem nieostrym i względnym.

każdy bank ma własny sposób jej liczenia, jak nie ma zdolności w jednym to może być w innym

RobertS

Data: 2019-05-07 11:22:55
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-06 o 14:46, Kris pisze:

Co by dało Twojemu klientowi gdyby uzyskał dokładniejszą informacje?

chciał po prostu wiedzieć czy to on jest problemem (sytuacja finansowa) czy nieruchomość, którą chce kupić

RobertS

Data: 2019-05-07 02:34:03
Autor: Kris
W dniu wtorek, 7 maja 2019 11:22:51 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:
W dniu 2019-05-06 o 14:46, Kris pisze:

> Co by dało Twojemu klientowi gdyby uzyskał dokładniejszą informacje?

Tak na szybko czytam "Art. 105 1a. Banki, inne instytucje ustawowo upoważnione do udzielania kredytów, instytucje pożyczkowe oraz podmioty, o których mowa w art. 59d ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, a także instytucje utworzone na podstawie art. 105 ust. 4, mogą w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego podejmować decyzje, opierając się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, danych osobowych - również stanowiących tajemnicę bankową - pod warunkiem zapewnienia osobie, której dotyczy decyzja podejmowana w sposób zautomatyzowany, prawa do otrzymania stosownych wyjaśnień co do podstaw podjętej decyzji, do uzyskania interwencji ludzkiej w celu podjęcia ponownej decyzji oraz do wyrażenia własnego stanowiska.."

Kredyty mieszkaniowe sa niekonsumenckie więc chyba wypadają z tej zmiany

Data: 2019-05-07 11:38:19
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-07 o 11:34, Kris pisze:

[...]

wymienione są banki i inne, które podlegają po ustawę o kredycie konsumenckim

cokolwiek napiszą banki i tak znajdą sposób, aby to obejść tak jak w ustawie o kredycie hipo...

RobertS

Data: 2019-05-07 02:43:08
Autor: Kris
W dniu wtorek, 7 maja 2019 11:38:15 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:

wymienione są banki i inne, które podlegają po ustawę o kredycie konsumenckim

cokolwiek napiszą banki i tak znajdą sposób, aby to obejść tak jak w ustawie o kredycie hipo...

To oczywiste.
Klient jak się będzie  domagał informacji to dostanie kolejną kartkę papieru z bełkotem prawnym i tyle.

Data: 2019-05-07 13:01:15
Autor: RobertS
W dniu 2019-05-07 o 11:43, Kris pisze:

To oczywiste.
Klient jak się będzie  domagał informacji to dostanie kolejną kartkę papieru z bełkotem prawnym i tyle.

i otóż to, nie sądzę, aby jakieś nowe regulacje cokolwiek zmieniły

kolejne ustawy powodują, że jest coraz więcej papierów a klienci i tak swoje bankowi oddadzą (jeżeli już im pożyczy)

RobertS

Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bez płatnie wyjaśnić, dlaczego...