Jednoosobowa działalność gospodarcza a zagraniczne kontrakty

Data: 2011-11-04 17:43:38
Autor:
Jednoosobowa działalność gospodarcza a zagraniczne kontrakty
Witam ekspertów.

Pytanie ogólne: czy jednoosobowa działalność gospodarcza zarejestrowana w Polsce zawsze odprowadza podatki w Polsce, nawet w przypadku realizacji zleceń za granicą, powyżej 183 dni?
Teza: tak, podatki będą zawsze naliczane tylko w Polsce. A teraz po kolei. Biorąc jako przykład Austrię i tekst o zapobieganiu podwójnego opodatkowania dostępny tutaj:
http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/umowy_miedzynarodowe/austria_konwencja-
tekst_polski,angielski,niemiecki.pdf

Czytamy w Art. 3 punkt 1 ustęp f:
[...] Określenie "przedsiębiorstwo umawiajającego się państwa [...] oznacza przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie [...].

Tak więc dowolna działalność gospodarcza zarejestrowana w Polsce, a ponadto prowadzona przez Polaka, podlega pod tą definicję. W związku z tym, w przypadku dochodów osiąganych przez jednoosobową działalność gospodarczą (a więc i jej właściciela), zastosowanie mają przepisy dotyczące przedsiębiorstw (Art. 7), a nie pracy najmenej (Art. 15). ów przedsiębiorca może spędzić w Austrii dowolną ilość czasu wykonując tam zlecenia i wystawiając faktury austriackiej firmie.

Idąc dalej do Art. 7
1. Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba, że prrzedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład.

Cóż to takiego Zakład określa Artykuł 5. Według mnie o żadnym Zakładzie mowy nie ma. Przedsiębiorca i owszem, spędza w Austrii dużo czasu (powiedzmy 5 dni w tygodniu), mieszkając w hotelu czy w wynajętym przez jego firmę mieszkaniu. Czy teza jest poprawna i podatki będą naliczane tylko w Polsce?

Dziękuję z góry za sugestie.

Data: 2011-11-04 19:07:07
Autor: tomek
W dniu 04.11.2011 18:43, featur3@WYTNIJ.gazeta.pl pisze:

Czy teza jest poprawna i podatki będą naliczane tylko w Polsce?

Odnośnie PIT się nie wypowiem, ale jaja to mogą być w VAT - jeśli miejsce świadczenia jest w Austrii i podatnik świadczący jest w Austrii, to może ma tam jakieś obowiązki podatkowe?

Gdyby sytuację odwrócić i to Austriak działał tak w Polsce, i   miejscem świadczenia byłaby Polska, to byłaby to usługa podlegająca opodatkowaniu w Polsce - przez tego Austriaka!

Tomek

Data: 2011-11-04 18:25:55
Autor:
tomek <tomekziel@op.pl> napisał(a):
> [...]

Odnośnie PIT się nie wypowiem, ale jaja to mogą być w VAT - jeśli miejsce świadczenia jest w Austrii i podatnik świadczący jest w Austrii, to może ma tam jakieś obowiązki podatkowe?

Z VAT sprawa jest prosta, bo reguluja to przepisy o VAT i Art. 28b u.p.t.u VAT.

Gdyby sytuację odwrócić i to Austriak działał tak w Polsce, i miejscem świadczenia byłaby Polska, to byłaby to usługa podlegająca opodatkowaniu w Polsce - przez tego Austriaka!

Zgadza się, gdyby Austirak założył firmę z siedziba Polsce, to wg mnie płaciłby podatki w Polsce, gdyż w Polsce byłaby siedziba tej firmy.

f.

Data: 2011-11-04 19:41:26
Autor: tomek
W dniu 04.11.2011 19:25, featur3@NOSPAM.gazeta.pl pisze:
[...]

Tzn. w Austrii działa art. 28b uptu :) ?

[...]

Siedziba byłaby w Austrii, tutaj chodziło o VAT należny w Polsce.

Tomek

Data: 2011-11-04 19:32:45
Autor:
> [...]
> VAT.

Tzn. w Austrii działa art. 28b uptu :) ?

Ano, to bodaj to samo co Article 56 Council Directive 2006/112/EC.

Data: 2011-11-04 23:49:46
Autor:
Jednoosobowa działalność gospodarcza a zagraniczne kontrakty
Zgadza się, gdyby Austirak założył firmę z siedziba Polsce, to wg mnie
płaciłby podatki w Polsce,

Tak tworzy się bajki, niedomówienia itd. Podatki - ale jakie podatki? Ich jest masa. Pisząc trzeba określić konkretnie, o jakich mowa. Później google zapamiętuje i takie dyskusje o niczym  wyświetla jak człowiek szuka konkretnych informacji.

Data: 2011-11-05 09:26:40
Autor:
<sympatyczna_poczta_a@amorki.pl> napisał(a):
> [...]

Tak tworzy się bajki, niedomówienia itd. Podatki - ale jakie podatki? Ich jest masa. Pisząc trzeba określić konkretnie, o jakich mowa. Później google zapamiętuje i takie dyskusje o niczym  wyświetla jak człowiek szuka konkretnych informacji.

Raczej o zapisach konwencji pomiedzy panstwami (powoluje sie na konkretny przyklad), a nie o niczym. O ile nie bylo to jednoznaczne (moze faktycznie nie bylo), chodzi mi przede wszystkim o podatek dochodowy.

Jednoosobowa działalność gospodarcza a zagraniczne kontrakty