Jednoskrzydlowiec...

Data: 2014-02-14 16:46:18
Autor: TJ_Blues
Jednoskrzydlowiec...
Hey.
Historia sprzed paru lat ale warta przypomnienia.

http://www.aviatime.com/en/did-you-know/4687-f-15-fighter-lands-with-one-wing

F-15 po kolizji z Douglas A-4 Skyhawk stracil praktycznie cale prawe skrzydlo.
Zostalo jedynie jakies 60cm. Mimo tak powaznego uszkodzenia pilot byl w stanie
bezpiecznie wyladowac. Wyprowadzil samolot z korkociagu przez odpalenie dopalaczy
i ladowal z dwukrotnie wieksza od normalnej predkoscia. Badacze utrzymuja, ze udalo sie to dzieki szczegolnej konstrukcji kadluba,
dajacego dosc znaczny procent sily nosnej. Wg. mnie tlumaczy to odzyskania sterownosci mysliwca. Mysle, ze glownym czynnikiem byly indywidualnie
kierowane powierzchnie sterowe. Np. stery glebokosci moga byc odcylone
asymetrycznie; jeden w gore, drugi w dol. Podobnie ze sterami kierunku.

cheers

Data: 2014-02-15 02:19:03
Autor: Tomasz WĂłjtowicz
Jednoskrzydlowiec...
W dniu 2014-02-15 01:46, TJ_Blues pisze:
[...]

Trzeba to wysłać Antoniemu. On uważa, że 100-tonowy Tupolew też tak potrafi, zwłaszcza gdy za sterami siedzą ci, co wylądują nawet na bramie od stodoły.

Data: 2014-02-16 16:23:43
Autor: Monster
Jednoskrzydlowiec...
W dniu 2014-02-16 16:00, lowelanto pisze:

DEBIL
Oprócz podpisu wypada też napisać coś od siebie.

--
Tomek

Data: 2014-02-20 19:40:24
Autor: lowelanto
Jednoskrzydlowiec...
Użytkownik "Monster" <alpy2@op.pl> napisał w wiadomości news:5300d7fd$0$2213$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2014-02-16 16:00, lowelanto pisze:

DEBIL
Oprócz podpisu wypada też napisać coś od siebie.

-- Tomek

Został uzupełniony podpis bo niżej wskazany zapomnieł się podpisać,
a ty co się wpierdalasz miedzy wódkę a zakąskę, skoro czytać nie umiesz.
Adwokat niedouczony jesteĹ›?

Data: 2014-02-15 06:48:26
Autor: Dariusz K. Ładziak
Jednoskrzydlowiec...
Użytkownik TJ_Blues napisał:
[...]

Tyle że ta "kolizja" to było głupie wypuszczenie rakiety...

Ale fakt - s± samoloty które lataj± z jednym skrzydłem. Dla przypomnienia - Zin Nadivi poza odznaczeniem dostał naganę z ciężk± ustn± zjebk± - bo kazali się strzelić a on przykozaczył. A samolot poszedł na czę¶ci zamienne.

--
Draek

Data: 2014-02-15 08:51:27
Autor: TJ_Blues
Jednoskrzydlowiec...
On Saturday, February 15, 2014 12:48:26 AM UTC-5, Dariusz K. Ładziak wrote:
Tyle że ta "kolizja" to było głupie wypuszczenie rakiety...

Z tego materialu wcale nie wynika, ze rakieta zostala _fizycznie_ odpalona.
To przeciez byly cwiczenia i wg. odpalenie rakiety bylo tylko symulacja.
Do tego sam Nadivi mowi, ze doszlo do kolizji poniewaz jego oponent wznosil
sie w locie odwroconym i go nie widzial. A w zasadzie oboje sie nie widzieli:
http://youtu.be/LveSc8Lp0ZE?t=43s

Ale fakt - s± samoloty które lataj± z jednym skrzydłem.

I to mnie wlasnie interesuje; co sprawia, ze jest to mozliwe. Jakie cechy
aerodynamiczne statku powietrznego temu sprzyjaja? cheers

Data: 2014-02-16 19:46:29
Autor: Dariusz K. Ładziak
Jednoskrzydlowiec...
[...]

Czterdzie¶ci procent siły no¶nej generowanej przez kadłub? Sterolotki i klapolotki o powierzchni takiej że pozwalaj± skompensować asymetrię siły no¶nej po utracie jednego skrzydła? Stosunek moc/masa pozwalaj±cy przepchn±ć przez opory aerodynamiczne samolot z maksymalnie wychylonymi powierzchniami sterowymi kompensuj±cymi brak jednego  skrzydła? Jakby samoloty pasażerskie miały taki stosunek mocy do masy jak F15 to bilet lotniczy Warszawa - Gdańsk kosztował by tyle co ¶redniej klasy samochód.

--
Darek

Jednoskrzydlowiec...