Jeseniki czy Jesioniki

Data: 2011-04-24 21:19:08
Autor: rAzor
Jeseniki czy Jesioniki
Darz bór! Użytkownik... he he - BigTyran raczył napisać:
Witam,
pozwolę sobie zadać pytanie natury językowej: skąd wzięła się nazwa
Jesioniki?
Czy ma jakieś korzenie historyczne? Jeżeli tak, to czy nie jest to
jakiś anachroninzm na siłę
utrzymywany przy życiu?
A skąd u mnie takie wątpliwości? Mieszkając na Opolszczyźnie, która
bądź co bądź jest regionem bezpośrednio sąsiadującym z tymi górami, w
mowie potocznej czy też lokalnych publikacjach prasowych nigdy nie
spotkałem się z wersją JESIONIKI. Czy zatem nie jest wytwór jakiejś
"Komisji Do Nazywania Wszystkiego Po Swojemu"?
Jeżeli błądzę - proszę o naprostowanie.

Wujkom Dobra Rada z góry dziękuję za odsyłanie mnie do Search Engines
- zanim napisałem tego posta poszperałem nieco. Co prawda piszą coś na
ten temat na http://www.dalekieobserwacje.eu/?p=11067, ale jestem
zainteresowany odpowiedzią bardziej autorytywną.

A tak przy okazji - wszystkim preclowiczom - Smacznego Jajka życzę :-)

BigTyran

Ja, jakobyły mieszkaniec południowej opolszczyzny i skoligacony rodzinnie z tambylcami mogę powiedzieć tak - ciotka, autochtonka, która "twardo" mówi po polsku używa nazwy "Jeseniki", mój stryj (czyli mąż ciotuchny) oraz jego szwagier, czyli brat tejże ciotki - przewodnik sudecki - używają nazwy "Jesioniki".

A tak na boku - odradzam komukolwiek nocne samochodowe crossowanie Czech przez Mikulovice bez GPS.
Zresztą nawet z GPS skończycie pod Prudnikiem. ;-)
Ale.. góry piękne - zadymiastą panoramę można zobaczyć z jednego, konkretnego miejsca - jest taka góreczka przed Jarnołtowem.
--
Sátoraljaújhely
http://www.youtube.com/watch?v=SVNRS_DiHZY&feature=related

Jeseniki czy Jesioniki