Jeseníky 2-6 czerwiec 2010

Data: 2010-06-15 16:10:16
Autor: Lech
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
Fotorelacja =>
http://picasaweb.google.pl/Klubsudecki/Jeseniky2010#slideshow/

Pozwolę sobie podzielić się jeszcze refleksją dotyczącą zwiedzenia
obiektu uznanego w 2005 r. za jeden z 7 cudów Republiki Czeskiej -
wodnej elektrowni Dlouhé Stráně => http://www.dlouhe-strane.cz/
Koszty jej budowy dzięki daniu możliwości oszczędnego gospodarowania
energią elektryczną zwróciły się w ciągu 7 lat. Przykro pomyśleć, że
prace górnicze przy podobnej charakterem, choć mniejszej elektrowni w
Młotach koło Bystrzycy Kłodzkiej, których zaawansowanie na koniec 1986
roku szacowano na około 70%, zostały przerwane, a w latach 1988-89
przeprowadzono prace zabezpieczające i wszelkie prace budowlane
wstrzymano do odwołania. Wiążą się z tym faktem ogromne straty energii i
konieczność zatruwania środowiska trującymi gazami cieplarnianymi z
naszych elektrowni węglowych.

To przykre kiedy pomyślimy, że takie małe państwo Jak Czechy potrafi się
mądrze gospodarzyć i dokończyło w 1999 roku budowy tak wielkiej
elektrowni, że sprawnie działają tam elektrownie wiatrowe, a u nas
potrafią tylko głównie wymądrzać się i topić pieniądze w błocie. To, że
nie ukończono budowy elektrowni szczytowo pompowej w Młotach =>
http://www.podziemia.eu/mloty.html , to tylko jeden ze skandalicznych
przykładów polskiej niegospodarności. Argument, że wszystkiemu winna
jest komuna - odpada, bo u Czechów też była komuna, i to kilka lat
dłużej. Najbardziej boli mnie, że po czeskiej stronie Sudetów sprawnie
funkcjonują koleje, a nas podobne linie kolejowe pozamykano i zarastają
chaszczami, że są problemy z dojazdem na wycieczki w góry.

=> http://i48.tinypic.com/2vv01i0.jpg

Powyżej link do fotografii przedstawiającej zadbaną stacyjkę czeskiej
kolei Kouty nad Desnou (fotografia zrobiona podczas ostatniego naszego
wypadu w Jeseníky).

Pozdrawiam

Lech

Klub Sudecki Poznań http://kspoz.webpark.pl

Data: 2010-06-15 19:05:19
Autor: Waldek Brygier
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
Lech wrote:
Najbardziej boli mnie, że po czeskiej stronie Sudetów sprawnie
funkcjonują koleje, a nas podobne linie kolejowe pozamykano i
zarastają chaszczami, że są problemy z dojazdem na wycieczki w góry.

Ale idzie ku lepszemu:
Z Jedliny-Zdroju znów pojedziemy do Wrocławia pociągiem
http://www.naszesudety.pl/index.php?p=artykulyShow&iArtykul=7318

pozdrawiam
Waldemar Brygier
www.naszesudety.pl - Prawie wszystko o Sudetach. Zapraszam!
GG 415880

Data: 2010-06-15 20:39:04
Autor: Marcin Kysiak
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
W dniu 2010-06-15 19:05, Waldek Brygier pisze:

Ale idzie ku lepszemu:
Z Jedliny-Zdroju znów pojedziemy do Wrocławia pociągiem
http://www.naszesudety.pl/index.php?p=artykulyShow&iArtykul=7318

Ostatni raz pociąg pasażerski przejechał nią 14 czerwca 1997 r.

Pociąg może i tak, ale kolej drezynowa tam funkcjonuje chyba od jakiegoś czasu.

Pzdr,
M.

--
Marcin Kysiak
Galeria fotografii: http://www.marcinkysiak.pl

Data: 2010-06-16 09:26:36
Autor: Waldek Brygier
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
Marcin Kysiak wrote:
Ostatni raz pociąg pasażerski przejechał nią 14 czerwca 1997 r.
Pociąg może i tak, ale kolej drezynowa tam funkcjonuje chyba od
jakiegoś czasu.

Nie wiem, co to znaczy "od jakiegoś czasu", ale jakiś rok, półtora roku temu szedłem przy torowisku w Jedlinie-Zdroju i torów w wielu miejscach nie było lub były poodkręcane. Drezynowe przejazdy, jak pamiętam, były w okolicy stacji w Jugowicach, nawet jakieś zawody były organizowane

Data: 2010-06-16 10:37:34
Autor: Marcin Kysiak
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
W dniu 2010-06-16 09:26, Waldek Brygier pisze:
Marcin Kysiak wrote:
[...]

http://www.sheriff.website.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=31

Przez Bystrzycę Górną przejeżdżali, widziałem. Z kolei powiedzmy to wyraźnie - reaktywacja linii 285 jest świetnym pomysłem, ale sama Jedlina Zdrój *ma czynną* stację kolejową (przystanek?).

Pzdr,
M.

Data: 2010-06-17 22:42:10
Autor: piotr
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010

Użytkownik "Lech" <rugala@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hv81k9$dll$1inews.gazeta.pl...
[...]

Co do elektrowni szczytow pompowej. Byłem ostatnie w elektrowni przy zaporzez Niedzica. Tam oprowadzajacy powiedził,  że elektrownie szczytowo-pompowe obecnie nie pracują ze względu na ekonomicznych związanych z przepisamu Unii.
Oznacza to, że obecnie nie opłaca się inwestować w elektrownie szczytowo pomopowe.

Data: 2010-06-18 07:48:20
Autor: Waldek Brygier
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
piotr wrote:
Tam oprowadzajacy powiedził,  że elektrownie
szczytowo-pompowe obecnie nie pracują ze względu na ekonomicznych
związanych z przepisamu Unii.

Czesi, jak to często bywa, mają gdzieś opinie fachowców i elektrownia pracuje w najlepsze :-)

Data: 2010-06-18 09:18:07
Autor: Lech
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
Waldek Brygier pisze:
piotr wrote:
[...]

Chyba pseudofachowców. Tu czeskiej energetyce należy się pochwała. Za
wiatraki i elektrownie wodne i oczywiście za elektrownię Dlouhé Stráně,
co pozwoliło na wyłączenie kliku bloków energetycznych, ponieważ w porze
szczytu oddaje ona zmagazynowaną energię do sieci i zaspokaja wzrost
zapotrzebowania na prąd - nie muszą pracować elektrownie węglowe,
zmniejsza się wydobycie węgla i zatruwanie powietrza. U nas zamiast
dokończyć inwestycję w Młotach - planuje się rozrycie monokliny
przedsudeckiej i budowę kolejnych elektrowni węglowych.

Cytat:
"Jedynym wytłumaczeniem długości inwestycji w odkrywkę jest chęć
rozkopania całego terenu od Legnicy po Głogów i dalej po Leszno -
Poznań, tworząc w ten sposób największe getto ofiar przemysłu węgla
brunatnego w Europie, a może i na świecie! Podczas, gdy świat będzie
inwestował w źródła energii o wysokiej sprawności, ekologiczne i
wreszcie odnawialne, Polska jako jedna z niewielu, ze swą krótkowzroczną
polityką energetyczną będzie skansenem energetycznym świata, rozkopując
tereny natury przez 100 - a może i 200 lat jak sobie tego życzą
przedstawiciele brunatnych władz. Należy pamiętać, że koszta będziemy
ponosić my jako konsumenci, bo już dziś energia z węgla brunatnego WCALE
NIE JEST TAŃSZA W PORÓWNANIU Z NP. ENERGIĄ PRODUKOWANĄ Z ELEKTROWNI
ATOMOWYCH. Jest za to obciążona olbrzymim ryzykiem dla społeczeństwa
mieszkającego nie tylko w pobliżu kopalni odkrywkowych. Czy o taką
przyszłość nam chodzi, przyszłość wykopywaną koparkami przez następnych
200 lat, podczas gdy cały świat ucieka w technologie reakcji jądrowych,
syntezowych, wykorzystujących siły natury bez szkody dla naszego
otoczenia, w którym żyjemy i wychowujemy dzieci?"
patrz:

http://stop-odkrywce.pl/2010/05/09/manipulacje-branzy-wegla-brunatnego-cz1/#more-1733

Cytat:
"Jak przewiduje dyrektywa energetyczna UE paliwa takie jak węgiel, koks
czy gaz ziemny są produktami energetycznymi, które powinny być obciążone
podatkiem. W Polsce stawka od tych produktów wynosi 1,28 zł/gigadżul
wartości kalorycznej netto. Należałoby raczej powiedzieć że powinna
wynosić, gdyż ze względu na okres przejściowy Polska jest zwolniona z
tych opłat, ale tylko do końca 2011 roku dla węgla i koksu oraz do
października 2013 dla gazu ziemnego.

Tak więc od roku 2012 produkcja energii z węgla brunatnego obciążona
będzie dodatkowym podatkiem, który i tak UE planuje podnieść! Czy w
takim wypadku energię pochodzącą ze spalania węgla brunatnego będzie
można kiedykolwiek nazwać tanią?!"
źródło cytatu: http://stop-odkrywce.pl/

Obejrzyjcie też reportaż "Brunatne przekleństwo":
http://www.tvn24.pl/2104282,12690,0,1,1,wideo.html

Data: 2010-06-18 10:17:05
Autor: Waldek Brygier
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
Lech wrote:
Czesi, jak to często bywa, mają gdzieś opinie fachowców i elektrownia
pracuje w najlepsze :-)
Chyba pseudofachowców

Nie chciałem być dosadny, ale to miałem na myśli...

Tu czeskiej energetyce należy się pochwała. Za
wiatraki

Tutaj to sobie chyba jaja robisz, prawda? Wiatraki w Sudetach to jedno z największych szkaradziejstw...

Data: 2010-06-18 13:52:56
Autor: Lech
Jeseníky 2-6 czerwiec 2010
Waldek Brygier pisze:
Lech wrote:
[...]

Zeszpecenie krajobrazu, to fakt. Na szczęście w górnych partiach
czeskiej strony Sudetów ich nie widać, może poza nielicznymi miejscami.
Jednak to zdecydowanie mniejsze zło niż widok szybów kopalnianych,
odkrywek, hałd, dymiących koksowni i kominów elektrowni węglowych.

Jeseníky 2-6 czerwiec 2010