Jeszcze raz o posiadaniu

Data: 2009-09-04 23:15:57
Autor: Michal Jankowski
Jeszcze raz o posiadaniu
Wielokrotnie był tu poruszany temat własności, posiadania, naruszenia
posiadania i takie tam. Generalnie z tezą, że lokator wynajmowanego
mieszkania jest jego posiadaczem, a właściciel - nie.

Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć, czy i dlaczego nie stosują sie tutaj
artykuły 336 i 337 kc?

  MJ

Data: 2009-09-05 07:03:59
Autor: Marcin Debowski
Jeszcze raz o posiadaniu
On 2009-09-04, Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> wrote:
[...]

Jest to MZ bez znaczenia dla art. 342 i innych, bo tam mowa jest o naruszeniu posiadania i nie ma wyjątku, że inny posiadacz (samoistny) może to zrobić.

--
Marcin

Data: 2009-09-05 18:43:25
Autor: Johnson
Jeszcze raz o posiadaniu
Michal Jankowski pisze:

Generalnie z tezą, że lokator wynajmowanego
mieszkania jest jego posiadaczem, a właściciel - nie.

Nieprawda. Oboje są posiadaczami - jeden samoistnym drugi zależnym.

--
@2009 Johnson
Gdy widzisz mędrca, myśl o tym, by mu dorównać. Gdy widzisz tego, komu brak rozsądku, zastanów się nad sobą samym.

Data: 2009-09-05 11:21:58
Autor: przypadek
Jeszcze raz o posiadaniu
On 5 Wrz, 18:43, Johnson <john...@nospam.pl> wrote:
Michal Jankowski pisze:

> Generalnie z tezą, że lokator wynajmowanego
> mieszkania jest jego posiadaczem, a właściciel - nie.

Nieprawda. Oboje są posiadaczami - jeden samoistnym drugi zależnym.

Nieprawda. wszystko zależy od stanu faktycznego, nie majacego wiele
wspólnego z prawami do rzeczy :)

Ktoś może bez żadnego prawa władać rzecza tak jak właściciel w złej
lub nawet dobrej wierze (wynajmować ja np) i wówczas jest posiadaczem
samoistnym.
Właściciel może w ogóle nie być posiadaczem, nawet samoistnym.

Obydwa przypadki często spotykane były po wojnie, w wyniku np.
przymusowych przesiedleń.

Data: 2009-09-06 18:29:35
Autor: Johnson
Jeszcze raz o posiadaniu
przypadek pisze:

[...]

Stan faktyczny masz podany wyżej. przeczytaj, a potem odszczekaj swoja nieprawdę.

Data: 2009-09-05 20:29:40
Autor: T
Jeszcze raz o posiadaniu
Michal Jankowski pisze:

> Generalnie z tezą, że lokator wynajmowanego
> mieszkania jest jego posiadaczem, a właściciel - nie.

Nieprawda. Oboje są posiadaczami - jeden samoistnym drugi zależnym.

A wlasnie ze nie. Bo jak wlasciciel faktycznie nie wlada przedmiotem swojej wlasnosci, to nie jest jej posiadaczem. Do wyzbycia sie posiadania wystarczy, ze rzecz uzyczy / wynajmie / wydzierzawi itd.

Posiadacz = ten kto FAKTYCZNIE (fizycznie) wlada rzecza.

Data: 2009-09-05 11:34:48
Autor: przypadek
Jeszcze raz o posiadaniu
On 5 Wrz, 20:29, "T" <tu...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]

ze rzecz uzyczy / wynajmie / wydzierzawi itd.

Posiadacz = ten kto FAKTYCZNIE (fizycznie) wlada rzecza.

Hm, to ciekawe co ustawodawca miał na myśli w tym przepisie:

Art. 337. Posiadacz samoistny nie traci posiadania przez to, że oddaje
drugiemu rzecz w posiadanie zależne.

Jeszcze raz o posiadaniu