Józef Uznański nie żyje

Data: 2012-02-22 09:49:06
Autor: Olin
Józef Uznański nie żyje
Józef Uznański nie żyje. Był legendą TOPR i żołnierzem AK. Zmarł w
Zakopanem

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114883,11201320,Jozef_Uznanski_nie_zyje__Byl_legenda_TOPR_i_zolnierzem.html

Józef Uznański nie żyje. Wieloletni ratownik TOPR, narciarz, wspinacz i
przewodnik zmarł w Zakopanem. Wśród kolegów znany jako "Ujek", był legendą
Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jego życie to gotowy
scenariusz dobrego filmu. W czasie wojny był kurierem AK. W TOPR brał
udział w ponad 300 poważnych akcjach ratunkowych. Aktywnie pracował jeszcze
długo po 60. urodzinach. Jedna z najpopularniejszych opowieści o Uznańskim dotyczy wyczynu, którego
miał dokonać w czasie II wojny światowej. Uciekając przed gestapo, miał
skoczyć z kolejki linowej na Kasprowy Wierch na ziemię. Sam na ten temat
nie chciał rozmawiać. Część historyków gór uznaje to wydarzenie za tzw.
miejską legendę.

Żołnierz AK, kurier tatrzański, świetny narciarz

Ale nawet jeśli skoku z kolejki nigdy nie było, to i tak życie Uznańskiego
mogłoby być podstawą do scenariusza sensacyjnego filmu. Urodzony 30 marca
1924 r. w Zakopanem już jako 15-latek wygrywał zawody narciarskie i
saneczkowe najwyższej rangi. Wielu uważa, że gdyby nie wojna, należałby do
grona najlepszych zjazdowców ówczesnej Europy. Jednak zamiast trenować,
jako nastolatek musiał walczyć. Został żołnierzem AK i kurierem
tatrzańskim. To spowodowało, że niedługo po zakończeniu wojny musiał
uciekać z Zakopanego i wrócił tam dopiero w połowie lat 50.

Ratownik TOPR, rekordzista, przewodnik psów

Szybko zrobił kursy przewodnika i w 1954 r. wstąpił do TOPR, gdzie został
jednym z najwybitniejszych ratowników. Uczestniczył w ponad 300 poważnych
akcjach, testował nowe techniki ratownicze. To on do dziś dzierży rekord
długości zjazdu w tzw. szelkach Grammingera (urządzenie, które pozwalało na
stalowej linie i w specjalnych szelkach opuścić rannego taternika do
podstawy ściany) - 400 metrów.

Był też jednym z pierwszych w Tatrach przewodników psa lawinowego. Mówił
dowcipnie w filmie dokumentalnym o historii TOPR "Na każde wezwanie
naczelnika": - Na początku to ja się więcej uczyłem od Cygana niż Cygan ode
mnie.

Był obdarzony wielką sprawnością i świetnym zdrowiem. Był aktywnym
ratownikiem jeszcze długo po sześćdziesiątce. W uznaniu zasług Uznańskiego
odznaczono go Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

Data: 2012-02-22 02:11:29
Autor: Filip
Józef Uznański nie żyje
Witam!
On 22 Lut, 09:49, Olin <k...@adres.w.stopce> wrote:
(...)
[...]
Ładną wersję tego wydarzenia przytacza Antoni Kroh w "Sklepie potrzeb
kulturalnych".
pozdrawiam,
Filip

Data: 2012-06-30 00:49:16
Autor: Titus Atomicus
Józef Uznański nie żyje
In article <7fcf5227-6e50-475f-9a59-a0d6b52c425a@z7g2000pbr.googlegroups.com>,
 Filip <fs72@wp.pl> wrote:

> [...]
> nie chciał rozmawiać. (...)
Ładną wersję tego wydarzenia przytacza Antoni Kroh w "Sklepie potrzeb
Ano.
Probowalem podpuscic jednego z zakopianskich grupowiczow a potem sasiadow Uznanskiego zeby go o to zagadneli.
Ale nikt sie nie odwazyl.
--
TA

Józef Uznański nie żyje