KIR a CERI - można utożsamić ?

Data: 2009-05-08 11:20:04
Autor: Redart
KIR a CERI - można utożsamić ?
Pytanie do znawców interfejsów usług finansowych między instytycjami finansowymi.

Czy w zakresie usług związanych z przelewami (interfejsy systemów SYBIR, ELIXIR, EuroELIXIR)
można powiedzieć, że KIR (Krajowa Izba Rozliczeniowa) i CERI (Centrum Rozliczeń i Informacji,
grupa BRE Bank) są swoimi substytutami (w sensie: bank/inna instytucja finansowa np. SKOK) ma
wybór, z usług której z tych dwóch z powyższych chce korzystać, aby uzyskać dostęp do usług przelewów
międzybankowych (i powiązanych - aktualizacje danych o podmiotach gospodarczych uczestniczących
w takiej wymianie itp)

Data: 2009-05-08 12:05:14
Autor: P.H.
KIR a CERI - można utożsamić ?

Użytkownik "Redart" <redart@op.pl> napisał w wiadomości news:gu0tg4$osb$1news.onet.pl...
[...]

moim zdaniem nie
przeglądnąłem pobieżnie WWW CERI i nie znalazłem tam informacji że oferują usługę wymiany informacji między bankami.
Poza tym żeby wymiana miała sens CERI musiałby interfejsować się z KIRem albo z każdym z banków.

btw czy któryś z banków korzysta jeszcze z SYBIRu?

Data: 2009-05-08 03:13:50
Autor: BK
KIR a CERI - można utożsamić ?
On 8 Maj, 12:05, "P.H." <k...@gdzies.w.sieci> wrote:

btw czy któryś z banków korzysta jeszcze z SYBIRu?

System zakonczyl swoj zywot w 2004 ;-) KIR zlikwidowal ten projekt na
rzecz rozwoju systemu ELIXIR :)

Data: 2009-05-08 14:45:33
Autor: MacGregor
KIR a CERI - można utożsamić ?
Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:4f7bc6e7-7634-4912-8eb8-0023f96f06e9o14g2000vbo.googlegroups.com...
On 8 Maj, 12:05, "P.H." <k...@gdzies.w.sieci> wrote:

btw czy któryś z banków korzysta jeszcze z SYBIRu?

System zakonczyl swoj zywot w 2004 ;-) KIR zlikwidowal ten projekt na
rzecz rozwoju systemu ELIXIR :)

KIR zamkną SYBIR na wyraźne życzenie banków (konkretnie ZBP ;-))
--
Pozdrawiam,
MacGregor

Uwaga na adres!!!

Data: 2009-05-08 12:25:22
Autor: Redart
KIR a CERI - można utożsamić ?
Użytkownik "P.H." <ktos@gdzies.w.sieci> napisał w wiadomości news:gu104q$ch$1inews.gazeta.pl...

[...]

Hmmm... Z dokumentacji naszego systemu i relacji co bardziej świadomych serwisantów
wynika, że jakiś czas temu zrezygnowano z usług KIRu na rzecz podłączenia siedo CERI
- który pewnie z KIR'u korzysta, ale ceny są już inne. Staram się teraz zweryfikować
twierdzenie 'został wymieniony' - czy jest to jakiś skrót myślowy, bo może wymiana
jest tylko częściowa. W każdym bądź razie wyglada na to, że wychodzące przelewy
ZUSowskie, US i jakieś tam jeszcze idą do NBP, zwykłe zwiazane z rachunkami bankowymi
idą do CERI a wszystkie przychodzące idą z NBP'u. KIR'u tu nie ma. Zamieszanie jakieś...
Chyba, że ktoś dokonał w dokumentacji skrótu myślowego typu "KIR to NBP" ...

Data: 2009-05-08 13:31:08
Autor: P.H.
KIR a CERI - można utożsamić ?

[...]
NBP ma interfejs klasy B2B z minfin (z dwoma ich systemami)
z innymi podmiotami komunikuje się przez KIR

Data: 2009-05-08 13:53:38
Autor: Redart
KIR a CERI - można utożsamić ?

Użytkownik "P.H." <ktos@gdzies.w.sieci> napisał w wiadomości news:gu155t$lhp$1inews.gazeta.pl...

[...]

Hmmm... Ja tu mam w dokumntacji coś takiego m.in. Przelewy do US, ZUS idą
za posrednictwem aplikacji EDIklient dostarczonej przez NBP ...
Zapewne znów jakieś skróty myślowe. Ale faktem jest, że z tego EDIklienta
intensywnie gdzieś tam na końcówce korzystają,  a nam to narzuca bardzo
konkretne formaty plików. Pytanie tylko do czego to się dalej łączy.
Idę szukać wiedzy na piechotę ;)

Data: 2009-05-08 15:33:11
Autor: P.H.
KIR a CERI - można utożsamić ?

[...]
fakt jest dwóch klientów którzy interfejsują się tą drogą z NBP

Data: 2009-05-08 13:16:46
Autor: J.F.
KIR a CERI - można utożsamić ?
[...]

A tak nawiasem pytajac .. czy KIR lub inna IR jest jeszcze w ogole potrzebna ?

Odkad pieniadze przestaly byc przewozone w workach czy innych walizkach, to wydaje sie ze nie ma problemu zeby
jeden bank drugiemu bankowi wyslal plik "zestawienien przelewow za dzien dzisiejszy godziny 10-12" i za pomoca NBP przelal stosowna kwote na konto tegoz banku.

Oczywiscie NBP przybedzie od tego roboty, kazdy bank bedzie wystawial z tysiac przelewow dziennie .. ale chyba nie sa to ilosci przerazajace dla NBP ?

J.

Data: 2009-05-08 04:21:03
Autor: BK
KIR a CERI - można utożsamić ?
On May 8, 1:16 pm, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Użytkownik "Redart" <red...@op.pl> napisał w wiadomościnews:gu0tg4$osb$1news.onet.pl...

> [...]

Oczywiscie NBP przybedzie od tego roboty, kazdy bank bedzie
wystawial z tysiac przelewow dziennie .. ale chyba nie sa to ilosci

Tak nie ma to jak puszczenie ok. 600 bankow "wolno" niech sobie kazdy
z kazdym rozlicza przelewy.

Daj spokoj komu KIR przeszkadza? Jest uporzadkowany i stabilny system,
jeden z lepszych systemow w europie jesli chodzi o realizacje
przelewow miedzybankowych.

Po co zmieniac cos  co sie doskonale sprawdza?

Data: 2009-05-08 13:24:25
Autor: MarekZ
KIR a CERI - można utożsamić ?
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gu14at$dr9$1news.onet.pl...

A tak nawiasem pytajac .. czy KIR lub inna IR jest jeszcze w ogole potrzebna ?

KIR to jedna z nielicznych rzeczy w tym kraju, która działa świetnie. Nie ma więc potrzeby niczego poprawiać.

Data: 2009-05-08 14:49:51
Autor: MacGregor
KIR a CERI - można utożsamić ?
Użytkownik "MarekZ" <brak@adresu.pl> napisał w wiadomości news:gu1471$4en$1srv.cyf-kr.edu.pl...
[...]

Dzięki!
--
Pozdrawiam,
MacGregor

Uwaga na adres!!!

Data: 2009-05-08 13:29:09
Autor: Redart
KIR a CERI - można utożsamić ?

[...]

Pocztą ? Jak sobie to wyobrażasz choćby z punktu widzenia bezpieczeństwa ?
Co wg Ciebie jest dla banku prostsze: jedna rura do jednej instytucji rozliczeniowej
(obudowana dziesiątkami certyfikatów i zabezpieczeń, systemów kontroli i buforowania
jak padają łącza itp, itd) czy tysiąc takich rur do każdego banku osobno + logika
rozdzielająca (dzisiaj rozdziela tylko przelewy własne/wewnętrzne + ew. przelewy
do banków zaprzyjaźnionych/z tej samej grupy itp). I oczywiście cały bagaż
odpowiadania na zmiany konfiguracji (adresy serwerów dostępowych - czy
może skrzynek pocztowych, czy adresów url - nie wiem, jakbyś to widział)
jak banki coś zmieniają - np. dokonują fuzji, znikają, pojawiają się nowe ....
Każdy bank musiałby utrzymywać całą infrastrukturę organizacyjno-techniczną
która te informacje utrzymuje w aktualnym stanie i potrafi zarządzać zmianami.
gdzie tu korzyść ? Od tego jest KIR czy taki CERI - że się w to bawi, ale też na
tym zarabia - jeśli ma odpowiednio dużą liczbę klientów.
A i tak jest wiele operacji finansowych, które na mocy prawa muszą przechodzić
przez organizacje centralne/kontrolne - np. przelewy wysokokwotowe.

Data: 2009-05-08 14:49:15
Autor: MacGregor
KIR a CERI - można utożsamić ?
[...]

Tak trochę więcej - w KIR "chodzi" ok 5 mln transakcji dziennie ;-)
--
Pozdrawiam,
MacGregor

Uwaga na adres!!!