KNF mógł zapobiec aferze GetBack

Data: 2019-08-20 00:43:12
Autor: Bruno Brunowski
KNF mógł zapobiec aferze GetBack
"Gdyby nadzór lepiej wywiązywał się z obowiązków, straty inwestorów byłyby mniejsze - ocenia NIK. I wskazuje, że Komisja Nadzoru Finansowego miała wiele okazji na wykrycie oszustw.
(...)
Gros zastrzeżeń wobec KNF dotyczy okresu, kiedy na jej czele stał Marek Chrzanowski. W październiku 2016 r. został powołany na stanowisko i opuścił je w niesławie w listopadzie 2018 r. po ujawnieniu przez "Gazetę Wyborczą" nagrania jego spotkania z bankierem Leszkiem Czarneckim. Z rozmowy wynikało, że Chrzanowski chce, by główny akcjonariusz Getin Noble Banku i Idea Banku zatrudnił jego znajomego prawnika. Prokuratura postawiła mu zarzut przekroczenia uprawnień, po czym Chrzanowski trafił na dwa miesiące do aresztu.

W ciągu tych dwóch lat, kiedy przewodniczącym KNF był Chrzanowski, było kilka okazji, aby ukrócić oszukańczy proceder z udziałem wrocławskiego windykatora. "Zdaniem NIK, brak skuteczności organu nadzoru był spowodowany ograniczoną skalą działań nadzorczych Urzędu w ramach posiadanych uprawnień" - czytamy w ogólnej ocenie KNF, która jest częścią liczącego przeszło 70 stron wystąpienia pokontrolnego.
(...)
Emisje publiczne uwiarygodniły spółkę u inwestorów nieprofesjonalnych - ci nie wiedzieli, że zatwierdzenie prospektu przez KNF niewiele znaczy Najwięcej sygnałów ostrzegawczych nadzór dostał jednak w 2017 r. i to wtedy podejmował działania, które powinny ujawnić nielegalną działalność spółki i instytucji, które wpychały klientom trefne obligacje windykatora. Jednym z momentów, kiedy powinna się nadzorowi zapalić lampka ostrzegawcza, było pismo sygnalisty z końca 2017 r. wskazujące na nieprawidłowości w działaniu trzech spółek windykacyjnych. Opisywaliśmy te pisma w DGP. Jedną ze spółek był GetBack, ale kontrola w nim zaczęła się w lutym 2018 r.

"Jednak dopiero w kwietniu 2018 r., po zawieszeniu publicznego obrotu papierami wartościowymi (po wybuchu afery - red.), kontrolerzy zajęli się istotą problemu opisanego w zawiadomieniu. W wyniku tych działań ujawniono manipulacje danymi o sytuacji finansowej spółki i dużą skalę nieprawidłowości, w wyniku czego w kwietniu 2018 r. skierowano do organów ścigania zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, które uzupełniono 48 razy po wykryciu kolejnych naruszeń prawa" - ustalił NIK.

Zdaniem kontrolerów jeszcze przed anonimowym donosem na GetBack urzędnicy nadzoru mieli możliwość wyłapania nieprawidłowości związanych z naruszeniem obowiązków informacyjnych. Te zaś dla podmiotów notowanych dla giełdzie są określone w przepisach. NIK zwraca uwagę, że KNF powinien baczniej przyjrzeć się sprawozdaniu finansowemu windykatora za III kw. 2017 r.

"Przy założeniu, że działania te miałyby dalsze konsekwencje prowadzące do całkowitego zaprzestania od listopada 2017 r. nabywania obligacji Spółki w ofercie publicznej i prywatnej, wartość emisji obligacji Spółki zostałaby ograniczona o ponad 660 mln zł. Kwota ta stanowiłaby ok. 20 proc. całkowitej wartości obligacji wyemitowanych przez GetBack, przekraczającej 3,4 mld zł" - podkreślają kontrolerzy. Można więc wnioskować, że jakaś część inwestorów nie poniosłaby straty, gdyby od jesieni 2017 r. zakup papierów GetBacku był niemożliwy."
https://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/605495,afera-getback-knf-kontrola-nik-marek-chrzanowski.html

Słuszną linie ma nasza Partia!

PS. Jak tam sprawa Chrzanowskiego? Prokuratura poczyniła jakieś postępy?

--
Bruno

Data: 2019-08-20 00:53:06
Autor: japanizer
On Tuesday, August 20, 2019 at 9:43:13 AM UTC+2, Bruno Brunowski wrote:
[...]

A wiadomo jak z kosztami konwencji PiS sponsorowanymi za pieniądze ukradzione przez Getback?

Czy PiS zwrócił te pieniądze, chociażby na Caritas?

A oto tzw. "człowiek wolności", na konferencji "Człowiek wolności" sponsorowanej przez Getback:

https://koduj24.pl/wp-content/uploads/2017/01/cz%C5%82owiek-wolno%C5%9Bci.jpg

Data: 2019-08-20 10:51:40
Autor: Alfred Szałaput-Klęska
użytkownik japa...@japanizer.org napisał:

A oto tzw. "człowiek wolności", na konferencji "Człowiek wolności" sponsorowanej przez Getback:

https://koduj24.pl/wp-content/uploads/2017/01/cz%C5%82owiek-wolno%C5%9Bci..jpg

Jak Amber Gold został sponsorem "Wałęsy". Prezydent Gdańska przed komisją ds. Amber Gold
https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pawel-adamowicz-walesa-czlowiek-z-nadziei,207,0,2364623.html

Data: 2019-08-20 10:55:45
Autor: Bruno Brunowski
W dniu wtorek, 20 sierpnia 2019 19:51:41 UTC+2 użytkownik Alfred Szałaput-Klęska napisał:
> [...]

Jak Amber Gold został sponsorem "Wałęsy". Prezydent Gdańska przed komisją ds. Amber Gold

Przeczytałeś Nocnik co linkujesz?

--
Bruno

Data: 2019-08-20 14:40:36
Autor: Runt
KNF mógł zapobiec aferze GetBack
W dniu 2019-08-20 o 09:43, Bruno Brunowski pisze:
"Gdyby nadzór lepiej wywiązywał się z obowiązków, straty inwestorów byłyby mniejsze - ocenia NIK. PS. Jak tam sprawa Chrzanowskiego? Prokuratura poczyniła jakieś postępy?

Wychodzi na to, że smród wokół PiS staje się coraz większy!

--
Runt

KNF mógł zapobiec aferze GetBack