KPIR

Data: 2009-08-03 11:36:30
Autor: zlotawy
KPIR
Witam,
sam sobie prowadze KPIR w Excel. Ale męczy mnie to poteżnie.
Poklikalem sobie dzis w Malej ksiegowosci RP i chcialbym sie
przeniesc.

No i teraz taka kwestia:

Tworzac konta kpir nalezy wybrac rodzaj rejestru VAT.. no i sam nie
wiem co z dlugiej listy wybrac... roznice jednowyrazowe w opisie.

Zajmuje sie sprzedaza poprzez sklep internetowy, towar mam
opodatkowany 22% stawka VAT.

Druga watpliwosc:
Wiem, ze gdy wyslam towar 29.07 i czekam na pieniadze poprzez
zaliczenie pocztowe, to do kpir wpisuje z data wysylki towaru 29.07, a
do VAT z chwila otrzymania przekazu np. 03.08.2009.

Ale czy to znaczy, ze 29.07 mam rozpoczac rekord w KPIR bez wpisywania
jeszcze numeru faktury, a 03.08.2009 dopisuje brakujace pola?

W Malej Ksiegowosci ksiegujac w kpir podaje sie date dokumentu i date
wpisu do ewidencji. Moze ktos mi napisac, ktora data to 29.07 a ktora
to 03.08.2009?

Trzecia sprawa:
Jesli pobralem od klienta pieniadze na koszty wysylki to tez
umieszczam je na fakturze. W excel wpisywalem to w kolumne "Pozostale
przychody" w tym samym rekordzie co sama sprzedaz. Gdy zaczalem
ksiegowac faktury wczesniej wystawione przeze mnie, poradzilem sobie w
ten sposob, ze do kolumny "7" ksiegowalem sprzedaz, a do kolumny"8"
nowy wpis dotyczacy wysyłki poczta polska, ale z tym samym numerem
dokumentu.

No ale gdy tworze fakture w programie od podstaw, to cala kwota jest
na jednej fakturze i program domyslnie mi ksieguje w kpir calosc w
jednej kolumnie, przeze mnie wybranej.

Moze ktos mial podobne watpliwosci?

Pozdrawiam
zlotawy

Ale jak to wyglada w praktyce: czy

Pozdrawiam
zlotawy

Data: 2009-08-03 20:54:38
Autor: Tristan
KPIR
W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 sierpień 2009 20:36 (autor zlotawy publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak:
<6bef7920-28fd-4ce4-a346-23acdb0bf821@r38g2000yqn.googlegroups.com>):

Tworzac konta kpir nalezy wybrac rodzaj rejestru VAT.. no i sam nie
wiem co z dlugiej listy wybrac... roznice jednowyrazowe w opisie.

No ale znaczące. :D

Zajmuje sie sprzedaza poprzez sklep internetowy, towar mam
opodatkowany 22% stawka VAT.

No to zapewne do zakupów rejestr nr 5 a do sprzedaży rejestr nr 1

[...]

Nie jestem specjalistą, ale ja tam wszystko księguję z datą sprzedaży. Z datą otrzymania to chyba niewłaściwie jest, bo to kiedyś był jakiś taki
płacz i zgrzytanie zębów jak ktoś wystawił fakturę na 100 tysięcy netto i
miał 22 tysiące waty do zapłacenia, a klient go olał i nie zapłacił. A 22
tysiące trza znaleźć....
W Malej Ksiegowosci ksiegujac w kpir podaje sie date dokumentu i date
wpisu do ewidencji. Moze ktos mi napisac, ktora data to 29.07 a ktora
to 03.08.2009?

Żadna. Pomijając to, że to chyba nie jest sensowne, to po lewej stronie masz
daty z PKPiR a nie rejestrów Vat. Daty do rejestrów masz po prawej stronie
okna.
Trzecia sprawa:
Jesli pobralem od klienta pieniadze na koszty wysylki to tez
umieszczam je na fakturze. W excel wpisywalem to w kolumne "Pozostale
przychody" w tym samym rekordzie co sama sprzedaz.

A to na pewno dobrze, o ile wiem tam się księguje jakieś odsetki bankowe, a
nie sprzedaż usług. --
Tristan

Niech nie wychodzi z waszych ust żadna mowa szkodliwa, lecz tylko budująca, zależnie od potrzeby, by wyświadczała dobro słuchającym. (Ef 4,29)

Data: 2009-08-03 12:07:07
Autor: zlotawy
KPIR
On 3 Sie, 20:54, Tristan <niec...@spamu.pl> wrote:

[...]

No wlasnie znalazlem cos takiego:
"Ustawa o VAT przewiduje także szczególny moment powstania obowiązku
podatkowego, dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w której
zapłata jest dokonywana za zaliczeniem pocztowym. Obowiązek podatkowy
w VAT powstaje wówczas w momencie otrzymania zapłaty (art. 19 ust. 13
pkt 6) ustawy o VAT). Ten szczególny moment powstania obowiązku
podatkowego dotyczy w praktyce wszystkich tych podatników, którzy
dokonują wysyłki towarów a zapłata jest uiszczana przez klienta w
momencie odbioru towaru."

http://www.vat.pl/obowiazek_podatkowy_w_vat_a_sprzedaz_przez_internet_komentarz_vat_inte_3499.php

> [...]

daty z PKPiR a nie rejestrów Vat. Daty do rejestrów masz po prawej stronie

nie za bardzo zrozumialem prawde mowiac.

> [...]
> przychody" w tym samym rekordzie co sama sprzedaz.

A to na pewno dobrze, o ile wiem tam się księguje jakieś odsetki bankowe, a

tam ksiegowalem przychod przeznaczony na wysylke poczta polska.
w kolumnie "sprzedaz towarow i uslug" zas przychod ze sprzedazy
towaru.

zlotawy

Data: 2009-08-03 21:46:59
Autor: Tristan
KPIR
W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 sierpień 2009 21:07 (autor zlotawy publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak:
<3a73bdc8-5d0f-4d64-aa2c-981f4498ca3f@r2g2000yqm.googlegroups.com>):

No wlasnie znalazlem cos takiego:
"Ustawa o VAT przewiduje także szczególny moment powstania obowiązku
podatkowego, dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w której

Aha. No to ja tak nie sprzedawałem.
> [...]
stronie okna.
nie za bardzo zrozumialem prawde mowiac.

No PKPiR to jedno, a rejestry VAT to co innego. VAT księgujesz osobno i PIT
księgujesz osobno. A że programy to łączą, dla łatwości, to inna sprawa. Tu masz wyraźny podział na prawą i lewą:
http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/mkrp1.png

[...]

No ale na pewno tak ma być? --

Data: 2009-08-03 14:10:56
Autor: zlotawy
KPIR
On 3 Sie, 21:46, Tristan <niec...@spamu.pl> wrote:

Tu masz wyraźny podział na prawą i lewą:http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/mkrp1.png

no wlasnie. i teraz interesuja mnie te dwie daty z lewej :) wg.
opisanej przeze mnie sytuacji.

czyli musze zrezygnowac z wprowadzania faktur w MK gdy niektore
pozycje trzeba zaksiegowac w innej pozycji.

No ale na pewno tak ma być?

wg mojej najlepszej wiedzy, tak :)

zlotawy

Data: 2009-08-04 07:23:08
Autor: Tristan
KPIR
W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 sierpień 2009 23:10 (autor zlotawy publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak:
<3b952c01-dcc5-4cfa-83ad-c0f9bb80ecc2@r38g2000yqn.googlegroups.com>):

Tu masz wyraźny podział na prawą i
lewą:http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/mkrp1.png
no wlasnie. i teraz interesuja mnie te dwie daty z lewej :) wg.
opisanej przeze mnie sytuacji.

One są związane z PKPiR a nie rejestrami Vat, więc tam wpisujesz zgodnie z
PIT.
czyli musze zrezygnowac z wprowadzania faktur w MK gdy niektore
pozycje trzeba zaksiegowac w innej pozycji.

Wg autorów należy wpisywać dwa wiersze. Ja tak mam przy zakupie towarów i
KUPu na 1 fakturze. --

Data: 2009-08-04 00:26:42
Autor: zlotawy
KPIR
On 4 Sie, 07:23, Tristan <niec...@spamu.pl> wrote:

One są związane z PKPiR a nie rejestrami Vat, więc tam wpisujesz zgodnie z
PIT.

dokladnie. Czyli jesli wysylam towar 28.07 a pieniadze dostaje
przekazem 03.08, to te dwie daty z lewej dla kpir jakbys wpisal?

Pozdrawiam
zlotawy

Data: 2009-08-04 09:30:29
Autor: Tristan
KPIR
W odpowiedzi na pismo z wtorek 04 sierpień 2009 09:26 (autor zlotawy publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak:
<e275b95a-d5d7-45c8-a957-06b196fe1632@a26g2000yqn.googlegroups.com>):

dokladnie. Czyli jesli wysylam towar 28.07 a pieniadze dostaje
przekazem 03.08, to te dwie daty z lewej dla kpir jakbys wpisal?

No skoro mówiłeś, że do PIT zaliczasz w momencie sprzedaży, to na 28.07,
chyba że PIT też dotyczy jakaś inna zasada wysyłkowa. --

Data: 2009-08-04 03:00:34
Autor: zlotawy
KPIR
<e275b95a-d5d7-45c8-a957-06b196fe1...@a26g2000yqn.googlegroups.com>):

> [...]

No skoro mówiłeś, że do PIT zaliczasz w momencie sprzedaży, to na 28.07,
chyba że PIT też dotyczy jakaś inna zasada wysyłkowa.

tzn. gdy na swiecie bedzie 03.08 wtedy ja do kpir wpisuje rekord z
data 28.07, czy tez juz 28.07 wpisuje go czesciowo (jeszcze bez numeru
faktury) a potem tylko go dokanczam, gdy dostane pieniadze?

zlotawy

Data: 2009-08-04 13:01:56
Autor: cef
KPIR
zlotawy wrote:

[...]

Jak chcesz wpisać częściowo?
Wpisujesz wszystko do KPiR w dniu 28.07 i po kilku dniach
wszystko do rejestru VAT o ile faktycznie takie są terminy rozliczeń VAT
przy sprzedaży wysyłkowej.

Data: 2009-08-04 21:43:24
Autor: Gotfryd Smolik news
KPIR
On Tue, 4 Aug 2009, zlotawy wrote:

tzn. gdy na swiecie bedzie 03.08 wtedy ja do kpir wpisuje rekord z
data 28.07, czy tez juz 28.07 wpisuje go czesciowo (jeszcze bez numeru
faktury) a potem tylko go dokanczam, gdy dostane pieniadze?

  Momentem "zdarzenia gospodarczego" (a to się wpisuje do KPiR), jeśli
nie reguluje tego inny przepis, będzie dokonanie czynności opodatkowanej,
w tym przypadku - sprzedaży.
  Zajrzyj do Kodeksu Cywilnego, tam jest wyjaśnienie tego o czym
pisze Ci m.in. CEF obok: w momencie wydania towaru przewoźnikowi
on już "nie jest Twój". Został "wydany".
  Patrz art.544:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
  Fakt, że VAT "zalicza się" inaczej (bo istnieje odrębny przepis)
to sprawa która do KPiR nie ma nic.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-08-05 05:18:48
Autor: zlotawy
KPIR
On 4 Sie, 21:43, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
> [...]

  Patrz art.544:http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
  Fakt, że VAT "zalicza się" inaczej (bo istnieje odrębny przepis)

dzieki za info

zlotawy

KPIR