KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!

Data: 2011-09-10 09:56:14
Autor: Stephen ÓM
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
Witam wszystkich,

Czytałem godzinami, żeby znaleźć rozwiązanie na ten problem. Większość
rozwiązań w necie i w tej grupie dotyczy sytuacji podobnych do mojej,
ale nie ta sama. Prawie rozumiem jak powinno wyglądać rozwiązanie w
moim przypadku, ale chciałbym mieć trochę więcej pewności zanim coś
napiszę w Świętej Księdzy. Na pewno też któs inny może skorzystać z
tej rozmowy, nie możliwe, że jestem jedynym w tej sytuacji :). Chociaż
możliwe, jestem pierwszym cudzoziemcem, który tak zagłębiał się w
dokładnym tym tematem. Szkoda, wolałbym być dziesiątym i po prostu
znaleźć gotowe rozwiązanie w necie :-). Dlatego piszę raczej
szczegółowo, żeby to co napiszę może pomagać przyszłych poszukiwaczy.
Ale też szukam poradę.

Sytuacja: DG jednoosobowa, KPiR, i jestem nievatowcem. Dla jasności:
mieszkam w Polsce. Dostarczam usługi związane z tłumaczeniem (nie jest
dokładnie tłumaczenie, ale prościej jest w taki sposób opisać).
Klienci coraz więcej poza Polski w UE i poza. Część klientów jest w
stanie zapłacić wyłącznie przez PayPal.

Mam NIP-EU i do tej pory poradziłem się z importem usługi (np. google
adwords, którego faktury są w PLN, więc prościej jest): Fatkura w kol.
13 (np. na reklamy), VAT-9M (nie będąc vatowcem), zapłacę te 23% US-
owi, koszt tego VATu na dowodzie wewnętrznym zaksięgowanym w kol. 13
(bo jeszcze raz, nie jestem vatowcem, i VAT jest dla mnie kosztem
osiągnięcia przychodów). Dobrze, to proste..... albo co najmniej już
mi znane.

Też rozumiem co mam robić jak zagraniczny klient zapłaci mi przelewem
na polskim koncie w PLN. Rachunek jest w EUR (albo USD albo
cokolwiek), i też z kwotą przewalutowaną na  PLN według średniego
kursu NBP poprzedniego dnia, i jak środki pojawią się w PLN na koncie,
jeszcze raz DW z "różnicą kursowym do racunku XX" w kol. 8 (w razie
dodatniej różnicy) albo 13 (ujemniej), udokumentowany potwierdzeniem
banku.

Z PayPal głównie jest podobne do tych sytuacji, ale trochę bardziej
zawiłe. 2 problemy: 1. Waluta. 2. Prowizja. Sedna sprawy jest to, że
PayPal nie wystawia faktur albo żadnych papierków, więc jak
udokumentować walutę i prowizję?

Powiedzmy, że wystawię rachunek na klienta. Kwota 40 EUR. Na rachunek
kwota w PLN (według wczorajszego kursu NBP = powiedzmy 4,3193) jest
172 PLN. Płaca mi przez PayPal. Na stronie "Szczegóły transakcji", mam
coś takiego:

Płatność otrzymana (unikatowy numer identyfikacyjny transakcji:
XXXXXXXX)
Brutto:  EURO 40,00 EUR
Opłata: -EURO 1,91 EUR
Netto: EURO 38,09 EUR

(Przy okazji, na mam 'konta' na PP w EUR, i w taki sposób
automatycznie zmienia się kwota w EUR na PLN - to mi pasuje, ale na
pewno nie wszystkim).

Operacje przewalutowania:
saldo EUR obciążone: -38,09 EUR
saldo PLN uznane: 159,59 PLN

wiec kurs faktyczny = 4,1898.

PROBLEMY:

(1) WALUTA. Gdzyby to byłoby zwykły bank, wydrukowałbym stronę
"szczegóły transakcji", zszyłbym do DW tłumaczając że to różnica
kursowa do fatkury, o wysokości 172 - 159,59 = 12,41, zaksięgowałbym w
tym przypadku (bo różnica ujemna) w kol. 13.

Mogę robić to samo wydrukując stronę "szczegóły transakcji" PayPal'a?

Musi być sposób na to, bo mam (moim zdaniem) obowiązek udokumentować
różnice kursowy. Gdyby takie różnicy zawsze byłyby ujemne, chyba
mógłbym je zignorować i pokryć te koszty sam, ale skoro jest też
możliwość, że zarobię parę grosz na to, muszę dać US-owi jego udział
tych groszy... (ludzie w moim kraju nie wierzyliby, że trzeba robić
takich rzeczy kiedy chodzi o parę groszy, ale już przyzwyczaiłem się
do polskiej rzeczywistości :-)

(2) PROWIZJA. Mogę też skorzystać z strony 'Szczegóły transakcji',
żeby udokumentować prowizję? Np. jeśli gromadzę wszystkich takich
wydruków przez m-c i dodać do nic DW z obliczniem całą wartością tych
prowizji?

Jasne, że mogę po prostu zapomieć o prowizjiach i poryć koszt sam.
Ale.... to jest import usług, nie? Więc może muszę postępować w sposób
podobny do tego w.w. z google adwords? Ale może nie będzie VAT, bo to
jest usługa finansowa, więc zwolniona, nie? Czy mam wypełnić DW na
0,00 zł :) albo inaczej udokumentować ten zupełnie próżny dla US
import usług? Choć w końcu te prowizji nie są tak małe, i wolałbym je
rzucić do koszty, jeśli jest sposób...

Na tym punkcie raczej tracę wątek. Możliwości pomnażają się i nie mam
pojęcia jak ucieć z labiryntu. Ratunku!

Stiofán

Data: 2011-09-10 19:04:12
Autor: Jakub Jewuła
[...]

PayPal to jest zwykly bank.

Data: 2011-09-10 19:32:21
Autor: tomek
On 10.09.2011 18:56, Stephen ÓM wrote:

[...]

Wygląda OK (z dokładnością do tego dowodu wewętrznego - ale że kontrole się nie czepiają to nie ma co się wgłębiać w temat), przy czym na zagadnieniu "nieVATowiec + NIP-EU" się nie znam więc zakładam że masz to sprawdzone. Chociaż chyba akurat do importu usług nie ma to znaczenia.

[...]

Zgadza się, przy czym j.w. ten dowód wewnętrzny to raczej wyrób polskiej myśli technicznej niż przepisów - w tym przypadku dowodem księgowym jest ów wyciąg bankowy.

[...]

Wydrukiem - tak jak z każdego innego banku.

[...]

I to drukujesz, może być dwa razy dla jasności. Jeden wydruk dokumentuje różnice kursowe na tych 40EUR, drugi - prowizję 1,91EUR.

Operacje przewalutowania:
saldo EUR obciążone: -38,09 EUR
saldo PLN uznane: 159,59 PLN

I to też drukujesz- masz tu trzecia operację - różnice kursowe od środków własnych.

wiec kurs faktyczny = 4,1898.

A to akurat nie ma znaczenia bo różnice kursowe liczysz tu jako 159,59 - 38,09 * kurs_poprzedni.

[...]

IMHO tak - sam tak robię, z błogosławieństwem doradcy podatkowego.

Musi być sposób na to, bo mam (moim zdaniem) obowiązek udokumentować
różnice kursowy.

Dowodem księgowym jest dokument bankowy - tutaj wydruk z PayPal.

(ludzie w moim kraju nie wierzyliby, że trzeba robić
takich rzeczy kiedy chodzi o parę groszy, ale już przyzwyczaiłem się
do polskiej rzeczywistości :-)

Kraj dla zaawansowanych ;-)

[...]

J.w. - DW są niepotrzebne do niczego, a trzymając się ściśle rozporządzenia do KPiR wystawiasz je nieprawidłowe (co jednak nie ma znaczenia w praktyce).

[...]

Tak, IMHO ta prowizja to usługa finansowa zwolniona z VAT - ale na fakturze wewnętrznej musisz ją wykazać (sztuka dla sztuki no ale cóż).

Czy mam wypełnić DW na
0,00 zł :) albo inaczej udokumentować ten zupełnie próżny dla US
import usług?

Rozumiem że chodzi Ci o wrzucenie w koszty VATu od prowizji? Skoro ten VAT wynosi 0,00zł, to nie ma czego wrzucać w koszty i koniec problemu.

Na tym punkcie raczej tracę wątek. Możliwości pomnażają się i nie mam
pojęcia jak ucieć z labiryntu. Ratunku!

Może wyjazd z tego bagienka ;) ?

Tomek

Data: 2011-09-12 09:51:37
Autor: Stephen ÓM
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
Witam!

Dziękuję za odpowiedź, bardzo pomocna jest.

na zagadnieniu "nieVATowiec + NIP-EU" się nie znam więc zakładam że masz to
sprawdzone. Chociaż chyba akurat do importu usług nie ma to znaczenia..

Sprawdziłem procedurę (zapłaty VATu) w USie, ale co do DWów - raczej
nie.

Zgadza się, przy czym j.w. ten dowód wewnętrzny to raczej wyrób polskiej
myśli technicznej niż przepisów - w tym przypadku dowodem księgowym jest
ów wyciąg bankowy.

Rozumiem.

> [...]
> saldo EUR obciążone: -38,09 EUR
> saldo PLN uznane: 159,59 PLN
I to też drukujesz- masz tu trzecia operację - różnice kursowe od

Ok, chyba rozumiem, ale wydaję mi się bardzo skomplikowane (wiem,
będzie prościej jak przyzwyczaję się). Tu jest mój obecny pomysł tego,
jak ma wyglądać całość, wraz z moimi wątpliwościami:

1. Na dacie 02.09.2011, wystawiam fakturę na 100 EUR, według kurs
średni NPB z 01.09, to 500 zł. (powiedzmy) - kwota w zł. też napisana
na faktura, oczywiście. Wpiszę do księgi jako przychód 500 zł.

2. Na 06.09, klient płaci 100 EUR. Paypal bierze powiedzmy 5 EUR na
prowizję, i 95 EUR mi pozostają. Na wyruk operacji piszę na wszelki
wypadek, że 'kurs NBP (tego?=06.09) dnia = 4,5' i księguję jako koszt
4,5*5=22,5 PLN. Mogę zaksięgować każdy wydruk o prowizje oddzielnie,
ale czy też jest opcja gromadzić wszystkie tych prowizji i zaksięgować
raz w m-c?

3. Ok, prowizja załatwiony. Teraz ruszymy do samego osiągnięcia
środków. Ani kurs NBP ani wartość w PLN tych 100 EUR w tym momencie
nie jest mi dany PayPala, bo to nie jest przewalutowane, tylko
osiągniecie. Ale powiedzmy że kurs NBP (w dniu otrzymania?=06.09) jest
j.w. 4,5 więc to liczy się jako 95*4,5 = 427,50 zł. W tym momencie
wpisuję koszt 50zł (500-427,50=72,50, ale już wpisaliśmy jako koszt
22,50 tych). w księdzy dokumentając wydrukiem paypala? Ale wydruk nie
zawiera info o kursie, więc jest dowodem tylko daty otrzymania
środków, według której można znaleźć kurs NBP (ewentualnie w trakcie
kontroli, ale można też napisać na dokumentu w momencie wydruku).

4. Potem jest przewalutowanie według kursu PayPala, - powiedzmy, że
trochę czasu już mineło i poza tym kurs PP jest gorszy od kursu NBP,
więc za te 100 EUR mam tylko 410 zł. Więc wydrukuję stronę z info o
tym, i wpisuję do księgi jako kolejny koszty - tym razem 40 zł (450 z
poprzedniej korekty minus 410).

Tak ma być?

A jeśli teraz mówię, że na moim głównym koncie PP nie mam możliwość
otrzymywać waluty - tylko PLN? (Mógłbym mieć taką możliwość, ale chyba
upraszcza sytuację). Znaczy, że w momencie osiągniecia środków, waluta
jest przewalutowanie automatyczne na PLN, więc w.w. kroki 3. i 4.
występują jednocześnie, i nie ma możliwość zmiany kursowy między nimi,
i wydaję mi się, że waluty nigdy nie mam na koncie. ALE (tak, jeszcze
jedno 'ale'), krok 1. - prowizja - się dzieje w EUR!

Więc w moim przypadki, każdy z 4 elementy operacji - uznanie,
przewalutowanie (-EUR), przewalutowanie (+PLN) i podsumowanie - pojawi
się w wyciągu jako oddzielna operacje, ale ich strony 'szczegóły
transakcji' zawierają dokładnie tą samą informację, w tablach takich:

Pierwotna tranakcja:
6 wrz. 2011 | Płatność od NAZWISKO | Brutto EUR40 | Opłata EUR5 |
Netto EUR95

Transakcje powiązane:
6 wrz. 2011 | Przeliczenie waluty | Brutto -EUR95     | Opłata EUR0 |
Netto -EUR95     |
6 wrz. 2011 | Przeliczenie waluty | Brutto +PLN427,50 | Opłata EUR0 |
Netto +PLN427,50 |

I pierwotna transakcja jest zawsze (dla każdy z 4 'operacji' na
wyciągu) tą 'Płatnością od klienta', więc wydaje mi się, że faktycznie
nie ma oddzielonych transackcji (płatność, obciążenie salda EUR,
uznanie salda PLN, podsumowanie), i wszystko jest część jednej
tranakcji - co ma jakiś sense, bo nie mam 'konta' walutowego.

Ze względu na to, proponuję uproszczoną wersję procedury:

[...]

4,5*5=22,5 PLN. (I jeszcze raz zastanawiam się, że muszę zaksięgować
każdy wydruk z prowizją oddzielnie, ale czy też jest opcja gromadzić
wszystkie tych prowizji i zaksięgować raz w m-c?

3. Potem jest automatyczne przewalutowanie według kursu PayPala. To
się dzieje w momencie osiągnięcia środków, wieć (jak w 3. kroku
pierwszej wersji procedury) ale tym razem nie jest NBPowe 4,5, ale
(prawopodobnie gorszy) PayPalski wariant - powiedzmy 4,4. Więc zamiast
95 EUR mam 95*4,4 = 418 PLN. To jest o 82 PLN mniej niż na rachunku,
ale 22,5 tych już wpisałem w księdzy jako prowizja, więc teraz wpisuję
82-22,5= 59,50 PLN jako ujemna różnica kurowa (koszt) w księdzy,
dokumentując wydruk - który zawiera dokładnie tą samą informację jak
wydruk w krok 2.

Może być?

> Mogę robić to samo wydrukując stronę "szczegóły transakcji" PayPal'a?
IMHO tak - sam tak robię, z błogosławieństwem doradcy podatkowego..

Co za ulgę!

> (ludzie w moim kraju nie wierzyliby, że trzeba robić
> takich rzeczy kiedy chodzi o parę groszy, ale już przyzwyczaiłem się
> do polskiej rzeczywistości :-)
Kraj dla zaawansowanych ;-)

Właśnie tak. I kto wiedziałby, że w Polsce piesi czekają na zielone,
nawet gdy nie ma samochodów :).

> [...]

Tak, IMHO ta prowizja to usługa finansowa zwolniona z VAT - ale na
fakturze wewnętrznej musisz ją wykazać (sztuka dla sztuki no ale cóż).

Na jakim 'fakturze wewnętnym'? W przypadku google adwords - ich
faktura jest w PLN, więc wpisuję koszt bezpośrednio do księgi, potem
płacę VAT USowi (w swoim dziwnym sposób bo jestem nievatowcem z NIP-
EU), i wydruk potwierdzający opłaty wpisuję jak koszt (może z DW, ale
nie trzeba). Nie ma FW. Teraz jednak widzę z różnych dyskusji, że
nievatowcy w tej sytuacji powinni wystawiać FW, a nie DW. Ciekawe, że
mój program księgowy nie pozwala mi wystawiać FW, bo nie jestem
vatowcem :). Dobrze, sprawdzę o co chodzi. Ale rozumiem dobrze, że ta
FW będzie zawierać coś takiego: usługi finansowej - brutto 22,50 -
stawka ZW - VAT 0 - Netto 22,50? (te 22,50 = kwota prowizji po
przewalutowaniu), i że zszywam ją do jeszcze jednego wydruku z paypala
potwierdziającego wyskości prowizji, i wisuję ... gdzie? (Chyba jest
oczywisty, że nie mam bladego pojęcia o tych fakturach
wewnętrznych :))

> Na tym punkcie raczej tracę wątek. Możliwości pomnażają się i nie mam
> pojęcia jak ucieć z labiryntu. Ratunku!

Może wyjazd z tego bagienka ;) ?

A zanim się dowiem jak poradzić sobie z tyle fascynującymi elementami
prawa podatkowego?!

Dzięki za poradę:)

S.

Data: 2011-09-12 20:35:30
Autor: tomek
On 12.09.2011 18:51, Stephen ÓM wrote:

[...]

Tak, przy czy odnośnie przychodu w PIT data wystawienia ma znaczenie drugorzędne - liczy się data wykonania usługi (data sprzedaży). I jeśli obie daty się pokrywają (wystawienia i sprzedaży), wtedy jest tak jak napisałeś.

[...]

Skoro klient płaci 100EUR dn. 6/09, to tego dnia masz różnice kursowe przychodowe dla tych 100EUR: 100EUR*kurs_z_5_09 - 500zł

Następnie PayPal bierze 5 EUR, czyli koszt wynosi 5 EUR * kurs_z_5_09

Notabene, gdyby PayPal pobrał te 5 EUR dzień później (czyli 7/09), to wtedy musiałbyś jeszcze przeliczyć dla tych 5EUR różnicę kursową pomiędzy 6/09 a 7/09 - jeśli tego nie "widzisz" to chętnie wyjaśnię na konkretnych liczbach.

> Mogę zaksięgować każdy wydruk o prowizje oddzielnie,
ale czy też jest opcja gromadzić wszystkie tych prowizji i zaksięgować
raz w m-c?

Formalnie - nie można (chyba że Gotfryd rzuci paragrafem ;)). W praktyce - to zależy od konkretnego kontrolera.

(KPiR to jest twór mający swój początek w okolicach 1989, wtedy się pieczętowało strony w Urz. Skarbowym i w ogóle była to niemal święta księga. No i sporo z tego zostało do dzisiaj)

[...]

O tym było wyżej - najpierw masz różnicę kursową na 100 EUR, a potem jest prowizja.

w księdzy dokumentając wydrukiem paypala?

Tak

Ale wydruk nie zawiera info o kursie, więc jest dowodem tylko daty otrzymania
środków, według której można znaleźć kurs NBP (ewentualnie w trakcie
kontroli, ale można też napisać na dokumentu w momencie wydruku).

Póki nie ma przewalutowania to tylko kursy NBP się liczą (przynajmniej ja mam taką wiążącą interpretację, bo temat jest kontrowersyjny ze względu na wątpliwą precyzję art. 24c.4 updof).

[...]

Tak, tyle że formalnie rzecz biorąc liczy się to na odwrót (to co masz minus to co było): 410 - 450 = -40. Wyszło ujemnie, więc do kosztów.

[...]

Masz więc różnice kursowe przychodowe dla 100 EUR, potem prowizję 5 EUR, potem różnice kursowe od środków własnych dla pozostałych 95 EUR i potem już nie ma żadnych różnic bo sa tylko złotówki. Zgadza się?

[...]

Tym bym się nie zajmował - póki to się dzieje w obrębie jednego dnia i jednego kursu NBP to ilośc transakcji w PayPal jest wtórna.

[...]

:)

[...]

Na tej którą wystawiasz żeby zrobić na jej podstawie ewidencję VAT z której to ewidencji wytwarzasz VAT-9 :-)

[...]

FVAT wewnętrzna jest tylko do VATu, do KPiR jej nie wpisujesz.

[...]

Później jeszcze o tym napiszę bo ten post już jest i tak kolumbryniasty :-)

[...]

Haha ;)

Dzięki za poradę:)

O nie nie, to nie porada tylko luźna wymiana doświadczeń.
50k nie mam zamiaru "zarobić" ;)

Tomek

Data: 2011-09-13 06:08:42
Autor: jureq
Dnia Mon, 12 Sep 2011 20:35:30 +0200, tomek napisał(a):

(KPiR to jest twór mający swój początek w okolicach 1989, wtedy się
pieczętowało strony w Urz. Skarbowym i w ogóle była to niemal święta
księga. No i sporo z tego zostało do dzisiaj)

Pamiętam walającą się gdzieś u dziadka księgę o takim tytule gdzieś z początku lat 50-tych XX wieku.

Data: 2011-09-13 09:37:05
Autor: tomek
On 13.09.2011 08:08, jureq wrote:
[...]

Patrz pan :) Ja kiedyś śledziłem rozporządzenia wstecz - najwyraźniej coś mi się pomieszało.

Tomek

Data: 2011-09-13 17:59:28
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 13 Sep 2011, tomek wrote:

[...]

  Pewnie "urwała się ciągłość", z okazji innej podstawy prawnej.
  Za PRL nie było powszechnego opodatkowania podatkiem dochodowym
dochodów z pracy, rolnictwa itede (rolnictwu tak zostało),
więc pewnie podstawa prawna do rozporządzenia o KPiR nazywała
się inaczej.
  Ponieważ "wcześniej" większości nie dotyczyło, wiedza o starej
postawie nie zachowała się w mądrości ludowej, tak jak to np.
jest z PoRD :) (do dziś tu i ówdzie nazywanym "kodeksem drogowym")

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-13 18:31:11
Autor: 'Tom N'
[OT] KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1109131756190.1124quad>:

tak jak to np.
jest z PoRD :) (do dziś tu i ówdzie nazywanym "kodeksem drogowym")

Ja w kwestii formalnej: <http://sjp.pwn.pl/slownik/2471866/kodeks_drogowy>
W tym Konwencja Wiedeńska, PoRD, szereg innych ustaw oraz multum
rozporządzeń wydanych na ich podstawie :D

--
Tomasz Nycz

Data: 2011-09-13 18:34:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
Hello Gotfryd,

[...]

Jak to nie było? A podatek od wynagrodzeń i wyrównawczy od najwyższych
dochodów (równiez z pracy!) gdzie zgubiłeś? Dochodowy od umów-zleceń
razem z "bykowym" zapomniałeś?

[...]

--
Best regards,

Data: 2011-09-13 21:26:59
Autor: Gotfryd Smolik news
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
On Tue, 13 Sep 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:

Hello Gotfryd,

  Za PRL nie było powszechnego opodatkowania podatkiem dochodowym
dochodów z pracy,

Jak to nie było?

  Dobra, poprawiam: nie było "powszechnego obowiązku rozliczania" :]

A podatek od wynagrodzeń

  O właśnie. To wskazuje iż to był odrębny podatek, więc "brak
ciągłości" postawy prawnej nie dziwi.

i wyrównawczy od najwyższych
dochodów (równiez z pracy!) gdzie zgubiłeś?

  Masz na myśli PoPiWek?
(jeden ze skuteczniejszych mechanizmów podważających zaufanie
do państwa)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-13 22:18:36
Autor: RoMan Mandziejewicz
[...]

Ależ był powszechny - dla każdego pracodawcy ;P

A przed nadejściem demag^H^Hokracji Jaruzel uwolnił działalność
gospodarczą i się pracodawców namnożyło...

A podatek od wynagrodzeń
  O właśnie. To wskazuje iż to był odrębny podatek, więc "brak
ciągłości" postawy prawnej nie dziwi.

To akurat jasne.

i wyrównawczy od najwyższych dochodów (równiez z pracy!) gdzie
zgubiłeś?
  Masz na myśli PoPiWek?

PoPiWWek był chyba później - wcześniej był wyrównawczy:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Podatek_wyr%C3%B3wnawczy
i słynne konta "W" dla twórców.

(jeden ze skuteczniejszych mechanizmów podważających zaufanie
do państwa)

Też :(

--
Best regards,

Data: 2011-09-15 14:09:37
Autor: Stephen ÓM
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!

Witam jeszcze raz,

Dzięki za pomocną nieporadę. Nie odpisuję tu na wszystko, ale całość
jest ciekawa i pomocna.

Nie miałem dużo czasu ostatnio, żeby pomyślić o wszystkim, co tu jest
napisane, i w dodatku jestem zmęczony po długim dniem, ale i tak
spróbuję zrobić jakiś postęp w tej sprawie. Bycie zmęczony na pewno
znaczy, że ilość błędów gramatycznych wzrośnie, ale mam nadzieję, że
to co napiszę będę mniej więcej czytelny i też, że uda mi się unikać
błędów w obliczeniu :).

Żeby ograniczyć 'kolumbryniastość' tego posta, przedstawiam nowy
przykład, z normalnymi nieokrągłymi kwotami, i też będę starał się
okazywać wzory, według których obliczę.

Parę uproszczeń:

* Rachunek wystawiony i usługa wykonana w jednym dniu - dzień 'A'.
Kurs NBP istotny na ten dniu (właśnie kurs z poprzedniego dnia) jest
4,3139, i we wzorach też będę oznaczył kurs ten przez 'Ka'

* Klient płaci, PayPal bierze opłata, i reszta przewalutowana na PLN w
drugim dniu - dzień 'B'. Kurs NBP stostwany na tym dniu (z
poprzedniego dnia) jest Kb=4,3346

1.
Operacja: W dniu A wystawię rachunek na EUR 80 (nazywamy tą kwota R,
czyli R=EUR80).
Na podstawie: rachunku
W księdzy wpisuję: przychód 80*4,3139 = 345,11 zł., czyli R*Ka

2.
Operacja: W dniu B, klient płaci 80 EUR na konto PayPal.
Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym  istotna informacja jest
wyskość i data uznania konta)
W księdzy wpisuję: przychód 80*(4,3346-4,3139) = 1.66 zł, czyli R*(Kb-
Ka).

(Nie będę powtarzał, że jeśli przychód jest ujemne, stanowi koszt.)

3.
Operacja: W dniu B, PayPal bierze opłata O=EUR3,47
Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna informacja jest
wysokość i daty opłaty)
W księdzy wpisuję: koszt 3,47*4,3346 = 15,04 zł, czyli O*Kb

4.
Operacja: W dniu B, środki mi pozostające zostają zmienione na PLN
według kurs oferowany przez PayPala w tym momencie: EUR80-EUR3,47 EUR 76,53 na 322,89 zł (nazywamy to Z, czyli Z=322,89 zł).
Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna inforacja jest że
przewalutowano tyle EUR na tyle zł. w pewnym dniu)
W księdzy wpisuję: przychód 322,89-(345,11+1,66-15,04) = -8,84 (koszt
8,84 zł.), czyli Z-(R*Ka+R(Kb-Ka)-O*Kb), czyli Z minus suma kroków
1-3.

(Na kroki 2, 3, 4 można wydrukować tą samą stronę z PayPala trzy razy,
bo wszystkie szczegóły z całej grupy związanych transakcji pojawią się
na tej stronie)

Poza tym, koszt uniesiony w kroku 2 (opłata PayPala) stanowi import
usługi zwolnionej z VATu, którą dokumentuję fakturą wewnętrzną, co nie
jest wpisana w księdzy.

Wygląda mniej więcej sensowne??

[...]

No widzę. Będę błagał klientom, żeby nie wysłać mi pieniędzy około
pólnocy :). Ale - skoro są w różnych krajach - może powinienem im
poprosić, żeby nie płacą mi jak zegar pokazuje 29 albo 59 minut :).

> [...]
> raz w m-c?

Formalnie - nie można (chyba że Gotfryd rzuci paragrafem ;)). W praktyce

To w praktyce nieznając kto będzie kontrolerem - nie można.

(KPiR to jest twór mający swój początek w okolicach 1989, wtedy się
pieczętowało strony w Urz. Skarbowym i w ogóle była to niemal święta
księga. No i sporo z tego zostało do dzisiaj)

Horror! Miesięczne zobowiązkowe kontrole. Niedobrze na nerwy.

Później jeszcze o tym napiszę bo ten post już jest i tak kolumbryniasty :-)

Dobrze :)

O nie nie, to nie porada tylko luźna wymiana doświadczeń.
50k nie mam zamiaru "zarobić" ;)

Ha ha, przypomina mi o ulubionym powiedzeniu: "no good deed goes
unpunished", czyli żaden dobry uczynek unika kary :).

W każdym razie, bardzo dziękuję za wymianę doświadczeń :)

Stiofán

Data: 2011-09-15 14:29:37
Autor: Stephen ÓM
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
 O, też chciałbym sprawdzić czy piszę coś sensownego w KPiR jako 'opis
zdarzenia gospodarczego' i 'kontrahent'. Prosta sprawa, ale warto, bo
kto wie jaką głupotę mógłbym tam napisać jeśli nie sprawdzam z
prawdziwimi polakami :)

[...]

Opis: Rożnica kursowa do rachunku XX
Kontrahent: Nikt? Ja? Z tymi zbędnymi dowodów wewnętrznych kontrahent
to ja. Wolałbym nie używać DWów jeśli nie są tu potrzebne (dosyć
papierków już).

3.
Operacja: W dniu B, PayPal bierze opłata O=EUR3,47
Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna informacja jest wysokość i daty opłaty)
W księdzy wpisuję: koszt 3,47*4,3346 = 15,04 zł, czyli O*Kb

Opis: Opłata bankowa (czy ma być bardziej precyzyjne? Opłata na
otrzymanie płatność?)
Kontrahent: PayPal (adres i nazwa firmy w UK)

[...]

Opis: różnica kursowa od własnych środków?
Kontrahent: Nie mam pojęcia :-)

Dzięki :)

Stiofán

Data: 2011-09-16 00:25:02
Autor: tomek
On 15.09.2011 23:29, Stephen ÓM wrote:
[...]

Tylko nie "prawdziwymi polakami" - wolę już być udawanym ;)

[...]

Może być

Kontrahent: Nikt? Ja? Z tymi zbędnymi dowodów wewnętrznych kontrahent
to ja. Wolałbym nie używać DWów jeśli nie są tu potrzebne (dosyć
papierków już).

W przypadku gdy nie ma przewalutowania to sam nie wiem. Ja wpisuję zarówno klienta jak i banku/PayPala - któreś na pewno trafiam :-)

[...]

IMO nie ma to kompletnie żadngo znaczenia

Kontrahent: PayPal (adres i nazwa firmy w UK)

Tak, PayPal, przy czym ostatnio gdy sprawdzałem to adres mieli w Luksemburgu - coś się zmieniło ?

[...]

IMO ok

Kontrahent: Nie mam pojęcia :-)

IMO skoro PayPal przewalutowuje to właśnie on jest kontrahentem

Tomek

Data: 2011-09-16 12:11:02
Autor: Stephen ÓM
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
On 15.09.2011 23:09, Stephen ÓM wrote:

Witam,

Dzięki tej luźnej wymiany doświaczeń zbliża się do rozwiązanie. Rzecz
jasna, parę pytań mi pozostają :-)

Ok, przy czym samej poprawności obliczeń nie będę sprawdzał, tylko
metodologię

Jasne :). Obliczenia są raczej dla mnie.

OT: Ta data powinna być wg polskiej strefy czasowej (chyba do
ustawienia, bo na moich wydrukach zdaje się miałem dopisek CET/CEST),
chociaż pewnie i tak żaden kontroler się nie zorientuje że to np. PST :-)

Mam nadzieję, że nigdy nie będziesz zamiaru pracować jako kontroler :)

Moje wydruki pod hasłem 'godzina' mają coś takiego: 16:32:05 CEST.

> W księdzy wpisuję: przychód 80*(4,3346-4,3139) = 1.66 zł, czyli R*(Kb-
> Ka).

Tak, z małą poprawką:
Formalnie to powinno być: 80*4,3346 - 345,11 = 1,66zł,
gdyż liczysz różnicę między kwotą "z dzisiaj" a kwotą "z wtedy" - i tą
wcześniejszą kwotę już znasz.

Ok, ma sens.

Tak, ale... to nie jest przychód, a różnica kursowa od przychodu.
Przychód z definicji nie może być kosztem :-)

Zgadzam się, ale na szczęście to tylko skrót myślowy, i wyniki
obliczeń nie różną się :)

> [...]
> W księdzy wpisuję: przychód 322,89-(345,11+1,66-15,04) = -8,84 (koszt
> 8,84 zł.), czyli Z-(R*Ka+R(Kb-Ka)-O*Kb), czyli Z minus suma kroków

Chyba dobry wzór (na pierwszy rzut oka), ale niepotrznie to skomplikowałeś.
Masz EUR 76,53 które - poprzez różnicę kursową z pkt. 1 - już
"wyceniłeś" po aktualnym kursie NBP z dnia B (4,3346).
Teraz z tych EUR 76,53 robi się 322,89zł, więc twoja różnica to:
322,89 - 76,53*4,3346 = 322,89 - 331,73 = -8,84 zł

No teraz jasne. Wiedziałem, że ten wzór był za skomplikowany, ale tak
męczony byłem że nie zauważyłem, że w nim jest i +R*Ka i -R*Ka i w
końcu uprości się na Twoją wersję: Z-I.Kb (I=R-O)

> To w praktyce nieznając kto będzie kontrolerem - nie można.
Nie tak - nie ma za bardzo jak ukarać za takie coś, bo nawet jeśli to
uznać za wykroczenie skarbowe to one się przedawniaja po roku.
Do tego wadliwa księga nadal stanowi dowód księgowy, jeśli wady nie mają
znaczenia dla sprawy, a tutaj ciężko mi sobie wyobrazić że mogły by mieć.

Hmm, chyba rozumiem (muszę powiedzieć, że trudno jest rozważać sens i
prawo będąc w obcym kraju. Umiem jak znaleźć kompromis pomiędzy prawem
a rozsądkiem w moim kraju, ale parametry tu są trochę inne, i nie ufam
się :).

W każdym razie, jeśli jest możliwe wydrukować 1 stronę na te 3
operację (o czym piszę na końcu wiadomości), to chyba nie warto
gromadzić wyciągi na koniec miesiąc.

> [...]

W przypadku gdy nie ma przewalutowania to sam nie wiem. Ja wpisuję
zarówno klienta jak i banku/PayPala - któreś na pewno trafiam :-)

W programu do księgowości trochę niedogodny jest tak robić, bo trzeba
byłoby wprowadzić nowego podwójnego kontrahenta (prawdziwego klienta
plus PayPal) do kartoteki kontrahentów, i poza tym, chyba nie będzie
miejsca ma wydruk KPiR. Więc wpiszę tylko jednego - PayPala. Będę miał
w każdym razie w opis zdarzenia, że to różnica kursowa do rachunku X,
i na tej pozycji można odczytać nazwę klienta. Jednak wpisując tylko
nazwę klienta, nie byłoby możliwy dowiedzieć sie (na podstawie
informacji w KPiR), że chodzi o PayPal.

> Kontrahent: PayPal (adres i nazwa firmy w UK)

Tak, PayPal, przy czym ostatnio gdy sprawdzałem to adres mieli w
Luksemburgu - coś się zmieniło ?

Nie - mój błąd. Znalazłem taki adres:
PayPal (Europe) S.a r.l. & Cie, S.C.A.
22 Boulevard Royal
L-2449 Luksemburg

Małe techniczne pytanie na inny temat: Jest takie pole w księdzy,
'numer dowodu księgowego', gdzie wpisuję np. numer rachunku
(wystawionego, więc z własną numeracją, bądz otrzymanego, więc z cudzą
numeracją). Do tych wyciągów z PayPal mogę po prostu wymyślić system
numeracji? Np. Bank/001, Bank/002 itp (albo MZQX/0000001, MZQX/
0000002...:), pisząc takie cyfry gdzieś na wydruku? Czy są jakieś
obowiązujące zasady?

To teraz dla tych 4 operacji, mój księga wygląda tak:

(NDK=numer dowodu księgowego, KON=kontrahent, OZG=opis zdarzenia
gospodarczego)

Lp.100 | Data: 10.09 | NDK: 150/2011/R | KON: Ho Chi Minh (client) +
adres | OZG: tłumaczenia                   | Kol. 7: 345,11
Lp.101 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0001  | KON: PayPal
(Europe) ...          | OZG: Różnica kursowa do 150/2011/R | Kol. 8:
1,66
Lp.102 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0002  | KON: PayPal
(Europe) ...          | OZG: Opłata na otrzymanie płatność | Kol.13:
15,04
Lp.103 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0003  | KON: PayPal
(Europe) ...          | OZG: Różnica kursowa od własn. śr. | Kol.13:
8,84

i na wydruki Bank/0001, Bank/0002, i Bank/0003 piszę obliczenia
odpowiednich kwot.

Czy mam tu sensowne kolumny? Różne są porady w internecie dotyczące
kolumny do różnic kursowych. Niektóre źródła mówią o wpisaniu ujemnych
kwot jako przychody, ale tego nie lubią. Najczęsciej czytam, że ujemne
różnice kursowe pisze się jako pozostały koszt (kol.13), i dodatnie
jako pozostały przychód (kol.7), i tak robię.

Wracając do czegoś ciekawego:

> (Na kroki 2, 3, 4 można wydrukować tą samą stronę z PayPala trzy razy,
> bo wszystkie szczegóły z całej grupy związanych transakcji pojawią się
> na tej stronie)

Można trzy razy, można raz - jak Ci wygodniej.

Skoro bardzo chcę zminimalizować ilość kartek, to bardzo dobry pomysł.
Tylko do tej pory zawsze miałem dokładnie jeden dokument do każdego
wpisu w księdzy, więc zastanawiam się jak to robić. Więc proponuję coś
takiego:

Najpierw księga:

[...]
Lp.102 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0001  | KON: PayPal
(Europe) ...          | OZG: Opłata na otrzymanie płatność | Kol.13:
15,04
Lp.103 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0001  | KON: PayPal
(Europe) ...          | OZG: Różnica kursowa od własn. śr. | Kol.13:
8,84

Róznica jest tylko, że mam Bank/0001 jako numer dodowu księgowego w
przypadku każdy z 3 paypalowskich transakcji. Jednak na tym jedynym
wydruku, piszę i "Bank/0001" i "KPiR Lp. 101, 102, i 103". Dobrze?

Potem gdzieś na kartce piszę te 3 obliczenia, i dla jasności każde z
obliczeń zaczyna z nagłówkiem "Dotyczące KPiR Lp 101, ..." czy coś.

Dzięki też za informacje na temat fakturze wewnętrznym - na pewno za
chwilą będę miał parę pytań o nim :)

Stiofán

Data: 2011-09-16 12:14:44
Autor: Stephen ÓM
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
Pewnie ta próba pokazywać przykładową księgę jest mało czytelnie, więc
napiszę od razu w innej formie:

Lp.100
 Data: 10.09
 Numer dowodu księgowego: 150/2011/R
 Kontrahent Ho Chi Minh (client) + adres
 Opis zdarzenia gospodarczego: tłumaczenia
 Kol. 7: 345,11

Lp.101
 Data: 15.09
 Numer dowodu księgowego: Bank/0001
 Kontrahent PayPal (Europe) ...
 Opis zdarzenia gospodarczego: Różnica kursowa do 150/2011/R
 Kol. 8:   1,66

Lp.102
 Data: 15.09
 Numer dowodu księgowego: Bank/0002
 Kontrahent PayPal (Europe) ...
 Opis zdarzenia gospodarczego: Opłata na otrzymanie płatność
 Kol.13:  15,04

Lp.103
 Data: 15.09
 Numer dowodu księgowego: Bank/0003
 Kontrahent PayPal (Europe) ...
 Opis zdarzenia gospodarczego: Różnica kursowa od własn. śr.
 Kol.13:   8,84

Druga wersja była ta sama, tylko że zamiast numeru dowodu księgowego
Bank/0001, Bank/0002, Bank/0003, maiłem Bank/0001 za wszystkie 3

S.

  Data: 15.09
[...]

Tak jak napisałem w poprzednim poście - wg mnie tak jest ok.

Tomek

Data: 2011-09-16 16:11:22
Autor: Stephen ÓM
> [...]
> numeracji? Np. Bank/001, Bank/002 itp (albo MZQX/0000001, MZQX/
> 0000002...:), pisząc takie cyfry gdzieś na wydruku? Czy są jakieś

Każda operacja PayPal ma swój indywidualny numer i wg mnie to jest ten
numer dowodu księgowego.

Myślę, że chodzi tu o 'unikatowy numer identyfikacyjny transakcji'.
Hmm, te numery są trochę dziwne ze kilka względów...

Najpierw - chociaż paypal przedstawia prawie dokładnie tą samą stronę
'szczegółów transakcji' dla każdy z operacji w jednym 'zespole
operacji' (e.g. uznanie, opłata, i przewalutowanie), na każdej z tych
stron pojawia się inne taki numer. Np. W jednym akim 'zespole', mam:

Uznanie wraz z opłata: 95F692xxxxxxxxxx
Przeliczenie waluty, obciążenie salda EUR: 04X445xxxxxxxxxx
Przeliczenie waluty, uznanie salda PLN: 09E1843xxxxxxxxxx
'Aktualizacja' (podsumowanie 'zespołu'): 95F692xxxxxxxxxx (znowu).

(każdy z 4 stron zawiera wszystkie informacje o całym zespołu
operacji)

Traktowanie przewalutowania jako pare operacje jest denerwujące, ale
co najmniej można wydrukować tylko jedno (np. 'akualizacje') i
zapomnij o reszcie.

Po drugi, te 'numery unikatowe' nie mają żadnej widocznej kolejności.
(95F.., 04X.., 09E.. - operacje które odbyły się w tym samym ułamku
sekundu). Przeszkadza to ich użytek jako numer dodowu księgowego?

> Różne są porady w internecie dotyczące
W internecie nie ma porad (w sensie: porad prawnych), są tylko lepszej
lub gorszej jakości artykuły :-)

A jeśli chodzi o jakość informacja, fakt że porada jest 'prawna' nie
znaczy, że jest o dobrej jakości :)

Do 31/12/2006 różnice przychodowe wpisywało się do kol. 7 na plus lub
minus, tak samo kosztowe - do kol. 13.
Od 1/1/2007 różnice ujemne (nieważne czy przychodowe czy kosztowe)
wpisuje się do kol. 13, a dodatnie do kol. 8.

Zobacz. art. 24c updof:
UWAGA: Od 1/1/2012 zmienia się ust. 4:

Więc to jest jedna z rzadkich spraw o której nie ma wątpliwości :)

> Róznica jest tylko, że mam Bank/0001 jako numer dodowu księgowego w
> przypadku każdy z 3 paypalowskich transakcji. Jednak na tym jedynym
> wydruku, piszę i "Bank/0001" i "KPiR Lp. 101, 102, i 103". Dobrze?

Ja tak robię, więc dobrze ;)

Tak proste, ale do tej pory nigdy nie dałem sobie sprawy, że to
możliwe :-).

Dzięki!

Stiofán

Data: 2011-09-17 13:41:06
Autor: tomek
On 17.09.2011 01:11, Stephen ÓM wrote:

Po drugi, te 'numery unikatowe' nie mają żadnej widocznej kolejności.
(95F.., 04X.., 09E.. - operacje które odbyły się w tym samym ułamku
sekundu). Przeszkadza to ich użytek jako numer dodowu księgowego?

Nie, po prostu takie numery nadają

[...]

Co racja to racja (niestety jestem tutaj praktykiem) :) Jednak jeśli porada jest 'prawna', to masz przynajmniej teoretyczną szansę na uzyskanie odszkodowania gdyby okazała się błędna.

[...]

Ano. Z praktyki to powiem Ci że za bardzo przejmujesz się formalnymi aspektami wypełniania KPiR - dużo ważniejsza jest prawidłowość kwot.
Zwłaszcza gdy masz wpisów kilkanaście na miesiąc i nie ma szans żeby się w tym pogubić.

Tomek

Data: 2011-09-29 12:31:12
Autor: Stephen ÓM
KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
Witam!

Byłem na urlopie, dlatego było mała przerwa w moim strumienie
pytań :).

Ano. Z praktyki to powiem Ci że za bardzo przejmujesz się formalnymi
aspektami wypełniania KPiR - dużo ważniejsza jest prawidłowość kwot.

A jasne. Jestem jednak prostym i uczciwym człowiekiem, i wszystko
oprócz kwartalnego przelewu na US wydaje mi się na zbędną
formalność :) :).

Chyba teraz rozumiem co mam robić z KPiR. Mam jednak parę pytań
odnośnie do Twojej wcześniejszej odpowiedź na temat faktur
wewnętrznych....

Więc, podsumując...

Faktura wewnętrzna wynika z art. 106 ust. 7 uptu:
Co prawda jesteś zwolniony podmiotowo, ale nie dotyczy to importu usług
(art. 113 ust. 13 uptu):
Czyli odnośnie importu usług jesteś podatnikiem niezwolnionym -
"normalnym", więc i fakturę wewnętrzną musisz wystawić.
Co prawda faktury VAT wystawiąją tylko zarejestrowani podatnicy czynni:
Ale do faktur wewnętrznych jest osobny przepis, który ma zakres
przedmiotowy a nie podmiotowy:

Piękny vademecum.

Ja  zazwyczaj importuję 2 usługi:

1. Płacę za reklamy internetowe, faktura pokazuje kwota w PLN, VAT na
fakturze nie ma, ale usługa sama podlega VAT. Więc odprowadzę go i
dodaję kwotę do sumy 'podstawy opodatkowania: import usług' w
formularzy VAT-9M, i też wpisuję do FW.

2. Też mam te prowizje PayPala. To jest usługa finansowa i zwolniona z
VAT, więc nie ma wpływu na treść VAT-9M. Ale powinno się pojawiać na
FW. Wydruki z paypala mają kwoty w EUR albo GBP, ale na tych wydruki
(które zostaną wpisane do KPiR), piszę że to jest tyle PLN wg.
odpowiedniego (=poprzedniego) kursu NBP.

Na pierwszy rzut oko na art. 106 ust 7 uptu ("za dany okres
rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te
czynności dokonane w tym okresie"), wydaję mi się, że mogę na końcu
miesięcy wystawiać FW dla wszystkich import usług z tego miesiącu .
Ale czy dobrze rozumiem? Czy raczej wystawiać jedną FW na m-c na
każdego kontrahenta, czyli w moim przypadkiem 2: jedną na reklamy,
jedną na paypal?

Ale jeśli jedna FW może być na PP na cały miesiąc, mogę po prostu
wpisać w FW te przewalutowane kwoty, które napisałem na wydrukach, bez
wspomnienia oryginalnej kwoty walutowej? Czy fakt, że przyrządzam FW
później (na końcu m-c) znaczy, że muszę robić dalsze łamańce walutowe?

Jako podatnik VAT zwolniony podmiotowo musisz prowadzić ewidencję
uproszczoną:

No. Nigdy nie myślałem o tym, bo oprogramowanie automatycznie wpisuje
każdy zaksięgowany rachunek do tej ewidencji. Ale teraz zastanawiam
się: kiedy muszę go wydrukować? KPiR na dany miesiąc drukuję na końcu
m-c, ale rzecz jasna też siedzi na kompie w ciągu miesiąca. Czy
ewidencja uproszczona (która dotyczy raczej całego roku, a nie
miesiąca) też powinna być wydrukowana na końcu m-c, czy tylko na końcu
roku albo ewentualnie podczas kontroli?

Ale jako importer usług jesteś w tym zakresie podatnikiem "pełną gębą",
więc powienieś też prowadzić ewidencję tego importu usług - na podstawie
faktur wewnętrznych:
Jak widzisz ewidencja "pełna" ma zawierać dane niezbędne do wypełnienia
deklaracji podatkowej, w Twoim przypadku VAT-9M - więc musisz sobie ją
odpowiednio zorganizować.

No no, ma jakiś sens :-).

Ta ewidencja pełna - jest właśnie zestawieniem FW na dany miesiąc? Czy
trzeba powielać te dane gdzieś indziej pod tytułem 'ewidencja importu
usług'?

BTW tutaj nie jestem pewien, ale ostatnio zmienił się chyba termin
składania VAT-9M:
- było bodajże 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego, który
z kolei powstaje zgodnie z art. 19:

No, na pewno jest teraz do 25, więc teraz bardziej dogodny bo tylko
raz na miesiąc, a nie raz na obowiązek podatkowy. Przypuszczam, że
jest dzięki temu, że VAT-9M zastąpił VAT-9.

Jak zwykle, dziękuje za info.

Pozdrawiam,
S.

Data: 2011-10-01 15:39:54
Autor: tomek
On 29.09.2011 21:31, Stephen ÓM wrote:

[...]

+ 'w tym nabycie od ...' (p. 22 i 23 VAT-9M) jeśli sprzedawca jest podatnikiem VAT w UE.

2. Też mam te prowizje PayPala. To jest usługa finansowa i zwolniona z
VAT, więc nie ma wpływu na treść VAT-9M.

Ma wpływ - powinny się te prowizje znaleźć w poz. 20 i 22 VAT-9M.
Skoro importujesz usługi, choćby zwolnione, to wpisujesz je na FVAT wewnętrznej, ta z kolei faktura jest podstawą do ich obligatoryjnego ujęcia w ewidencji, a ewidencja służy do sporządzenia deklaracji.

[...]

IMO zgadza się.

Ale czy dobrze rozumiem? Czy raczej wystawiać jedną FW na m-c na
każdego kontrahenta, czyli w moim przypadkiem 2: jedną na reklamy,
jedną na paypal?

Albo jedna faktura za cały okres (IMVHO miesiąc w Twoim przypadku, skoro VAT-9M składa się teraz za dany miesiąc, dla VAT-9 IMVHO nie było takiej możliwości), albo jedna faktura dla jednej operacji (ew. korzystając z możliwości wystawiania faktur w ciągu 7. dni - 4 faktury wewnętrzne miesięcznie, zbiorczo dla konkretnych tygodni.)

[...]

W VAT nie ma różnic kursowych, kwoty przelicza się wg. przepiu który jest gdzieś w oklicach art. 31-33 uptu (chyba 31a ale nie chce mi się teraz sprawdzać, sorry :)).

[...]

Przepisy nic na ten temat nie mówią, ja kiedyś ją prowadziłem ręcznie, dla całego roku. Jeśli robisz to na komputerze to IMVHO wystarczy wydrukować po zakończeniu roku - bo limit zwolnienia podmiotowego jest roczny - ale tutaj to już zgadywanka jest.
Przy czym usług dla podmiotów zagranicznych, do których to usług stosuje się art. 28 uptu, nie wchodzą do limitu zwolnienia podmiotowego (a przynajmniej przed 2010r. tak było) - co nie znaczy że nie powinny być ewidencjonowane etc. etc. Typowy polski galimatias.

Ta ewidencja pełna - jest właśnie zestawieniem FW na dany miesiąc? Czy
trzeba powielać te dane gdzieś indziej pod tytułem 'ewidencja importu
usług'?

Tytuł nie ma znaczenia, jeśli masz zestawienie faktur dla importu usług, zawiera dane z art. 10.3 uptu i da się na jego podstawie wypełnić VAT-9M to IMO jest ok.

Tomek

Data: 2011-10-01 21:34:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 1 Oct 2011, tomek wrote:

[...]

  Jako że się pogubiłem, poproszę o proste objaśnienie: czy kwota
"importu zwolnionego" występuje gdziekolwiek na którejkolwiek
deklaracji?

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-02 12:24:49
Autor: tomek
On Sat, 1 Oct 2011, tomek wrote:

[...]

Importu 23% też nie ma ;)

Tomek

Data: 2011-10-04 10:40:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 2 Oct 2011, tomek wrote:

On Sat, 1 Oct 2011, tomek wrote:

[...]

  To co tam jest? :)
  Chodzi o to, że rozumowanie wyżej jest IMO błędne co do kolejności.
  Kolejność jest taka, że nie ma obowiązku wykazywania w ewidencji
żadnego dokumentu tylko dlatego, że go wystawiono (acz nie ma
również takiego zakazu).
  Obowiązek działa w drugą stronę: trzeba wskazać przepis z którego
wynika, że dana wartość ma się znaleźć *na deklaracji*.
  To jest podstawą obowiązku ujmowania w ewidencji.
  Zapis powinien więc powołać się na obligatoryjne ujęcie
w ewidencji z powodu koniecznosci ujęcia na deklaracji,
o czym po prawdzie wspomniałeś, ale tak jakby należało
wpisać do deklaracji "bo będzie w ewidencji".
  Zacytowana treść brzmi tak, jakby konieczność wpisania
do deklaracji wynikała z konieczności "cośzrobienia" (znaczy
wpisania "gdzieś") z fakturą wewnętrzną.
  No chyba że źle zrozumiałem - ale jeśli kwota zwolnioniona
*nie zawiera VAT*, to musi istnieć przepis nakazujący ująć
ową kwotę[1], bądź musi istnieć algorytm z którego wynika wpływ
tej kwoty na inne kwoty wykazane w deklaracji[2]

[1] przykładem dość stare deklaracje, na których należało wykazać
  kwoty nabycia paliw do samochodów osobowych, *mimo* zastrzeżenia
  niżej
[2] tak jak ma to miejsce przy proporcji zakupów: zakup zwolniony
  wpływa na kwotę podatku należnego; w innych przypadkach
  nieujęcie nie powoduje żadnych skutków, mimo że rubryka
  na "kwotę brutto" istnieje (ale nie istnieje obowiązek
  ujmowania wartości zakupu do rozliczenia VAT).

  To raz jeszcze: z czego, z jakiego przepisu, wynika obowiązek
ujęcia na deklaracji (którejkolwiek) kwoty wartości nabywanej
usługi zwolnionej?
  Bo chyba o odpowiedź na to pytanie poszło.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-04 11:35:07
Autor: tomek
[...]

Nabywasz usługę zwolnioną - jest import usług.
Na deklaracji masz pole "import usług" - i nie ma żadnego wyłączenia dla usług zwolnionych, po prostu podatek naliczony wynosi 0zł.

Do tego poniżej masz jeszcze pole "w tym nabycie od podatników podatku od wartości dodanej usług, do których stosuje się art.28b ustawy" - i teraz wyobraź sobie że kontrahent raportuje te usługi do VIES, a Ty ich nie deklarujesz.

Aczkolwiek upierać się nie będę że tak trzeba - po prostu ja tak robię i póki co jest dobrze.

Tomek

Data: 2011-09-16 22:22:00
Autor: tomek
On 16.09.2011 21:11, Stephen ÓM wrote:

[...]

W tym konkretnym przypadku się to uprości, ale jeśli na konto wpłynie Ci 5 przelewów za faktury potem z części zrobisz lokatę etc. to sięganie wstecz to masa niepotrzebnej pracy - a wystarczy tylko dla danej złotówki patrzeć tylko na jej ostatnią "wycenę" w łańcuszku różnic kursowych.

[...]

Trochę zamieszałem - od konretnego kontrolera zależy czy będzie robił problemy czy nie, ale w praktyce ciężko mi sobie wyobrazić że mogą być z tego jakieś problemy. Jedyne co może się wg mnie stać to to że kontroler zakwestionuje zapisy w księdze i nie uzna jej za dowód w postępowaniu, ale to jest na tyle gruba sprawa że nie widzę tego że w błahej sprawie ktoś to zrobi.
No ale wykluczyć też się nie da :)

[...]

IMHO jak zrobisz tak będzie dobrze - jeśli kwoty się zgadzają i masz dowody księgowe to reszta jest w zasadzie dekoracją.
Ja prowadzę KPiR w arkuszu kalkulacyjnym więc mogę wpisać cokolwiek.

> [...]

To teraz dla tych 4 operacji, mój księga wygląda tak:

Czy mam tu sensowne kolumny?

IMHO tak.

> [...]

Od 1/1/2007 różnice ujemne (nieważne czy przychodowe czy kosztowe) wpisuje się do kol. 13, a dodatnie do kol. 8.

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisyno,700,43644,0,0,20100331,2,0.html

UWAGA: Od 1/1/2012 zmienia się ust. 4:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisyno,700,55608,0,0,20120101,2,0.html

Data: 2011-09-16 00:00:47
Autor: tomek
[...]

Dowodu matematycznego nie przedstawię ale chyba może tu wyjść różnica grosza między oboma sposobami.
(No i jeśli np. klient zapłaci w innej walucie niż powinien, to kursów różnych walut od siebie nie odejmiesz - a kwoty "wynikowe" jak najbardziej)

[...]

No i na tych wydrukach umieść powyższe obliczenia z opisem, żeby było jasne co idzie do KPiR.

Poza tym, koszt uniesiony w kroku 2 (opłata PayPala) stanowi import
usługi zwolnionej z VATu, którą dokumentuję fakturą wewnętrzną, co nie
jest wpisana w księdzy.

Tak, nie zapomnij o adnotacji na fakturze z podstawą prawną zastosowania stawki zw.

Wygląda mniej więcej sensowne??

Tak :)

[...]

:-)

[...]

:-) Nie wiem czy to się miesięcznie stemplowało. W każdym razie 1989 to sam koniec komuny więc i metody socjalistyczne. A jureq wpomniał o latach 50. więc tym bardziej.

Nie ma sprawy

Tomek

Data: 2011-09-16 00:19:24
Autor: tomek
On 12.09.2011 20:35, tomek wrote:
[...]

Sądząc w nowszego postu już chyba to doczytałeś, ale skoro obiecałem to uzupełnię (przy czym to jest tylko moje rozumienie tematu a nie interpretacja ogólna MinFin-a :-)).

Faktura wewnętrzna wynika z art. 106 ust. 7 uptu:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55454,20110901,faktury

"7. W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze."

Co prawda jesteś zwolniony podmiotowo, ale nie dotyczy to importu usług (art. 113 ust. 13 uptu):

"13. Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do
importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników: (...)"

Czyli odnośnie importu usług jesteś podatnikiem niezwolnionym - "normalnym", więc i fakturę wewnętrzną musisz wystawić.

Co prawda faktury VAT wystawiąją tylko zarejestrowani podatnicy czynni:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,51600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-dane-ktore-powinny.html

§ 4. 1. Zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Ale do faktur wewnętrznych jest osobny przepis, który ma zakres przedmiotowy a nie podmiotowy:

§ 24. 1. Przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku: (...)

(Do kompletu: faktur wewnętrznych nie księgujesz w KPiR bo one służą tylko do naliczania VATu - w KPiR księgujesz dokumenty źródłowe (faktury) na podstawie których wystawiasz faktury wewnętrzne.)

Jako podatnik VAT zwolniony podmiotowo musisz prowadzić ewidencję uproszczoną:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55509,20110901,ewidencje.html

"Art. 109. 1. Podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym."

Ale jako importer usług jesteś w tym zakresie podatnikiem "pełną gębą", więc powienieś też prowadzić ewidencję tego importu usług - na podstawie faktur wewnętrznych:

"3. Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej."

[...]

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55508,20110901,deklaracje.html

"Art. 99. ust. 9. W przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy."

- było bodajże 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego, który z kolei powstaje zgodnie z art. 19:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55572,20110901,obowiazek-podatkowy.html

"19. Przepisy ust. 1, 4, 5, 11, ust. 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług, z zastrzeżeniem ust. 19a i 19b.

19a. W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

1) usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;
2) usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

19b. Do usług, o których mowa w ust. 19a, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio."

Tomek

KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!