Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo.podatki   »   KPiR i koszty paliwa od auta osobowego

KPiR i koszty paliwa od auta osobowego

Data: 2014-03-01 09:14:52
Autor: Gotfryd Smolik news
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
On Wed, 26 Feb 2014, Bartosz Zoltak wrote:

Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o VAT
cos niecos mi sie udalo znalezc, choc nie za wiele i pewnosci nie mam,

  Tu się nie wtykam, bo z samochodologią na bieżąco nie jestem.

to o KPiR juz nie.

  Ale tu raczej się nic nie zmieniło od lat: jeśli wydatek został
"poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysługuje
zwolnienie stanowi koszt.
  Celowo piszę w ten sposób - wobec uwagi iż "samochód będzie
używany zarówno do celów firmowych i prywatnych".
  Primo, intrygujące jest, czy masz firmę państwową czy komunalną ;)
(hint: cel firmowy i *osobisty*, inaczej mamy podział na jabłka
i owoce, ryby i śledzie itede) :)
  Secundo zaś, teoretyczny zapis ustawy (wydatki na materialne
cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt, a jeśli zostały
zaliczone w momencie "poniesienia", podlegają wykreśleniu)
z powodu khem... "trudnosci dowodowych", rozbiega się z całkiem
powszechną praktyką zapominania o wykluczeniu z kosztów paliwa
za wyjazdy osobiste :> (co z kolei nie daje legalizacji takiej
praktyki, patrz wspominany niedawny artykuł z prasy, na temat
interwencji US poprzez "poszkali" w postaci tankowaia
w niedzielę).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-03-04 01:58:46
Autor: Bartosz Zoltak
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
Dzieki za wnikliwa analize! Wiec ksieguje po staremu, czyli w wartosci brutto. Dla KRiR uznam wiec, ze samochod jest uzywany do celow firmowych :-)

To rozroznienie, ze auto do celow firmowo-osobistych napisalem wobec zmian w VAT (od kwietnia?) ze VAT od paliwa inaczej bedzie sie ksiegowac dla auta firmowo-osobistego niz dla uzywanego tylko dla celow firmowych. Cos tam ma byc (jestem slabo zorientowany), ze dla auta uzywanego na cele osobisto-firmowe mozna bedzie odliczyc 50% VAT.

Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli wpisac w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze  "wydatki na materialne cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy ksiegowac w KPiR wartosc netto?

pozdrawiam,
Bartosz Zoltak




Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1403010907100.668quad...
On Wed, 26 Feb 2014, Bartosz Zoltak wrote:

Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o VAT
cos niecos mi sie udalo znalezc, choc nie za wiele i pewnosci nie mam,

 Tu się nie wtykam, bo z samochodologią na bieżąco nie jestem.

to o KPiR juz nie.

 Ale tu raczej się nic nie zmieniło od lat: jeśli wydatek został
"poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysługuje
zwolnienie stanowi koszt.
 Celowo piszę w ten sposób - wobec uwagi iż "samochód będzie
używany zarówno do celów firmowych i prywatnych".
 Primo, intrygujące jest, czy masz firmę państwową czy komunalną ;)
(hint: cel firmowy i *osobisty*, inaczej mamy podział na jabłka
i owoce, ryby i śledzie itede) :)
 Secundo zaś, teoretyczny zapis ustawy (wydatki na materialne
cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt, a jeśli zostały
zaliczone w momencie "poniesienia", podlegają wykreśleniu)
z powodu khem... "trudnosci dowodowych", rozbiega się z całkiem
powszechną praktyką zapominania o wykluczeniu z kosztów paliwa
za wyjazdy osobiste :> (co z kolei nie daje legalizacji takiej
praktyki, patrz wspominany niedawny artykuł z prasy, na temat
interwencji US poprzez "poszkali" w postaci tankowaia
w niedzielę).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-03-20 18:15:59
Autor: dddddddd
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
W dniu 2014-03-04 01:58, Bartosz Zoltak pisze:

Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste
nie mogÂą byĂŚ zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta
uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli wpisac
w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR
nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze  "wydatki na materialne cele
osobiste nie mogÂą byĂŚ zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy
ksiegowac w KPiR wartosc netto?

  Ale tu raczej siĂŞ nic nie zmieniÂło od lat: jeÂśli wydatek zostaÂł
"poniesiony w celu DG" to kwota VAT od ktĂłrej nie przysÂługuje
zwolnienie stanowi koszt.

pzdr, Gotfryd



baa, IMO jeśli odliczasz 50% waty (czyli deklarujesz że to prywatno-służbowy) to nie możesz wrzucić drugiej połowy waty w koszty (bo to ta prywatna część) - a i w kwoty netto w koszta powinieneś też wrzucić tylko połowę - bo przecież druga połowa wykorzystywana jest prywatnie więc nie stanowi kosztów prowadzenia działalności
IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.
Jedyna nadzieja że tak jak napisałem w oddzielnym wątku - będzie można od każdej osobówki odliczyć 50%waty i 50 dochodowego (wtedy minimalnie jesteśmy na korzyść w stosunku do starych przepisów) - albo zadeklarować osobówkę na wyłączność do DG i odliczać 100% waty (dla mnie idealne rozwiązanie, bo auto kombi dużo wygodniejsze niż 2-osobowy kangur)

--
Pozdrawiam
Łukasz

Data: 2014-03-20 23:07:30
Autor: Gotfryd Smolik news
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
On Thu, 20 Mar 2014, dddddddd wrote:

W dniu 2014-03-04 01:58, Bartosz Zoltak pisze:

Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste
nie mog by zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta
uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli wpisac
w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR
nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze  "wydatki na materialne cele
osobiste nie mog by zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy
ksiegowac w KPiR wartosc netto?

  Ale tu raczej si nic nie zmienio od lat: jeli wydatek zosta
"poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysuguje
zwolnienie stanowi koszt.

pzdr, Gotfryd

baa, IMO jeśli odliczasz 50% waty (czyli deklarujesz że to prywatno-służbowy)
to nie możesz wrzucić drugiej połowy waty w koszty (bo to ta prywatna część)
- a i w kwoty netto w koszta powinieneś też wrzucić tylko połowę

  A ile powinieneś odliczać DZIŚ?
  Po prostu dziś "wszyscy" łamią prawo, a udowodnienie jest trudne.
  I (dziś) nie powinno być 50%, a "odpowiedni ułamek".

IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.

  Nienienie.
  Ryczałtowa zasada odliczania połowy spowoduje tylko łatwość egzekucji
tego obowiązku.
  Sam zakaz odliczania kosztów zużytych w innym celu jest i nie jest
uchylony i dziś, jedynie jest trudny do udowodnienia - i stąd absurdalne
decyzje US, np. przypadek "wyrzucenia" paliwa kupionego w niedzielę.
  To co ulega zmianie, to "50%" zamiast "odpowiedniej części".
  Bez wnikania czy to 1% czy 99%

albo zadeklarować osobówkę na
wyłączność do DG i odliczać 100% waty (dla mnie idealne rozwiązanie, bo auto
kombi dużo wygodniejsze niż 2-osobowy kangur)

  I tu będzie hak wobec dotychczasowego stanu: udowodnienie dziś "użycia
w celu nie DG" uprawnia jedynie do decyzji o wywaleniu z kosztów tylko
udowodnionej części.
"Podatnik przejechał 10km w celu osobistym i 1,5 litra paliwa wywalamy
z kosztów". Wydanie decyzji o 20 zł kosztu (~4 zł podatku) jest
trochę... nieopłacalne.
  Jak w przepisie będzie ryczałt, będzie uprawniało do wywalenia połowy.
  Pytanie tylko "za jaki okres" :>
  Bo jak (od momentu zmiany przepisów) przez 5 lat wstecz ... :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-03-21 07:49:12
Autor: dddddddd
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
W dniu 2014-03-20 23:07, Gotfryd Smolik news pisze:
- a i w kwoty netto w koszta powinieneś też wrzucić tylko połowę

  A ile powinieneś odliczać DZIŚ?
  Po prostu dziś "wszyscy" łamią prawo, a udowodnienie jest trudne.
  I (dziś) nie powinno być 50%, a "odpowiedni ułamek".


no nie wszyscy, ci co używają wyłącznie do DG powinni 100% wrzucić w koszty (i odliczyć watę - więc jak zwykle ci uczciwi więcej tracą ;)

IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.

  Nienienie.
  Ryczałtowa zasada odliczania połowy spowoduje tylko łatwość egzekucji
tego obowiązku.

zgadzam się z tobą

  Sam zakaz odliczania kosztów zużytych w innym celu jest i nie jest
uchylony i dziś, jedynie jest trudny do udowodnienia - i stąd absurdalne
decyzje US, np. przypadek "wyrzucenia" paliwa kupionego w niedzielę.
  To co ulega zmianie, to "50%" zamiast "odpowiedniej części".
  Bez wnikania czy to 1% czy 99%

i o ile w tej wersji przejdzie (czyli z możliwością zadeklarowania 100% do DG) ma to IMO sens (można by się spierać czy 50% jest właściwe, ale z tym nigdy wszystkim nie dogodzisz)

  I tu będzie hak wobec dotychczasowego stanu: udowodnienie dziś "użycia
w celu nie DG" uprawnia jedynie do decyzji o wywaleniu z kosztów tylko
udowodnionej części.
"Podatnik przejechał 10km w celu osobistym i 1,5 litra paliwa wywalamy
z kosztów". Wydanie decyzji o 20 zł kosztu (~4 zł podatku) jest
trochę... nieopłacalne.
  Jak w przepisie będzie ryczałt, będzie uprawniało do wywalenia połowy.
  Pytanie tylko "za jaki okres" :>
  Bo jak (od momentu zmiany przepisów) przez 5 lat wstecz ... :>

to fakt, choć udowodnić coś takiego raczej nie łatwo, chyba że dostajemy mandat z nadmorskiego kurortu i nie mamy na to wytłumaczenia.
Pytanie też co US powie na zmianę sposobu użytkowania- bo teoretycznie raz (czy trzydzieści razy w roku, bo limitu nie ma) można zmienić sposób wykorzystywania na prywatno-służbowy, pojechać na wczasy, a po powrocie znowu zadeklarować użycie 100%DG ;)

--
Pozdrawiam
Łukasz

KPiR i koszty paliwa od auta osobowego

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona