Kalibracja g這wicy

Data: 2018-05-15 17:39:45
Autor: Sebastian Bia造
Kalibracja g這wicy
Ludzi kt鏎ym podskoczy這 ci郾ienie przepraszam :D

A chodzi mianowicie o to:

Mam stacj 5.25, konkretnie NEC FD1157C. Kupiona w stanie nieznanym, ale sprawna przynajmniej na poziomie mechanicznym i krecenia silnikami.

Nie czyta dyskietek.

Niezupe軟ie jednak, uda這 mi si na kilkanascie sztuk przeczyta prawid這wo dwa sektory (!).

Stacja czyta co zapisa豉.

Zak豉dam wi璚 瞠 jest "prawie sprawna" tylko wymaga:
a) czyszczenia glowic, co zrobi貫m
b) skalibrowania, bo mo磧iwe ze nie trafia ju w scie磬i

Poniewa nigdy nie mia貫m stacji 5.25 a ju na pewno nigdy nie kalibrowalem glowic chcia豚ym zapyta czy kto jeszcze pamieta jak to sie robi這? O ile mechanicznie wydaje mi si 瞠 zmienia sie punkt mocowania paska nap璠owego (metalowego) wzgledem g這wicy to nie wiem czy istniej jakie rozwi您ania inne ni metoda pr鏏 i b喚d闚. Teoretycznie wystarczy這 by obserowa co wylatuje na pinie sygna這wym ze stacji i ustawi si w sensownym srodku ale ... no wlasnie, co jeszcze moge zrobi poza szukaniem w ciemno?

Data: 2018-05-15 19:03:37
Autor: Uncle Pete
Kalibracja g這wicy
[...]

Faktycznie chyba g這wice nie trafiaj w 軼ie磬i  - s "郵epe", maj ustalone pozycje i nie samomnaprowadzaj si. Wi璚 瘸dnej kalibracji programowej nie mo瞠 by z definicji. Istniej programy u豉twiaj帷e kalibracj, ale sama kalibracja to i tak praca r璚zna. Zasadniczo dokonuje si jej poprzez lekkie obracanie silnika krokowego.

Z tym, 瞠 przez moje r璚e przesz這 (od pocz徠ku lat 90.) wiele stacji 5.25", poczynaj帷 od stacji do Atari, i w 瘸dnej nie trzeba by這 kalibrowa g這wic. Co wi璚ej, nigdy nie s造sza貫m, 瞠 kto co takiego robi.

Data: 2018-05-15 19:35:05
Autor: Sebastian Bia造
Kalibracja g這wicy
On 5/15/2018 7:03 PM, Uncle Pete wrote:
Z tym, 瞠 przez moje r璚e przesz這 (od pocz徠ku lat 90.) wiele stacji 5.25", poczynaj帷 od stacji do Atari, i w 瘸dnej nie trzeba by這 kalibrowa g這wic. Co wi璚ej, nigdy nie s造sza貫m, 瞠 kto co takiego robi.

Zrobi貫m eksperyment kiedys ze stacj Commodore, to bodaj 1541 by豉. Odpi掖em silnik krokowy, podpi掖em oscyloskop do sygnalu cyfrowego i krecilem. Wyra幡ie bylo wida sciezki i dziury pomiedzy, za serwis commodore kalibrowa te stacje (cho drogie to by這). 1541 og鏊nie by造 znane z tracenia kalibracji:

https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_1541

"[...] The drive-head mechanism installed in the early production years is notoriously easy to misalign. The most common cause of the 1541's drive head knocking and subsequent misalignment is copy-protection schemes on commercial software.[8] The main cause of the problem is that the disk drive itself does not feature any means of detecting when the read/write head reaches track zero. [...]"

Pewno 瞠 pecetowa 5.25 to nie to samo, ale nie wykluczam przesuni璚ia g這wicy na w霩ku bo cudzych dyskietek nie czyta.

Dodatkowo jedna z g這wic w tej stacji ma zmasakrowan glowice, element indukcyjny wisi sobie na takiej spr瞛ynie z blachy metalowej, ale wisi krzywo, wi璚 pewno by kiedys uszkodzony. Przypuszczaam 瞠 to tez powod tego 瞠 g這wica nie jest w lini.

Data: 2018-05-15 21:31:37
Autor: Marcin Debowski
Kalibracja g這wicy
On 2018-05-15, Sebastian Bia造 <heby@poczta.onet.pl> wrote:
Pewno 瞠 pecetowa 5.25 to nie to samo, ale nie wykluczam przesuni璚ia g這wicy na w霩ku bo cudzych dyskietek nie czyta.

Te sie nigdy nie spotka貫m z konieczno軼i takiej kalibracji, ale faktycznie, jak wrzuci w google floppy 5.25 head alignment to troch wychodzi. Zerknij np. na ten w徠ek:
http://www.vcfed.org/forum/showthread.php?49569-5-25-IBM-PC-floppy-drive-alignment

--
Marcin

Data: 2018-05-16 11:45:13
Autor: Uncle Pete
Kalibracja g這wicy
[...]

To mo瞠 w takim razie by r闚nie problem ustawienia skosu szczeliny g這wicy wzgl璠em 軼ie磬i (notoryczny problem magnetofon闚 kasetowych). Z tego co wiem, nagrywanie i odczyt odbywaj si r闚nocze郾ie z obu stron dyskietki, wi璚 przy 幢e ustawionej jednej g這wicy ca這嗆 nie b璠zie dzia豉豉.

Data: 2018-05-16 00:08:39
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kalibracja g這wicy

"Sebastian Bia造" pdev00$75t$1@node1.news.atman.pl

Mam stacj 5.25, konkretnie NEC FD1157C. Kupiona w stanie nieznanym, ale sprawna przynajmniej na poziomie mechanicznym i krecenia silnikami.

Ja mam sprawn. ;) I nawet komputery
mam, do kt鏎ych m鏬豚ym j pod陰czy. :)
I dyskietki 1.2 MB te mam. ;)
(by mo瞠 tak瞠 360 KB)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.    http://eneuel.w.duna.pl    .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2018-05-16 04:35:26
Autor: TurboPascal
Kalibracja g這wicy
W dniu 16 maja 2018 00:08:43 u篡tkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisa:

I dyskietki 1.2 MB te mam. ;)
(by mo瞠 tak瞠 360 KB)

A ja mam jeszcze gdzie dyskietk 360kB na kt鏎ej jest zapisany i dzia豉j帷y MS Flight Simulator {wersja chyba 1.0).
Po uruchomieniu programu COLOR z opcj - bodaj瞠 - 5, mo積a by這 na monitorze Hercules przelecie obok
bli幡iaczych wie World Trade Center i pod mostem Golden Gate...

Pami皻am to zdarzenie, jakby to by這 wczoraj. Dosta貫m wtedy (a by to rok 87/88) kilka dyskietek z r騜nymi programami
- u篡waj帷 dzisiejszych poj耩 - niew徠pliwie pirackimi. Na jednej by這 zapisanych tylko kilkaset bajt闚 z jakim
dziwnym rozszerzeniem, a mo瞠 bez... Podejrza貫m j w XTree - wygl康a豉 podejrzanie - zupe軟ie inaczej ni pozosta貫.
Ju, ju chcia貫m j sformatowa, ale co mnie tkn窸o i wcisn掖em Ctrl+Alt+Del. Po kilkudziesi璚iu sekundach uruchomi si
- ku mojemu wielkiemu zdziwieniu - MS FS. Tylko co mi si tu nie zgadza - kiedy uruchamia這 si program COLOR z opcj 5?
By mo瞠 by這 to XT z kart CGA, bo takie te mieli鄉y. Gdybym te eksperymenty robi na karcie Hercules,
komp na pewno by si "zawiesi", a dyskietk bym sformatowa.
To tyle...

Data: 2018-05-16 05:15:01
Autor: TurboPascal
Kalibracja g這wicy
W dniu 16 maja 2018 13:35:27 u篡tkownik TurboPascal napisa:

Na jednej by這 zapisanych tylko kilkaset bajt闚 z jakim dziwnym rozszerzeniem, a mo瞠 bez...
Podejrza貫m j w XTree - wygl康a豉 podejrzanie - zupe軟ie inaczej ni pozosta貫.

Mog這 by te tak, 瞠 dyskietka by豉 ca趾owicie pusta, ale nic na niej nie mo積a by這 zapisa.

<cytat z Wikipedii> W 1980 roku subLOGIC wyda豉 wersj dla TRS-80, a w 1982 roku licencjonowa豉 wersj IBM PC
z grafik CGA dla Microsoft, kt鏎a zosta豉 wydana jako Microsoft Flight Simulator 1.00. By這 to niezwyk貫,
poniewa nie by to program aplikacyjny wymagaj帷y systemu operacyjnego, ale zawiera w豉sny system operacyjny,
kt鏎y dzia豉 tak d逝go, jak d逝go program by uruchomiony. We wczesnych latach osiemdziesi徠ych Flight Simulator
i Lotus 1-2-3 by造 u篡wane jako nieoficjalne oprogramowanie testuj帷e kompatybilno嗆 z IBM PC dla nowych modeli klon闚 PC. <koniec cytatu>

Kalibracja g這wicy