Kamerka samochodowa raz jeszcze

Data: 2018-05-04 22:21:09
Autor: Marek S
Kamerka samochodowa raz jeszcze
W dniu 2018-05-04 o 18:13, Kviat pisze:

Przekopałem wątki, poczytałem, przejrzałem rankingi, obejrzałem filmiki z różnych. I nadal jestem głupi jak byłem,

Witaj w klubie. Ja jestem etap dalej - kupiłem kamerę po obejrzeniu N filmów a potem i tak psy wieszałem na tym modelu. Wybrałem kamerę tył/przód (tzn 2 współpracujące kamery) - MiVue 792D.

http://www.benchmark.pl/aktualnosci/mio-mivue-792-wideorejestrator-z-wyzszej-polki.html

Autor artykułu nie dodał, ze ta wyższa półka zamontowana jest w sroczu. Nie będę tego rozwijał bo znajdziesz tu dyskusję o niej. Poniżej moje komentarze.

Nie potrzebuję jakichś cudów (w zasadzie to nie wiem czy potrzebuję, bo nie używałem :)) wi-fi,

Zdecydowanie bez sensu opcja - przynajmniej w powyższej. W zamierzeniu służy ona do przesyłania filmów na smarfona / komputer bez konieczności wyciągania karty. W praktyce tak różowo nie jest. Przesłanie zapisu w ten sposób trwa 10x wolniej niż mogłoby. Jeden film to dłuuuugie minuty. Jeśli będziesz chciał kilka filmów pobrać - weź sobie książkę do poczytania.

Połączenie się po WiFi w trybie bezpośrednim (SMB) - można specjalną aplikację zainstalować i bezpośrednio grzebać na karcie - przyspieszyło u mnie transfer ok 10x. Natomiast to i tak mało w stosunku do włożenia karty w czytnik USB3 (karta musi być szybka by móc zaobserwować różnice).

Trzeba pamiętać, że pliki są ogromne. Np. full HD przy 60kl/s to 450MB na 3 minuty. Przy 30tu wychodziło ok 330MB - nieproporcjonalnie bo lepiej się kompresują klatki gdy są bardzo podobne jedna do drugiej. Przy szybkim framerate masz więcej tych podobnych do sąsiednich.

czy gps.

Moim zdaniem tak. Może się przydać. Kamera może wtedy rejestrować i prędkość i położenie. W razie zdarzania masz dokładną pozycję.

Z tego co wyczytałem to lepsze 30 kl/sek niż 25 kl/sek (przemknęły mi też takie z 60 kl.sek, ale chyba przy mniejszych rozdzielczościach).

W mojej 60kl mam z zachowaniem rozdzielczości akurat. Zwiększa szansę na odczytanie detali jak nr. rejestracyjne poruszających się aut.

Zależy mi na jakości nagrania, długości nagrania (żeby nie nadpisywało po 15 minutach, raczej ze 2-3 godziny, ale to pewnie zależy od karty, a z tego co widzę to niektóre modele przyjmują max 32GB), oraz na możliwości użycia poza samochodem.

Karta 32M jest za mała. Sam używam 128M, co starcza przy 60kl u mnie na 14h zapisu. Przy dwóch kamerach - zaledwie 7h.

A co do jakości - najlepiej oglądać filmy bezpośrednio z kamer. Można takie znaleźć w sieci. Na  YT jakość masz zwykle znacząco pogorszoną. Najlepiej oceniać jakość oglądając stopklatkę - czy dasz radę odczytać numery rejestracyjne. Za dnia wiele kamer sobie poradzi. Najlepiej sprawdzić porę popołudniową i później. Kamery stosują mocną kompresję więc szumy samej kompresji mogą być na tyle duże, że zniszczą super-parametry przetwornika.

Trzeba też brać pod uwagę, że nierzadko producenci kamer oszukują. Np. kamera nadrywa w 640x480 i oversampluje do HD. Napis na kamerze jest HD a obraz nieczytelny, rozmazany mimo iż piksele mówią o HD właśnie.

Kolejna rzecz to kąt widzenia. Moim zdaniem 140 stopni wyznacza maksimum. Niby im szerzej tym więcej zobaczysz, ale wszelkie detale będą mniejsze. Wspomniane tablice rejestracyjne odczytasz gdy ktoś je położy na szybie przed kamerą przy dużych kątach. Sam musisz zadecydować.

Znaczenie ma jasny obiektyw. F1/8 vs F2.0 robi sporą różnicę w nocy.

Warto też poszukać modeli wyposażonych w przetworniki niskoszumiące np. Sony Starvis. Może nawet od tego zacząć poszukiwania. Jest kilka modeli na tym przetworniku zrobionych. Ma on niestety paskudną wadę - w okolicach po zachodzie słońca filmuje on na granatowo. W ciągu dnia i w nocy jest ok.

Funkcjonalność: kontrola zmiany pasa praktycznie nigdy dobrze nie działa. Podobnie ostrzeganie przed kolizją. Nie ma sensu na to patrzeć. Tryb parkingowy oceniam jako bardzo potrzebny.

Wiem, "zewnętrzną" hmmm... kamerę :) mam w smartfonie, a do samochodu mogę też użyć GoPro (bo i takie sugestie wyczytałem), ale szukam jednak rozwiązania bardziej samochodowego.

Słuszna droga. Smartfon pół szyby zasłoni a kamerę za lusterkiem można zamontować więc niczego nie zasłoni. W dodatku nie trzeba jej demontować za każdym razem.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-05-05 10:44:01
Autor: Myjk
Kamerka samochodowa raz jeszcze
Fri, 4 May 2018 22:21:09 +0200, Marek S
Witaj w klubie.

Techmoana pooglądajcie.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLFB79814F24001328

--
Pozdor
Myjk

Data: 2018-05-05 14:19:42
Autor: Marek S
W dniu 2018-05-05 o 10:44, Myjk pisze:

Techmoana pooglądajcie.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLFB79814F24001328

Słuszna uwaga.
Zapomniałem dodać, że wysoka cena kamery nie oznacza wcale dobrej jakości ale z drugiej strony, za 100zł nie kupimy żadnej sensownej. Niedawno miałem chińską kamerkę kupioną kiedyś za ok. 500zł, której nazwa pojawiła się na rynku i zniknęła - jak to w no-name'ach bywa. Działała świetnie przez 2 lata a potem ... spłonęła. I to dosłownie. Kupiłem MiViue 792D za ponad 2x tyle i mocno się zdziwiłem, że jej jakość jest generalnie o klasę gorsza. Czytelność obrazu w średnich warunkach oświetleniowych jest fatalna relatywnie. Żeby nie oczerniać wyłącznie dodam, że w nocy z kolei jest o klasę lepsza od poprzedniej. Przetwornik Sony Starvis jest niedopracowany ale i tak go polecam. Co nie znaczy, że kamery jak z linku nie będą lepsze.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-05-05 16:12:57
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-04 o 22:21, Marek S pisze:
[...]

(...)

[...]

Dzięki za zainteresowanie.
Poszperałem jeszcze i najbardziej mnie zmartwił w rejestratorach samochodowych praktycznie brak baterii. Albo bateria zapewniająca pracę przez maks kilka minut, albo kondensator, który w ogóle nie pozwala na działanie bez dostępu zasilania. Co mocno zawęża funkcjonalność tylko do samochodu.

Trafiłem na coś takiego:
SJCAM-SJ5000x-Elite

"Tryb samochodowego rejestratora jazdy
Kamera SJ5000x może być z powodzeniem wykorzystana także w charakterze rejestratora jazdy, bowiem posiada dedykowany tryb samochodowy z funkcją autostartu, tryb nagrywania w pętli, tryb detekcji ruchu, a także nienaganną jakość nagrań w nocy."
Można też regulować kąt widzenia od 70 do 170.

albo z trochę tańszych Soocoo S60

I przy okazji fajna wodoszczelna zabawka na wakacje. Aparat, kamera i rejestrator samochodowy w jednym i cena nie zabija.
Trochę zaczyna mnie niepokoić ilość gadżetów, każdy do czegoś innego, nawigacja, smartfon, aparat, rejestrator... Jak się jeździ gdzieś dalej, to zabawki i tak trzeba zabierać z samochodu, więc ograniczenie ich ilości ma swoje zalety.

To dobry/zły pomysł?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-05 17:08:14
Autor: Marek S
W dniu 2018-05-05 o 16:12, Kviat pisze:

[...]

To akurat nie jest "problemem" natury marketingowej czy widzimisię producenta. Też się kiedyś tą kwestią zainteresowałem. Pomierzyłem prąd czerpany przez 3 różne kamery i wyszło mi średnio 0.3A a dla duala 0.5A. Jeśli akumulator miałby podtrzymać pracę przez np. 1h, to powinien mieć pojemność przynajmniej 0.3Ah. Tymczasem wymiary geometryczna popularnego akumulatora 0.2Ah to 2x3x0.5cm. Wyobraź sobie jak duży musiałby być akumulator zapewniający dłuższą pracę kamery. Kamera też musiałaby być większa tym samym. Generalnie akumulator obecnie służy jedynie do tego by nie uszkodzić ostatniego zapisu po odłączeniu zasilania zewnętrznego. I tak to traktuj.

Prze współczesnej technologii musimy się pogodzić z takim stanem rzeczy. Są kamery - jak moja - które posiadają moduł o kosmicznej cenie kilkuset zł, zapewniający pracę na parkingu przez długi czas. Taki powerbank z elementami logiki.

W swoim aucie dorobiłem układ elektroniczny podający kamerze zasilanie z akumulatora na parkingu i wyłączający je po uruchomieniu i wyłączeniu silnika. Wyszło sporo taniej.

Mnie bardziej zastanawia czemu w standardowym wyposażeniu aut nie ma kamer. Nie byłoby trzeba kombinować.

[...]

Ale on ma akumulator 900mAh zaledwie. To wielokrotnie mniej niż w zwykłej kamerze samochodowej - skoro tym się martwisz (niepotrzebnie). Co do jakości, generalnie: im większa matryca przy danej rozdzielczości tym lepiej. Co za tym idzie obiektyw też będzie większy a kamera także. Gdzieś trzeba wypośrodkować.

 Jak się jeździ gdzieś dalej,
to zabawki i tak trzeba zabierać z samochodu, więc ograniczenie ich ilości ma swoje zalety.

To dobry/zły pomysł?

Jestem zdania, że wszystko z umiarem. Nie po to kamerę kupuję by jej nie używać. Mam ją na stałe osadzoną. W ten sposób szkody parkingowe mam uwiecznione. Kamera na siebie zapracowała. Druga strona medalu jest taka, że np. kolega podróżujący do Szczecina nauczył się zabierania wszelkich zabawek bo ponoć tam znikają bardzo szybko wraz szybą boczną. Ciężko wyczuć co lepsze. W miastach masz Mobiparking z opcją ubezpieczenia - jakby co. Trzeba kombinować.

Masz rację by nie obwieszać przedniej szyby licznymi gadgetami, głównie ze względów bezpieczeństwa. Ku mojemu zdumieniu, nawet na tej grupie są osoby, którym to nie przeszkadza. W końcu mamy 500+ więc jedno przejechane dziecko w te czy we wte nie robi różnicy :-D Starałem się rozwiązać ten problem lecz nie udało mi się w 100%. Potrzebowałem mieć kamerę, nawigację prowadzącą przez miejskie korki i Yanosika. Kombinowałem z Yanosikiem DVR ale to była wielka wtopa. Smartfon robiący za kamerę, nawigację i Yanosika jednocześnie - też niedobrze, choć jakość nagrywania ma czasem znacznie lepszą od kamer samochodowych. Tu chodziło o zbyt duże wymiary przy konieczności powieszenia go w polu widzenia (ze względu na kamerę). Ostatecznie stanęło na tym, że mam kamerę "dual" za lusterkiem wstecznym (nie ma jej w polu widzenia) i smartfona z nawigacją (Naviexpert) i Yanosikiem w dolnym lewym narożniku szyby - również ani kawałka asfaltu nie przysłania. Smartfona zabieram a kamerę zostawiam włączoną. Niech zarabia.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-05-05 19:20:11
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-05 o 17:08, Marek S pisze:
[...]

Jakoś te kamery sportowe dają radę i gabaryty nie przeszkadzają.

Kamera też musiałaby być większa tym samym. Generalnie akumulator obecnie służy jedynie do tego by nie uszkodzić ostatniego zapisu po odłączeniu zasilania zewnętrznego. I tak to traktuj.

Jasne. Na stronkach o rejestratorach czytałem już to wyjaśnienie.

Prze współczesnej technologii musimy się pogodzić z takim stanem rzeczy.

Moim zdaniem nie :) Nie przemawia to do mnie, bo w kamerkach sportowych akumulatorki na te 1,5 czy 2 godziny pracy dało się zamontować. A rejestratory są często sporo większe.

Mnie bardziej zastanawia czemu w standardowym wyposażeniu aut nie ma kamer. Nie byłoby trzeba kombinować.

To dobre pytanie, ale znowu jaki rejestrator? Z nawigacjami fabrycznymi w samochodach też różnie bywa, o cenach aktualizacji map nie wspominając...

[...]

Który wystarcza na te 1,5h, czy coś koło tego, nagrywania.
I można mieć zapas. Wymiana to kilka sekund.

To wielokrotnie mniej niż w zwykłej kamerze samochodowej - skoro tym się martwisz (niepotrzebnie).

Chyba wielokrotnie więcej :)

Co do jakości, generalnie: im większa matryca przy danej rozdzielczości tym lepiej. Co za tym idzie obiektyw też będzie większy a kamera także. Gdzieś trzeba wypośrodkować.

Tek kamerki małe są. Sensowne matryce zaczynają się od 12Mpix, a i z 16Mpix też są w sensownej cenie.

Druga strona medalu jest taka, że np. kolega podróżujący do Szczecina nauczył się zabierania wszelkich zabawek bo ponoć tam znikają bardzo szybko wraz szybą boczną. Ciężko wyczuć co lepsze.

O to to :)
Na trasie do Hiszpanii jest sporo przystanków, sporo różnych miast po drodze... nigdy nie wiadomo :)

Masz rację by nie obwieszać przedniej szyby licznymi gadgetami, głównie ze względów bezpieczeństwa.

I targania tych wszystkich zabawek z i do samochodu.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-05 20:42:55
Autor: Marek S
W dniu 2018-05-05 o 19:20, Kviat pisze:

Jakoś te kamery sportowe dają radę i gabaryty nie przeszkadzają.

Nie jestem w temacie.

Moim zdaniem nie :) Nie przemawia to do mnie, bo w kamerkach sportowych akumulatorki na te 1,5 czy 2 godziny pracy dało się zamontować. A rejestratory są często sporo większe.

Nie wiem na czym różnice polegają. Nigdy nie otwierałem kamery sportowej.

To dobre pytanie, ale znowu jaki rejestrator? Z nawigacjami fabrycznymi w samochodach też różnie bywa, o cenach aktualizacji map nie wspominając...

Znając producentów aut, to zapewne też by wprowadzili płatne aktualizacje nie wiadomo czego w tych kamerach - ważne aby trzeba było z nie płacić...

Kamera wbudowana miałaby hipotetycznie większy potencjał bo nie trzeba byłoby się ograniczać na maciupkich przetworników i obiektywów. Zawsze więc jakość byłaby lepsza od typowych rejestratorów.

[...]

Jeśli tak rzeczywiście jest, to nie wiem na czym różnica polega i dlaczego samochodowa kamerka żre aż tyle prądu.

[...]

Miałem na myśli wielkość fizyczną matrycy a nie w pikselach :-D Napisałem "przy tej samej rozdzielczości". Chodzi o to, że im piksel jest większy, tym mniej szumi. W kamerach samochodowych dałoby to szansę na zobaczenie numerów rejestracyjnych przejeżdżającego szybko auta. A teraz, przy takich kamerach jaką mam, to wyczyn.

O to to :)
Na trasie do Hiszpanii jest sporo przystanków, sporo różnych miast po drodze... nigdy nie wiadomo :)

Racja - ale trochę dziwnie brzmi, że potrzebujemy demontować system alarmowy z obawy przed ... kradzieżą :-D

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-05-06 00:10:23
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-05 o 20:42, Marek S pisze:
[...]

Przypuszczam, że nie żre więcej. W kamerkach sportowych też mają gps, wifi i inne cuda na kiju.
Ale rejestratory samochodowe mają albo kondensator (prąd na kilka sekund), albo akumulator ok.100mAh. Największe jakie spotkałem podczas szukania to 240mAh
W sportowych to 900mAh i więcej.

Jedyny model jaki spotkałem, który w opisie miał "długi czas pracy bez konieczności podłączenia do zasilania - nawet do 24 godzin" to Lamax Drive C7

Być może chodzi o częstość włączania i wyłączania, i doszli do wniosku, że skoro żywotność spada przez ilość cykli ładowania (kondensatory nie mają tej wady), to nie ma sensu wstawiać pojemniejszych akumulatorów.
Jak dla mnie, to pokrętne i nieuzasadnione tłumaczenie, bo już na pewno nie chodzi o rozmiary.
O ile jeszcze rozumiem rozwiązanie z kondensatorami (do użytku tylko w samochodzie), to wstawianie takich mikrych akumulatorów jest bez sensu, a przynajmniej ja nie widzę logicznego wytłumaczenia, skoro już zdecydowali się te akumulatory włożyć.

[...]

Tak, zrozumiałem. Chodziło mi o to, ze te kamerki są porównywalne wielkościowo do rejestratorów, a często rejestratory są nawet większe (więc i matryca mogłaby być większa), a jednak kamerki sportowe z podobnej półki cenowej oferują chyba lepszą jakość obrazu.
Piszę "chyba", bo jednak w kamerkach przesłony są w okolicach f/2.0, f/1.8, a w tych lepszych rejestratorach to f/1.6 czy nawet f/1.4, co zapewne ma niebagatelny wpływ na nagrywanie w nocy.
I z innej strony, w rejestratorach nie są aż tak istotne rzeczy, jak nasycenie kolorów itp.

Ale nawet pomimo takich różnic, nadal nie przekonuje mnie, czemu w rejestratorach nie montują mocniejszych akumulatorów, bo chyba nie chodzi tu o zaoszczędzenie kilku złotych przy cenie w okolicach 700 czy 800 złotych...

[...]

Bo systemu alarmowego nie widać przez szybę? :)
Jak wybiją szybę i ukradną rejestrator, to po jaką cholerę mi taki ukradziony system alarmowy? :):)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-06 08:05:54
Autor: ToMasz
Kamerka samochodowa raz jeszcze
Piszę "chyba", bo jednak w kamerkach przesłony są w okolicach f/2.0, f/1.8, a w tych lepszych rejestratorach to f/1.6 czy nawet f/1.4, co
a czy sprawdzałeś, (mógłbyś podać linki) jak wygląda obraz w nocy z kamery która ma f/2 i f/1.4? Bo w "dużej" fotografii różnica będzie bardzo duża.

ToMasz

Data: 2018-05-06 11:08:00
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-06 o 08:05, ToMasz pisze:
[...]

DOD LS500W - f/1.6
https://www.youtube.com/watch?v=OqfX00bbP8U

Soocoo S70 - f/2.0
https://www.youtube.com/watch?v=X_Bs1JhVjW4

Yi 4K+ - F/2.8
https://www.youtube.com/watch?v=S6QRlcG1mWo

Przy czym nie jest to dla mnie do końca zrozumiałe, bo w niektórych specyfikacjach kamerek spotkałem się z zapisem w stylu "przesłona max f/2.5" czy coś podobnie, co sugerowałoby możliwość regulacji przesłony. A wygląda na to, że w rejestratorach jest stała wartość.

Może ktoś sprawdzi czy w swoim rejestratorze samochodowym ma możliwość regulacji przesłony?

Tu wyczytałem o rejestratorach z f/1.4 ale nie chciało mi się już szukać:
http://www.wideorejestratory24.info/2015/11/jaki-rejestrator-jazdy-kupic-na-co-zwrocic-uwage.html
"Niezłe kamery mają przysłony o wartości f/1.8, lepsze f/1.6, a najlepsze aktualnie dostępne na rynku modele mają jasność nawet f/1.4"

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-06 13:32:29
Autor: ToMasz
Kamerka samochodowa raz jeszcze
DOD LS500W - f/1.6
https://www.youtube.com/watch?v=OqfX00bbP8U

1:27 - niema szans na odczytanie numeru rej. zaparkowanego samochodu.

g1w:
https://youtu.be/3ZUqaJfIK5Q?t=80
to samo.

fajnie, szczegółowo badasz zagadnienie. daj znać co kupiłeś, nawet jak to będzie kamera sportowa. a przy okazji. czy jeśli zamontujesz kamere sporotwa w aucie, to zacznie nagrywać jak przekręcisz stacyjkę, czy za kazdym razem musisz kliknąć/nakilikać?

ToMasz

Data: 2018-05-06 14:24:57
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-06 o 13:32, ToMasz pisze:
[...]

W dłuższych trasach staram się jechać w dzień, lepsze widoczki :)
Jak jadę przez Europę to staram się na noc szukać jakiegoś noclegu.
Zjazd do "zajezdni", klika kliknięć w sartfonie czy w nawigacji i mam listę z cenami i czy są wolne pokoje w pobliżu. Jeszcze mi się nie zdarzyło nie znaleźć przyzwoitego noclegu w przyzwoitej cenie i w przyzwoitej odległości od zjazdu. Czasem się trafi niesamowite miejsce, do którego nigdy w życiu bym nie trafił, gdybym noclegi planował przed wyjazdem :)
Tak więc zapis nocny nie jest u mnie priorytetem.

[...]

Coraz bardziej przemawia do mnie to ustrojstwo:
https://www.wideorejestratory24.pl/pl/p/SJCAM-SJ5000x-Elite-bateria-ladowarka-monopod-karta-32GB/469

Nie jest to jakiś superduper wypas z prawdziwym 4K, ale po obejrzeniu iluś tam testów i recenzji różnych modeli, ten jakoś do mnie przemówił najbardziej jeśli chodzi o jakość/cenę.
Tym bardziej, że skoro to ma być moja pierwsza zabawka tego rodzaju, to za takie pieniądze mogę sobie pozwolić sprawdzić na własnej skórze, czego nie przewidziałem i co się może jeszcze przydać ;)

Z opisu wynika, że ma funkcję autostartu.
[...]

Wygląda na to, że w razie potrzeby, to i na parkingu się sprawdzi.

Już wspomniałem wcześniej, że podczas poszukiwań ze zdziwieniem (:):):)) odkryłem, nie ja pierwszy wpadłem na taki pomysł żeby zastąpić rejestrator kamerką i zauważyłem, że producenci większości tych kamerek dodają tryb samochodowy.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-06 19:11:35
Autor: Robert Wańkowski
W dniu 2018-05-06 o 14:24, Kviat pisze:
Zjazd do "zajezdni", klika kliknięć w sartfonie czy w nawigacji i mam listę z cenami i czy są wolne pokoje w pobliżu.
Jaka nawigacja tak potrafi?

Robert

Data: 2018-05-06 22:55:51
Autor: Kviat
[...]

POI w nawigacji to chyba nie jest jakaś nowość? Moja oprócz hoteli pokazuje parkingi, restauracje (mogę sobie nawet wybrać ze względu na rodzaj żarcia), stacje benzynowe, banki i bankomaty, miejsca odpoczynku, pogodę Mogę wgrać własne POI. Myślałem, że to podstawowy standard... tym bardziej, że moja już trochę się postarzała.
Garmin nuvi2689 LMT. Aktualizacje map mam do końca jej lub mojego żywota, ekran wystarczająco duży, działa dobrze...
W połączeniu z aplikacją na smartfonie jeszcze kilka udogodnień.
Sprawdzam w nawigacji najbliższe hotele, czas ewentualnego dojazdu, a na smartfonie ceny, wolne pokoje (i opinie :)) na jednym z popularniejszych portali do rezerwacji.
Tak jest mi po prostu wygodniej i tak się przyzwyczaiłem, nie muszę co chwilę w smartfonie przełączać się do mapy, gdy jakiś hotel mi nie podpasuje. Rzadko trafiam za pierwszym razem, że najbliższy jest odpowiedni, jestem wybredny :)

Czy tylko ja tak robię? To jakaś przekombinowana procedura, że o to zapytałeś?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-07 10:13:40
Autor: Adam
W dniu 2018-05-06 o 22:55, Kviat pisze:
[...]

Twój poprzedni wpis sugerował, że nawigacja od razu pokazuje Ci wolne pokoje oraz ceny.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-05-07 11:01:03
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-07 o 10:13, Adam pisze:
[...]

"klika kliknięć w smartfonie czy w nawigacji"
Masz rację, można się przyczepić, że użyłem "czy" zamiast "i".
Mogło to być mylące i ktoś mógł nie zrozumieć, że użyłem niefortunnego skrótu myślowego.

Jak kupowałem swoją, to się nad takimi bajerami nie zastanawiałem, a teraz też chętnie bym zobaczył wolne pokoje z cenami i opiniami w nawigacji. W mojej za kilka złotych można dokupić opcję, żeby pokazywało ilość wolnych miejsc na parkingach i cenę za parkowanie na tym parkingu, przynajmniej w centrach miast. Parking to nie hotel, ale jednak coś tam pokazuje :)
Życia by mi nie starczyło na śledzenie na bieżąco wszystkich nowinek, więc może faktycznie jakaś superduper wypas nawigacyjny już to ma z hotelami?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-06 12:32:16
Autor: Marek S
W dniu 2018-05-06 o 00:10, Kviat pisze:

[...]

Ups... wielkości mi się rozjechały :-) Oczywiście akumulatorki w kamerach mają po max 240mAh a nie 2400 :-D Sorki.

Niemniej jednak nie da się zapakować dużej pojemności w małą kamerkę - jak powiedziałem.

Jedyny model jaki spotkałem, który w opisie miał "długi czas pracy bez konieczności podłączenia do zasilania - nawet do 24 godzin" to Lamax Drive C7

Ale to jest tylko podtrzymywanie działania czujnika ruchu. To zupełnie coś innego niż działanie kamery na bateryjce. To znów kolejny slogan reklamowy jedynie. Gdy włączy się nagrywanie bo ktoś przejdzie przed maską, to 2-3 nagrania wyczerpią zapasy energii. Mnóstwo kamer ma tą funkcję ale nie jest to eksponowane jako wyjątkowo długa żywotność baterii.

> [...]
> Jak dla mnie, to pokrętne i nieuzasadnione tłumaczenie, bo już na pewno

Moim zdaniem o nie chodzi właśnie. Weź sobie np. taki akumulatorek AA. Zobacz jakiej jest on wielkości. Jeśli chciałbyś mieć jego pojemność w kamerze, to kamera musiałaby mieć obudowę, która go pomieści. A to już mebel by z tego powstał.

Na naszym rynku dostępne są praktycznie wyłącznie "tanie" kamerki - takie do 1500zł. Gdy kupowałem swoją, to z ciekawości popatrzałem też na takie za 800$, gdzie hipotetycznie wersja polityki firmy mogłaby być lepsza. Jeśli chodzi o podtrzymanie zasilania to wyglądało ono w nich podobnie.  Więc nawet jeśli z kasy wyskoczysz, to nie zyskasz na tym.

Za to stosuje się inne rozwiązania - tak jak SmartBox dla kamer MiVue. Kamera po prostu dostaje zasilanie z akumulatora samochodowego (wyłącznik czasowy) - bo jest, delikatnie mówiąc, większy. Problem długiego podtrzymania znika. Oczywiście nie eliminuje to potrzeby stosowania małego akumulatorka w kamerze służącego łagodnemu zakończeniu nagrywanego filmu - i do niczego innego więcej.

W poprzedniej kamerze padł mi akumulator. Wiesz jaki był tego objaw? Kamera niszczyła ostatni zapis, sygnalizowała uszkodzenie struktury logicznej danych i zalecała formatowanie karty. Wymieniłem akumulator - błędy zniknęły. Tak więc jest on niezbędny, nawet taki mały.

[...]

Videorejestratory sportowe zazwyczaj projektowane są do nagrywania za dnia. Jasność obiektywu ma w nich kluczowe znaczenie - ale nie ze względu na nocne widzenie lecz chodzi o to, że czas naświetlania piksela można drastycznie skrócić więc poszczególne klatki filmu mają mniejszą szansę na rozmazanie obrazu. Obiektyw f/1.4 przepuści 2x więcej światła niż f/2.0 więc taka kamera będzie mogła z 2x krótszym czasem naświetlić klatkę.

Ale ... nie ma sensu przenosić tego bezpośrednio na widzenie nocne bo... może to nawet mieć w skrajnych przypadkach niewiele wspólnego. Jeśli zastosujemy maciupki przetwornik z obiektywem tuż nad nim (krótka ogniskowa), to siłą rzeczy jasność takiego obiektywu będzie duża. Ale co z tego skoro mały przetwornik będzie mocno sam z siebie szumiał więc w nocy niewiele zobaczymy. Nie da się praw fizyki przeskoczyć. Chcesz mieć dobrą jakość, to przetwornik musi być duży a obiektyw ogromny. Albo... zaczekać na następne generacje przetworników.

Bo systemu alarmowego nie widać przez szybę? :)
Jak wybiją szybę i ukradną rejestrator, to po jaką cholerę mi taki ukradziony system alarmowy? :):)

O tym właśnie piszę. Dlatego należy wypośrodkować. Możesz wcale nie kupować kamery i płacić wysokie AC bo zniżki na szkodach parkingowych szybko zeżrą ulgi, albo pójść w drugą stronę i rejestrować co się da z ryzykiem, że Ci ukradną kamerkę. Albo rybki albo akwarium :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-05-06 13:57:50
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-06 o 12:32, Marek S pisze:
> [...]

Moim zdaniem o nie chodzi właśnie. Weź sobie np. taki akumulatorek AA. Zobacz jakiej jest on wielkości. Jeśli chciałbyś mieć jego pojemność w kamerze, to kamera musiałaby mieć obudowę, która go pomieści. A to już mebel by z tego powstał.

Nadal ten argument mnie nie przekonuje.
Kamerka sportowa jest niewiele większa od pudełka zapałek.

http://1.bp.blogspot.com/-jcidewq6vok/VelmorJijNI/AAAAAAAABPE/E8QO7GoIA-k/s1600/DSC07739_800.JPG

http://4.bp.blogspot.com/-5vO2KyRYzKA/Velmov2fnwI/AAAAAAAABPI/g8k7eq7b8tA/s1600/DSC07744_800.JPG

Czas nagrywania na akumulatorze średnio ok.1 h (w zależności od warunków) i modelu kamery. Trochę większa kamerka miała czas nagrywania w okolicy 3 h

http://www.wideorejestratory24.info/2015/09/test-porownawczy-kamer-sportowych-gopro-aee-drift-sjcam.html

  Tryb 1080p60

     AEE S71T: 1h27m
     Drift Ghost-S: 3h28m
     GoPro Hero 4 Black: 0h48m, 1h19m (średnia 1h03m)
     SJCAM SJ5000+: 0h58m

Tryb 4K

     AEE S71T: 2h14m
     GoPro Hero 4 Black: 0h39m

Mi to wygląda na jakieś "uparcie się" producentów rejestratorów. Ma być tylko do samochodu i nie damy pojemniejszego akumulatora bo nie i już.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-06 17:32:47
Autor: Marek S
W dniu 2018-05-06 o 13:57, Kviat pisze:

Nadal ten argument mnie nie przekonuje. Kamerka sportowa jest
niewiele większa od pudełka zapałek.

No to wszystko jasne. Z ciekawości zerknąłem na jedną z tych kamer od wewnątrz:

https://youtu.be/nRyIH2yrmgQ?t=1m29s

Ona ma sporo więcej miejsca niż samochodowa bo... jest prostopadłościanem. One wszystkie mają taki właśnie kształt zauważ. Samochodowe prawie zawsze są albo designerskie, albo bardzo chude. Czemu tak? Jeśli miałbym wymyślać powód to tylko jeden do głowy mi przychodzi: bo ludzie tak chcą. Więcej poniżej.

Mi to wygląda na jakieś "uparcie się" producentów rejestratorów. Ma
być tylko do samochodu i nie damy pojemniejszego akumulatora bo nie i
już.

Wątpię. Obawiam się, że gdyby kamerki stały się większe, niewyfisiowane w kształtach, to mogłoby się zdarzyć tak, że klient nie będzie patrzał przychylnym okiem na nią. Też na to zwracałem uwagę przy zakupie nie myśląc zupełnie o baterii.

Rozbierałem parę takich kamerek i w żadnej nie widziałem niewykorzystanej objętości. Wszystko jest dopasowane co do mm. Nawet gdybym chciał wlutować większe ogniwo, to nie byłoby jak. W mojej poprzedniej miałem ogniwo 130mAh. Po tym jak się skończyło, kupiłem inne: 150mAh. Różnica była na grubości 0.5mm i ... nie weszło. Musiałem przeszlifować wzmocnienia w obudowie by móc zamknąć kamerę.

No i dochodzi jeszcze jeden argument, o którym wspomniałem: te samochodowe, w odróżnieniu od sportowych,  mają dostęp non-stop do ogromnego źródła zewnętrznej energii. Swoją mam włączoną cały dzień gdy jeżdżę / parkuję na mieście. Wyłączam ją tylko na noc - w garażu, bo tam jej nie potrzebuję. Mały akumulatorek używany jest tylko do łagodnych wyłączeń więc całkowicie wystarcza. Hipotetycznie pociągnie nagrywanie do 20 minut ale nigdy z tego nie skorzystałem. Tak więc raczej kwestią jest sposób podłączenia kamery w aucie a nie wielkość wbudowanego akumulatora. Po przemyśleniu sprawy doszedłem do wniosku, że to całkiem rozsądne. Jednakże tak czy owak powinny istnieć "kwadratowe" lub "grube" rozwiązania dla tych, którzy nie chcą się bawić z elektryką auta. I może istnieją. Sprawdzałeś?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-05-07 10:19:31
Autor: Adam
[...]

Trzecia opcja: separowany rejestrator. Przykład: SIV S10 DUAL

Kamerkę (albo obie) można stracić, ale schowany rejestrator z nagraniem zostaje.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-05-08 21:50:58
Autor: Marek S
W dniu 2018-05-07 o 10:19, Adam pisze:

Trzecia opcja: separowany rejestrator. Przykład: SIV S10 DUAL

Kamerkę (albo obie) można stracić, ale schowany rejestrator z nagraniem zostaje.

Wreszcie sensowne rozwiązanie. Szkoda, że nie natrafiłem na nią gdy kupowałem dla siebie...

Jedyne do czego można się przyczepić to średniej jakości przetworniki i "mleko" gdy pada światło boczne. Na prezentowanych "surowych" filmach, nawet w środku słonecznego dnia,  numery rejestracyjne mijanych aut są trudne do wychwycenia :-( Ale i tak nie jest źle. Koncepcja jedyna słuszna moim zdaniem.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-05-05 20:51:50
Autor: J.F.
Dnia Sat, 5 May 2018 19:20:11 +0200, Kviat napisał(a):
[...]

Bo maja druga ceche - karta sie skonczy, i tak trzeba ja bedzie szybko
wylaczyc :-)

[...]

W czasie prowadzenia samochodu chcesz wymieniac ?

[...]

Nie za duzo? Zaraz sie zaczna problemy z pojemnoscia karty (w samochodzie akurat
malo przeszkadza), z predkoscia zapisu, ze zuzyciem karty, a w koncu z
ogladaniem :-)

J.

Data: 2018-05-06 00:31:28
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-05 o 20:51, J.F. pisze:
[...]

Nie mają takiej cechy. Praktycznie wszystkie rozsądne mają tryb rejestratora samochodowego, czyli również zapis w pętli, czy detekcja ruchu. I chyba niektóre modele mają czujnik przeciążeniowy. Tak jak w typowym rejestratorze.

[...]

Nie. Po prostu mają w standardzie funkcję nagrywania podczas ładowania. W samochodzie może być normalnie podłączona.
Chodziło mi o zaletę w przypadku używania poza samochodem.

[...]

Nie za duzo?

Nie wiem. Nie mam doświadczenia. Ale w "poradnikach" piszą, że sensowny wybór to od 12Mpix w górę.

Zaraz sie zaczna problemy z pojemnoscia karty (w samochodzie akurat
malo przeszkadza), z predkoscia zapisu, ze zuzyciem karty, a w koncu z
ogladaniem :-)

Większość z których znalazłem, obsługuje karty 32GB czy 64GB, są też takie, które łykają 128GB.
Karta 32GB (przy standardowym Full HD) to jakieś 2-3 godziny zapisu (o ile dobrze przeliczyłem ze ściągniętych próbek filmowych), zależy od modelu i używanego kodeka do kompresji (sugerują w poradach brać te co mają H.264 czy nawet H.265)
W trybie rejestratora w samochodzie, w pętli, to nie ma znaczenia, a do zabawy poza samochodem można sobie kupić kilka kart przecież, nie wspominając o tym, że przecież rzadko kto amatorsko kręci sobie filmiki z ręki trwające 2 godziny bez przerwy... A już zapis w 4k to tylko dla amatorów hardkorowców, nie dość, że trzeba mieć sprzęt TV do odtwarzania w 4K, to jeszcze niezły sprzęt do obrobienia takiego filmiku.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-05 22:33:22
Autor: m4rkiz
On 2018-05-05 19:20, Kviat wrote:
Tek kamerki małe są. Sensowne matryce zaczynają się od 12Mpix, a i z
16Mpix też są w sensownej cenie.

ke? takich ilosci pixeli to nie maja nawet interpolowane zdjecia z nich

a ilosc pixeli to w zasadzie ostatnia istotna cecha kamery

I targania tych wszystkich zabawek z i do samochodu.

dedykowane urzadzenie wykonane przez producenta ktory juz nauczyl sie czegos na swoich bledach bedzie zawsze lepsze niz "17 w jednym"

Data: 2018-05-06 00:49:26
Autor: Kviat
On 2018-05-05 19:20, Kviat wrote:
Tek kamerki małe są. Sensowne matryce zaczynają się od 12Mpix, a i z
16Mpix też są w sensownej cenie.

ke? takich ilosci pixeli to nie maja nawet interpolowane zdjecia z nich

SJCAM SJ5000x Elite -12 Mpix
Forever SC-420 - 16 Mpix
Yi 4K+ - 12,4 Mpix

Wszystkie rozsądne "kręcą się" w tych okolicach. I nie jest to interpolacja.
Interpolacja dotyczy najczęściej trybu 4K, czytając i oglądając opinie, dowiedziałem się, że nie zawsze deklarowane 4K jest faktycznie 4K i jednak trzeba pokopać głębiej, czy przypadkiem nie interpolowane.

[...]

Możliwe. Stąd moje nieszczęsne rozterki, czy dedykowany do samochodu rejestrator, czy może jednak nie gorsze jakościowo (obrazu...) urządzenie bardziej uniwersalne.
Producenci tych kamerek też nie wypadli sroce z pod ogona, a że mają dodatkowe funkcje rejestratora samochodowego, to raczej zaleta niż wada?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-07 10:28:35
Autor: Adam
On 2018-05-05 19:20, Kviat wrote:
[...]

Jeśli nie jest to interpolacja, to co się dzieje z tymi pikselami?

Przecież Full HD to 1920x1080 czyli lekko ponad 2 Mpx, natomiast 4k to ok. 8,3 Mpx.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-05-06 08:16:32
Autor: ToMasz
On 2018-05-05 19:20, Kviat wrote:
[...]

http://elproducente.com/native-real-vs-fake-4k-resolution-how-to-check/

ToMasz

Data: 2018-05-06 10:23:17
Autor: Kviat
On 2018-05-05 19:20, Kviat wrote:
[...]

Te wyżej to były przykłady na wielkość matrycy, a nie że te wszystkie trzy które podałem mają "prawdziwe" 4K.
Chodziło mi o to, że te które mają prawdziwe 4K "kręcą się" w okolicy wielkości 12 Mpix i powyżej, a przynajmniej znacząca większość.

A akurat Yi 4K+ ma:
(dalszy ciąg Twojego linka):
http://elproducente.com/best-action-camera-2016-gopro-hero5-black-vs-yi-4k-vs-sj7/

Widzę tam też mocniejszy model SJCAM SJ7 Star, jakieś 3 stówki droższa od SJCAM SJ5000x Elite.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-07 08:01:49
Autor: m4rkiz
On 2018-05-06 00:49, Kviat wrote:
[...]

przeoczylem ze mowa juz o czyms innym i zdziwilo mnie ze ktos moglby chciec upchac tak male pixele do rejestratorow

oczywiscie, w kamerkach 'sportowych' stosuje sie to co w telefonach, tylko tam po ciemku nic nie widac

Data: 2018-05-06 23:24:29
Autor: przemek.jedrzejczak
Kamerka samochodowa raz jeszcze
jesli sportowa do auta to tylko 4k i z lepszym obiektywem :-) ciekawe tez jak wyglada kwestia trwalosci bo sportowe sa raczej dedykowane do pracy na bateriach praca kilka godzin nonstop to raczej rzadkosc niz regula

Data: 2018-05-07 09:20:56
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-07 o 08:24, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
ciekawe tez jak wyglada kwestia trwalosci bo sportowe sa raczej dedykowane do pracy na bateriach praca kilka godzin nonstop to raczej rzadkosc niz regula

Na jakimś forum spotkałem dyskusję ludków używających kamery jako rejestratory i piszą, że niektóre modele grzeją się dość mocno podczas nagrywania z jednoczesnym podłączeniem do ładowania.
Ktoś się żalił, że problem dotyczył jakiegoś starszego modelu jego GoPro, że po dłuższej chwili aż parzył, więc na wszelki wypadek wyłączał. I to było w zamierzchłych czasach (dyskusja, o ile pamiętam, chyba z jakichś 3 może 4 lat temu :)), kiedy takie rozwiązanie nie było zbyt oczywiste, a producenci tych kamerek dokładali tryby samochodowe poprzez update firmware, bo konkurencja już to miała, a w ich modelach pierwotnie nie było, a jak było, to jako bonus traktowany pewnie z przymrużeniem oka, bo prawdziwy kierowca używa przecież rejestratora, a nie kamerki ;) Więc niektóre po updatach średnio to znosiły.
W nowych modelach, tych porządniejszych, jest to już od początku i problemu nie ma. A przynajmniej tak piszą ;)

Faktycznie zwracają też uwagę na krótszą żywotność akumulatorów, widać wyraźny spadek pojemności po ok. roku. Dlatego przy wyborze warto wziąć pod uwagę koszty zakupu nowych akumulatorów. W kamerce wymiana akumulatora to kilka sekund..., a jak toś używa kamerki tylko jako rejestratora, to przecież w rejestratorach mała pojemność akumulatora wymieniana jest jako zaleta ;)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-07 11:08:05
Autor: Kviat
On 2018-05-05 19:20, Kviat wrote:
[...]

Bladego pojęcia o tym nie mam. Dzielę się tym co znalazłem podczas własnych poszukiwań, może ktoś zainteresowany skorzysta z mojego zmarnowanego czasu :)
I liczyłem, że ktoś coś napisze o własnych doświadczeniach.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-05 22:28:30
Autor: m4rkiz
On 2018-05-05 16:12, Kviat wrote:
[...]

za to w przeciwienstwie do baterii po roku w temperaturach -15 +70 bedzie dzialal, po dwoch latach tez, i po trzech... :P

jezeli chcesz dzialania poza autem podlacz do powerbanku, kamery z bateriami (przynajmniej u mnie) nie wytrzymywaly dluzej niz dwa lata, a dodatkowo nigdy nie mialem potrzeby wyjmowac ich z samochodu i krecic, od tego mam smartfona

Data: 2018-05-06 00:57:12
Autor: Kviat
W dniu 2018-05-05 o 22:28, m4rkiz pisze:
On 2018-05-05 16:12, Kviat wrote:
[...]

Słuszna uwaga, ale w kamerce baterię mogę sobie wymienić w każdej chwili. W rejestratorze niby też da radę, gdzieś mi przemknął nawet filmik ze sposobem wymiany, ale to jakieś karkołomne operacje.

jezeli chcesz dzialania poza autem podlacz do powerbanku,

Hmmm... jednak zostanę przy pomyśle ograniczenia ilości złomu, niż jego mnożenia, skoro zamiast powerbanku mogę mieć zapasowy akumulator albo nawet dwa. Nie wspominając o wygodzie użytkowania takiego zestawu z powerbankiem.

kamery z bateriami (przynajmniej u mnie) nie wytrzymywaly dluzej niz dwa lata,

Kamery nie wytrzymywały, czy akumulatory?

a dodatkowo nigdy nie mialem potrzeby wyjmowac ich z samochodu i krecic, od tego mam smartfona

Ja natomiast czuję potrzebę wyjmowania z samochodu. A skoro i tak muszę wyjąć, to po co nosić bezużyteczny poza samochodem złom?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-05-06 01:37:19
Autor: kk
[...]

Przecież masz osobne zasilanie do podtrzymania

Data: 2018-05-05 21:05:56
Autor: kk
Wifi w kamerce (Było: Kamerka samochodowa raz jeszcze)
[...]

Przede wszystkim to by musiało samo zgrywać się a nie tak jak w mojej kamerce, że trzeba uruchomić program, pozaznaczać, pilnować kilka godzin by nie zasnął, popchnąć jak przestał działać itp itd

Kamerka powinna też korzystać z dostępnych sieci a nie wystawiać własną.

Więc podzielam, że to bez sensu w praktyce jest. No chyba, że są lepsze kamerki niż ta moja.

Data: 2018-05-05 22:41:59
Autor: Marek S
W dniu 2018-05-05 o 21:05, kk pisze:

Więc podzielam, że to bez sensu w praktyce jest. No chyba, że są lepsze kamerki niż ta moja.

Uzupełnię: nie sądzę by lepiej to inne miały zrobione mimo iż taka techniczna możliwość istnieje. Jeśli będzie Ci się chciało pobawić edukacyjnie, to spróbuj dostać się do kamerki za pomocą Fast File Transfer. U mnie jest 10x przyspieszenie ale i tak więcej z tym zabawy niż korzyści.

--
Pozdrawiam,
Marek

Kamerka samochodowa raz jeszcze