Kamienica w spadku a podatek PIT

Data: 2011-07-17 08:16:38
Autor: rex
Kamienica w spadku a podatek PIT
Witam!
W 2005 roku odziedziczyłam 1/3 udziału w kamienicy w której jest 8
mieszkań. Ponieważ czynsze są dosyć niskie kamienica nie generowała
prawie żadnych dochodów. Prawie wszystkie przychody były wydawane na
remonty. W chwili obecnej muszę zacząć odkładać znaczną część
przychodu na kosztowne remonty, które przeprowadzę za 2-3 lata.
Ponieważ do tej pory nie rozliczałam się z Urzędem Skarbowym,
zastanawiam się jak tą sytuację rozwiązać. Czy jest niebezpieczeństwo,
że naliczą mi podatek za lata minione? W jaki sposób poinformować o
tym US, żeby uniknąć problemów.

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam,
Elżbieta

Data: 2011-07-17 11:52:44
Autor: witek
On 7/17/2011 10:16 AM, rex wrote:
[...]

sprecyzuj co rozumiesz przez "odziedziczylam".
Czy po prostu wiesz, ze tyle ci sie nalezy czy tez masz to jakoś formalnie załatwione?

Masz decyzję sądu o nabyciu spadku, jestes w ksiegach wpisana jako wlasciciel? Jakie masz papiery do tej kamienicy?

generalnie podatek nalezy sie od momentu sądowego/notarialnego teraz tez/ stwierdzania nabycia spadku. jesli spraw spadkowych przed sadem nie ruszaliscie to podatek jeszcze nie byl nalezny. dopiero jak sprawy spadkowe zostaly formalnie załatwione i US zostal o nabyciu spadku powiadomiony to hmm, zdaje sie, ze za chwile sie przedawni.

Data: 2011-07-17 13:09:12
Autor: rex
On 17 Lip, 18:52, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
On 7/17/2011 10:16 AM, rex wrote:

> [...]

sprecyzuj co rozumiesz przez "odziedziczylam".
Czy po prostu wiesz, ze tyle ci sie nalezy czy tez masz to jakoś

Postępowanie spadkowe przed sądem zostało załatwione w 2005 roku i w
tym samym roku zapłaciłam podatek od spadku.

Masz decyzję sądu o nabyciu spadku, jestes w ksiegach wpisana jako
wlasciciel? Jakie masz papiery do tej kamienicy?

Tak, mam wpis w księdze wieczystej - jestem właścicielką 1/3
kamienicy.

generalnie podatek nalezy sie od momentu sądowego/notarialnego teraz
tez/ stwierdzania nabycia spadku.

Chodzi mi o podatek dochodowy (PIT), a nie podatek od spadku.

Elżbieta

Data: 2011-07-17 18:02:13
Autor: witek
On 7/17/2011 3:09 PM, rex wrote:
Chodzi mi o podatek dochodowy (PIT), a nie podatek od spadku.

aaa

to ja bym sie na twoim miejscu od razu wybral do dobrego doradcy podatkowego, niech to odkreca. No i remont raczej odloz na pozniej.
i zrob to zanim US sam sie do ciebie dobierze.

zalozylem, ze jednak jakis dochod, te kilka tysiecy jednak z tego jest.
co i tak cie zreszta nie zwalnia z obowiazku rozliczania tego corocznie w podatku, a co najwyzej z obowiazku wplacania comiesiecznych zaliczek,

Data: 2011-07-18 09:41:18
Autor: mvoicem
(18.07.2011 01:02), witek wrote:
On 7/17/2011 3:09 PM, rex wrote:
[...]

Dlaczego?

zalozylem, ze jednak jakis dochod, te kilka tysiecy jednak z tego jest.
co i tak cie zreszta nie zwalnia z obowiazku rozliczania tego corocznie
w podatku, a co najwyzej z obowiazku wplacania comiesiecznych zaliczek,

Jeżeli na remonty wydaje więcej niż zbiera z czynszu i ma na to udokumentowane, to żadne zaliczki się nie należą. Co najwyżej należy się wykazanie tego w rocznym zeznaniu.

Ale należały się roczne PITy, być może zamiast pitu 37 powinien być pit36 czy odwrotnie, nie wiem jak takie rzeczy się koryguje, ale jakoś się dać musi :). Korekta + czynny żal, brak dodatkowego podatku do zapłacenia (bo brak dochodu) i jesteśmy w domu.

Można też podejść do sprawy tak, że skoro budżet państwa nie został uszczuplony postępowaniem Reksa, to może się nikt nie czepi - czasem się to sprawdza, czasem jest niewielki mandat.

p. m.

Data: 2011-07-18 06:46:42
Autor: witek
On 7/18/2011 2:41 AM, mvoicem wrote:
(18.07.2011 01:02), witek wrote:
On 7/17/2011 3:09 PM, rex wrote:
[...]

za sam fakt niewykazania tego w pit.

[...]

dlatego napisalem
wziac doradce podatkowego i odkrecac pity od 2005 roku.
nalezalo sklada pit-36 i wykazywac przychody i koszty.
po za tym jesli dochod przekroczyl te 3 tys z groszami to naleza sie miesieczne zaliczki i za to tez moszna dostac po d...
oddzilena sprawa jest dobranie sie US do "ksiegowosci" kamienicy.

Data: 2011-07-18 23:26:11
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 18 Jul 2011, mvoicem wrote:

Jeżeli na remonty wydaje więcej niż zbiera z czynszu

  Cytuję:
"Prawie wszystkie przychody były wydawane na remonty"

*Prawie*.

Co najwyżej należy się wykazanie tego w rocznym zeznaniu.

  Otóż to.
  I IMO witek ma rację - trzeba dobrze się obstawić czynnym żalem,
żeby nie wyszło że US "sam z siebie" znajdzie coś jeszcze przy okazji.

Korekta + czynny żal, brak dodatkowego podatku do zapłacenia

  To ostatnie z opisu nie wynika.
  A pojawia się pytanie o prawidłowe udokumentowanie kosztów.
  Z tego że wydaje na remonty jeszcze nie wynika, że zbiera
kwitki za te usługi.

pzdr, Gotfryd

Kamienica w spadku a podatek PIT