Kara umowna od dewelopera

Data: 2010-04-14 21:52:43
Autor: Dominik Luty
Kara umowna od dewelopera
Witam grupowiczów,

może ktoś podpowie jak to rozwiązać.

Mam PIT-8C z "innym dochodem" w postaci kary umownej od dewelopera - za to, że spóźnił się z wydaniem lokalu. No i od tego powinienem zapłącić podatek - ok. Standardowo, razem z PIT-11 (umowa o prace) powinienem to rozliczyć na PIT-36.

Pytanie - czy da uniknąć tego podatku w ten sposób, że:
Podczas, gdy deweloper spóźniał się z oddaniem mieszkania musiałem wynajmować inny lokal, żeby gdzieś mieszkać. Ta kara umowna jest niczym zrefinansowaniem właśnie kosztów wynajmu. W sumie to nawet mniej niż ten wynajem mnie kosztował. No i teraz wychodzi na to, że nie dość że swojego czasu zapłaciłem więcej za wynajem niż wyniosła ta kara, to teraz jeszcze trzeba zapłącić od tego podatek. Ale przyszedł mi na myśl jeden pomysł - czy nie dałoby się podpiąć koszty tego wynajmu pod koszt uzyskania przychodu dla tego dochodu? Wszak żeby otrzymać ten dochód (tą karę umowną) to musiałem wynajmować inne mieszkanie, za co płaciłem.

Druga sprawa jak przyszła mi na myśl - nie dałoby się tego zbilansować ze stratą z giełdy (PIT-8C)? Tak, wiem, to powinno iść w zupełnie innym zeznaniu PIT-38, ale może jednak?

Pozdrawiam
Domino

Kara umowna od dewelopera