Kara za zerwanie umowy (476 KC)

Data: 2011-06-13 14:27:13
Autor: Robert
Kara za zerwanie umowy (476 KC)
Witam,

sprawa wygląda następująco:

Podpisałem z firmą wykonującą zabudowy łazienkowe umowę.

http://wgrajfoto.pl/pokaz/img0611/001a919.jpg
http://wgrajfoto.pl/pokaz/img0611/0029ef2.jpg

Umowa dotyczyć miała wykonania blatu łazienkowego. Umowę podpisałem ale następnego dnia dostałem informację, że firma nie należy do rzetelnych i postanowiłem poszukać innych, niezręcznie zapominając poinformować o tym tę firmę. Dziś dostałem "wezwanie do zapłaty" o treści: Na podstawie art. 476 KC (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz.93) wzywamy do natychmiastowego uregulowania należnej sumy, zgodnie z poniższym zestawieniem. (tutaj tabela, a w niej)

Podstawa zobowiązania: Kara umowna - zerwanie zawartej umowy
Nr dokumentu: Umowa nr 05/05/2011
kwota netto: 173,97
kwota brutto: 213,99
data płatności: 15-06-2011
razem do zapłaty: 213,99

poniżej jest pieczątka i podpis firmy wraz ze standardowym "straszakiem" KRD. Nadmieniam, że nie wpłacałem żadnych zaliczek. Nie przelewałem firmie żadnych pieniędzy, nie kontaktowałem się z nimi. Po prostu odłożyłem umowę do szuflady i złożyłem zamówienie w innej firmie. I teraz pytanie: Czy firma ma prawo mieć w stosunku do mnie jakieś roszczenia? Z umowy nic takiego chyba nie wynika.

Bardzo serdecznie dziękuję za wskazówki i pozdrawiam,

Robert

Data: 2011-06-13 06:10:11
Autor: Czarek
Kara za zerwanie umowy (476 KC)
Prawnikiem nie jestem, mogę sobie podywagować :-)

Z umowy wynika, że jeśli nie spełniłeś warunków z §4, to wykonawca nie
powinien rozpoczynać prac. Jednak §12 mówi o odstąpieniu od umowy, a
ta została zawarta. Nie ma znaczenia, że prac nie rozpoczęto. Masz
zapłacić karę w wysokości wpłaconej zaliczki; jeśli jej nie wpłacałeś,
zatem musisz zapłacić karę w wysokości 0 zł.

A jeśli chcesz narobić im sporych kłopotów, to §16 zawiera klauzulę
niedozwoloną.

Czarek

Data: 2011-06-13 15:36:31
Autor: Robert

Użytkownik "Czarek" <4x5@gmx.de> napisał:

A jeśli chcesz narobić im sporych kłopotów, to §16 zawiera klauzulę
niedozwoloną.

Możesz proszę rozwinąć?

Bardzo dziękuję za wskazówki,
Robert

Data: 2011-06-13 09:15:04
Autor: witek
On 6/13/2011 8:36 AM, Robert wrote:

Użytkownik "Czarek" <4x5@gmx.de> napisał:

A jeśli chcesz narobić im sporych kłopotów, to §16 zawiera klauzulę
niedozwoloną.

Możesz proszę rozwinąć?

tylko tyle, ze sprawa nie musi się odbyć w sądzie właściwym dla wykonawcy.
czyli jak złożą do sądu wniosek "u siebie" to będziesz miał prawo troche poprotestować, trochę to wydluży czas, podniesie odsetki, a sprawa ewentualnie skonczy się w sądzie właściwym dla miejsca twojego zamieszkania. Niech zgadnę, że to ten sam sąd.

Data: 2011-06-13 09:12:34
Autor: witek
On 6/13/2011 7:27 AM, Robert wrote:
[...]

Ale wynika z kodeksu cywilnego.
Sam piszesz, ze zapomniałeś poinformować firmę i umowy nigdy nie wypowiedzialeś, więc wisisz firmie koszty, ktore ona poniosła do momentu dowiedzenia się, że umowe zerwałes.

Ale za co cie obciażyli (było w tabelce) starannie wyciałeś.

Data: 2011-06-13 16:42:27
Autor: mvoicem
(13.06.2011 16:12), witek wrote:
[...]

Ale on nigdy umowy nie zerwał.

p. m.

Data: 2011-06-13 09:50:07
Autor: witek
On 6/13/2011 9:42 AM, mvoicem wrote:
(13.06.2011 16:12), witek wrote:
[...]

no to niech teraz ekipę wpuści :)

a może zerwał, tylko nie napisał?

Data: 2011-06-13 17:12:23
Autor: Bydlę

(13.06.2011 16:12), witek wrote:
[...]

Przecież napisał, że nie napisał nikomu o tym, tylko nam, obcym i nie będącym stroną osobom.
:-)

Ale fajniejsze jest coś innego:

On 2011-06-13 14:27:13 +0200, "Robert" <jackass6@o2.pl> said:

postanowiłem poszukać innych, niezręcznie zapominając poinformować o tym tę firmę.

W świetle tego:

On 2011-06-13 14:27:13 +0200, "Robert" <jackass6@o2.pl> said:

dostałem informację, że firma nie należy do rzetelnych

;>

--
Bydlę

Data: 2011-06-13 13:49:06
Autor: witek
On 6/13/2011 10:12 AM, Bydlę wrote:
Przecież napisał, że nie napisał nikomu o tym, tylko nam, obcym i nie
będącym stroną osobom.
:-)
jakby firma nic nie wiedziała to by przyszła z robotą a nie z fakturą, wiec cos jednak było.

Data: 2011-06-13 23:04:18
Autor: Bydlę
On 2011-06-13 20:49:06 +0200, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> said:

[...]

Dlatego napisałem, że to on napisał.
Ja nie wierzę w te wszystkie zeznania składane tutaj - zazwyczja okazuje się, że pytający coś przeinacza lub zataja.
Tak, jak teraz.
:-)

--
Bydlę

Data: 2011-06-13 17:18:36
Autor: Robert

On 2011-06-13 14:27:13 +0200, "Robert" <jackass6@o2.pl> said:

dostałem informację, że firma nie należy do rzetelnych

;>

Przyznałem się do niezręcznego zachowania. Źle zrobiłem nie powiadamiając firmę. Przedmiotem dyskusji nie jest jednak moja moralność tylko czy wierzytelność jest uzasadniona.

Pozdrawiam,
Robert

Data: 2011-06-13 13:50:07
Autor: witek

On 2011-06-13 14:27:13 +0200, "Robert" <jackass6@o2.pl> said:

[...]

jest uzasadniona do wysokości kosztów, które ponieśli zanim się dowiedzieli, że nic z tego nie bedzie,

Co było w tej tabelce, której nie przepisałeś?

Data: 2011-06-13 19:06:17
Autor: Bydlę
On 2011-06-13 17:18:36 +0200, "Robert" <jackass6@o2.pl> said:

 Przedmiotem dyskusji nie jest jednak moja moralność

nie ty decydujesz, o czym będziemy rozmawiali.
To raz.
Dwa - jak pisałem p zarzucanie przez ciebie nierzetelności jest śmieszne, w świetle twoich czynów
I trzy - to typowe, że ty jesteś bez winy (nie potrafisz ponieść skutków swoich działań), tylko wszyscy dookoła...
;>>>

--
Bydlę

Data: 2011-06-13 19:41:45
Autor: Robert
Użytkownik "Bydlę" <pan.bydle@gmail.com> napisał:

nie ty decydujesz, o czym będziemy rozmawiali.

kolejny malokntent dowartościowuje się na usenecie.

To raz.
Dwa - jak pisałem p zarzucanie przez ciebie nierzetelności jest śmieszne, w świetle twoich czynów

to twoje osądzanie jest śmieszne w świetle twojej niewiedzy i braku merytorycznego wkładu. Kolejny mędrek.

I trzy - to typowe, że ty jesteś bez winy (nie potrafisz ponieść skutków swoich działań), tylko wszyscy dookoła...

w którym momencie napisałem, że jestem bez winy? Czytaj ze zrozumieniem - to nie boli! Napiszę jeszcze raz, specjalnie dla ciebie, wielkimi literami: POPEŁNIŁEM BŁĄD, MOJĄ WINĄ BYŁO OLANIE SPRAWY. Teraz szukam wyjścia z sytuacji. Tak jak pisałem firma nie poniosła żadnych strat poza 10 minutami "straconymi" na rozmowę ze mną i podpisanie umowy. Prosiłem serdecznie o poradę mertytoryczną w sprawie a nie pseudo-porady pseudo-znawcy.

Z mojej strony plonk. Właśnie zadecydowałem, z kim nie będę rozmawiał :-)

Data: 2011-06-14 13:28:32
Autor: Andrzej Ława
W dniu 13.06.2011 17:18, Robert pisze:

Przyznałem się do niezręcznego zachowania.

"Niezręczne" to delikatne określenie. Swoją szosą - jak doszło do
poinformowania ich o odstąpieniu od umowy? (skoro przysłali taki papier
to się dowiedzieli)

Źle zrobiłem nie powiadamiając firmę.

Pisząc powyższe zdanie - też źle zrobiłeś ;->

Ale do rzeczy... Przede wszystkim: skąd "kara umowna" skoro w umowie
żadnej kary nie przewidziano? I powoływanie się na 476KC jest dość...
kuriozalne w przypadku, kiedy to terminy dotyczyły wykonawcy.

Data: 2011-06-14 13:42:35
Autor: Robert
Użytkownik "Andrzej Ława" napisał:

Przyznałem się do niezręcznego zachowania.

"Niezręczne" to delikatne określenie. Swoją szosą - jak doszło do
poinformowania ich o odstąpieniu od umowy? (skoro przysłali taki papier
to się dowiedzieli)

Nijak! Tłumaczę to od początku wątku! Jeszcze raz: byłem u nich w biurze, podpisałem umowę, olałem sprawę, zapomniałem w ogóle o tym fakcie, dostałem pismo z nakazem zapłaty kary. Nikt nie zrywał ze mną żadnej umowy, ja z nikim nie zrywałem żadnej umowy. Teoretycznie ona nadal obowiązuje!

[...]

Tak, zdaję sobie z tego sprawę. Tylko co zrobić. Czas leci a ja nie bardzo wiem co powinienem teraz zrobić. Wysłać im pismo? Napisać maila? Zadzwonić? Tak czy owak nawet jak miałbym płacić tą ich "karę", to nie widzę powodów dla których jest ona opodatkowana.

Dziękuję bardzo za odpowiedź,
Robert

Data: 2011-06-14 14:00:55
Autor: Andrzej Ława
W dniu 14.06.2011 13:42, Robert pisze:

[...]

No tak, w sumie oni też nie wypowiedzi zdaje się ;)

[ciach]

[...]

Ja bym spuścił na drzewo, ewentualnie stosownym pismem - zgodnie z umową
nie mogli zacząć wykonywania umowy bez "kaucji", więc niby jakie szkody
ponieśli? Psychiczne? ;->

Data: 2011-06-15 14:36:53
Autor: Mark
Dnia Tue, 14 Jun 2011 13:42:35 +0200, Robert napisał(a):

[...]

No to skoro obowiazuje, to im sie zrewanzuj, i wyslij pismo z kara umowna za
to ze sie nie pojawili u Ciebie i nie wykonali pracy.

--
Mark

Data: 2011-06-13 17:27:08
Autor: mvoicem

On 2011-06-13 14:27:13 +0200, "Robert" <jackass6@o2.pl> said:

dostałem informację, że firma nie należy do rzetelnych

;>

Jeżeli firma zamiast przypomnieć o tym że klient ma wpłacić zaliczkę, wzywa do uregulowania kary umownej, która wg umowy powinna wynosić 0zł, zaś w kwotę wpisuje jakąś sumę z d... wziętą, to w dobie "klient nasz pan" i innych tego typu nowoczesnych wynalazków, uważam taką firmę za co najmniej dziwną i odradzałbym z taką firmą prowadzić jakiekolwiek interesy.

Zauważ że:
-  par. 4 umowy mówi o tym że wykonawca nie rozpocznie prac dopóki nie dostanie zaliczki. Nie ma zaliczki, nie ma nakładów na umowę, nie ma szkody.
- par 4 mówi także o tym, że Robert ma zatwiedzić projekt, jak rozumiem podpisanie umowy i wrzucenie jej do szuflady to był cały kontakt Roberta z tą firmą.

Więc moim nieprawniczym okiem, potencjalnemu wykonawcy nic się od Roberta nie należy. Mogę się jednak mylić.

No chyba że firma jednak do Roberta dzwoniła, próbowała się umówić na pomiar, wciskała mu do ręki projekt do zatwierdzenia, a ten się opędzał jak od natrętów. Ale nic takiego Robert nie napisał.

p. m.

Data: 2011-06-13 17:34:15
Autor: Robert
Użytkownik "mvoicem" napisał:

[...]

Ja także nie byłem 100% fair. Ale firma nie poniosła żadnych wymiernych strat oprócz 10 minut rozmowy w biurze. Nie mieli nawet dokładnych wymiarów blatu. Miałem im dopiero dowieźć umywalkę, żeby zrobić szablon. Więc nie jest tak, że oni już coś pocieli, zamówili, bo nawet nie wiedzieli na dobrą sprawę co mają zrobić. Wycena była zrobiona na podstawie ustnie podanych wymiarów "mniej więcej".

Zauważ że:
-  par. 4 umowy mówi o tym że wykonawca nie rozpocznie prac dopóki nie dostanie zaliczki. Nie ma zaliczki, nie ma nakładów na umowę, nie ma szkody.

Nie było żadnej zaliczki. Żadnej.

- par 4 mówi także o tym, że Robert ma zatwiedzić projekt, jak rozumiem podpisanie umowy i wrzucenie jej do szuflady to był cały kontakt Roberta z tą firmą.

Nie zatwierdzałem żadnego projektu.

[...]

Nikt do mnie nie dzwonił, nie przesyłał żadnych projektów. Nic innego nie podpisywałem. Jedyny ich kontakt, to teraz wezwanie do zapłaty kary.

p. m.

Dziękuję,
Robert

Data: 2011-06-13 13:52:29
Autor: witek
On 6/13/2011 10:34 AM, Robert wrote:
Nikt do mnie nie dzwonił, nie przesyłał żadnych projektów. Nic innego
nie podpisywałem. Jedyny ich kontakt, to teraz wezwanie do zapłaty kary.

to skąd się dowiedzieli, że nic z tego nie bedzie?

Data: 2011-06-13 19:11:24
Autor: Bydlę
On 2011-06-13 17:27:08 +0200, mvoicem <mvoicem@gmail.com> said:

Jeżeli firma zamiast przypomnieć o tym że klient ma wpłacić zaliczkę, wzywa do uregulowania kary umownej, która wg umowy powinna wynosić 0zł, zaś w kwotę wpisuje jakąś sumę z d... wziętą, to w dobie

I tu przerwijmy.
Ten klient i ta firma są z tego samego garnka.
Nic więc dziwnego, że ich działania są... dziwne.
:-)

"klient nasz pan"

Nie ma czegoś takiego.
Klient ma święte prawo kupować tam, gdzie mu wygodnie.
I niech tego się trzyma, a nie instruowania innych, jak mają prowadzić swój interes.

Zauważ że:
-  par. 4 umowy mówi o tym że wykonawca nie rozpocznie prac dopóki nie dostanie zaliczki. Nie ma zaliczki, nie ma nakładów na umowę, nie ma szkody.

Święte słowa.
Ale też nie wychwalam tej firmy, a zauważam, że firma i kilent są siebie warci.
O czym zeznał dobrowolnie klient.

- par 4 mówi także o tym, że Robert ma zatwiedzić projekt,

To chyba nie jest dziwne.

(ciach)
No chyba że firma jednak do Roberta dzwoniła, próbowała się umówić na pomiar, wciskała mu do ręki projekt do zatwierdzenia, a ten się opędzał jak od natrętów. Ale nic takiego Robert nie napisał.

Mało kto zeznaje uczciwie.
Celowo lub nie.
:-)

--
Bydlę

Data: 2011-06-13 19:46:57
Autor: Robert
[...]

Dziwny to jesteś ty. Siedzisz na grupie pl.soc.prawo i wypowiadasz się w sprawach, w których nie masz zielonego pojęcia.

[...]

Oczywiście napisałem tu stek bzdur i totalnie zmieniłem rzeczywistość, wszystko żeby dostać nietrafną poradę i lepiej się poczuć ;-) ehh...

Data: 2011-06-13 23:03:16
Autor: Bydlę
On 2011-06-13 19:46:57 +0200, "Robert" <jackass6@o2.pl> said:

Dziwny to jesteś ty.

a pięć minut wcześniej:

On 2011-06-13 19:41:45 +0200, "Robert" <jackass6@o2.pl> said:

Z mojej strony plonk.

PLONK to nie obelga, a informacja.
Ty jej nie rozumiesz.
Tego czym jest umowa, też nie.

--
Bydlę

Data: 2011-06-14 09:55:04
Autor: Marcin Debowski
On 2011-06-13, mvoicem <mvoicem@gmail.com> wrote:
-  par. 4 umowy mówi o tym że wykonawca nie rozpocznie prac dopóki nie dostanie zaliczki. Nie ma zaliczki, nie ma nakładów na umowę, nie ma szkody.

Skąd takie wnioski?

--
Marcin

Data: 2011-06-14 08:17:17
Autor: mvoicem
On 2011-06-13, mvoicem<mvoicem@gmail.com>  wrote:
-  par. 4 umowy mówi o tym że wykonawca nie rozpocznie prac dopóki nie
dostanie zaliczki. Nie ma zaliczki, nie ma nakładów na umowę, nie ma
szkody.

Skąd takie wnioski?

No wydaje mi się oczywiste - skoro nie rozpoczął prac, to nie rozpoczął :).

p. m.

Data: 2011-06-14 16:17:20
Autor: Marcin Debowski
On 2011-06-13, mvoicem<mvoicem@gmail.com>  wrote:
[...]

Ale mógł zakupić np. materiał, a nie miał obowiązku zrobienia tego z zaliczki. Mógł w dobrej wierze wyłożyć własne pieniądze.

--
Marcin

Data: 2011-06-14 11:16:59
Autor: Robert
Użytkownik "Marcin Debowski" napisał:

Ale mógł zakupić np. materiał, a nie miał obowiązku zrobienia tego z
zaliczki. Mógł w dobrej wierze wyłożyć własne pieniądze.

Mógł zakupić, gdyby chociaż wiedział jaki. Nie było żadnego projektu, bo wszystko opierało się na cięciu blatu do umywalki o bardzo nieruglarnych kształtach, której nie miałem ze sobą podczas podpisywania umowy. A nawet jeśli będzie się upierał, że mimo wszystko zakupił jakiś materiał, to powiedz mi proszę: czy w świetle podpisanej umowy ja w jakiś sposób ponoszę odpowiedzialność za jego "dobrą wiarę"?

Dziękuję!
Robert

Data: 2011-06-14 11:20:40
Autor: elephanto
W dniu 14-06-2011 10:17, Marcin Debowski pisze:

[...]

Mogl. Mogl tez przeczytac paragraf 2 swojej umowy.

--
Adam

Data: 2011-06-14 19:46:30
Autor: Marcin Debowski
On 2011-06-14, elephanto <elephanto@cut.it.gmail.com> wrote:
Mogl. Mogl tez przeczytac paragraf 2 swojej umowy.

Przeczytał. Nie ma tam nic co mogło go powstrzymać od dokonania przygotowań do rzetelnego wykonania umowy. Istotne MZ jest jakie są intencje tej umowy w tym p.2 a nie nadinterpretowywanie jakiś jej fragmentów.
 @Robert, to nie muszą być materiały, a np. narzędzia czy części do nich (np. taki brzeszczot do piły). Kolejna rzecz, umowa z Tobą oznacza rezerwację czasu, który mógłby spożytkować na innego klienta. Stratę w każdym z takich przypadków wykonawca będzie musiał udokumentować, ale co do zasady, fakt, że nie przekazałeś im żadnej zaliczki nie zwalnia Cię MZ z odpowiedzialności za zerwanie umowy.

--
Marcin

Data: 2011-06-14 14:06:49
Autor: Robert
[...]

Z tym czasem itd., to prawda. Nie pomyślałem o tym. Mogą przyjąć taką linię obrony.

do zasady, fakt, że nie przekazałeś im żadnej zaliczki nie zwalnia Cię
MZ z odpowiedzialności za zerwanie umowy.

Piszesz o odpowiedzialności za zerwanie umowy. Ale czy ja tą umowę zerwałem? Na żadnym etapie tej przygody nie dzwoniłem/nie pisałem "zrywam z wami umowę, papa". Moim zdaniem ona ciągle obowiązuje. Pytanie jak ją zerwać...

Dziękuję,
Robert

Data: 2011-06-13 17:16:14
Autor: Robert
Użytkownik "witek" napisał:

[...]

Nic nie wycinałem. Tabelka, która przyszła z wezwaniem do zapłaty jest powyżej.

Za co mnie obciążyli? Za zerwanie zawartej umowy.

Dzięki za odpowiedź,
Robert

Data: 2011-06-13 13:54:31
Autor: witek
On 6/13/2011 10:16 AM, Robert wrote:
Użytkownik "witek" napisał:

[...]

Nie było nic więcej?
Wyszczególnionych pozycji składających się na 173.97 ?

Bo sama kara umowna (jako pozycja) w świetle umowy wynosi tylko co zaliczka czyli zero w twoim przypadku.

Ale mogą cię obciążyć np, za czas pracowników jeśli coś już zaczęli robić.

Data: 2011-06-13 21:11:46
Autor: Robert
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał:

Nie było nic więcej?
Wyszczególnionych pozycji składających się na 173.97 ?

Witku! Właśnie o tym pisałem od początku! Nie ma żadnych "pozycji" w tabelce poza jedną: kara umowna
Wszystko przepisałem słowo w słowo. Też mnie to dziwi na jakiej podstawie wyszło im to 173,97.

Bo sama kara umowna (jako pozycja) w świetle umowy wynosi tylko co zaliczka czyli zero w twoim przypadku.

Też mi się tak wydaje. Kara to zaliczka. Zaliczki wpłaciłem 0 zł. Zgodnie więc z umową mają prawo zatrzymać wpłacone 0 zł. Poprawna logika?

Ale mogą cię obciążyć np, za czas pracowników jeśli coś już zaczęli robić.

Nie mogli nic zacząć robić, bo nie podpisywałem żadnych projektów. Wymiary podałem jedynie do wyceny. Mocno na oko. A wymagałem dokładności 1mm. Nie dałem im nawet umywalki, do której miał być docięty blat a umywalka ma bardzo fikuśny kształt. Jedyny koszt, który poniesili to 10 minutowa rozmowa ze mną i papier zużyty na wydrukowanie 2 kopii umów.

Dziękuję Witku za odpowiedź.

Pozdrawiam,
Robert

Data: 2011-06-13 14:50:34
Autor: witek
On 6/13/2011 2:11 PM, Robert wrote:

Też mi się tak wydaje. Kara to zaliczka. Zaliczki wpłaciłem 0 zł.
Zgodnie więc z umową mają prawo zatrzymać wpłacone 0 zł. Poprawna logika?

w ramach kary tak.

[...]

no to ich olej i czekaj czy pójdą do sądu czy nie.

Data: 2011-06-13 23:18:08
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 13 Jun 2011, Robert wrote:

Nie mogli nic zacząć robić, bo nie podpisywałem żadnych projektów.

  W kwestii formalnej: te projekty do podpisywania mogli.

Wymiary podałem jedynie do wyceny.

  A, to ja rozumiem.
  Ale poprzednie zdanie odnosi się *wyłącznie* do Twojej tezy :),
a zmierza do wniosku iż taka uwaga w razie przytoczenie w sporze
z wykonawcą jest bardzo mało wartościowa (w odróżnieniu od
uwagi, że nie wyrażałeś zgody na sporządzenie projektu i nie
dałeś danych!)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-13 17:30:49
Autor:
[...]

Hmm, a jaką to oni podstawę prawną znaleźli do owatowania kary umownej? Kara to ich zdaniem usługa czy towar? :D

Data: 2011-06-13 17:36:04
Autor: Robert
Użytkownik napisał:

[...]

Nie mam zielonego pojęcia, kompletnie się na tym nie znam.

Dzięki za cenną wskazówkę,
Robert

Data: 2011-06-13 17:40:07
Autor: Robert
Użytkownik <sympatyczna_poczta_a@amorki.pl> napisał:

Hmm, a jaką to oni podstawę prawną znaleźli do owatowania kary umownej? Kara to ich zdaniem usługa czy towar? :D

"Reasumując należy stwierdzić, że kary umowne za niezrealizowane kontrakty, pełniące funkcję odszkodowawczą (rekompensacyjną) za poniesione straty, nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu.

Interpretacja indywidualna z dnia 09.08.2010 r., sygn. ITPP2/443-440b/10/RS - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy"

http://www.podatki.biz/artykuly/14_11511.htm

Dzięki, miałeś 100% racji.

Robert

Data: 2011-06-13 17:54:25
Autor: .B:artek.
W dniu 13-06-2011 14:27, Robert pisze:
[...]

"Fajna" umowa. Niby tylko 2 strony, a ma parę niedozwolonych klauzul umownych. O VAT na karę umowną już wiesz. Teraz, skoro w razie odstąpienia masz zapłacić karę umowną równą kwocie wpłaconej zaliczki, a ta = 0, to kara umowna = 0.

Odstąpiłeś na podstawie art. 644 Kodeksu cywilnego - to tak na przyszłość, jakby ktoś Cię pytał :)

--
..B:artek.

Data: 2011-06-13 18:05:01
Autor: Robert
Użytkownik ".B:artek." napisał:

[...]

Bartku bardzo dziękuję. Mam do Ciebie ogromną prośbę. Czy mógłbyś się do mnie odezwać na kawier (na serwerze) o2.pl ? Mógłbyś także wymienić, które klazule dokładnie w tej umowie są niedozwolone?

Bardzo dziękuję,
Robert

Kara za zerwanie umowy (476 KC)