Karetka na sygnale

Data: 2009-03-18 08:52:47
Autor: Czaq
Karetka na sygnale
Witam,

Czy ktoś może napisać do jakich przepisów może nie stosować się karetka na sygnale? Ew gdzie mogę takie przepisy znaleźć.

Uprzedzam, nie mam prawa jazdy więc nie wiem;P

Pozdrawiam
czaq

Data: 2009-03-18 09:02:41
Autor: .B:artek.
Karetka na sygnale
Czaq wyskrobał(a):
Witam,

Czy ktoś może napisać do jakich przepisów może nie stosować się
karetka na sygnale? Ew gdzie mogę takie przepisy znaleźć.

Uprzedzam, nie mam prawa jazdy więc nie wiem;P

Może nie stosować się do przepisów ruchu drogowego czyli np. przejeżdzać na czerwonym świetle, jechać pod prąd itd., ale O ILE nie stanowi to niebezpieczeństwa dla innych użytkowników drogi.

--
..B:artek.

Data: 2009-03-18 09:42:39
Autor: Czaq
Karetka na sygnale

Użytkownik ".B:artek." <maila@nie.ma.i.nie.bylo.pl> napisał

Może nie stosować się do przepisów ruchu drogowego czyli np. przejeżdzać na czerwonym świetle, jechać pod prąd itd., ale O ILE nie stanowi to niebezpieczeństwa dla innych użytkowników drogi.

rozumiem więc, że jeśli np jedzie sobie samochód albo najlepiej kilkanaście za sobą jednokierunkową w którą wjedzie karetka na sygnale i dojdzie do kolizji to wina leży po stronie kierowcy karetki?

Data: 2009-03-18 02:33:09
Autor: BK
Karetka na sygnale
On Mar 18, 9:42 am, "Czaq" <weronika_1...@o2.pl> wrote:
Użytkownik ".B:artek." <ma...@nie.ma.i.nie.bylo.pl> napisał

> [...]

za sobą jednokierunkową w którą wjedzie karetka na sygnale i dojdzie do
kolizji to wina leży po stronie kierowcy karetki?

To zalezy ;-)

Data: 2009-03-18 10:42:21
Autor: szerszen
Karetka na sygnale

Użytkownik "Czaq" <weronika_1980@o2.pl> napisał w wiadomości news:gpqcb2$ljc$1atlantis.news.neostrada.pl...

rozumiem więc, że jeśli np jedzie sobie samochód albo najlepiej kilkanaście za sobą jednokierunkową w którą wjedzie karetka na sygnale i dojdzie do kolizji to wina leży po stronie kierowcy karetki?

wszystko zalezy od okolicznosci, samochody cywilne maja w takim wypadku obowiazek ustapienia pierszenstwa, kierowca karetki jednak nie moze wymuszac na sile swoich przywilejow

Data: 2009-03-18 11:30:47
Autor: Tristan
Karetka na sygnale
W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 10:42 (autor szerszen publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gpqfls$lhp$1@news.task.gda.pl>):

samochody cywilne maja w takim wypadku
obowiazek ustapienia pierszenstwa

Nieprawda. I to niestety szkodliwa nieprawda powtarzana przez społeczeństwo
i utrudniająca karetkom ruch.                                        Art. 9.
Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić
prze-
jazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie
się z
jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

--
Tristan

Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

Data: 2009-03-18 11:42:29
Autor: Emka
Karetka na sygnale

Użytkownik "Tristan" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:gpqhl1$djm$2news.interia.pl...
[...]

A czym ułatwienie przejazdu karetce na drodze jednokierunkowej różni się od ustąpienia tejże karetce pierwszeństwa?

Pozdrawiam
Emka

Data: 2009-03-18 11:47:07
Autor: Tristan
Karetka na sygnale
W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 11:42 (autor Emka publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gpqj6m$c50$1@news.onet.pl>):

A czym ułatwienie przejazdu karetce na drodze jednokierunkowej różni się
od ustąpienia tejże karetce pierwszeństwa?

23) ustąpienie pierwszeństwa ? powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch
mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo
istotnej zmiany prędkości, a pieszego ? do zatrzymania się, zwolnienia lub
przyspieszenia kroku;

i niektórzy kierowcy pamiętając, że mają ustąpić, po prostu się zatrzymują.
A to nie tak. Czasami wręcz trzeba przyśpieszyć czy też wykonywać inne
manewry. Celem jest bowiem jak najszybszy przejazd pojazdu
uprzywilejowanego. I definicja ustąpienia pierwszeństwa do tego nie pasuje. --

Data: 2009-03-18 03:58:56
Autor: BK
Karetka na sygnale
wasz znak: <gpqj6m$c5...@news.onet.pl>):

> [...]

--
Tristan

Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

Ulatwienie przejazdu oznacza ustapienie pierwszenstwa lub inne
zachowanie np. usuniecie sie z drogi poprzez wjazd na pobocze.

Ulatwienie jest pojeciem zakresowo szerokim i "pochlania" ustapienie.

Data: 2009-03-18 12:19:45
Autor: Tristan
Karetka na sygnale
W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 11:58 (autor BK publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak:
<3c9dd73d-3d38-4fdb-bcc2-0297d900ea0c@b16g2000yqb.googlegroups.com>):
[...]

No właśnie. Dlatego krytykuję sprowadzanie działania do ustąpienia
pierwszeństwa, bo czasami powstrzymanie się od ruchu będzie wręcz szkodliwe
i widuję takich ,,geniuszy'' co na dźwięk sygnału naciskają hamulec na
oślep. --

Data: 2009-03-18 05:26:47
Autor: BK
Karetka na sygnale
<3c9dd73d-3d38-4fdb-bcc2-0297d900e...@b16g2000yqb.googlegroups.com>):

> [...]

--
Tristan

Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

Ale ja jestem szczerze przekonany, ze to nie wynika z jezykowego
uproszczenia polegajacego na sprowadzeniu pojecia ulatwiania do
ustepowania ;)

Ja mysle, ze definicje jezykowe tych wyrazen nie maja tu zadnego
znaczenia.

Ja mysle, ze przepis nie ma tu zadnego znaczenia, bo malo kto zna go
na pamiec.

Ja jestem przekonany, i obawiam sie, ze mam racje - ze jest to wynik
brakow w wyszkoleniu kierowocow, oraz brakow zdrowego rozsadku.

Dobry i rozsadny kierowca poprostu umie sie zachowac na drodze bez
wzgledu na definicje jezykowe czy przepisy. Mi np. przepisy nie sa
potrzebne do tego zeby jezdzic rozsadnie, bezpiecznie i kulturalnie...
Przepisy wiele rzeczy porzadkuja i ujednolicaja ale nie oszukujmy sie
czasami tez sa poprostu glupie.

Ci kierowcy co tak hamuja na oslep zapewne nie znaja przepisow tylko
poprostu nie potrafia jezdzic i zachowac sie na drodze.

Data: 2009-03-18 13:42:34
Autor: szerszen
Karetka na sygnale

Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:0ecbe9c7-d91b-4d5d-93fe-02f161a53fc1h20g2000yqn.googlegroups.com...

Ja mysle, ze definicje jezykowe tych wyrazen nie maja tu zadnego
znaczenia.

tristan, jak widac, jest przegieciem w druga strone, nie potrafi istniec bez przepisow branych w sensie doslownym/slownikowym :)

Data: 2009-03-18 13:50:44
Autor: Tristan
Karetka na sygnale
W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 13:26 (autor BK publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak:
<0ecbe9c7-d91b-4d5d-93fe-02f161a53fc1@h20g2000yqn.googlegroups.com>):

Ja mysle, ze definicje jezykowe tych wyrazen nie maja tu zadnego
znaczenia.

Ale to są definicje z PoRD.
Ja mysle, ze przepis nie ma tu zadnego znaczenia, bo malo kto zna go
na pamiec.

No ale ludziom się źle kojarzy PU z zatrzymywaniem się. W ogóle sporo osób
się boi PU.
Ja jestem przekonany, i obawiam sie, ze mam racje - ze jest to wynik
brakow w wyszkoleniu kierowocow, oraz brakow zdrowego rozsadku.

A to i owszem

[...]

No, dlatego czasami trzeba akcentować właściwe, jak ja to zrobiłem. --
Tristan

Data: 2009-03-18 12:13:59
Autor: szerszen
Karetka na sygnale

Użytkownik "Tristan" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:gpqhl1$djm$2news.interia.pl...

Nieprawda. I to niestety szkodliwa nieprawda powtarzana przez społeczeństwo
i utrudniająca karetkom ruch.

sam sie zapetliles w tej swojej semnatyce

Data: 2009-03-18 12:20:12
Autor: Tristan
Karetka na sygnale
W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 12:13 (autor szerszen publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gpql1l$38l$1@news.task.gda.pl>):

sam sie zapetliles w tej swojej semnatyce

To twoje, jak zwykle błędne i jak zwykle napisane z błędami zdanie. --

Data: 2009-03-18 18:44:20
Autor: Piotr [trzykoty]
Karetka na sygnale

"Czaq" <weronika_1980@o2.pl> wrote
rozumiem więc, że jeśli np jedzie sobie samochód albo najlepiej kilkanaście za sobą jednokierunkową w którą wjedzie karetka na sygnale i dojdzie do kolizji to wina leży po stronie kierowcy karetki?

Niezupełnie. Trzaby mu najpierw udowodnić, że nie zachował szczególnej ostrożności przy takim manewrze.

Data: 2009-03-18 11:29:49
Autor: Tristan
Karetka na sygnale
W odpowiedzi na pismo z środa 18 marzec 2009 08:52 (autor Czaq publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gpq9ql$a7p$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

Czy ktoś może napisać do jakich przepisów może nie stosować się karetka na
sygnale? Ew gdzie mogę takie przepisy znaleźć.

W prawie o ruchu drogowym

2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania
   szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów,
za-
   trzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie,
gdy:
     1) uczestniczy:
         a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub
mienia
            albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku
publicz-
            nego albo
         b) w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,
         c) w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bez-
            pieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe,
któ-
            rym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona;

=================

Data: 2009-03-18 03:46:12
Autor: przypadek
Karetka na sygnale
On 18 Mar, 11:29, Tristan <niec...@spamu.pl> wrote:

[...]

Zauważmy że nie ma nic o:

- rozjeżdżaniu trawników,
- przejeżdżaniu przez linię zatrzymania i pasy na czerwonym świetle,
- jak już zwrócił uwagę Tristian, ustapieniu pierwszenstwa

Data: 2009-03-18 13:41:47
Autor: TomaSz.
Karetka na sygnale
Z pamiętnika internauty.
Własność: 'przypadek' Wpis z dnia 18-03-2009:

[...]

Ależ jest - masz *niezwłocznie usunąć się z drogi pojazdu*. Czyli również
wtedy, jeśli Ty masz zielone, a on czerwone.

--
TomaSz.

Data: 2009-03-18 22:17:33
Autor: Robert Tomasik - praca
Karetka na sygnale

Użytkownik "Czaq" <weronika_1980@o2.pl> napisał w wiadomości news:gpq9ql$a7p$1nemesis.news.neostrada.pl...

Istnieje coś takiego, jak ograniczone zaufanie. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym ma prawo przypuszczać,że inni uczestnicy ruchu zastosują się do przepisów i ułątwią mu przejazd - o ile co innego nie wynika z sytuacji na drodze. Więc jeśli kierujący karetką zobaczy, że jadący z przeciwka samochód zwalnia i zjeżdża, to jeśli ten drugi kierujący się rozmyśli, to będzie ponosił winę za kolizję. Ale jeśli widać gołym okiem, że ten drugi kierujący nie ma zamiaru ustąpić karetce, to bycie uprzywilejowanym nie upoważnia kierującego karetką do szarży na "przeciwnika".

Karetka na sygnale