Karta WiFi do EeePC 901

Data: 2015-10-25 22:39:29
Autor: Atlantis
Karta WiFi do EeePC 901
Le┼╝y u mnie stary, poczciwy Asus Eee PC 901. Jaki┼Ť czas temu wyl─ůdowa┼é w
szafie, bo korzystanie z niego zaczyna┼éo by─ç coraz bardziej uci─ů┼╝liwe.
Denerwowa┼é mnie przede wszystkim ┼Ťmiesznie ma┼éy i wolny dysk SSD, kt├│ry
nie tylko potrafił przymrozić system na dobrych
kilkana┼Ťcie-kilkadziesi─ůt sekund, ale tak┼╝e nie pozostawia┼é zbyt wiele
miejsca na cokolwiek poza WinXP. Nawet automatyczne aktualizacje
potrafiły go momentalnie zapchać.

Ostatnio pomy┼Ťla┼éem, ┼╝e reanimuj─Ö komputerek. Plan zak┼éada zwi─Ökszenie
pami─Öci do maksymalnej obs┼éugiwanej warto┼Ťci (2GB) i wsadzenie jakiego┼Ť
współczesnego, szybkiego dysku SSD. Powinno to pozwolić na
zainstalowanie i w miar─Ö wygodn─ů obs┼éug─Ö Windowsa 7 (a mo┼╝e nawet i 10).
Oczywi┼Ťcie ci─ůgle w─ůskim gard┼éem b─Ödzie Atom N450, niemniej sprz─Öt ma
by─ç bardziej u┼╝ytecznym zamiennikiem tableta, a nie maszyn─ů do zada┼ä
specjalnych.

Pozostaje jeszcze jedna kwestia - karta WiFi. Fabryczna nie obsługuje
WPA2, wiec jaki┼Ť czas temu zast─ůpi┼éem j─ů ma┼é─ů "wtyczk─ů" USB. Wola┼ébym
jednak wymieni─ç wewn─Ötrzn─ů kart─Ö mPCI. Mo┼╝ecie poleci─ç co┼Ť sprawdzonego,
kompatybilnego z tym netbookiem?

Data: 2015-10-26 10:20:08
Autor: elmer radi radisson
Karta WiFi do EeePC 901
On 2015-10-25 22:39, Atlantis wrote:

[...]

Ja w swoim 901 zmienialem wlan dwa razy - najpierw niedlugo po zakupie
(7 lat minelo, nawiasem mowiac) na jakiegos Atherosa b/g, ze wzgledu
na slaba prace pod linuksem oryginalnej sieciowki, i lepsza czulosc
Atherosa. A pare miesiecy temu wpadla mi w rece intelowska karta a/b/g/n
i dziala z powodzeniem. Wiec raczej nie jest wybredny pod tym wzgledem.

Mam w nim tez 2GB, co do SSD to myslalem jakis czas temu nad wymiana
na jakiegos kingspeca bo tanie toto, ale uzywam tego malca w sumie
od czasu do czasu jako linuksowego terminala wiec tak bardzo sie nie
pali.  Moze jak mi sie bardzo bedzie nudzic. Zdaje sie ze nie za
bardzo idzie go wymienic w miejsce "glownego" dysku.

--

memento lorem ipsum

Data: 2015-10-26 10:43:34
Autor: Atlantis
Karta WiFi do EeePC 901
W dniu 2015-10-26 o 10:20, elmer radi radisson pisze:

Atherosa. A pare miesiecy temu wpadla mi w rece intelowska karta a/b/g/n
i dziala z powodzeniem. Wiec raczej nie jest wybredny pod tym wzgledem.

Co┼Ť takiego si─Ö nada?
http://allegro.pl/show_item.php?item=5010793291

pali.  Moze jak mi sie bardzo bedzie nudzic. Zdaje sie ze nie za
bardzo idzie go wymienic w miejsce "glownego" dysku.

Wiem, ale na tym dodatkowym te┼╝ da si─Ö postawi─ç system, a r├│┼╝nica w
pr─Ödko┼Ťci i tak b─Ödzie zauwa┼╝alna. Po prostu SSD w EeePC to jakie┼Ť
bud┼╝etowe, ┼╝a┼éo┼Ťnie powolne uk┼éady. Zreszt─ů mi chodzi nie tylko o
pr─Ödko┼Ť─ç, ale tak┼╝e ilo┼Ť─ç miejsca pozwalaj─ůc─ů na normalna prac─Ö.
Wewn─Ötrzny dysk SSD niech sobie tam siedzi, mo┼╝na b─Ödzie go u┼╝y─ç np. w
roli dodatkowej przestrzeni na dokumenty albo zaszyfrowanej partycji
TrueCrypa.

Data: 2015-10-26 10:51:27
Autor: elmer radi radisson
Karta WiFi do EeePC 901
On 2015-10-26 10:43, Atlantis wrote:

Co┼Ť takiego si─Ö nada?
http://allegro.pl/show_item.php?item=5010793291

Z tego co pamietam to chyba nawet siedzi dokladnie to samo :)
Wieczorem sprawdze i napisze.

[...]

Zgadza sie. Chodzi natomiast glownie o to ze do tej wymiany
juz trzeba mocniej grzebnac w srodku i zdemontowac mobo poniewaz do
tego drugiego dysku nie ma dostepu przez standardowa "klapke od spodu".

Ogolnie polecam Ci zerknac na
http://blog.binarymist.net/2013/05/25/upgrade-linux-eee-pc-901-4gb-ssd/

--

memento lorem ipsum

Data: 2015-10-30 13:00:36
Autor: Atlantis
Karta WiFi do EeePC 901
BTW mam jeszcze jedno pytanie:
Jaki dysk SSD powinienem kupi─ç do Eee PC 901?
Nigdy nie miałem do czynienia z SSD w laptopach, a z tego co widzę, jest
jakie┼Ť zamieszanie (mini PCI-E, mSATA).

Data: 2015-10-30 13:07:18
Autor: Przemys│aw Ryk
Karta WiFi do EeePC 901
Dnia Fri, 30 Oct 2015 13:00:36 +0100, Atlantis napisał(a):

BTW mam jeszcze jedno pytanie:
Jaki dysk SSD powinienem kupi─ç do Eee PC 901?
Nigdy nie miałem do czynienia z SSD w laptopach, a z tego co widzę, jest
jakie┼Ť zamieszanie (mini PCI-E, mSATA).

Jakie wyprowadzenia do pod┼é─ůczenia dysk├│w masz w EeePC 901? Nie przypadkiem
najzwyklejsze SATA 3Gbit, a w ┼Ťrodku siedzi po prostu zwyk┼éy dysk 2,5"?

--
[ Przemys┼éaw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ ÔÇ×Co to jest B├│g?ÔÇŁ ÔÇ×- No wiesz, kiedy czego┼Ť bardzo chcesz i zamykasz oczy]

Data: 2015-10-30 13:17:39
Autor: Atlantis
Karta WiFi do EeePC 901
W dniu 2015-10-30 o 13:07, Przemysław Ryk pisze:

Jakie wyprowadzenia do pod┼é─ůczenia dysk├│w masz w EeePC 901? Nie przypadkiem
najzwyklejsze SATA 3Gbit, a w ┼Ťrodku siedzi po prostu zwyk┼éy dysk 2,5"?

Nie. W tym modelu akurat by┼éy instalowane dwa ┼╝a┼éo┼Ťnie wolne SSD.
Jeden (główny) w gniazdku, do którego można się dostać tylko przez
wymontowanie ca┼éej p┼éyty g┼é├│wnej. Drugi jest dost─Öpny pod klapk─ů w
spodzie obudowy. Ten drugi jest nieco d┼éu┼╝szy, cho─ç wydaj─ů si─Ö mie─ç
podobne z┼é─ůcze.

Tutaj mo┼╝na znale┼║─ç kilka zdj─Ö─ç.
http://blog.binarymist.net/2013/05/25/upgrade-linux-eee-pc-901-4gb-ssd/

Moje pytanie bierze si─Ö st─ůd, ┼╝e troch─Ö czytam i nie mog─Ö znale┼║─ç
jednoznacznej odpowiedzi. Jedni pisz─ů, ┼╝e mini PCI-E to co┼Ť zupe┼énie
innego, ni┼╝ mSATA, pomimo identycznego z┼é─ůcza i zainstalowanie jednego w
slocie drugiego mo┼╝e uszkodzi─ç zar├│wno dysk, jak i komputer. W opisach
wielu aukcji widz─Ö jednak wyst─Öpuj─ůce obok siebie skr├│ty mSATA i mPCIe.
Więc jak to w końcu jest?

Czy taki dysk si─Ö sprawdzi?
http://allegro.pl/dysk-ssd-1-8-crucial-m550-128-gb-msata-550-mb-s-i5756517274.html

Na pewno nie wejdzie do z┼é─ůcza pod klapk─ů (jest za kr├│tki, ┼╝eby go
przykr─Öci─ç, no chyba, ┼╝e istniej─ů jakie┼Ť adaptery). Czy jednak mog─Ö go
zastosowa─ç zamiast wewn─Ötrznego? Czy te┼╝ posiada niekompatybilny interfejs?

Data: 2015-10-30 15:17:33
Autor: Atlantis
Karta WiFi do EeePC 901
Widz─Ö te┼╝, ┼╝e na Aliexpress mo┼╝na kupi─ç SSD robione z my┼Ťl─ů o Eee PC:

http://tinyurl.com/pz6zn87

Mo┼╝na takiemu urz─ůdzeniu zaufa─ç? B─Ödzie mia┼éo deklarowan─ů pojemno┼Ť─ç i
nie wykrzaczy si─Ö po kilku tysi─ůcach cykli zapisu?

Data: 2015-10-26 18:01:33
Autor: elmer radi radisson
Karta WiFi do EeePC 901
to co u mnie teraz siedzi to Intel 4965agn

--

memento lorem ipsum

Data: 2015-10-31 00:05:19
Autor: Atlantis
Karta WiFi do EeePC 901
W dniu 2015-10-26 o 18:01, elmer radi radisson pisze:

to co u mnie teraz siedzi to Intel 4965agn

Hmm... Widz─Ö, ┼╝e karta ma trzy gniazdka antenowe. Jak nale┼╝y pod┼é─ůczy─ç
kable z Eee PC? S─ů tylko dwa, wi─Öc jedno gniazdo musi zosta─ç
nieobsadzone. Kt├│re? :)

Data: 2015-11-01 14:46:55
Autor: elmer radi radisson
Karta WiFi do EeePC 901
On 2015-10-31 00:05, Atlantis wrote:

Hmm... Widz─Ö, ┼╝e karta ma trzy gniazdka antenowe. Jak nale┼╝y pod┼é─ůczy─ç
kable z Eee PC? S─ů tylko dwa, wi─Öc jedno gniazdo musi zosta─ç
nieobsadzone. Kt├│re? :)

Podlacz sobie 1,2 czyli skrajne - 3 czyli pewnie u Ciebie tez
bedzie to srodkowe - pozostaw.

--

memento lorem ipsum

Karta WiFi do EeePC 901