Karta kredytowa

Data: 2017-10-02 10:19:24
Autor: Piotr Gałka
Karta kredytowa
W dniu 2017-10-01 o 13:20, TM pisze:
Nigdy nie korzystałem z karty kredytowej, ale w związku z likwidacją kart prepaidowych, chciałby ją mieć w PeKaO SA do tylko do płatności
na Alegro, e-Bay czy w sklepach internetowych do 1000 zł. Stąd pytania
na które otrzymałem mętne odpowiedzi w banku:

1. Czy po transakcji należność będzie pobierana automatycznie  z mojego stałego konta w tym banku czy będę musiał przelać należność na konto karty.
2. Czy rzeczywiście można ustalić limit karty na 1000 zł korzystając
z stałego konta internetowego w zakładce: KARTY.
3. Czy można - jakby na zapas - przelać pieniądze na konto karty i wtedy bank pobiera należność z tej nadpłaty lub czy ewentualnie mogę dokonać wtedy zakupu na kwotę łączną (1000+przelew)?

Raz się już sparzyłem na kilka lat temu na wyjaśnieniach w tym banku w kwestii Funduszu Pioneer, więc wolę radę od ekspertów z grupy :-).

KK działa tak:
- przez miesiąc wydajesz kasę (ograniczeniem jest limit kredytowy i ewentualne limity dzienne/miesięczne gotówkowe/bezgotówkowe kwotowe/ilościowe), w mBanku te limity (też z rozbiciem na rodzaj transakcji mogę sobie sam ustawiać), limity miesięczne dotyczą miesięcy kalendarzowych, a nie miesięcy "wyciągowych", które to (termin wystawienia wyciągu) można sobie zmieniać.
- bank od zadłużenia (według stanu z każdego dnia) nalicza sobie odsetki (obecnie max 10% i wszystkie banki chyba tyle naliczają),
- po miesiącu dostajesz wyciąg z karty i tam są dwie kwoty:
    - całkowite zadłużenie,
    - minimalna kwota do spłaty (dużo mniej od zadłużenia),
- na wyciągu jest termin (rzędu 22..25 dni),
- jak w tym terminie spłacisz całkowite zadłużenie z tego wyciągu to bank zapomina o naliczonych odsetkach - korzystałeś z kasy banku za free,
- jak spłacisz tylko kwotę minimalną to bank nie zapomina o odsetkach i zapewne coś się pojawi na następnym wyciągu - nie wiem, nie udało mi się sprawdzić,
- jak nie spłacisz nawet kwoty minimalnej to bank rozpocznie jakiś proces egzekucji - też nie sprawdzałem :).
- nawet jak nie zapłacisz odsetek, to za posiadanie karty jest jakaś opłata (roczna/miesięczna), którą bank zazwyczaj może Ci darować jak wydasz kartą co najmniej ileś tam.
- w mBanku mam ustawione, że karta się automatycznie spłaca (całe zadłużenie, ale można też ustawić, że kwota minimalna) z konta (ostatniego dnia terminu),
- w Citi (mam KK od niedawna, bo dają 400zł za założenie karty i opłata za kartę wynosi 0) jest możliwość spłaty przez polecenie zapłaty, ale nie wiem jak to działa - np, czy jak wyślą wyciąg do mojego banku, aby to spłacił, to czy spłata nie zostanie wykonana od razu, a nie ostatniego dnia terminu (nigdy nie korzystałem z polecenia zapłaty).
Jak ktoś wie to proszę o info.....

W czasie między wyciągiem, a spłatą nadal wydajesz kasę - liczy się na nowy miesiąc. Jak coś wpłacisz to zalicza się na spłatę, ale chyba są wyjątki. Jak np coś kupisz i zwrócisz to zwrot na kartę przez sklep niekoniecznie zostanie zaliczony na poczet spłaty poprzedniego wyciągu - zapewne da się doczytać w regulaminie. Wydaje mi się, że jak coś takiego mi się zdarzyło, to automatyczna spłata w mBanku była niższa niż kwota wyciągu - czyli mBank chyba zalicza to (albo kiedyś zaliczał) na poczet spłaty.

Spotkałem jeden wyjątek od opisu powyżej. Jak szukałem kredytu hipotecznego to w Kredyt Banku można było ten kredyt dostać taniej, jak się weźmie ich KK. Wtedy przeczytałem regulamin tej KK i mi wyszło, że jak zdarzy Ci się nie spłacić całości to zapłacisz odsetki nie tylko z ostatniego, ale i przedostatniego wyciągu. Byłem tak zdziwiony, że aż poszedłem do nich jeszcze raz, aby się upewnić, że dobrze czytam - potwierdzili, ale też pani mówiła, że jestem pierwszy, który to zauważył - wniosek - czytać regulamin!
P.G.

Data: 2017-10-02 01:54:10
Autor: Dawid Rutkowski
Karta kredytowa
W db - i chyba w citku jest tak samo - zwrot traktowany jest jako spłata zadłużenia - ale, uwaga, NIE jako spłata kwoty minimalnej..
Czyli w sytuacji skrajnej, mając nieruszony limit, kupując coś i zwracając po wystawieniu wyciągu, możesz mieć spłacone całe zadłużenie, ale wciąż do spłaty kwotę minimalną - i spłacić ją musisz, choć zaraz ja oddadzą.

Karta kredytowa