Karty Micro SD

Data: 2020-03-26 15:19:39
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD
czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki programów lub obrazy partycji systemowych ??

Data: 2020-03-26 08:46:50
Autor: Universis
Karty Micro SD
W dniu czwartek, 26 marca 2020 14:19:49 UTC użytkownik Grzegorz napisał:
czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki programów lub obrazy partycji systemowych ??

Ja na bazie własnych doświadczeń ci to odradzam - jeśli chcesz przechowywać instalki programów to raczej na CD/DVD zapisane NIE największą szybkością, a raczej tak 6-8 jeśli chodzi o CD i 2,4 do 4 na DVD. Zapis powinien być jednokrotny i koniecznie zamykający płytę - dlatego powinno się zgromadzić dane na HDD i gdy osiągną one 75% pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając w tym zapisie dane naprawcze, które w przyszłości pozwolą odzyskać dane jak by płytka padła od rysek czy od starości - aluminium (folia cd i dvd z niego) - rekrystalizuje i otworki nie tylko się lekko przemieszczają, ale i czasem łączą ze sobą. Dlatego 75% - bo reszta "do pełna" - to właśnie miejsce na dane naprawcze. Z swoich przykładów powiem że kiedyś jechałem do Grecji, siedziałem przy kompie w domu,a obok mnie leżała świeżo wyjęta karta micro sd z kamery - była to "Turcja", aaa powiedziałem sobie w duchu, po powrocie z Grecji obrobię fotografie z obydwu - gdy przyjechałem - karta która leżała na stole przez ten czas padła i do dziś jest niedostępna mimo stosowanych sztuczek i zabiegów jest głucha jak pień. Co do obrazów partycji to przy dzisiejszych przepastnych dyskach - trzeba by nagrywać sporo płytek DVD - więc raczej stosowniejszym było by zastosowanie któregoś z RAID - zależnie od zasobów "kieszeni". Są robione płyty główne do PC z RAID 1 (raid jeden), a na servery to już bardziej profesjonalnie się to robi i używa RAID V (raid pięć). Przy zastosowaniu RAID rób od czasu do czasu backup tych najbardziej "strategicznych" danych właśnie na płytkach DVD w opisany wyżej sposób - bezpieczeństwo danych będzie wtedy jakie takie. Płytek nie należy trzymać na słońcu, i nie myć gorącą wodą jeśli w ogóle są brudne - co najwyżej letnią z dodatkiem jakiegoś środka mydlącego. Przechowywać należy je koniecznie w papierowych kopertach i żeby często ich nie wyjmować - trzeba płytki ponumerować i zrobić dla nich "spis treści" żeby nie szukać i nie włączać niepotrzebnie innych w poszukiwaniu jakiegoś programu.
Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie w którym one są - jest pod napięciem pracy - najlepiej je wyłączyć, potem dla pewności wyjąć baterię i dopiero potem kartę pamięci.

Data: 2020-03-26 19:07:20
Autor: Roman Tyczka
Karty Micro SD
On Thu, 26 Mar 2020 08:46:50 -0700 (PDT), Universis wrote:

Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie w którym one są -
jest pod napięciem pracy - najlepiej je wyłączyć, potem dla pewności
wyjąć baterię i dopiero potem kartę pamięci.

Dla pewności warto jeszcze wyłączyć kabel z gniazdka, główny bezpiecznik w
domu, odłączyć się od instalacji dostawcy na poziomie transformatora,
założyć piorunochron jeśli się go nie posiada i robić to wszystko w nocy,
żeby wiatr słoneczny nie wyindukował napięcia w obwodach. Wszystko oczywiście w trakcie mszy świętej, tuż po eucharystii!

Roman Tyczka

Data: 2020-03-26 23:16:08
Autor: Universis
Karty Micro SD
W dniu czwartek, 26 marca 2020 18:07:22 UTC użytkownik Roman Tyczka napisał:
[..]
[...]
[..] Ale się wysiliłeś - jak szczypiorek na wiosnę....

Bardzo wątpię by takie wypowiedzi coś komukolwiek dawały, natomiast to
że zapychają newsy śmieciami i niepotrzebnym transferem - to jest pewne.

Data: 2020-03-27 09:08:15
Autor: Roman Tyczka
Karty Micro SD
On Thu, 26 Mar 2020 23:16:08 -0700 (PDT), Universis wrote:

[...]

Zapychają transfer? Chyba nie wiesz o czym gadasz. Jeden obrazek na fejsie
zajmuje 1000 razy więcej niż ten post, a obrazków są wszędzie tysiące.
Co do pożytku to mój post jest krytyką porady, że kopiując dane z pięciu
kart trzeba pięć razy wyłączać system i pięć razy wyciągać baterię z
laptopa - to paranoja.
To porada na poziomie tych, że jak zobaczę kominiarza to mam się złapać za
guzik.

Roman Tyczka

Data: 2020-03-27 12:04:47
Autor: Adam
Karty Micro SD
W dniu 2020-03-27 o 09:08, Roman Tyczka pisze:
[...]

Podobnie błędne inofrmacje dot. prędkości zapisu na DVD.
Zapis na CD - wolny jest pewniejszy.
Zapis na DVD - szybszy jest pewniejszy.

Jeszcze:
"gdy osiągną one 75% pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając w tym zapisie dane naprawcze" - przy "żywym" zapisie tego nie da się uskutecznić.
Potrzebne są dodatkowe archiwizery.
Poza tym trzeba jeszcze znać ograniczenia choćby ISO-9660 czy Joliet.

Kolejno: nie ma RAID V - poziomy oznacza się cyframa arabskimi. Czyli jest RAID-3, RAID-5, RAID-6 itd.

Universis sprawia wrażenie, jakby coś gdzieś słyszał, ale nie bardzo wiedział, o co chodi.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-03-27 11:32:47
Autor: Universis
Karty Micro SD
W dniu piątek, 27 marca 2020 11:04:50 UTC użytkownik Adam napisał:

Podobnie błędne inofrmacje dot. prędkości zapisu na DVD.
Zapis na CD - wolny jest pewniejszy.
Zapis na DVD - szybszy jest pewniejszy.

Eeehhh - akurat podałem prędkości średnie dla obu typów zapisu optycznego i to jeszcze przez siebie sprawdzone. Zapis na CD - najwolniejszy jaki da nagrywarka
- niekoniecznie musi współgrać z płytą CD która może tego nie wytrzymać i podgrzewać na tyle aluminium że wypalane przez laser otworki mogą się ze sobą łączyć dając błędny zapis. W większości wypadków oprogramowanie nagrywające potrafi odczytać własności płytki CD i nie dać możliwości takiego wypalania, ale na to nakłada się "przechwalanie" producentów płytek w ich własnościach - szczególnie celują w tym producenci z dalekiego wschodu - niemarkowi.

[...]

Tak z tym zapisem na "bieżąco" - to się zgadza - na "bieżąco" nie da się tego zrobić. Kiedyś masowo robiłem właśnie backupy - używałem/używam systemu Linux, a w nim używałem wtedy programów gaffitter + dvdisaster oraz zestawu odpowiednich poleceń wraz z parametrami - całość według firmy produkującej program dvdisaster wymagała właśnie wtedy 22% miejsca minimum - w/g tej firmy.

[...]

Kiedyś używałem w firmie RAID - ale był już wcześniej kupiony, potem był kupiony już "za mnie" i widziałem na tekturowym opakowaniu napis "RAID V" - być może był to napis handlowy, a nie techniczny - w każdym razie mi się to tak skojarzyło.
Ale ta powiastka o RAID autorowi wątka tylko bardziej zaciemnia "rysunek sytuacji" jak pomaga - wszystko przez to że więcej tu sekutników którzy w najmniejszą szczelinę igłę prędzej włożą jak pomogą. Do ostatniej frazy że coś gdzieś słyszałem i nie wiem o co chodzi - pozwólcie że nie odniosę się w ogóle.

Data: 2020-03-28 15:09:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Universis" 952be241-a9ca-461d-ad45-f515307941cf@googlegroups.com

: Eeehhh - akurat podałem prędkości średnie
: dla obu typów zapisu optycznego i to jeszcze
: przez siebie sprawdzone.

Należy przeprowadzić kalibrację (OPC) mocy lasera -- by
uniknąć problemów szybkościowych. Nagrywarki i płyty są
do tej kalibracji przystosowane, ale można to
ominąć -- i nierzadko ;) jest to omijane!!!

   OPC -- Optimum Power Calibration
   https://forum.imgburn.com/index.php?/topic/6334-opc-what-it-is-for-exactly/

IMGBurn jest IMO bardzo dobrym programem, ale (z nieznanej
mi przyczyny) domyślnie nie włącza OPC -- można włączyć
ręcznie na stałe...

Innym doskonałym narzędziem jest EAC -- do CDDA.
Można nim nie tylko zgrać muzykę z CDDA, ale także
zbudować własną kompilację -- tak z dwóch qpionych
CDR można stworzyć jedną (pomijając dublowane utwory)
by mieć mniej nośników... Przy okazji można do płyty
dorzucić małym kosztem (program znajduje bazy danych
w necie automagicznie) texty -- nazwy utworów,
nazwiska wykonawców...

Odtwarzacze zazwyczaj wyświetlają te teksty podczas
odtwarzania muzyki z płyty...

: Zapis na CD - najwolniejszy jaki da nagrywarka
: - niekoniecznie musi współgrać z płytą CD która
: może tego nie wytrzymać i podgrzewać na tyle
: aluminium że wypalane przez laser otworki mogą

Jakie ot_worki?

: się ze sobą łączyć dając błędny zapis.

Masz w sobie błędny zapis. ;)

: W większości wypadków oprogramowanie nagrywające
: potrafi odczytać własności płytki CD

Zwłaszcza podróby i nonamy. ;)

: i nie dać możliwości takiego wypalania, ale na
: to nakłada się "przechwalanie" producentów płytek
: w ich własnościach - szczególnie celują w tym
: producenci z dalekiego wschodu - niemarkowi.

Znasz producentów z Zachodu czy innego Wschodu?

IMO OPC rozwiązuje problem nieźle, o ile nośnik nie
jest bardzo słaby czy nieprzewidywalny -- OPC kalibruje
wielokrotnie podczas nagrywania, nie tylko jeden raz -- na
początku płyty... (chyba, że mało nagrywamy)

-=-

Do IMGBurn i EAC warto dorzucić programy eryfikujące zapis:
  https://forum.cdrinfo.pl/f28/jak-interpretowac-wyniki-testow-53717/
  https://forum.dobreprogramy.pl/t/bledy-c1-c2-pi-p0-plyt/146025
  https://poszukaj.elektroda.pl/szukaj,b%C5%82%C4%85d-p%C5%82yta-dvd.html
i budujące obrazki (ISO itp.) oraz mmontujące te obrazki...

Można czasami sięgnąć po programy czytające płyty uszkodzone
(czy inaczej ;) skomplikowane/trudne) typu IsoBuster:
  https://www.isobuster.com/

-=-

Ogólnie IMO sama szybkość nagrywania CD i DVD jest tak sobie skorelowana
z trwałością zapisu, o ile są dobre: nośnik, program, wypalarka, juzer...

Woda+nośnik? -- IMO ŚMIERĆ ZAPISU NIEMAL PEWNA!!!
(chyba, że wody mało lub czas kontaktu płyty z wodą
krótki -- zero czasu czy zero wody to też mało...)

Nawet wtedy nie trzeba obawiać się wysokich szybkości nagrywania,
gdy komputer nie nadąża z podawaniem danych -- dziś to chyba
mały/rzadki problem, choć w dobie W10 być może spory...

Płyta źle wyważona czy nagrywarka wysłużona -- mogą zmuszać
do ograniczenia szybkości wypalania... Długie/gęste płyty
(99 minut CD itp.) być może też wymagają szczególnej troski
szybkościowej...

Ogólnie można palić z maksymalną szybkością oferowaną
przez nagrywarkę+nośnik bez obawy o trwałość zapisu...

-=-

Obrazków na płytach nie wypalałem, choć mój NEC to oferuje...
(nawet chyba qpiłem jedną płytę zdolną do takiego obrazkowania
i gdzieś mam stosowne do tego programy)

Nie miałem kontaktu z BR itp...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.      .......................       .-.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'     :  eneuel@@gmail.com  :      '.O_'

Data: 2020-03-27 19:00:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Universis" 34f7d234-4c6d-42da-83ba-d209da092aaa@googlegroups.com

: CD/DVD zapisane NIE największą szybkością,

IMO szybkość ma takie sobie znaczenie a gotowe
płyty warto zweryfikować tuż po wypaleniu i kilka
dni później, choć nie każda nagrywarka zezwala na
weryfikację zapisu. (można nagrać na tej a zweryfikować
na innej)

: powinno się zgromadzić dane na HDD

Można (IMO warto) przygotować gotowy obrazek (ISO
czy podobny) do wypalenia i sprawdzić, jak będzie
wyglądała gotowa/wypalona płyta. IMO czasami warto
dać różne FS.

: (folia cd i dvd z niego)

CD mają folię; ale DVD po obu stronach mają warstwy
twardego plastiku. (poliwęglanu? -- tylko pytam)
DVD trudno uszkodzić zadrapaniem powierzchni, ale
łatwo rozłupaniem...

: Co do obrazów partycji to przy dzisiejszych przepastnych
: dyskach - trzeba by nagrywać sporo płytek DVD

Partycje systemowe nierzadko zawierają: swapfile; hiberfile;
punkty przywracania; wolne miejsce na aktualizacje; tmpy...
Bakapować tego nie trzeba; bakapy takich partycji dają się
nieźle kompresować.

: Płytek nie należy trzymać na słońcu,

Innych nośników też.

: i nie myć gorącą wodą

Raczej -- żadną wodą!
(choć ja ezboleśnie uprałem penflaszkę razem ze spodniami)

: Przechowywać należy je koniecznie w papierowych kopertach

Niekoniecznie -- można w plastykowych pudełkach (chyba
z polistyrenu) czy na kiju tak, jak są sprzedawane.
(płyty mają przetłoczenia, dzięki którym leżąc na kiju
nie dotykają się miejscami zapisanymi, lecz przetłoczeniami)

: Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie
: w którym one są - jest pod napięciem pracy

IMO można, ale niekoniecznie wtedy, gdy akurat są zapisywane. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.      .......................       .-.

Data: 2020-03-30 10:58:44
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD
Partycje systemowe nierzadko zawierają: swapfile; hiberfile;
punkty przywracania; wolne miejsce na aktualizacje; tmpy...

ale to można powyłączać a zapis ten - hiper i swap przenieść na inną partycję - najlepiej zaraz po świeżym zainstalowaniu systemu :)

ps. moja partycja systemowa ma 20 GB [ zainstalowany jest Windows 7 + Ms Office 2007 Word i Excel ] a obraz tej partycji zrobiony Acronis - em True Image uruchomionym z pen - a podczas uruchamiania komputera ma ok. 5 GB [ mam 2 obrazy - jeden to sam Windows 2 a drugi to Windows + Office ]

Data: 2020-03-30 20:25:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Grzegorz" 5e81b4c4$0$17341$65785112@news.neostrada.pl

Partycje systemowe nierzadko zawierają: swapfile; hiberfile;
punkty przywracania; wolne miejsce na aktualizacje; tmpy...

ale to

Co i jak?

można powyłączać

Punkty przywracania? -- IMO nawet trzeba.

a zapis ten - hiper

Hiber? -- jak przenieść na inną?

i swap przenieść na inną

IMO nie można przenieść całego swapu w wypadku
W10 -- ćwierć giga zostaje na systemwej. Bez
zmian to nazywane jest:
   swapfile.sys
zarówno pod 32W10 jak i pod 64W10.

[...]

Bo nie bakapujesz śmieci i mocno kompresujesz.
DVD (jednostronna i jednowarstwowa) to niemal 5 GB.

IMO W7 nie potrzebuje aż 20 GB. 32W10 zajmuje u mnie 14.5 GB
razem z hiberfil.sys (1.2 GB) i (256 MB) swapfile.sys.

64W10 zajmuje u mnie 2 razy więcej, ale aż tyle nie musi zajmować.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.      .......................       .-.

Data: 2020-03-30 20:49:52
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD
Bo nie bakapujesz śmieci i mocno kompresujesz.
DVD (jednostronna i jednowarstwowa) to niemal 5 GB.

bo te obrazy partycji są zrobione zaraz po zainstalowaniu systemu i wyłączeniu swapfille i hiberfile

ps. świeżo zainstalowany system po wyłączeniu swap i hiberfile waży ok. 8.5 GB a cała partycja systemowa ma 20 GB - tak więc te ok. 10 GB to wolne miejsce :)

Data: 2020-03-30 23:09:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Grzegorz" 5e823f50$0$549$65785112@news.neostrada.pl

ps. świeżo zainstalowany system po wyłączeniu swap
i hiberfile waży ok. 8.5 GB a cała partycja systemowa
ma 20 GB - tak więc te ok. 10 GB to wolne miejsce :)

Qpiłem laptop Acera z zainstalowanym 64W10 i jedynie
przystosowałem ów W10 do swych potrzeb -- odświeżyłem...

Na Fujitsu-Siemensie zainstalowałem od nowa 64W10, ale
szybko utraciłem tę partycję a że leniwy byłem, miast
kolejny raz instalować -- wrzuciłem tam to, co jest na
Acerze. (leniwy i chory -- raczej ;) słabo wówczas
kontaktowałem ze światem)

Podobnie było z 32W10 na laptopie Fujitsu-Siemensa -- coś
zainstalowałem tam, ale ostatecznie zostawiłem tam to, co
zainstalowałem na netbooku Acera...

Obie wersje są zaktualizowane do najnowszej.

Pod 64W10 mam jakiś problem -- chyba z grafiką. Laptop
potrafi zawiesić się znienacka podczas oglądania filmu
w przeglądarce... Chyba pod 32W10 tego problemu nie mam.
32WXP podczas oglądania filmu w przeglądarce też potrafi
zawiesić się, ale problem ów mogę zminimalizować poprzez
czyszczenie keszu przeglądarki -- myślałem, że to jakiś
softowy szkodnik...

Nie wiem już -- nie pamiętam, ile zajmuje 32W10 i 64W10
tuż po zainstalowaniu.

-=-

NTFS potrafi kompresować -- masz 8.5 GB po kompresji NTFS
czy przed?

IMO warto z tej kompresji korzystać na HDD i nie warto
na SSD, bo na SSD szybko przybywa BTW podczas czytania.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-03-31 11:17:58
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD

NTFS potrafi kompresować -- masz 8.5 GB po kompresji NTFS
czy przed?

to nie NTFS kompresuje tylko program Acronis True Image [ podobnie jak inne tego typu do robienia obrazów partycji ] a 8.5 GB mam przed skompresowaniem + ok. 11 GB wolnego z 20 GB całej partycji systemowej :)

ps. czy z partycji zrobionych na dysku SSD można zrobić obraz Acronis - em ?

Data: 2020-04-01 01:35:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Grzegorz" 5e830ac7$0$524$65785112@news.neostrada.pl

NTFS potrafi kompresować -- masz 8.5 GB po kompresji NTFS
czy przed?

to nie NTFS kompresuje tylko program Acronis

Acronis kompresuje partycję -- która może być już skompresowana
systemem operacyjnym. Do 8.5 GB ewentualnie kompresuje system
operacyjny; z 8.5 GB do 5 GB kompresuje Aronis.

Więc te 8.5 GB masz po kompresji NTFS czy bez kompresji NTFS?

True Image [ podobnie jak inne tego typu do robienia
obrazów partycji ] a 8.5 GB mam przed skompresowaniem

Przed skompresowaniem poczynionym przez Acronisa czy
przed skompresowaniem poczynionym
i przez system operacyjny, i przez Acronisa?

+ ok. 11 GB wolnego z 20 GB całej partycji systemowej :)

ps. czy z partycji zrobionych na dysku
SSD można zrobić obraz Acronis - em ?

Co mu za różnica, z czego obrazuje?

-=-

BTW -- bezproblemowo przerzucałem różnymi partycjonerami
partycje W10 :
 - z HDD/GPT na SSD/GPT,
 - z HDD/GPT na SSD/MBR,
 - z SSD/MBR na HDD/GPT,
 - z HDD/GPT na HDD/MBR,
 - z HDD/MBR na HDD/MBR...
Najwyraźniej same partycje systemowe (bez tablic partycji
MBR czy GPT) są takie same lub dostatecznie podobne.

Jeszcze nie spróbowałem myku:
 - założenie buta na partycję dysku MBR
 - zamiana dysku MBR na GPT
 - ustawienie takiej partycji jako aktywną na dysku GPT
 - poprawienie BCD
 - uruchomienie PeCeta z tej partycji

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-04-01 10:24:04
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD
Więc te 8.5 GB masz po kompresji NTFS czy bez kompresji NTFS?

bez kompresji - zaraz po świeżym zainstalowaniu systemu i po usunięciu swap i hiberfile.

Data: 2020-03-26 17:20:06
Autor: pioruns
Karty Micro SD
On 26/03/2020 14:19, Grzegorz wrote:
czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki
programów lub obrazy partycji systemowych ??

Karty SD nie mają żadnej aktywnej logiki (error correction w
kontrolerze) a także zapasowej pamięci (provisioning) w porównaniu do
dysków SSD. A więc można im ufać zdecydowanie mniej niż dyskom SSD. A
czy na dyskach SSD można przechowywać dane długoterminowo, bez włączania
takiego dysku (aby zrobił sobie scrubbing i error recovery, aby
doładował volty do komórek pamięci - tj. historia wczesnych dysków SSD
Samsunga, które zapominały dane po jakimś czasie offline)? Też nie. Tak
więc odpowiedź moja brzmi - lepiej przechowuj tego typu dane na
twardzielu lub na płytach DVD, nie na kartach SD.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-03-26 18:36:00
Autor: heby
Karty Micro SD
On 26/03/2020 15:19, Grzegorz wrote:
czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki

Są zazwyczaj odzyskiwalne z innych źródeł, więc bez znaczenia.

programów lub obrazy partycji systemowych ??

Nieekonomiczne. Machniczne dyski ciągle są tanie a nośniki optyczne bardzo tanie.

Data: 2020-03-27 11:22:35
Autor: 2late
Karty Micro SD
On 26/03/2020 02:19 PM, Grzegorz wrote:
czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki programów lub obrazy partycji systemowych ??

Najwazniejszy parametr, ile masz tych danych?
A drugie pytanie to - jaki jest twoj budzet?
Bo karta pamieci 512 GB bedzie pewnie drozsza od dysku twardego.

Data: 2020-03-27 18:28:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Grzegorz" 5e7cb9fb$0$17349$65785112@news.neostrada.pl

czy takie karty nadają się do dłuższego

2 godziny czy 2 stulecia? ;)

przechowywania - np. instalki programów

Przekłamanie jednego bitu instalki może ją unieprzydatnić.

lub obrazy partycji systemowych ??

Tu też przekłamanie jednego bitu może unieprzydatnić bakap.

Co innego z filmem czy nawet pojedynczą fotką.

-=-

IMO zawsze i wszędzie trzeba bakapować wielokrotnie:
 - prawdopodobieństwo padu wszystkich nośników jest małe

 - skąd wiesz, czy nie nastąpiło przekłamanie, gdy masz
   tylko jedną kopię? możesz mieć jakieś sumy kontrolne,
   ale mając 3 kopie dobrze przechowywane IMO bez trudu
   (o ile nie nastąpi coś nieprawdopodobnego) wykryjesz
   ewentualny błąd (2 kopie będą równe sobie)

-=-

Moja praktyka:
 - od czasu do czasu zauważam błędy na HDD (ostatni
   raz dzisiaj -- plik z ikoną łyknął dwa błędy)

 - często widzę błędy w zdjęciach -- mając kilka
   kopii, wiem, gdzie jest błąd, gdyż na oko
   pliki mogą być zdrowe, choć zawierają błędy

 - padły mi 2 krążki niemal dokładnie w tym samym miejscu
   tak, że trudno je było odczytać niedługo po wypaleniu;
   były to 2 kopie tej samej płyty Encyklopedii PWN;
   były to dobre nośniki firmowe i dobra/sprawna
   nagrywarka NEC

 - skopiowałem na HDD obrazki partycji z weryfikacją, po czym
   niezwłocznie zweryfikowałem poprawność bajt po bajcie za
   pomocą Total Commandera -- znalazłem EWIDENTNY błąd

 - kopiuję często partycje systemowe i czasami ;) kopia jest
   nieprzydatna (niedawno, może w marcu br., zleciłem dwukrotne
   skopiowanie tej samej partycji, ale jedna kopia jest dobra
   a druga była uszkodzona/nieprzydatna tuż po skopiowaniu)

-=-

Moje spostrzeżenia:
 - na 2 godziny dobre są SD, ale na dłużej raczej lepsze są HDD
 - CD i DVD są tanie, ale niezbyt poręczne
 - SD itp. flaszki są poręczne, ale: stosunkowo drogie, zwykle
   niezbyt szybkie, niezbyt pewne...
 - chmury są dobre, ale info może wpaść w ręce niepowołane
   (można szyfrować)
 - HDD są: wytrzymałe, tanie, poręczne, pojemne, łatwe do nadpisania
   (choćby tymi samymi danymi -- tzw. regeneracja) i weryfikacji...

IMO bezpieczniej napisać na 5 starych/wysłużonych (wygrzebanych ze
śmietnika, czyli kupionych jako używane/polisingowe, ale czystych
od widocznych błędów fatalnych) HDD niż na jednej SD, choćby
i najlepszej, ale można to samo zbakapować na różnych nośnikach:
 - na poręcznej flaszce (by przenieść z kompa na komp)
 - na DVD, by odłożyć na półkę
 - na HDD, by było bezpiecznie i poręcznie...

-=-

Ostrzeżenie -- nawet HDD leżący spokojnie na półce daleko od
źródeł zła (ciepła; wstrząsów; straszliwych pół elektrycznych,
elemagnetycznych czy magnetycznych -- choćby daleko od piorunów)
może łyknąć błędy!!! (takie błędy znajduję!)

IMO zwielokrotnienia zapisu daje dobre efekty, gdyż prawdopodobieństwo
utraty wszystkich kopii jest małe, o ile te kopie nie są przechowywane
tuż obok siebie (mogą wszystkie spłonąć lub zostać skradzione) czy
w skandalicznych warunkach (na półce samochodu stojącego pod chmurką)
i nie wierzymy w złośliwego pecha osobowego dybiącego rozumnie właśnie
na nasze dobro, jakim są instalki [Windows10 itp.] ważnych programów...

-=-

Małe pliki można bakapować obok filmów DVD/CD -- ja tak bakapowałem,
ale po latach te bakapy okazywały się nieprzydatne, gdyż inne kopie
były poręczniejsze a tych kopii miałem dużo. Filmy nierzadko nie
wypełniają do końca (po brzegi) płyt, więc czasami można coś małego
upchnąć obok filmu. Rzecz jasna nie wtedy, gdy tak preparujemy film,
by wypełnił płytę po brzegi.

-=-

Z BR itp. nie miałem styczności, więc nie poruszam tego problemu.

--