Karty Micro SD

Data: 2020-03-26 08:46:50
Autor: Universis
Karty Micro SD
W dniu czwartek, 26 marca 2020 14:19:49 UTC użytkownik Grzegorz napisał:
czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki programów lub obrazy partycji systemowych ??

Ja na bazie własnych doświadczeń ci to odradzam - jeśli chcesz przechowywać instalki programów to raczej na CD/DVD zapisane NIE największą szybkością, a raczej tak 6-8 jeśli chodzi o CD i 2,4 do 4 na DVD. Zapis powinien być jednokrotny i koniecznie zamykający płytę - dlatego powinno się zgromadzić dane na HDD i gdy osiągną one 75% pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając w tym zapisie dane naprawcze, które w przyszłości pozwolą odzyskać dane jak by płytka padła od rysek czy od starości - aluminium (folia cd i dvd z niego) - rekrystalizuje i otworki nie tylko się lekko przemieszczają, ale i czasem łączą ze sobą. Dlatego 75% - bo reszta "do pełna" - to właśnie miejsce na dane naprawcze. Z swoich przykładów powiem że kiedyś jechałem do Grecji, siedziałem przy kompie w domu,a obok mnie leżała świeżo wyjęta karta micro sd z kamery - była to "Turcja", aaa powiedziałem sobie w duchu, po powrocie z Grecji obrobię fotografie z obydwu - gdy przyjechałem - karta która leżała na stole przez ten czas padła i do dziś jest niedostępna mimo stosowanych sztuczek i zabiegów jest głucha jak pień. Co do obrazów partycji to przy dzisiejszych przepastnych dyskach - trzeba by nagrywać sporo płytek DVD - więc raczej stosowniejszym było by zastosowanie któregoś z RAID - zależnie od zasobów "kieszeni". Są robione płyty główne do PC z RAID 1 (raid jeden), a na servery to już bardziej profesjonalnie się to robi i używa RAID V (raid pięć). Przy zastosowaniu RAID rób od czasu do czasu backup tych najbardziej "strategicznych" danych właśnie na płytkach DVD w opisany wyżej sposób - bezpieczeństwo danych będzie wtedy jakie takie. Płytek nie należy trzymać na słońcu, i nie myć gorącą wodą jeśli w ogóle są brudne - co najwyżej letnią z dodatkiem jakiegoś środka mydlącego. Przechowywać należy je koniecznie w papierowych kopertach i żeby często ich nie wyjmować - trzeba płytki ponumerować i zrobić dla nich "spis treści" żeby nie szukać i nie włączać niepotrzebnie innych w poszukiwaniu jakiegoś programu.
Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie w którym one są - jest pod napięciem pracy - najlepiej je wyłączyć, potem dla pewności wyjąć baterię i dopiero potem kartę pamięci.

Data: 2020-03-26 19:07:20
Autor: Roman Tyczka
Karty Micro SD
On Thu, 26 Mar 2020 08:46:50 -0700 (PDT), Universis wrote:

Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie w którym one są -
jest pod napięciem pracy - najlepiej je wyłączyć, potem dla pewności
wyjąć baterię i dopiero potem kartę pamięci.

Dla pewności warto jeszcze wyłączyć kabel z gniazdka, główny bezpiecznik w
domu, odłączyć się od instalacji dostawcy na poziomie transformatora,
założyć piorunochron jeśli się go nie posiada i robić to wszystko w nocy,
żeby wiatr słoneczny nie wyindukował napięcia w obwodach. Wszystko oczywiście w trakcie mszy świętej, tuż po eucharystii!

Roman Tyczka

Data: 2020-03-26 23:16:08
Autor: Universis
Karty Micro SD
W dniu czwartek, 26 marca 2020 18:07:22 UTC użytkownik Roman Tyczka napisał:
[..]
[...]
[..] Ale się wysiliłeś - jak szczypiorek na wiosnę....

Bardzo wątpię by takie wypowiedzi coś komukolwiek dawały, natomiast to
że zapychają newsy śmieciami i niepotrzebnym transferem - to jest pewne.

Data: 2020-03-27 09:08:15
Autor: Roman Tyczka
Karty Micro SD
On Thu, 26 Mar 2020 23:16:08 -0700 (PDT), Universis wrote:

[...]

Zapychają transfer? Chyba nie wiesz o czym gadasz. Jeden obrazek na fejsie
zajmuje 1000 razy więcej niż ten post, a obrazków są wszędzie tysiące.
Co do pożytku to mój post jest krytyką porady, że kopiując dane z pięciu
kart trzeba pięć razy wyłączać system i pięć razy wyciągać baterię z
laptopa - to paranoja.
To porada na poziomie tych, że jak zobaczę kominiarza to mam się złapać za
guzik.

Roman Tyczka

Data: 2020-03-27 12:04:47
Autor: Adam
Karty Micro SD
W dniu 2020-03-27 o 09:08, Roman Tyczka pisze:
[...]

Podobnie błędne inofrmacje dot. prędkości zapisu na DVD.
Zapis na CD - wolny jest pewniejszy.
Zapis na DVD - szybszy jest pewniejszy.

Jeszcze:
"gdy osiągną one 75% pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając w tym zapisie dane naprawcze" - przy "żywym" zapisie tego nie da się uskutecznić.
Potrzebne są dodatkowe archiwizery.
Poza tym trzeba jeszcze znać ograniczenia choćby ISO-9660 czy Joliet.

Kolejno: nie ma RAID V - poziomy oznacza się cyframa arabskimi. Czyli jest RAID-3, RAID-5, RAID-6 itd.

Universis sprawia wrażenie, jakby coś gdzieś słyszał, ale nie bardzo wiedział, o co chodi.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-03-27 11:32:47
Autor: Universis
Karty Micro SD
W dniu piątek, 27 marca 2020 11:04:50 UTC użytkownik Adam napisał:

Podobnie błędne inofrmacje dot. prędkości zapisu na DVD.
Zapis na CD - wolny jest pewniejszy.
Zapis na DVD - szybszy jest pewniejszy.

Eeehhh - akurat podałem prędkości średnie dla obu typów zapisu optycznego i to jeszcze przez siebie sprawdzone. Zapis na CD - najwolniejszy jaki da nagrywarka
- niekoniecznie musi współgrać z płytą CD która może tego nie wytrzymać i podgrzewać na tyle aluminium że wypalane przez laser otworki mogą się ze sobą łączyć dając błędny zapis. W większości wypadków oprogramowanie nagrywające potrafi odczytać własności płytki CD i nie dać możliwości takiego wypalania, ale na to nakłada się "przechwalanie" producentów płytek w ich własnościach - szczególnie celują w tym producenci z dalekiego wschodu - niemarkowi.

[...]

Tak z tym zapisem na "bieżąco" - to się zgadza - na "bieżąco" nie da się tego zrobić. Kiedyś masowo robiłem właśnie backupy - używałem/używam systemu Linux, a w nim używałem wtedy programów gaffitter + dvdisaster oraz zestawu odpowiednich poleceń wraz z parametrami - całość według firmy produkującej program dvdisaster wymagała właśnie wtedy 22% miejsca minimum - w/g tej firmy.

[...]

Kiedyś używałem w firmie RAID - ale był już wcześniej kupiony, potem był kupiony już "za mnie" i widziałem na tekturowym opakowaniu napis "RAID V" - być może był to napis handlowy, a nie techniczny - w każdym razie mi się to tak skojarzyło.
Ale ta powiastka o RAID autorowi wątka tylko bardziej zaciemnia "rysunek sytuacji" jak pomaga - wszystko przez to że więcej tu sekutników którzy w najmniejszą szczelinę igłę prędzej włożą jak pomogą. Do ostatniej frazy że coś gdzieś słyszałem i nie wiem o co chodzi - pozwólcie że nie odniosę się w ogóle.

Data: 2020-03-28 15:09:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Universis" 952be241-a9ca-461d-ad45-f515307941cf@googlegroups.com

: Eeehhh - akurat podałem prędkości średnie
: dla obu typów zapisu optycznego i to jeszcze
: przez siebie sprawdzone.

Należy przeprowadzić kalibrację (OPC) mocy lasera -- by
uniknąć problemów szybkościowych. Nagrywarki i płyty są
do tej kalibracji przystosowane, ale można to
ominąć -- i nierzadko ;) jest to omijane!!!

   OPC -- Optimum Power Calibration
   https://forum.imgburn.com/index.php?/topic/6334-opc-what-it-is-for-exactly/

IMGBurn jest IMO bardzo dobrym programem, ale (z nieznanej
mi przyczyny) domyślnie nie włącza OPC -- można włączyć
ręcznie na stałe...

Innym doskonałym narzędziem jest EAC -- do CDDA.
Można nim nie tylko zgrać muzykę z CDDA, ale także
zbudować własną kompilację -- tak z dwóch qpionych
CDR można stworzyć jedną (pomijając dublowane utwory)
by mieć mniej nośników... Przy okazji można do płyty
dorzucić małym kosztem (program znajduje bazy danych
w necie automagicznie) texty -- nazwy utworów,
nazwiska wykonawców...

Odtwarzacze zazwyczaj wyświetlają te teksty podczas
odtwarzania muzyki z płyty...

: Zapis na CD - najwolniejszy jaki da nagrywarka
: - niekoniecznie musi współgrać z płytą CD która
: może tego nie wytrzymać i podgrzewać na tyle
: aluminium że wypalane przez laser otworki mogą

Jakie ot_worki?

: się ze sobą łączyć dając błędny zapis.

Masz w sobie błędny zapis. ;)

: W większości wypadków oprogramowanie nagrywające
: potrafi odczytać własności płytki CD

Zwłaszcza podróby i nonamy. ;)

: i nie dać możliwości takiego wypalania, ale na
: to nakłada się "przechwalanie" producentów płytek
: w ich własnościach - szczególnie celują w tym
: producenci z dalekiego wschodu - niemarkowi.

Znasz producentów z Zachodu czy innego Wschodu?

IMO OPC rozwiązuje problem nieźle, o ile nośnik nie
jest bardzo słaby czy nieprzewidywalny -- OPC kalibruje
wielokrotnie podczas nagrywania, nie tylko jeden raz -- na
początku płyty... (chyba, że mało nagrywamy)

-=-

Do IMGBurn i EAC warto dorzucić programy eryfikujące zapis:
  https://forum.cdrinfo.pl/f28/jak-interpretowac-wyniki-testow-53717/
  https://forum.dobreprogramy.pl/t/bledy-c1-c2-pi-p0-plyt/146025
  https://poszukaj.elektroda.pl/szukaj,b%C5%82%C4%85d-p%C5%82yta-dvd.html
i budujące obrazki (ISO itp.) oraz mmontujące te obrazki...

Można czasami sięgnąć po programy czytające płyty uszkodzone
(czy inaczej ;) skomplikowane/trudne) typu IsoBuster:
  https://www.isobuster.com/

-=-

Ogólnie IMO sama szybkość nagrywania CD i DVD jest tak sobie skorelowana
z trwałością zapisu, o ile są dobre: nośnik, program, wypalarka, juzer...

Woda+nośnik? -- IMO ŚMIERĆ ZAPISU NIEMAL PEWNA!!!
(chyba, że wody mało lub czas kontaktu płyty z wodą
krótki -- zero czasu czy zero wody to też mało...)

Nawet wtedy nie trzeba obawiać się wysokich szybkości nagrywania,
gdy komputer nie nadąża z podawaniem danych -- dziś to chyba
mały/rzadki problem, choć w dobie W10 być może spory...

Płyta źle wyważona czy nagrywarka wysłużona -- mogą zmuszać
do ograniczenia szybkości wypalania... Długie/gęste płyty
(99 minut CD itp.) być może też wymagają szczególnej troski
szybkościowej...

Ogólnie można palić z maksymalną szybkością oferowaną
przez nagrywarkę+nośnik bez obawy o trwałość zapisu...

-=-

Obrazków na płytach nie wypalałem, choć mój NEC to oferuje...
(nawet chyba qpiłem jedną płytę zdolną do takiego obrazkowania
i gdzieś mam stosowne do tego programy)

Nie miałem kontaktu z BR itp...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.      .......................       .-.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'     :  eneuel@@gmail.com  :      '.O_'

Data: 2020-03-27 19:00:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Universis" 34f7d234-4c6d-42da-83ba-d209da092aaa@googlegroups.com

: CD/DVD zapisane NIE największą szybkością,

IMO szybkość ma takie sobie znaczenie a gotowe
płyty warto zweryfikować tuż po wypaleniu i kilka
dni później, choć nie każda nagrywarka zezwala na
weryfikację zapisu. (można nagrać na tej a zweryfikować
na innej)

: powinno się zgromadzić dane na HDD

Można (IMO warto) przygotować gotowy obrazek (ISO
czy podobny) do wypalenia i sprawdzić, jak będzie
wyglądała gotowa/wypalona płyta. IMO czasami warto
dać różne FS.

: (folia cd i dvd z niego)

CD mają folię; ale DVD po obu stronach mają warstwy
twardego plastiku. (poliwęglanu? -- tylko pytam)
DVD trudno uszkodzić zadrapaniem powierzchni, ale
łatwo rozłupaniem...

: Co do obrazów partycji to przy dzisiejszych przepastnych
: dyskach - trzeba by nagrywać sporo płytek DVD

Partycje systemowe nierzadko zawierają: swapfile; hiberfile;
punkty przywracania; wolne miejsce na aktualizacje; tmpy...
Bakapować tego nie trzeba; bakapy takich partycji dają się
nieźle kompresować.

: Płytek nie należy trzymać na słońcu,

Innych nośników też.

: i nie myć gorącą wodą

Raczej -- żadną wodą!
(choć ja ezboleśnie uprałem penflaszkę razem ze spodniami)

: Przechowywać należy je koniecznie w papierowych kopertach

Niekoniecznie -- można w plastykowych pudełkach (chyba
z polistyrenu) czy na kiju tak, jak są sprzedawane.
(płyty mają przetłoczenia, dzięki którym leżąc na kiju
nie dotykają się miejscami zapisanymi, lecz przetłoczeniami)

: Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie
: w którym one są - jest pod napięciem pracy

IMO można, ale niekoniecznie wtedy, gdy akurat są zapisywane. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.      .......................       .-.

Data: 2020-03-30 10:58:44
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD
Partycje systemowe nierzadko zawierają: swapfile; hiberfile;
punkty przywracania; wolne miejsce na aktualizacje; tmpy...

ale to można powyłączać a zapis ten - hiper i swap przenieść na inną partycję - najlepiej zaraz po świeżym zainstalowaniu systemu :)

ps. moja partycja systemowa ma 20 GB [ zainstalowany jest Windows 7 + Ms Office 2007 Word i Excel ] a obraz tej partycji zrobiony Acronis - em True Image uruchomionym z pen - a podczas uruchamiania komputera ma ok. 5 GB [ mam 2 obrazy - jeden to sam Windows 2 a drugi to Windows + Office ]

Data: 2020-03-30 20:25:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Grzegorz" 5e81b4c4$0$17341$65785112@news.neostrada.pl

Partycje systemowe nierzadko zawierają: swapfile; hiberfile;
punkty przywracania; wolne miejsce na aktualizacje; tmpy...

ale to

Co i jak?

można powyłączać

Punkty przywracania? -- IMO nawet trzeba.

a zapis ten - hiper

Hiber? -- jak przenieść na inną?

i swap przenieść na inną

IMO nie można przenieść całego swapu w wypadku
W10 -- ćwierć giga zostaje na systemwej. Bez
zmian to nazywane jest:
   swapfile.sys
zarówno pod 32W10 jak i pod 64W10.

[...]

Bo nie bakapujesz śmieci i mocno kompresujesz.
DVD (jednostronna i jednowarstwowa) to niemal 5 GB.

IMO W7 nie potrzebuje aż 20 GB. 32W10 zajmuje u mnie 14.5 GB
razem z hiberfil.sys (1.2 GB) i (256 MB) swapfile.sys.

64W10 zajmuje u mnie 2 razy więcej, ale aż tyle nie musi zajmować.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.      .......................       .-.

Data: 2020-03-30 20:49:52
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD
Bo nie bakapujesz śmieci i mocno kompresujesz.
DVD (jednostronna i jednowarstwowa) to niemal 5 GB.

bo te obrazy partycji są zrobione zaraz po zainstalowaniu systemu i wyłączeniu swapfille i hiberfile

ps. świeżo zainstalowany system po wyłączeniu swap i hiberfile waży ok. 8.5 GB a cała partycja systemowa ma 20 GB - tak więc te ok. 10 GB to wolne miejsce :)

Data: 2020-03-30 23:09:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Grzegorz" 5e823f50$0$549$65785112@news.neostrada.pl

ps. świeżo zainstalowany system po wyłączeniu swap
i hiberfile waży ok. 8.5 GB a cała partycja systemowa
ma 20 GB - tak więc te ok. 10 GB to wolne miejsce :)

Qpiłem laptop Acera z zainstalowanym 64W10 i jedynie
przystosowałem ów W10 do swych potrzeb -- odświeżyłem...

Na Fujitsu-Siemensie zainstalowałem od nowa 64W10, ale
szybko utraciłem tę partycję a że leniwy byłem, miast
kolejny raz instalować -- wrzuciłem tam to, co jest na
Acerze. (leniwy i chory -- raczej ;) słabo wówczas
kontaktowałem ze światem)

Podobnie było z 32W10 na laptopie Fujitsu-Siemensa -- coś
zainstalowałem tam, ale ostatecznie zostawiłem tam to, co
zainstalowałem na netbooku Acera...

Obie wersje są zaktualizowane do najnowszej.

Pod 64W10 mam jakiś problem -- chyba z grafiką. Laptop
potrafi zawiesić się znienacka podczas oglądania filmu
w przeglądarce... Chyba pod 32W10 tego problemu nie mam.
32WXP podczas oglądania filmu w przeglądarce też potrafi
zawiesić się, ale problem ów mogę zminimalizować poprzez
czyszczenie keszu przeglądarki -- myślałem, że to jakiś
softowy szkodnik...

Nie wiem już -- nie pamiętam, ile zajmuje 32W10 i 64W10
tuż po zainstalowaniu.

-=-

NTFS potrafi kompresować -- masz 8.5 GB po kompresji NTFS
czy przed?

IMO warto z tej kompresji korzystać na HDD i nie warto
na SSD, bo na SSD szybko przybywa BTW podczas czytania.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-03-31 11:17:58
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD

NTFS potrafi kompresować -- masz 8.5 GB po kompresji NTFS
czy przed?

to nie NTFS kompresuje tylko program Acronis True Image [ podobnie jak inne tego typu do robienia obrazów partycji ] a 8.5 GB mam przed skompresowaniem + ok. 11 GB wolnego z 20 GB całej partycji systemowej :)

ps. czy z partycji zrobionych na dysku SSD można zrobić obraz Acronis - em ?

Data: 2020-04-01 01:35:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Karty Micro SD

"Grzegorz" 5e830ac7$0$524$65785112@news.neostrada.pl

NTFS potrafi kompresować -- masz 8.5 GB po kompresji NTFS
czy przed?

to nie NTFS kompresuje tylko program Acronis

Acronis kompresuje partycję -- która może być już skompresowana
systemem operacyjnym. Do 8.5 GB ewentualnie kompresuje system
operacyjny; z 8.5 GB do 5 GB kompresuje Aronis.

Więc te 8.5 GB masz po kompresji NTFS czy bez kompresji NTFS?

True Image [ podobnie jak inne tego typu do robienia
obrazów partycji ] a 8.5 GB mam przed skompresowaniem

Przed skompresowaniem poczynionym przez Acronisa czy
przed skompresowaniem poczynionym
i przez system operacyjny, i przez Acronisa?

+ ok. 11 GB wolnego z 20 GB całej partycji systemowej :)

ps. czy z partycji zrobionych na dysku
SSD można zrobić obraz Acronis - em ?

Co mu za różnica, z czego obrazuje?

-=-

BTW -- bezproblemowo przerzucałem różnymi partycjonerami
partycje W10 :
 - z HDD/GPT na SSD/GPT,
 - z HDD/GPT na SSD/MBR,
 - z SSD/MBR na HDD/GPT,
 - z HDD/GPT na HDD/MBR,
 - z HDD/MBR na HDD/MBR...
Najwyraźniej same partycje systemowe (bez tablic partycji
MBR czy GPT) są takie same lub dostatecznie podobne.

Jeszcze nie spróbowałem myku:
 - założenie buta na partycję dysku MBR
 - zamiana dysku MBR na GPT
 - ustawienie takiej partycji jako aktywną na dysku GPT
 - poprawienie BCD
 - uruchomienie PeCeta z tej partycji

--

Data: 2020-04-01 10:24:04
Autor: Grzegorz
Karty Micro SD
Więc te 8.5 GB masz po kompresji NTFS czy bez kompresji NTFS?

bez kompresji - zaraz po świeżym zainstalowaniu systemu i po usunięciu swap i hiberfile.

Karty Micro SD