Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)

Data: 2015-12-04 21:19:10
Autor: Oje Ejo
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)
Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz na kasetę 8-rz.
Ale chcę to robić etapami.

Wiadomo, potrzeba:
- zmienic piastę,
- kupic kasetę,
- inną przerzutkę (ta podobno może obsłużyc tylko max 7 biegów)
- inną manetkę (ta jest na 6 biegów)

Wpadła mi w posiadanie okazyjnie dobra piasta na kasetę 8-9rz.
Chcę kupić kasetę 8 rżedową (biegową) i... poczekac z zakupem pozostałych elementów (przerzutka, manetka) do przyszłego miesiąca
- a teraz... jak na razie jezdzic na kasecie 8 biegowej z manetką i przerzutką 6 rz. - pomijając rzecz jasna skrajne biegi.

CZY TAK MOZNA? Czy można przyjąc taką (tymczasową) konfigurację aby w kasecie 8rz pominąc najnizszy i najwyższy bieg i sterować to manetką&przerzutką 6rz??? Przez miesiac albo dwa - wytrzymam ;)

Wyjasniam ze nie chcę w pospiechu kupowac byle czego i za jak najmniejsza cene a kasy mi troche brak na ten miesiac.

Proszę o rzetelną poradę.

Data: 2015-12-05 01:05:09
Autor: Titus Atomicus
In article <n3ssbb$grl$1@dont-email.me>, Oje Ejo <oje_ejo@yandex.ru> wrote:

Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz na kasetę 8-rz.
[...]
Proszę o rzetelną poradę.
Ale ty masz wolnobieg 6-rz czy kasete 6-rz?
Jesli kasete to mozna ja wymienic na 8-rz.
--
TA

Data: 2015-12-05 10:51:53
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 01:05, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote:
Ale ty masz wolnobieg 6-rz czy kasete 6-rz?
Jesli kasete to mozna ja wymienic na 8-rz.

Przecież piszę że mam wolnobieg 6rz - i
  wymieniam teraz piastę na KASETĘ 8rz!

Pytam więc czy można to (tymczasowo) sterować poprzednimi: przerzutką i manetką 6 rzęcdowymi? (Rzecz jasna z pominięciem skrajnych biegów)
Czy rozumiesz?

Data: 2015-12-06 01:39:32
Autor: Titus Atomicus
In article <n3ubv2$1jr$1@dont-email.me>, Oje Ejo <oje_ejo@yandex.ru> wrote:

> [...]

Pytam więc czy można to (tymczasowo) sterować poprzednimi: przerzutką i manetką 6 rzęcdowymi? (Rzecz jasna z pominięciem skrajnych biegów)

A, ok. Rozumiem, rozumiem - nie doczytalem ze kolo tez wymieniasz.
Mozna - jak najbardziej. Kolega od pewnego czasu uzywa takiej wlasnie kombinacji - przerzutka, manetki - 6rz, a kaseta 8 rzedowa.
--
TA

Data: 2015-12-07 12:31:47
Autor: Oje Ejo
On 12/06/15 01:39, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote:
A, ok. Rozumiem, rozumiem - nie doczytalem ze kolo tez wymieniasz.
Mozna - jak najbardziej. Kolega od pewnego czasu uzywa takiej wlasnie
kombinacji - przerzutka, manetki - 6rz, a kaseta 8 rzedowa.

Ale czy mozna wysterowac tę przerzutkę tak w srodku kasety? Więc znaczy żeby obsłużyła te srodkowe biegi?
Ponieważ wiadomo, manetka ma 6 biegów a kaseta 8, więc trzeba pominąc 2, ale czy mozna
pominąć skrajne biegi po obu stronach: więc NIEJMNIEJSZY i NAJWIĘKSZY? (Więc zamiast powiedzmy 2-ch najmniejszych?)

Data: 2015-12-07 05:15:57
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 7 grudnia 2015 12:31:47 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:
> [...]

pominąć skrajne biegi po obu stronach: więc NIEJMNIEJSZY i NAJWIĘKSZY? (Więc zamiast powiedzmy 2-ch najmniejszych?)

Wkręcając ile się da jedną ze śrub regulacyjnych ogranicznika ruchu przy przerzutce prawdopodobnie uda się ominąć najmniejszą zębatkę - ominięcie dwóch najmniejszych może być problematyczne (trzeba by dłuższą śrubę). Można też próbować nie montować najmniejszej zębatki kasety, to się uda o ile druga z kolei jest zintegrowana z podkładką dystansową - tył kasety trzeba wówczas uzupełnić dowolną zębatką (inną niż 11z) i jedną podkładką dystansową.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-07 23:25:30
Autor: Oje Ejo
On 12/07/15 14:15, Rowerex wrote:
Wkręcając ile się da jedną ze śrub regulacyjnych ogranicznika ruchu przy
przerzutce prawdopodobnie uda się ominąć najmniejszą zębatkę - ominięcie dwóch
najmniejszych może być problematyczne (trzeba by dłuższą śrubę).

Ale własnie Kolega źle mnie zrozumiał. Chcę ominąc dwie, ale: najmniejszą i największą! Czyli "trafić" posrodku!

[...]

Czyli jakby "odepchnąć" kasetę od piasty? Proszę jasniej napisać ponieważ brzmi powyższe zbyt wieloznacznie.

Data: 2015-12-07 15:27:05
Autor: Ignac
W dniu poniedziałek, 7 grudnia 2015 23:25:40 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:

Proszę jasniej napisać ponieważ brzmi powyższe zbyt wieloznacznie.

Ok. bardzo ładnie kolega zgłębia temat, jestem pod wrażeniem.
Ale nie prościej na te dwa miesiące pożyczyć od kogoś:
brat, siostra, matka, ojciec, babka, dziadek, kolega, sąsiad,
sąsiadka, szwagier, szwagierka lub ewentualnie bank- 200zł.
Kupić co potrzeba, złożyć do kupy i po problemie.
Proszę nie dziękować.

Data: 2015-12-07 16:23:17
Autor: Rowerex
> [...]

Ale własnie Kolega źle mnie zrozumiał. Chcę ominąc dwie, ale: najmniejszą i największą! Czyli "trafić" posrodku!

OK - więc ogranicznik "dolny" ustala położenie przerzutki względem najmniejszych koronek przy zupełnie luźnej lince przerzutki ("początek zakresu pracy" przerzutki). Jeśli wkręca się śrubę tego ogranicznika, to przerzutka przesuwa swój "początek zakresu pracy" w stronę kolejnej zębatki - wkręcając mocno śrubę powinno się dać ów "początek zakresu" przesunąć na drugą zębatkę, czyli omijasz zębatkę pierwszą (najmniejszą) i przerzutka będzie zaczynać pracę od drugiej.

Potem regulujesz naciąg linki i prawie gotowe. Manetka jest sześciorzędowa więc przerzutka wykona najwyżej 5 skoków od zębatki drugiej do zębatki siódmej, a ósmej nie sięgnie.

Ogranicznik górny ustawisz na siódmej zębatce, a służy on tylko temu, by jednak nie było możliwości pchnięcia przerzutki dalej - choć w tym przypadku nie ma to dużego znaczenia, bo dalej masz większą zębatkę ósmą, a nie "nic" czyli nie ma ryzyka, że łańcuch spadnie Ci za kasetę i wetnie się między kasetę i szprychy - ale i tak warto ten ogranicznik ustawić.

> [...]

Czyli jakby "odepchnąć" kasetę od piasty? Proszę jasniej napisać ponieważ brzmi powyższe zbyt wieloznacznie.

Dobra - darujmy sobie kombinacje z zębatkami - nie chce mi się tłumaczyć :)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-05 09:42:27
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-04 o 21:19, Oje Ejo pisze:
Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz na kasetę 8-rz.
Ale chcę to robić etapami.
/.../

CZY TAK MOZNA?

Rozstaw biegów w trybie 6 i kasecie 8 różni się zdecydowanie, podejrzewam niemożliwe do rozwiązania problemy z ustawieniem całości, ale cuda się zdarzają.

[...]

Więc nie kupuj na razie nic, tylko zbieraj kasę i szukaj okazji, Sezon się skończył, ceny, szczególne używanych części powinny spaść.

BTW: sprawdź rozstaw haków w ramie - można założyć, że bez rozginania haków się nie obejdzie, a żeby to zrobić dokładnie, trzeba się przyłożyć.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-05 11:00:06
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 09:42, PeJot wrote:
[...]

Hmm, a tutaj
   http://tinyurl.com/ory4lxo
piszą:
"
Teraz kilka faktów:
- Shimano działa w systemie 2:1 aż do przerzutek ochrzczonych Dyna sys a Ten z kolei pracuje w czymś w okolicy 1:1.
- kasety 6, 7, 8 posiadają taką samą indeksacje +1 czyli większa kaseta ma po prostu doklejona zębatkę. (co prawda kaseta nie jest indeksowana ale chyba wiadomo o co chodzi)
- manetki 6, 7, 8 można ze sobą łączyć i mieszać i jedynym negatywnym skutkiem powinno być nadmiar lub brak przełożeń. Przy zastosowaniu kasety 8s i manetki 6s jest brak a odwrotnie nadmiar.
- przerzutki 6, 7, 8 są kompatybilne wstecz jak i do przodu. Co to znaczy? otóż jedyne co może sprawić że taka przerzutka nie zechce pracować to brak zakresu pracy np od 6 do 8 mamy jeszcze 2 zębatki i teoretycznie przerzutce powinno braknąć wychylenia. Z doświadczenia wiem ze to bajka i jest to w pełni kompatybilne.
"

Data: 2015-12-05 15:06:44
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 11:00, Oje Ejo wrote:
On 12/05/15 09:42, PeJot wrote:
[...]

Więc inaczej: czy WOLNOBIEG 6 rz. ma taką samą "indeksację" (więc odstępy pomiędzy zębatkami") jak KASETA 6 czy 7 czy 8-rzędowa? (bo jak piszą kasety 6/7/8-rzędowe mają takie same odstępy pomiędzy zębatkami)

Data: 2015-12-06 01:43:36
Autor: Titus Atomicus
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy możn a?(Pomijając skrajne biegi)
In article <n3u81h$ia5$1@node2.news.atman.pl>,
 PeJot <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl> wrote:

W dniu 2015-12-04 o 21:19, Oje Ejo pisze:
> Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz na kasetę 8-rz.
> Ale chcę to robić etapami.
/.../

> CZY TAK MOZNA?

Rozstaw biegów w trybie 6 i kasecie 8 różni się zdecydowanie,
No, wlasnie sie nie rozni.
--
TA

Data: 2015-12-07 04:34:16
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 5 grudnia 2015 09:42:27 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
W dniu 2015-12-04 o 21:19, Oje Ejo pisze:
> Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz na kasetę 8-rz.
> Ale chcę to robić etapami.
/.../

> CZY TAK MOZNA?

Rozstaw biegów w trybie 6 i kasecie 8 różni się zdecydowanie, podejrzewam niemożliwe do rozwiązania problemy z ustawieniem całości, ale cuda się zdarzają.

Cuda to się załatwia od ręki! (Uwaga: NIE WIEM czy to zadziała z systemem autora pytania - bo może ma jakąś bardzo niską grupę sprzętu z innym uciągiem linki i jej mocowaniem niż zakłada przytoczone niżej opracowanie):

http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/components/transmission-gears/derailleur-gears/shimergo

Patrzymy na tabelę "Shimano Mechs" - w pierwszym wierszu i pierwszej kolumnie mamy napęd 6-rzędzowy (manetka i przerzutka) - kolumny pozostałe to standardowe mocowanie linki i dwa mocowania niestandardowe: "old Dura-Ace" i "Hubbub". W przypadku napędu 6rz. mocowanie niestandardowe typu "Hubbub" zmienia nam skok przerzutki do 4,98mm co umożliwia obsługę kaset 7 i 8rzędów, albowiem dla nich standardowym skokiem jest 5,0mm dla 7rz. (błąd wyniesie 0,02mm na skok) i 4,80mm dla 8-rz (błąd wyniesie 0,18mm na skok) - dla pięciu skoków przy 6 zębatkach kasety 8-rz da to błąd 0,9mm, co nie powinno stanowić problemu.

Na zdjęciu pokazano jak wygląda mocowanie linki typu "Hubbub" - podejrzewam, że lekkie przekręcenie podkładki na której zawija się linka lub spreparowanie własnej może pozwolić na idealne ustawienie skoku.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-07 21:45:36
Autor: Yerine Ictimai
On 15-12-07 13:34, Rowerex wrote:
(Uwaga: NIE WIEM czy to zadziała z systemem autora pytania - bo może ma jakąś
bardzo niską grupę sprzętu z innym uciągiem linki i jej mocowaniem

Wiesz, przerzutka Shimano TZ & manetka SunRace - powinno zatrybic? ;)

niż zakłada
przytoczone niżej opracowanie):

http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/components/transmission-gears/derailleur-gears/shimergo

Wielkie dzięki, BINGO!!!!!!!

[...]

Ale na pewno? Ponieważ pan z serwisu rowerowego baaardzo niechętnie odnosił się do takich "kombinacji" i mówił że "takie rzeczy" przyspieszają zużywanie się podzespołów napędu... Potwierdzicie te rewelacje?

Na zdjęciu pokazano jak wygląda mocowanie linki typu "Hubbub" - podejrzewam, że
lekkie przekręcenie podkładki na której zawija się linka lub spreparowanie
własnej może pozwolić na idealne ustawienie skoku.

Ale na czy wlasciwie polega idea? Przecież i tak możemy skracać i poluźniać linkę tamtymi srubkami? Proszę o wyjasnienie co nowego wnosi przekręceniue tej klamerki o 90 stopni dla zmniejszenia wysokosci skoku?

Data: 2015-12-07 16:31:57
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 7 grudnia 2015 21:45:41 UTC+1 użytkownik Yerine Ictimai napisał:

> [...]

Ale na pewno? Ponieważ pan z serwisu rowerowego baaardzo niechętnie odnosił się do takich "kombinacji" i mówił że "takie rzeczy" przyspieszają zużywanie się podzespołów napędu... Potwierdzicie te rewelacje?

Poproś pana z serwisu o uzasadnienie na piśmie - tylko ma być tak szczegółowe jakby to był wyrok Trybunału Konstytucyjnego - potem wklej to tutaj. A jeśli odmówi, to powiedz mu żeby zmienił zawód na coś związanego z przemysłem szklarskim - tam wciskanie kitu i nabijanie w butelkę będzie miał na co dzień.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-07 23:04:29
Autor: Oje Ejo
On 12/07/15 21:45, Yerine Ictimai wrote:
Ale na pewno? Ponieważ pan z serwisu rowerowego baaardzo niechętnie
odnosił się do takich "kombinacji" i mówił że "takie rzeczy"
przyspieszają zużywanie się podzespołów napędu...

Pan z serwisu może chciał zwiększyc popyt, dziwne, zwłaszcza przed Christmasem? ;)

Ale na czy wlasciwie polega idea? Przecież i tak możemy skracać i
poluźniać linkę tamtymi srubkami? Proszę o wyjasnienie co nowego wnosi
przekręceniue tej klamerki o 90 stopni dla zmniejszenia wysokosci skoku?

Prawdopodobnie że ciągnie pod innym kątem, wtedy otrzymujesz inny skok. Ale proszę niech wypowiedzą się eksperci...

Data: 2015-12-07 23:12:40
Autor: Oje Ejo
On 12/07/15 13:34, Rowerex wrote:
NIE WIEM czy to zadziała z systemem autora pytania - bo może ma jakąś
bardzo niską grupę sprzętu z innym uciągiem linki i jej mocowaniem

Ale warto wypróbować! Choćby dla sportu...
Poza tym za miesiąc i tak wyposażę rower w nową przerzutkę "z górnej półki".

niż zakłada
przytoczone niżej opracowanie):
http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/components/transmission-gears/derailleur-gears/shimergo

A czy autorów opracowania potraktujecie jako wystarczający autorytet aby im zaufać?
Czy rzeczywiscie można spokojnie wykorzystywać takie cos przez półtora miesiąca bez obaw o szybsze zużycie nowozakupionych elementów: łańcucha i kasety?

Data: 2015-12-07 16:44:10
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 7 grudnia 2015 23:12:42 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:
> [...]

A czy autorów opracowania potraktujecie jako wystarczający autorytet aby im zaufać?

Znajdź mi lepsze opracowanie... Używam w szosówce manetek 10-rz z kasetą 9-rzędową, mocowanie linki zgodnie z tym opracowaniem, czyli tzw "old Dura-Ace" - i działa idealnie!

Czy rzeczywiscie można spokojnie wykorzystywać takie cos przez półtora miesiąca bez obaw o szybsze zużycie nowozakupionych elementów: łańcucha i kasety?

Ostrzegam, że to co opisano na tej stronie tyczy się bardziej sprzętu szosowego, ale u Shimano z reguły można było sprzęt szosowy i mtb traktować wymiennie - na pewno dla 8 i 9 rzędów, dla 7 chyba też, nie wiem czy dla 6, oraz nie wiem czy dla niższych grup nie ma jakichś odstępstw (np. inne jednostkowe uciągi linek...) Sprawdzić nie zaszkodzi - nie rozumiem obaw - jeśli nie zadziała, to przerzutka nie będzie trafiać na zębatki i będzie zgrzytać - jeździć się tak nie da, a jeśli się nie da, to nie będziesz przecież jeździł "na siłę" ze zgrzytającym napędem. A jeśli zadziała, to napędowi będzie obojętne jaką sztuczką zmusiłeś go do tego by przerzutka ustawiała się tam gdzie trzeba...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-08 12:20:18
Autor: Oje Ejo
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można ? (Pomijając skrajne biegi)
On 12/08/15 01:44, Rowerex wrote:
ZnajdĹş mi lepsze opracowanie...

Alez ok, fajnie że udostępniłes ten link, wielce pożyteczny!

Używam w szosówce manetek 10-rz z kasetą
9-rzędową, mocowanie linki zgodnie z tym opracowaniem, czyli tzw "old Dura-Ace"
- i działa idealnie!

A tak z ciekawosci, jak zachowuje się manetka o jeden bieg za duża? Co dzieje się kiedy (przypadkiem itp.) próbujesz zmienić bieg na ten skrajny którego nie ma w kasecie?

Pytam ponieważ róœnież mam manetkę 8-rzędową (leży na razie w szufladzie) więc jedynym lementem którego mi brakuje to przerzutka 8-rz.

Jak zachowałby się taki zestaw:
  - kaseta 8-rz.,
  - przerzutka TZ (6/7? rzędowa),
  - manetka 8rz.
?

  Jak widać najsłabszym elementem jest ta przerzutka TZ, wymienię za około półtora miesiąca na cos dobrego - a czy teraz pojeĹşdziłoby to bez zniszczenia/zuĹźycia nowych elementĂłw?

Data: 2015-12-08 04:30:26
Autor: Rowerex
W dniu wtorek, 8 grudnia 2015 12:20:23 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:
> [...]

A tak z ciekawosci, jak zachowuje się manetka o jeden bieg za duża? Co dzieje się kiedy (przypadkiem itp.) próbujesz zmienić bieg na ten skrajny którego nie ma w kasecie?

Ogranicznik w przerzutce blokuje ruch linki, więc nie da się wrzucić dziesiątego biegu.

Pytam ponieważ róoenież mam manetkę 8-rzędową (leży na razie w szufladzie) więc jedynym lementem którego mi brakuje to przerzutka 8-rz.

Jak zachowałby się taki zestaw:
  - kaseta 8-rz.,
  - przerzutka TZ (6/7? rzędowa),
  - manetka 8rz.

Możesz to przeliczyć. W tabeli stronie którą podałem jest podany uciąg linki na jeden skok manetki i odpowiedni skok przerzutki. Jeśli manetka ma inny uciąg, to proporcjonalnie zmieni się skok przerzutki.

  Jak widać najsłabszym elementem jest ta przerzutka TZ, wymienię za około półtora miesiąca na cos dobrego - a czy teraz pojeździłoby to bez zniszczenia/zużycia nowych elementów?

Jest jeszcze sprawa łańcucha - 6-rzędowy ma szerokość 7,8mm, 8-rzędowy 7,1mm. Odległości zębatek w napędzie 6-rz to 5,50mm a w 8-rzędowm 4,80mm

Użycie łańcucha 6-rzędowego z kasetą 8-rzędową może być problematyczne.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-10 16:54:10
Autor: Oje Ejo
On 12/08/15 13:30, Rowerex wrote:
[...]

A jezeli lancuch takze zmienie na 8-rz?
Czy uzycie lancucha 8-rz z przerzutka 6-rz wypadnie ok?

Data: 2015-12-08 08:59:22
Autor: Ignac
[...]

Powoli, mozolnie, małymi kroczkami zbliżamy się do szczęśliwego finału.
Musisz tylko pożyczyć ok.60-70 zł na przerzutkę, dobrze by było, aby
pochodziła z tej samej rodziny co manetka, wtedy się idealnie dogadają.

A tak z ciekawosci, jak zachowuje się manetka o jeden bieg za duża?

Liczbę biegów zawsze ustawiasz na przerzutce, przy pomocy śrubek od wychylenia
jej wózka, czyli że, manetka 8rz może obsługiwać tylko np. 4 zębatki kasety 8rz.
Tylko z oczywistych względów tak się nie robi, bo po co zawężać zakres przełożeń

Data: 2015-12-08 15:08:08
Autor: cytawa
Oje Ejo pisze:

A tak z ciekawosci, jak zachowuje się manetka o jeden bieg za duża? Co
dzieje się kiedy (przypadkiem itp.) próbujesz zmienić bieg na ten
skrajny ktĂłrego nie ma w kasecie?

Pytam ponieważ róœnież mam manetkę 8-rzędową (leży na razie w
szufladzie) więc jedynym lementem którego mi brakuje to przerzutka 8-rz.

Manetka 7 biegowa nie bardzo chodzi na 6-trybie. Po prostu nie bardzo trzyma index na skrajnych przelozeniach. Tak samo jest z innymi kombinacjami czyli 7/8 i 8/9. Gdy jest dobra przerzutka (z duzym luzem gornego kolka) to czasem jakos to chodzi ale idealnej precyzji nie powinno byc. Mozna kombinowac z zamocowaniem linki tak by sie odpowiednie uciagi linek pokryly. I czasem sie udaje idealnie. I oczywiscie zawsze jeden bieg na manetce nie bedzie uzywany.

Jan Cytawa

Data: 2015-12-08 22:00:10
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-12-08 12:20, Oje Ejo napisał(a)::
[...]

Zupełnie nie rozumiem co chcesz uzyskać dokonując tej przedwczesnej, częściowej i przekombinowanej wymiany napędu mając w niedalekiej perspektywie wymianę po bożemu całości. Skoro przerzutka nie obsłuży ci wszystkich 8 zębatek kasety tylko np. 6 (czy nawet 7), to funkcjonalnie będziesz miał dokładnie to, co masz teraz. A wyższości kasety nad wielotrybem nie odczujesz przez ten miesiąc w praktyce.
P.S. Nie nazywaj osprzętu klasy Acera czy Alivio "górną półką";) Sam używam Alivio i jest to całkiem przyzwoita grupa do moich zastosowań, ale górna półka to to nie jest.
--
Jacek G.

-- -

Data: 2015-12-10 17:03:15
Autor: Oje Ejo
On 12/08/15 22:00, Jacek G. wrote:
[...]

Ale skąd taka niechęć Wasza do "kombinowania"? ;)

mając w niedalekiej
perspektywie wymianę po bożemu całości.

Po prostu chce sie pobawic, pouczyc - a przy okazji poobserwowac jak to dziala w warunkach "granicznych"... (a wowczas tylko mozna cos ciekawego zaobserwowac)
Jakos samo takie konsumpcyjne jezdzenie wydaje mi sie nudnawe...

> Skoro przerzutka nie obsłuży ci
wszystkich 8 zębatek kasety tylko np. 6 (czy nawet 7), to funkcjonalnie
będziesz miał dokładnie to, co masz teraz.

Ale kaseta Alivio 11-32, po odjeciu skrajnych biegow
  oferuje zakres 13-28,
a wolnobieg 6-rzedowy wlasciwie jaki ma zakres?

[...]

Jasne, jedynie cos z grafenu albo nanorurek zaczyna zaslugiwac na te nazwe ;)

Data: 2015-12-10 22:14:47
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-12-10 17:03, Oje Ejo napisał(a)::
On 12/08/15 22:00, Jacek G. wrote:
[...]

No dobra, masz prawo. Każdy traktuje rower nieco inaczej - jeden jako użytkowy środek transportu, inny jako przyrząd do treningu, jeszcze inny jako środek do przemieszczania się w celu poznawania świata, a niektórzy jak Ty - również do zabawy w mechanika. Ale większość chyba woli mieć sprawny i dostosowany do swoich potrzeb sprzęt, a czynności serwisowe ograniczyć do tych niezbędnych.

> [...]

Ale kaseta Alivio 11-32, po odjeciu skrajnych biegow
oferuje zakres 13-28,
a wolnobieg 6-rzedowy wlasciwie jaki ma zakres?
Nie wiem jaki masz ten wolnobieg - sprawdź. Ale pewnie 14-28, więc prawie to samo co "obcięta" kaseta 8-ka.

używam Alivio i jest to całkiem przyzwoita grupa do moich zastosowań,
ale górna półka to to nie jest.

Jasne, jedynie cos z grafenu albo nanorurek zaczyna zaslugiwac na te
nazwe ;)
Zaraz tam z grafenu. SpĂłjrz np. tu:
http://wrower.pl/sprzet/hierarchia-grup-mtb-shimano,5959.html
jest tam jeszcze coś przed grafenem i nanorurkami ;)

--
Jacek G.

-- -

Data: 2015-12-05 15:04:43
Autor: ToMasz
W dniu 04.12.2015 o 21:19, Oje Ejo pisze:
Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz
czyli rower klasy supermarket?

na kasetę 8-rz.
w jakim celu? chcesz mieć większą gradacje, czy szerszy zakres biegów?

Ale chcę to robić etapami.

Wiadomo, potrzeba:
- zmienic piastę,
nie. bo w rowerze kasy supermarket, lepiej kupić koło niż piastę i dać zapleść.
- kupic kasetę,
- inną przerzutkę (ta podobno może obsłużyc tylko max 7 biegów)
Wyjdzie w praniu. tylko co masz teraz? TX18 czy Gilong?
- inną manetkę (ta jest na 6 biegów)
patrz piewsze pytanie. z sześciu biegów nie zrobisz ośmiu. ale najmniejsza i największa zębatka w Twoim rowerze, mimio 6 biegów, może być taka sama jak w ósemce, dziewiątce czy dziesiątce. I może się okazać że Twój napęd będzie trwalszy

Wyjasniam ze nie chcę w pospiechu kupowac byle czego i za jak
najmniejsza cene a kasy mi troche brak na ten miesiac.
odwiedź lokalne serwisy i popytaj co tam mają z używek w dobrym stanie
ToMasz

Data: 2015-12-05 15:41:28
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 15:04, ToMasz wrote:
W dniu 04.12.2015 o 21:19, Oje Ejo pisze:
Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz
czyli rower klasy supermarket?

Jasne, kupiony na wiosnę, w pospiechu, ale już od miesiąca od kupienia bawię się w jego stopniowe ulepszanie - poprzez stopniową wymianę poszczególnych elementów na takie z wyższej półki. W sumie zabawa -ale pouczająca bo mam okazję organoleptycznie WYCZUĆ na czym własciwie polega wyższosc podzespołów "z wyższej półki" itp. ...

Więc przykładowo wpierwej wymienione zostały koła wraz z oponnami.

na kasetę 8-rz.
w jakim celu? chcesz mieć większą gradacje, czy szerszy zakres biegów?

Wiesz, lubię wjeżdżac pod górkę na wysokim przełożeniu, po prostu lubię ćwiczenia siłowe! ;)
Ale przy takim "twardym przełożeniu" pod górę - boję się czy wolnobieg wytrzyma takie próby.

Poza tym, odkąd mam szerokie opony dobrej jakosci (Bontrager) bawię się w jazdę po trawie, łące itp. A w takich warunkach często zdarzają się tępe SZARPNIĘCIA kiedy np. koło utknie w jakims zagłębieniu...

A gradację mam gdzies, natomiast szerszy zakres może i przydałby się...

Ale chcę to robić etapami.

Wiadomo, potrzeba:
- zmienic piastę,
nie. bo w rowerze kasy supermarket, lepiej kupić koło niż piastę i dać
zapleść.

Ale (patrz wyżej) koła już mam zmienione na obręcze z wysokimi stożkami (bardzo wytrzymałe - sprawdzone "w praniu"), wraz z markowymi oponami.

Wtedy już zwracano mi uwagę żeby od razu zamienić na kasetę a nie kolejny wolnobieg. Ale wtedy i tak dla mnie owa operacja stanowiła nie lada wyzwanie i absolutną nowosc i każda dodatkowa kombinacja przerażała ;)
A teraz trochę żałuję, trzeba było posłuchać ;)

- kupic kasetę,
- inną przerzutkę (ta podobno może obsłużyc tylko max 7 biegów)
Wyjdzie w praniu. tylko co masz teraz? TX18 czy Gilong?

Przerzutkę? Jakas Shimano, ale z tych tanszych... TD-cos-tam (potem sprawdzę, rower stoi przed domem)

A jaki zakres ma typowy wolnobieg?
Ponieważ chcę wziąć kasetę Acera 11-32.

A dlaczego trwalszy?

Jak to -  Hmm, więc co sugerujesz?

Data: 2015-12-05 16:42:43
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-05 o 15:41, Oje Ejo pisze:

[...]

Ktoś to musi powiedzieć: rower z wolnobiegiem 6 rzędowym to raczej niska półka jakościowa i przezbrajanie napędu na 8 rzędów ma taki sobie sens, szczególnie ekonomiczny.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-07 12:13:23
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 16:42, PeJot wrote:
Ktoś to musi powiedzieć: rower z wolnobiegiem 6 rzędowym to raczej niska
półka jakościowa i przezbrajanie napędu na 8 rzędów ma taki sobie sens,

Ale czemu? Przecież wymieniam po kolei: koła (wraz z oponami), widelec, wspornik do kierownicy, teraz piasta na hamulec tarczowy & kaseta & przerzutka & manetka, potem hamulec tarczowy...

Wreszcie jedyną początkową rzeczą jaką znajdziesz w moim rowerze okaże się... rama! (A ona wygląda spoko... lekka, i rozsądnie zaprojektowana)

szczególnie ekonomiczny.

Wiadomo, jeżeli wymienię większość roweru wtedy rodzi się pytanie: a po co ten koszt początkowy początkowego/oryginalnego roweru?

Hmm, ale:
- Jeżeli wziąć na raty - wtedy: ODSETKI ;P
- Hobby i wspaniała zabawa :)
- Poznawanie po kolei budowy roweru - a potem jak POWINIEN zostać zbudowany! ;) Więc warto docenic całą stronę EDUKACYJNĄ, wypróbowanie czym REALNIE różnią się poszczególne podzespoły "z górnej półki" od tych "klasy hipermarket" - ile w tym marketingu a ile PRAWDZIWEJ WARTOSCI. Wlasnie slowo "ile" ma tu szczególne znaczenie: wiadomo że te droższe lepsze - ale na ILE? Ile w tym snobizmu a ile praktycznej przydatnosci? Poniewaz czesto bywa, ze rzecz ma cenę powiedzmy... o połowę mniejszą ale jakosc jedynie troszeczkę mniejszą - w codziennym wykorzystywaniu bez znaczenia, może w sportach ekstremalnych...
Wybaczcie za ten piko manifest ;)

Data: 2015-12-08 17:24:49
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-07 o 12:13, Oje Ejo pisze:

Ale czemu? Przecież wymieniam po kolei: koła (wraz z oponami), widelec,
wspornik do kierownicy, teraz piasta na hamulec tarczowy & kaseta &
przerzutka & manetka, potem hamulec tarczowy...

A co zrobiłeś z tymi szpejami - poszły do kogoś za bezcen ? Inaczej byłoby gdybyś te podzespoły zwyczajnie zajeździł.

Wreszcie jedyną początkową rzeczą jaką znajdziesz w moim rowerze okaże
się... rama! (A ona wygląda spoko... lekka, i rozsądnie zaprojektowana)

Wygląda - czyli producent się postarał o *wygląd*. Co z resztą cech ( masa, sztywność ) - nie wiadomo.

[...]

Aby to poznać trzeba by samemu zajeździć powyższe. No i mieć czas na to.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-10 17:14:26
Autor: Oje Ejo
On 12/08/15 17:24, PeJot wrote:
[...]

Wiesz, rower kupiony w Realu za 700 zł na początku maja. Wówczas pan ze stoiska entuzjastycznie polecał ten własnie model za TAAAKĄ cenę.
W połowie jesieni widziałem go w tym samym Realu za... 400zł "z groszami" (wyprzedaż czy cuś) Więc... zastanawia mnie mocno polityka cenowa i zachęca do zastanowienia się nad strategią zakupów...

[...]

Ale rame też kiedys wymienię - jak POCZUJĘ taką potrzebę!
Ponieważ jak na razie widac i czuc ze zachowuje sie podczas jazdy ok.
Poza tym, powtarzam: rama jest LEKKA i solidnie zaprojektowana, w sensie ma rozsądny kształ minimalizujący masę i maksymalizujący wytrzymałosc.

[...]

Ale wtedy masz mniejszą satysfkację - niż wtedy kiedy rower STWORZYSZ samodzielnie!

Data: 2015-12-07 12:21:10
Autor: __Maciek
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)
Sat, 5 Dec 2015 16:42:43 +0100 PeJot <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl>
napisał:

Ktoś to musi powiedzieć: rower z wolnobiegiem 6 rzędowym to raczej niska półka jakościowa i przezbrajanie napędu na 8 rzędów ma taki sobie sens, szczególnie ekonomiczny.

Straszne głupoty piszesz. Zmiana wolnobiegu na kasetę pozwala pozbyć
się wolnobiegu (który jest rozwiązaniem niedoskonałym - wspomniane
wyginaniesię osi). Kaseta 8rz to nie jest już jakieś niesamowite
aj-waj, można ją, a także gotowe koło z kasetą, dostać niedrogo. W
razie zużycia/uszkodzenia wolnobiegu/piasty na wolnobieg, opłaca się
taką zmianę zrobić. Po trzecie, nie wszystkie rowery z wolnobiegiem to
makrokesze. Niektóre są po prostu stare, co nie znaczy że tandetne.

Data: 2015-12-07 14:33:28
Autor: cytawa
Maciek pisze:

Straszne głupoty piszesz. Zmiana wolnobiegu na kasetę pozwala pozbyć
się wolnobiegu (który jest rozwiązaniem niedoskonałym - wspomniane
wyginaniesię osi).

W tym temacie mam zdanie czesciowo odmienne. Wyginanie osi juz nie jest dla mnie poroblemem. Dodatkowe lozysko podpierajace zalatwia sprawe. Natomiast widze mnostwo zalet tradycyjnego wielotrybu. Zdecydowanie lepiej znosi  trudne warunki zimowe w rowerach dojazdowych do pracy. A stare wolnotryby sa wrecz pancerne. Pieski w nich przenosza duze mniejsze sily. Sprezynki (2 osobne) sa mocniejsze i pewniej dzialaja.

Tez mam ciekawostke. W moim mieszchu pekla ostatnio oska. Jakiez bylo moje zdziwienie, gdy sie okazalo, ze pekla z lewej strony i to w odleglosci ok 1 cm od konca konusa. Widzialem juz tez pekniete oski w kasecie. Czyli nic nie jest doskonale.

Jan Cytawa

Data: 2015-12-07 23:38:59
Autor: Oje Ejo
On 12/07/15 14:33, cytawa wrote:
 Wyginanie osi juz nie jest
dla mnie poroblemem. Dodatkowe lozysko podpierajace zalatwia sprawe.

Ale jak je zamontować?

Natomiast widze mnostwo zalet tradycyjnego wielotrybu. Zdecydowanie
lepiej znosi  trudne warunki zimowe w rowerach dojazdowych do pracy.

Rzeczywiscie? A dlaczego?

A stare wolnotryby sa wrecz pancerne.

Ale rower kupiony tej wiosny w hipermarkecie raczej ma "nowy" czyli inny wolnobieg niż piszesz:

> [...]

Tez mam ciekawostke. W moim mieszchu pekla ostatnio oska. Jakiez bylo
moje zdziwienie, gdy sie okazalo, ze pekla z lewej strony i to w

Więc z jakiego powodu ona pękła? Jakosć stali kiepska?

Widzialem juz tez pekniete oski w kasecie. Czyli nic nie jest doskonale.

Więc trzeba wydawać więcej kasy na piasty dobrej jakosci?

Data: 2015-12-08 17:12:14
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-07 o 14:33, cytawa pisze:
stare wolnotryby sa wrecz pancerne.

Bo nowe jakby z plasteliny :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-08 17:15:41
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-07 o 12:21, __Maciek pisze:
Po trzecie, nie wszystkie rowery z wolnobiegiem to
makrokesze.

Praktycznie wszystkie, niestety. Ale chętnie poznam kontrprzykład.

Niektóre są po prostu stare, co nie znaczy że tandetne.

Stare, to najczęściej zużyte, i wówczas sens ekonomiczny upgrade jest żaden.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-08 22:21:49
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-12-08 17:15, PeJot napisał(a)::
W dniu 2015-12-07 o 12:21, __Maciek pisze:
Po trzecie, nie wszystkie rowery z wolnobiegiem to
makrokesze.

Praktycznie wszystkie, niestety. Ale chętnie poznam kontrprzykład.

Znaczy, że wg Ciebie wszystkie rowery z wolnobiegiem, to makrokesze?
Wręcz przeciwnie, wiele rowerów firmowych, niższej klasy ma właśnie wolnobieg. Proszę bardzo kilka przykładów:
http://www.kross.pl/pl/2016/mtb/hexagon-x3  (i niższe modele)
http://www.rowerymerida.pl/produkt1048/matts-6-10-v-rower-merida.html
http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/bikes/model/revel/24538/92088/#specifications

--
Jacek G.

-- -

Data: 2015-12-09 17:34:14
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-08 o 22:21, Jacek G. pisze:

Znaczy, że wg Ciebie wszystkie rowery z wolnobiegiem, to makrokesze?

Niezupełnie makrokesze, z resztą jaka jest definicja makrokesza ?

I co w nich takiego ciekawego ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-10 22:08:36
Autor: __Maciek
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)
Tue, 8 Dec 2015 17:15:41 +0100 PeJot <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl>
napisał:

Praktycznie wszystkie, niestety. Ale chętnie poznam kontrprzykład.

Np. mój dwudziestoletni Romet :-) (jeszcze prawdziwy, bydgoski, nie
kitajski).

Niektóre są po prostu stare, co nie znaczy że tandetne.
Stare, to najczęściej zużyte, i wówczas sens ekonomiczny upgrade jest żaden.

Jak zużyte to sens "upgrade" jest duży - wymieniasz zużyte części na
nowe. Rama się nie zużywa (co najwyżej trzeba ją czasem pomalować) -
resztę można powymieniać i ma to sens ekonomiczny.

Data: 2015-12-05 19:26:53
Autor: ToMasz
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)
Wiesz, lubię wjeżdżac pod górkę na wysokim przełożeniu, po prostu lubię
ćwiczenia siłowe! ;)
Twoja siła, która przesuwa rower do przodu, może być tak duża że spowoduje błyskawiczne uszkodzenie napędu. skracając: jeśli pedałami zrobisz 10 obrotów i przejedziesz metr, a potem zrobisz jeden obrót pedałami i przejedziesz metr - drugi przypadek będzie 10 razy bardziej destrukcyjny dla roweru.

Ale przy takim "twardym przełożeniu" pod górę - boję się czy wolnobieg
wytrzyma takie próby.

najbardziej ucierpi łańcuch. "wolnobiegowatość" niema tu znaczenia. wolnobieg skrywa niesymetrycznie obciążoną oś, i to ona się skrzywi i zarżnie miskę w kole.
(....)

A jaki zakres ma typowy wolnobieg?
Ponieważ chcę wziąć kasetę Acera 11-32.
możesz założyć dowloną kastetę, albo same osobne zębatki. 11 na dole - dla kolarza. 32 na górze - będziesz pedałował w miejscu, matka z przedszkolakiem na spacerku Cię wyprzedzi. (co nie zmienia faktu że wolno Ci)
Tak więc poskładaj sobie tak zębatki jak Ci pasuje i jak manetka obsłuży. 11-32 na 6ciu zębatkach (zbuduj sam kasetę 6). w brakujące pozycje można powkładać plastikowe pierścienie, które dostaniesz w każdym warsztacie za piwo.

A dlaczego trwalszy?
temat rzeka. W każdym razie nowsze, więcej biegów - nie znaczy trwalsze. różnie może być, ale nie przyjmuj tego za pewnik. im więcej biegów, tym zalecany jest węższy łańcuch, precyzyjniesze sterowanie i regulacja. stąd, z praktyki wiem, że wczesne altusy/acery/alivio (7 biegów, kaseta) działały sprawnie z najmniejszym serwisem i najniższymi kosztami napraw. Uważaj na Twoją przerzutkę, bo może "nie wydolić" przy przesuwaniu łańcucha na 32 zęby. Zęby kasety mogą się spotkać z czarną plastikową zębatką przerzutki.
ToMasz

Data: 2015-12-05 22:08:58
Autor: borsuk
W dniu 2015-12-05 o 19:26, ToMasz pisze:

[...]
Dowolnie to sobie możesz poskładać mniejsze zębatki (do 18T), a te większe to są przynitowane do t.zw. pająka i wcale nie jest łatwo je sobie dowolnie zmienić.

Data: 2015-12-07 12:23:23
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 22:08, borsuk wrote:
Dowolnie to sobie możesz poskładać mniejsze zębatki (do 18T), a te
większe to są przynitowane do t.zw. pająka i wcale nie jest łatwo je
sobie dowolnie zmienić.

Jasne, ale w takim razie chcę wziąć kasetę Acera 7-rz. o zakresie 12-32, i czy rzeczywiscie można w niej wymienić najmniejsze kółka?

Jeżeli jedynie niektóre kasety to potrafią - wtedy powiedzcie które...

Data: 2015-12-07 12:21:12
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 19:26, ToMasz wrote:
[...]

Więc ma znaczenie! Jak rozumiec inaczej?
Łańcuch więc także wypadałoby zmienić, na lepszy, jaki polecacie?

[...]

Pewnie racja, po co kaseta 8-rz.? Wystarczy chyba 7-rz.
(W serwisie facet powiedział że obecna przerzutka obsłuży 7-biegów, więc jedynie manetkę trzeba wymienić)

Ale czy rzeczywiscie można wymienić w takiej Acera 7-rz. powiedzmy zębatkę 12 na 11?

stąd, z praktyki wiem, że wczesne altusy/acery/alivio (7 biegów, kaseta)
działały sprawnie z najmniejszym serwisem i najniższymi kosztami napraw.

A jak obecne powiedzmy Acera 7-rz sprawują sie? Również okażą się trwalsze od 8-rz.?

Uważaj na Twoją przerzutkę, bo może "nie wydolić" przy przesuwaniu
łańcucha na 32 zęby. Zęby kasety mogą się spotkać z czarną plastikową
zębatką przerzutki.

Więc czy obsłuży kasetę 7-rz.?

Data: 2015-12-07 11:56:34
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 15:41, Oje Ejo wrote:
On 12/05/15 15:04, ToMasz wrote:
[...]

Wiec na przerzutce widnieje napis Shimano TZ - poszukuję jakiego dokładniejszego symbolu ale bezskutecznie (a gdzie go szukac?)

Data: 2015-12-07 05:35:15
Autor: Jacek G.
W dniu piątek, 4 grudnia 2015 21:19:12 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:
[...]

Przyznaję, że taka przebudowa roweru jest pouczająca, ale pod względem kosztów znacznie taniej byłoby kupić od razu coś lepszego - nawet na raty czy kredyt z uwzględnieniem odsetek.
A kształcenie zawsze można zacząć gdy poszczególne części zaczną się zużywać i trzeba je wymienić - wtedy masz już jakieś doświadczenie i wiesz czy pozostać przy pierwotnej klasie danego elementu, czy wejść w coś lepszego.
Ale skoro już zacząłeś w ten sposób, to czy warto kombinować czy nowa kaseta podejdzie pod starą przerzutkę, czy nie - skoro za miesiąc wymieniasz całą resztę? Ja bym poczekał ten miesiąc i wymienił cały napęd.
A jeśli chodzi o wybór między kasetą 7 czy 8 rzędową, to chyba w 7 rzędowych jest dość niewielki wybór jeśli chodzi o stopniowanie i klasę. W 8-rzędowych jest już znacznie lepiej, a różnice w cenie między 7-ką i 8-ką nie są znaczące. Docelowa przerzutka też obsłuży ci 8-kę, ceny manetek 7 czy 8 rzędowych też są podobne, więc nie widzę powodu, aby wchodzić w 7-kę.
Dziwne też że najpierw wymieniłeś obręcze zostawiając piastę, a teraz będziesz znów przeplatał koło, żeby wymienić piastę. No ale skoro taką przyjąłeś strategię, to Twój wybór.
--
Jacek G.

Data: 2015-12-08 18:37:46
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-07 o 14:35, Jacek G. pisze:

Przyznaję, że taka przebudowa roweru jest pouczająca,

Na jednym rowerze to niewiele się można nauczyć.

ale pod względem kosztów znacznie taniej byłoby kupić od razu coś lepszego

Albo poskładać.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-10 17:22:41
Autor: Oje Ejo
On 12/08/15 18:37, PeJot wrote:
[...]

Własnie!
Ale jednak dla początkującego wpierwej trzeba poobserwować jak w pełni kompletny rower w ogóle działa!  ;)
Więc czemu tak chłodno przyjmujecie ideę - żeby iteracyjnie pozamieniać poszczególne elementy na lepsze?

Proponujecie żeby kupić nowy wypasiony rower i jak tak "blondynka" wsiąsc bez pojęcia co tak kręci się? I jedyne w czym kombinowac to "przestawianie się" z bankiem w raty?
Jasne, łatwo wyobrazic sobie że marketingowcy wlasnie tego chcą...

Data: 2015-12-10 09:21:08
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 10 grudnia 2015 17:22:38 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:

Jasne, łatwo wyobrazic sobie że marketingowcy wlasnie tego chcą...

Dokładnie, bo poszedłeś po ich idei jak po sznurku, przepłacając za zakup
nowego, nie wyjeżdżając/zużywając pierwotnego napędu-jak Ci zalecono.
Ponadto na poprzednim napędzie nie nauczyłeś się serwisowania i z taką
wiedzą zabierasz się za upgrade, no i jeszcze masz do nas pretensję, że
odbieramy Ci satysfakcję z samodzielności. Rób jak uważasz, ale to
wszystko skończy się w serwisie rowerowym.

Data: 2015-12-10 17:24:46
Autor: Oje Ejo
On 12/10/15 17:22, Oje Ejo wrote:
On 12/08/15 18:37, PeJot wrote:
[...]

Prawdopodbnie, kolejny rower który za pare lat kupię to własnej roboty składak!
Ale teraz najpierw chcę oswoic się z materią...

Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)