Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)

Data: 2015-12-05 09:42:27
Autor: PeJot
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)
W dniu 2015-12-04 o 21:19, Oje Ejo pisze:
Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz na kasetę 8-rz.
Ale chcę to robić etapami.
/.../

CZY TAK MOZNA?

Rozstaw biegów w trybie 6 i kasecie 8 różni się zdecydowanie, podejrzewam niemożliwe do rozwiązania problemy z ustawieniem całości, ale cuda się zdarzają.

Czy można przyjąc taką (tymczasową) konfigurację aby w
kasecie 8rz pominąc najnizszy i najwyższy bieg i sterować to
manetką&przerzutką 6rz??? Przez miesiac albo dwa - wytrzymam ;)

Wyjasniam ze nie chcę w pospiechu kupowac byle czego i za jak
najmniejsza cene a kasy mi troche brak na ten miesiac.

Więc nie kupuj na razie nic, tylko zbieraj kasę i szukaj okazji, Sezon się skończył, ceny, szczególne używanych części powinny spaść.

BTW: sprawdź rozstaw haków w ramie - można założyć, że bez rozginania haków się nie obejdzie, a żeby to zrobić dokładnie, trzeba się przyłożyć.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-05 11:00:06
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 09:42, PeJot wrote:
[...]

Hmm, a tutaj
   http://tinyurl.com/ory4lxo
piszą:
"
Teraz kilka faktów:
- Shimano działa w systemie 2:1 aż do przerzutek ochrzczonych Dyna sys a Ten z kolei pracuje w czymś w okolicy 1:1.
- kasety 6, 7, 8 posiadają taką samą indeksacje +1 czyli większa kaseta ma po prostu doklejona zębatkę. (co prawda kaseta nie jest indeksowana ale chyba wiadomo o co chodzi)
- manetki 6, 7, 8 można ze sobą łączyć i mieszać i jedynym negatywnym skutkiem powinno być nadmiar lub brak przełożeń. Przy zastosowaniu kasety 8s i manetki 6s jest brak a odwrotnie nadmiar.
- przerzutki 6, 7, 8 są kompatybilne wstecz jak i do przodu. Co to znaczy? otóż jedyne co może sprawić że taka przerzutka nie zechce pracować to brak zakresu pracy np od 6 do 8 mamy jeszcze 2 zębatki i teoretycznie przerzutce powinno braknąć wychylenia. Z doświadczenia wiem ze to bajka i jest to w pełni kompatybilne.
"

Data: 2015-12-05 15:06:44
Autor: Oje Ejo
On 12/05/15 11:00, Oje Ejo wrote:
On 12/05/15 09:42, PeJot wrote:
[...]

Więc inaczej: czy WOLNOBIEG 6 rz. ma taką samą "indeksację" (więc odstępy pomiędzy zębatkami") jak KASETA 6 czy 7 czy 8-rzędowa? (bo jak piszą kasety 6/7/8-rzędowe mają takie same odstępy pomiędzy zębatkami)

Data: 2015-12-06 01:43:36
Autor: Titus Atomicus
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy możn a?(Pomijając skrajne biegi)
In article <n3u81h$ia5$1@node2.news.atman.pl>,
 PeJot <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl> wrote:

W dniu 2015-12-04 o 21:19, Oje Ejo pisze:
> Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz na kasetę 8-rz.
> Ale chcę to robić etapami.
/.../

> CZY TAK MOZNA?

Rozstaw biegów w trybie 6 i kasecie 8 różni się zdecydowanie,
No, wlasnie sie nie rozni.
--
TA

Data: 2015-12-07 04:34:16
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 5 grudnia 2015 09:42:27 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
W dniu 2015-12-04 o 21:19, Oje Ejo pisze:
> Chcę wymienic w rowerze wolnobieg 6-rz na kasetę 8-rz.
> Ale chcę to robić etapami.
/.../

> CZY TAK MOZNA?

Rozstaw biegów w trybie 6 i kasecie 8 różni się zdecydowanie, podejrzewam niemożliwe do rozwiązania problemy z ustawieniem całości, ale cuda się zdarzają.

Cuda to się załatwia od ręki! (Uwaga: NIE WIEM czy to zadziała z systemem autora pytania - bo może ma jakąś bardzo niską grupę sprzętu z innym uciągiem linki i jej mocowaniem niż zakłada przytoczone niżej opracowanie):

http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/components/transmission-gears/derailleur-gears/shimergo

Patrzymy na tabelę "Shimano Mechs" - w pierwszym wierszu i pierwszej kolumnie mamy napęd 6-rzędzowy (manetka i przerzutka) - kolumny pozostałe to standardowe mocowanie linki i dwa mocowania niestandardowe: "old Dura-Ace" i "Hubbub". W przypadku napędu 6rz. mocowanie niestandardowe typu "Hubbub" zmienia nam skok przerzutki do 4,98mm co umożliwia obsługę kaset 7 i 8rzędów, albowiem dla nich standardowym skokiem jest 5,0mm dla 7rz. (błąd wyniesie 0,02mm na skok) i 4,80mm dla 8-rz (błąd wyniesie 0,18mm na skok) - dla pięciu skoków przy 6 zębatkach kasety 8-rz da to błąd 0,9mm, co nie powinno stanowić problemu.

Na zdjęciu pokazano jak wygląda mocowanie linki typu "Hubbub" - podejrzewam, że lekkie przekręcenie podkładki na której zawija się linka lub spreparowanie własnej może pozwolić na idealne ustawienie skoku.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-07 21:45:36
Autor: Yerine Ictimai
On 15-12-07 13:34, Rowerex wrote:
(Uwaga: NIE WIEM czy to zadziała z systemem autora pytania - bo może ma jakąś
bardzo niską grupę sprzętu z innym uciągiem linki i jej mocowaniem

Wiesz, przerzutka Shimano TZ & manetka SunRace - powinno zatrybic? ;)

niż zakłada
przytoczone niżej opracowanie):

http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/components/transmission-gears/derailleur-gears/shimergo

Wielkie dzięki, BINGO!!!!!!!

[...]

Ale na pewno? Ponieważ pan z serwisu rowerowego baaardzo niechętnie odnosił się do takich "kombinacji" i mówił że "takie rzeczy" przyspieszają zużywanie się podzespołów napędu... Potwierdzicie te rewelacje?

Na zdjęciu pokazano jak wygląda mocowanie linki typu "Hubbub" - podejrzewam, że
lekkie przekręcenie podkładki na której zawija się linka lub spreparowanie
własnej może pozwolić na idealne ustawienie skoku.

Ale na czy wlasciwie polega idea? Przecież i tak możemy skracać i poluźniać linkę tamtymi srubkami? Proszę o wyjasnienie co nowego wnosi przekręceniue tej klamerki o 90 stopni dla zmniejszenia wysokosci skoku?

Data: 2015-12-07 16:31:57
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 7 grudnia 2015 21:45:41 UTC+1 użytkownik Yerine Ictimai napisał:

> [...]

Ale na pewno? Ponieważ pan z serwisu rowerowego baaardzo niechętnie odnosił się do takich "kombinacji" i mówił że "takie rzeczy" przyspieszają zużywanie się podzespołów napędu... Potwierdzicie te rewelacje?

Poproś pana z serwisu o uzasadnienie na piśmie - tylko ma być tak szczegółowe jakby to był wyrok Trybunału Konstytucyjnego - potem wklej to tutaj. A jeśli odmówi, to powiedz mu żeby zmienił zawód na coś związanego z przemysłem szklarskim - tam wciskanie kitu i nabijanie w butelkę będzie miał na co dzień.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-07 23:04:29
Autor: Oje Ejo
On 12/07/15 21:45, Yerine Ictimai wrote:
Ale na pewno? Ponieważ pan z serwisu rowerowego baaardzo niechętnie
odnosił się do takich "kombinacji" i mówił że "takie rzeczy"
przyspieszają zużywanie się podzespołów napędu...

Pan z serwisu może chciał zwiększyc popyt, dziwne, zwłaszcza przed Christmasem? ;)

Ale na czy wlasciwie polega idea? Przecież i tak możemy skracać i
poluźniać linkę tamtymi srubkami? Proszę o wyjasnienie co nowego wnosi
przekręceniue tej klamerki o 90 stopni dla zmniejszenia wysokosci skoku?

Prawdopodobnie że ciągnie pod innym kątem, wtedy otrzymujesz inny skok. Ale proszę niech wypowiedzą się eksperci...

Data: 2015-12-07 23:12:40
Autor: Oje Ejo
On 12/07/15 13:34, Rowerex wrote:
NIE WIEM czy to zadziała z systemem autora pytania - bo może ma jakąś
bardzo niską grupę sprzętu z innym uciągiem linki i jej mocowaniem

Ale warto wypróbować! Choćby dla sportu...
Poza tym za miesiąc i tak wyposażę rower w nową przerzutkę "z górnej półki".

niż zakłada
przytoczone niżej opracowanie):
http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/components/transmission-gears/derailleur-gears/shimergo

A czy autorów opracowania potraktujecie jako wystarczający autorytet aby im zaufać?
Czy rzeczywiscie można spokojnie wykorzystywać takie cos przez półtora miesiąca bez obaw o szybsze zużycie nowozakupionych elementów: łańcucha i kasety?

Data: 2015-12-07 16:44:10
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 7 grudnia 2015 23:12:42 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:
> [...]

A czy autorów opracowania potraktujecie jako wystarczający autorytet aby im zaufać?

Znajdź mi lepsze opracowanie... Używam w szosówce manetek 10-rz z kasetą 9-rzędową, mocowanie linki zgodnie z tym opracowaniem, czyli tzw "old Dura-Ace" - i działa idealnie!

Czy rzeczywiscie można spokojnie wykorzystywać takie cos przez półtora miesiąca bez obaw o szybsze zużycie nowozakupionych elementów: łańcucha i kasety?

Ostrzegam, że to co opisano na tej stronie tyczy się bardziej sprzętu szosowego, ale u Shimano z reguły można było sprzęt szosowy i mtb traktować wymiennie - na pewno dla 8 i 9 rzędów, dla 7 chyba też, nie wiem czy dla 6, oraz nie wiem czy dla niższych grup nie ma jakichś odstępstw (np. inne jednostkowe uciągi linek...) Sprawdzić nie zaszkodzi - nie rozumiem obaw - jeśli nie zadziała, to przerzutka nie będzie trafiać na zębatki i będzie zgrzytać - jeździć się tak nie da, a jeśli się nie da, to nie będziesz przecież jeździł "na siłę" ze zgrzytającym napędem. A jeśli zadziała, to napędowi będzie obojętne jaką sztuczką zmusiłeś go do tego by przerzutka ustawiała się tam gdzie trzeba...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-08 12:20:18
Autor: Oje Ejo
Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można ? (Pomijając skrajne biegi)
On 12/08/15 01:44, Rowerex wrote:
ZnajdĹş mi lepsze opracowanie...

Alez ok, fajnie że udostępniłes ten link, wielce pożyteczny!

Używam w szosówce manetek 10-rz z kasetą
9-rzędową, mocowanie linki zgodnie z tym opracowaniem, czyli tzw "old Dura-Ace"
- i działa idealnie!

A tak z ciekawosci, jak zachowuje się manetka o jeden bieg za duża? Co dzieje się kiedy (przypadkiem itp.) próbujesz zmienić bieg na ten skrajny którego nie ma w kasecie?

Pytam ponieważ róœnież mam manetkę 8-rzędową (leży na razie w szufladzie) więc jedynym lementem którego mi brakuje to przerzutka 8-rz.

Jak zachowałby się taki zestaw:
  - kaseta 8-rz.,
  - przerzutka TZ (6/7? rzędowa),
  - manetka 8rz.
?

  Jak widać najsłabszym elementem jest ta przerzutka TZ, wymienię za około półtora miesiąca na cos dobrego - a czy teraz pojeĹşdziłoby to bez zniszczenia/zuĹźycia nowych elementĂłw?

Data: 2015-12-08 04:30:26
Autor: Rowerex
W dniu wtorek, 8 grudnia 2015 12:20:23 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:
> [...]

A tak z ciekawosci, jak zachowuje się manetka o jeden bieg za duża? Co dzieje się kiedy (przypadkiem itp.) próbujesz zmienić bieg na ten skrajny którego nie ma w kasecie?

Ogranicznik w przerzutce blokuje ruch linki, więc nie da się wrzucić dziesiątego biegu.

Pytam ponieważ róoenież mam manetkę 8-rzędową (leży na razie w szufladzie) więc jedynym lementem którego mi brakuje to przerzutka 8-rz.

Jak zachowałby się taki zestaw:
  - kaseta 8-rz.,
  - przerzutka TZ (6/7? rzędowa),
  - manetka 8rz.

Możesz to przeliczyć. W tabeli stronie którą podałem jest podany uciąg linki na jeden skok manetki i odpowiedni skok przerzutki. Jeśli manetka ma inny uciąg, to proporcjonalnie zmieni się skok przerzutki.

  Jak widać najsłabszym elementem jest ta przerzutka TZ, wymienię za około półtora miesiąca na cos dobrego - a czy teraz pojeździłoby to bez zniszczenia/zużycia nowych elementów?

Jest jeszcze sprawa łańcucha - 6-rzędowy ma szerokość 7,8mm, 8-rzędowy 7,1mm. Odległości zębatek w napędzie 6-rz to 5,50mm a w 8-rzędowm 4,80mm

Użycie łańcucha 6-rzędowego z kasetą 8-rzędową może być problematyczne.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-10 16:54:10
Autor: Oje Ejo
On 12/08/15 13:30, Rowerex wrote:
[...]

A jezeli lancuch takze zmienie na 8-rz?
Czy uzycie lancucha 8-rz z przerzutka 6-rz wypadnie ok?

Data: 2015-12-08 08:59:22
Autor: Ignac
[...]

Powoli, mozolnie, małymi kroczkami zbliżamy się do szczęśliwego finału.
Musisz tylko pożyczyć ok.60-70 zł na przerzutkę, dobrze by było, aby
pochodziła z tej samej rodziny co manetka, wtedy się idealnie dogadają.

A tak z ciekawosci, jak zachowuje się manetka o jeden bieg za duża?

Liczbę biegów zawsze ustawiasz na przerzutce, przy pomocy śrubek od wychylenia
jej wózka, czyli że, manetka 8rz może obsługiwać tylko np. 4 zębatki kasety 8rz.
Tylko z oczywistych względów tak się nie robi, bo po co zawężać zakres przełożeń

Data: 2015-12-08 15:08:08
Autor: cytawa
Oje Ejo pisze:

A tak z ciekawosci, jak zachowuje się manetka o jeden bieg za duża? Co
dzieje się kiedy (przypadkiem itp.) próbujesz zmienić bieg na ten
skrajny ktĂłrego nie ma w kasecie?

Pytam ponieważ róœnież mam manetkę 8-rzędową (leży na razie w
szufladzie) więc jedynym lementem którego mi brakuje to przerzutka 8-rz.

Manetka 7 biegowa nie bardzo chodzi na 6-trybie. Po prostu nie bardzo trzyma index na skrajnych przelozeniach. Tak samo jest z innymi kombinacjami czyli 7/8 i 8/9. Gdy jest dobra przerzutka (z duzym luzem gornego kolka) to czasem jakos to chodzi ale idealnej precyzji nie powinno byc. Mozna kombinowac z zamocowaniem linki tak by sie odpowiednie uciagi linek pokryly. I czasem sie udaje idealnie. I oczywiscie zawsze jeden bieg na manetce nie bedzie uzywany.

Jan Cytawa

Data: 2015-12-08 22:00:10
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-12-08 12:20, Oje Ejo napisał(a)::
[...]

Zupełnie nie rozumiem co chcesz uzyskać dokonując tej przedwczesnej, częściowej i przekombinowanej wymiany napędu mając w niedalekiej perspektywie wymianę po bożemu całości. Skoro przerzutka nie obsłuży ci wszystkich 8 zębatek kasety tylko np. 6 (czy nawet 7), to funkcjonalnie będziesz miał dokładnie to, co masz teraz. A wyższości kasety nad wielotrybem nie odczujesz przez ten miesiąc w praktyce.
P.S. Nie nazywaj osprzętu klasy Acera czy Alivio "górną półką";) Sam używam Alivio i jest to całkiem przyzwoita grupa do moich zastosowań, ale górna półka to to nie jest.
--
Jacek G.

-- -

Data: 2015-12-10 17:03:15
Autor: Oje Ejo
On 12/08/15 22:00, Jacek G. wrote:
[...]

Ale skąd taka niechęć Wasza do "kombinowania"? ;)

mając w niedalekiej
perspektywie wymianę po bożemu całości.

Po prostu chce sie pobawic, pouczyc - a przy okazji poobserwowac jak to dziala w warunkach "granicznych"... (a wowczas tylko mozna cos ciekawego zaobserwowac)
Jakos samo takie konsumpcyjne jezdzenie wydaje mi sie nudnawe...

> Skoro przerzutka nie obsłuży ci
wszystkich 8 zębatek kasety tylko np. 6 (czy nawet 7), to funkcjonalnie
będziesz miał dokładnie to, co masz teraz.

Ale kaseta Alivio 11-32, po odjeciu skrajnych biegow
  oferuje zakres 13-28,
a wolnobieg 6-rzedowy wlasciwie jaki ma zakres?

[...]

Jasne, jedynie cos z grafenu albo nanorurek zaczyna zaslugiwac na te nazwe ;)

Data: 2015-12-10 22:14:47
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-12-10 17:03, Oje Ejo napisał(a)::
On 12/08/15 22:00, Jacek G. wrote:
[...]

No dobra, masz prawo. Każdy traktuje rower nieco inaczej - jeden jako użytkowy środek transportu, inny jako przyrząd do treningu, jeszcze inny jako środek do przemieszczania się w celu poznawania świata, a niektórzy jak Ty - również do zabawy w mechanika. Ale większość chyba woli mieć sprawny i dostosowany do swoich potrzeb sprzęt, a czynności serwisowe ograniczyć do tych niezbędnych.

> [...]

Ale kaseta Alivio 11-32, po odjeciu skrajnych biegow
oferuje zakres 13-28,
a wolnobieg 6-rzedowy wlasciwie jaki ma zakres?
Nie wiem jaki masz ten wolnobieg - sprawdź. Ale pewnie 14-28, więc prawie to samo co "obcięta" kaseta 8-ka.

używam Alivio i jest to całkiem przyzwoita grupa do moich zastosowań,
ale górna półka to to nie jest.

Jasne, jedynie cos z grafenu albo nanorurek zaczyna zaslugiwac na te
nazwe ;)
Zaraz tam z grafenu. SpĂłjrz np. tu:
http://wrower.pl/sprzet/hierarchia-grup-mtb-shimano,5959.html
jest tam jeszcze coś przed grafenem i nanorurkami ;)

--
Jacek G.

-- -

Kaseta 8rz z przerzutką 6rz - czy można? (Pomijając skrajne biegi)