Kaseta HG41 a HG30

Data: 2018-08-24 16:11:20
Autor: The Ghost
Kaseta HG41 a HG30
Takie pytanko. Jaka w praktyce jest różnica miedzy kasetą HG41 a HG30?

Pozdrawiam, M.

Data: 2018-08-25 03:32:09
Autor: Ignac
Kaseta HG41 a HG30
W dniu piątek, 24 sierpnia 2018 16:11:37 UTC+2 użytkownik The Ghost napisał:
Takie pytanko. Jaka w praktyce jest różnica miedzy kasetą HG41 a HG30?

W kolorze i cenie, hg30 jest czarne, na takich jeżdżę, a w hg41 zębatki maja powłokę chromowaną. Przez tą powłokę może powstać wrażenie,
że te kasety są trwalsze. To jest nie prawda, bo nie ma klasyfikacji
jakościowej kaset. Wszystkie kaset mają: za niskie zęby, za wąskie szczyty
zębów, dodatkowo zaostrzone z boku.
Modyfikowałem napęd i adoptowałem pewną zębatkę 36z do kasety, stąd moje powyższe wnioski.
Ponadto zestopniowanie kaset preferuje jazdę na twardych przełożeniach,
żeby napęd ulegał przeciążeniu i szybszemu zużyciu.
I wreszcie konstrukcja łańcucha; blaszki ogniw są najczęściej lekko zaokrąglone,
co powoduje pod obciążeniem ich prostowanie, przez co zwiększa się odległość
między sworzniami i rolki łańcucha wysyłane są na szczyty zębów, degradując je.

Wniosek jest taki, kupujcie łańcuchy z idealnie prostymi blaszkami ogniw.
Niestety, nie od razu to odkryłem i mam łańcuchy z prostymi i zaokrąglonymi
blaszkami, ale przebieg łańcucha z prostymi jest o 50% większy, bo nie zmienia
się odległość między sworzniami, to są wielkości rzędu 0,1-0,2 mm.
Na nową kasetę zakładam łańcuch z zaokrąglonymi blaszkami, do jego przeskakiwania, a potem na tą samą kasetę łańcuch z prostymi i różnica
w ich przebiegu jest, jak wspomniałem.   Reasumując, zaprawdę powiadam Wam, napędy na których jeździmy to są
produkty marketingowe najwyższych lotów, a rowery do intensywnej jazdy
są tylko w wypożyczalniach, szkoda, że takie ciężkie.

Data: 2018-08-25 12:49:24
Autor: qrt
Kaseta HG41 a HG30
Ignac <smak870221@gmail.com> Wrote in message:
[...]

Mozesz pokazać zdjęcie prostych i zaokrąglonych  blaszek? Bo nie
 bardzo wiem o co chodzi...

Data: 2018-08-25 08:47:47
Autor: Ignac
Kaseta HG41 a HG30
W dniu sobota, 25 sierpnia 2018 12:49:27 UTC+2 użytkownik qrt napisał:

Mozesz pokazać zdjęcie prostych i zaokrąglonych  blaszek? Bo nie
 bardzo wiem o co chodzi...

To jest łańcuch z zaokrąglonym blaszkami ogniw zewnętrznych,
bo szerokość łańcucha na środku tych ogniw jest szerokości pina:
https://link.do/VDC6d

A tu jest łańcuch z prostymi nie wygiętymi blaszkami ogniw,
taki łańcuch osiąga przebieg o 50% większy od poprzedniego,
a wygląda dość topornie:
allegro.pl/lancuch-rowerowy-kmc-z33-6-7-8-rzed-116-spinka-i7458892834.html

Wszelkiego rodzaju wygięcia/udziwnienia blaszek ogniw zewnętrznych
powodują prostowanie/wyciąganie się blaszek pod obciążeniem, przykład:
https://utn.pl/pvQsI

Data: 2018-08-25 13:16:58
Autor: Rowerex
Kaseta HG41 a HG30
W dniu sobota, 25 sierpnia 2018 17:47:49 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:
> [...]

Wszelkiego rodzaju wygięcia/udziwnienia blaszek ogniw zewnętrznych
powodują prostowanie/wyciąganie się blaszek pod obciążeniem, przykład:

Bardzo naciągana teoria, bez potwierdzenia w praktyce - przykłady:

Shimano CN-HG73: mocno "gięte" blaszki, typowe dla Shimano 9-rz, dobre łańcuchy, wytrzymałe, ale "rdzewne".

Shimano CN-7700: ten sam rodzaj gięcia co w HG73, bardzo wytrzymały, nie rdzewieje (mam jedną sztukę, użytkuję w rowerach od roku 2005 - najpierw szosówka, potem góral, co ciekawe jestem drugim właścicielem, bo kupiłem używany wraz z szosówką  - przyjrzałem mu się przed chwilą i nie zauważyłem, by blaszki mu się jakoś "wyprostowały")

Campagnolo C9: "proste" blaszki, bardzo wytrzymałe, może bardziej niż Shimano 9rz., słabo rdzewieją

Sram PC-69: "proste" blaszki, miałem jedną sztukę, koszmarnie słaby, jak z plasteliny, blaszki zewnętrzne (te proste") po prostu popękały...

Shimano CN-6600: 10-rz., "proste" blaszki (w łańcuchach 10rz. Shimano nie stosuje takiego gięcia jak w 9-rz.), pierwsza sztuka koszmarnie słaba, jak z plasteliny, drugiej nie zaryzykuję...

Shimano CN-HG95 (10rz. - proste blaszki) i CN-HG93 (9-rz, "gięte" blaszki) - tu się nie wypowiem, bo dopiero zacząłem użytkowanie

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-08-25 22:47:42
Autor: Ignac
Kaseta HG41 a HG30
W dniu sobota, 25 sierpnia 2018 22:17:00 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:
> [...]

Shimano CN-HG95 (10rz. - proste blaszki) i CN-HG93 (9-rz, "gięte" blaszki) - tu się nie wypowiem, bo dopiero zacząłem użytkowanie

Tak oto, stałeś się koneserem łańcuchów, szkoda tylko, że Ci rdzewieją,
bo niektóre mogłyby Ci starczyć na całe życie!

Data: 2018-08-25 18:15:41
Autor: qrt
Kaseta HG41 a HG30
[...]

Hmm nie do końca mi się to zgadza z moimi ostatnimi
 doświadczeniami. Miałem łańcuch kmc  Z przedostatnio po nim kmc X
 i zdaje mi się że X miał sporo większy przebieg. Faktem jest że Z
 zachaczyl o zimie i roztopy a X jeździł w warunkach suchych. Nie
 mam też licznika więc w sumie nie wiem jakie to były przebiegi
 więc  są to tylko na odczucia. Może trzeba dać Z jeszcze jedną szansę :)

Data: 2018-08-27 13:54:52
Autor: cytawa
Kaseta HG41 a HG30
Ignac pisze:

[...]

A to ciekawe. Nie zastanawialem sie nad tym. Musze sie przyjrzec sprawie.

Jan Cytawa

Data: 2018-09-04 10:34:57
Autor: borsuk
Kaseta HG41 a HG30
W dniu 2018-08-27 o 13:54, cytawa pisze:

A to ciekawe. Nie zastanawialem sie nad tym. Musze sie przyjrzec sprawie.

Ja się przyjrzałem i myślę, że na trwałość łańcucha wpływa szereg różnych czynników, a kształt blaszek może być jednym z nich, ale chyba nie decydującym.

Data: 2018-09-04 11:23:07
Autor: cytawa
Kaseta HG41 a HG30
W dniu 2018-09-04 o 10:34, borsuk pisze:

[...]

Troche sie przyjrzalem. Sprawdzilem lancuchy Shimano jakies UG i HG. I tam rzeczywiscie blaszki sa wyginane. Po splaszczeniu blaszki mlotkiem wydluzyla sie o ok. 0.1mm.

Lancuch KMC Z92 tez ma blaszki wygiete ale innej konstrukcji. To jakby odlew o plaskiej podstawie i wystajacym naddatku. Te ogniwa mi sie nie wydluzaly.

Wniosek, ze moze byc cos na rzeczy

Jan Cytawa

Data: 2018-08-25 07:29:20
Autor: qrt
Kaseta HG41 a HG30
"The Ghost" <maverick@NOSPMamorki.pl> Wrote in message:
Takie pytanko. Jaka w praktyce jest różnica miedzy kasetą HG41 a HG30?

Pozdrawiam, M.

Ha. W sumie to niewiadomo. Ostatnio sam się zastanawiam nad
 zagadnieniem wytrzymalosci kasety. Bo mam kasete  sunrace. Jest dość tania ale i znacznie lżejsza niż
 podobne kasety shimano. No i po założeniu trzeciego łańcucha
 skakało jak pchła po grzebieniu. Łańcuch mierzyłem przymiarem
 rohloffa.  No i jestem ciekaw jak to jest w wypadku innych kaset. Przymiaru używam od kilku lat i w sumie nie pamiętam ile razy
 wymieniałem łańcuchy w innych rowerach. W każdym razie nigdy mi
 się nie zdarzyło by łańcuch po wymianie skakał. Więc miękka kaseta?

Data: 2018-08-24 23:41:17
Autor: andrzej.ozieblo
Kaseta HG41 a HG30
W dniu sobota, 25 sierpnia 2018 07:32:26 UTC+2 użytkownik qrt napisał:

[...]

Niezależnie od twardości kasety, taniej czy drogiej, i tak się szybko dopasuje do łańcucha. Nie ma innej możliwości. Czyli jeśli łańcuch się "wyciągnie", to ząbki kasety szybko się zmodyfikują, bez względu na jej twardość. Na nowym skacze bo nowy, krótszy łańcuch, wyjeżdża z zębów rekina, które się porobiły na koronkach kasety. Było o tym wielokrotnie. Przeważnie dotyczy to tylko niektórych zębatek. Osobiście wtedy je szlifuję, ale dziś już nikomu się tego nie chce robić i kupuje nową kasetę.

Data: 2018-08-25 11:14:17
Autor: qrt
Kaseta HG41 a HG30
andrzej.ozieblo@gmail.com Wrote in message:
[...]

Oczywista oczywistosc. Juz się z resztą  praktycznie dopasowało.
 Chodzi o coś innego. Wydłużenie łańcucha było kontrolowane.
 Sprawdzałem to na bieżąco przymiarem. I pierwszy raz mi się
 zdarzyło aby łańcuch pomimo wymiany na czas skakal. No i się
 zastanawiam ile takich wymian jest w stanie kaseta przyjąć bez
 bólu. i jakie znaczenie ma tutaj klasa kasety. --