Kaseta HG41 a HG30

Data: 2018-08-25 03:32:09
Autor: Ignac
Kaseta HG41 a HG30
W dniu piątek, 24 sierpnia 2018 16:11:37 UTC+2 użytkownik The Ghost napisał:
Takie pytanko. Jaka w praktyce jest różnica miedzy kasetą HG41 a HG30?

W kolorze i cenie, hg30 jest czarne, na takich jeżdżę, a w hg41 zębatki maja powłokę chromowaną. Przez tą powłokę może powstać wrażenie,
że te kasety są trwalsze. To jest nie prawda, bo nie ma klasyfikacji
jakościowej kaset. Wszystkie kaset mają: za niskie zęby, za wąskie szczyty
zębów, dodatkowo zaostrzone z boku.
Modyfikowałem napęd i adoptowałem pewną zębatkę 36z do kasety, stąd moje powyższe wnioski.
Ponadto zestopniowanie kaset preferuje jazdę na twardych przełożeniach,
żeby napęd ulegał przeciążeniu i szybszemu zużyciu.
I wreszcie konstrukcja łańcucha; blaszki ogniw są najczęściej lekko zaokrąglone,
co powoduje pod obciążeniem ich prostowanie, przez co zwiększa się odległość
między sworzniami i rolki łańcucha wysyłane są na szczyty zębów, degradując je.

Wniosek jest taki, kupujcie łańcuchy z idealnie prostymi blaszkami ogniw.
Niestety, nie od razu to odkryłem i mam łańcuchy z prostymi i zaokrąglonymi
blaszkami, ale przebieg łańcucha z prostymi jest o 50% większy, bo nie zmienia
się odległość między sworzniami, to są wielkości rzędu 0,1-0,2 mm.
Na nową kasetę zakładam łańcuch z zaokrąglonymi blaszkami, do jego przeskakiwania, a potem na tą samą kasetę łańcuch z prostymi i różnica
w ich przebiegu jest, jak wspomniałem.   Reasumując, zaprawdę powiadam Wam, napędy na których jeździmy to są
produkty marketingowe najwyższych lotów, a rowery do intensywnej jazdy
są tylko w wypożyczalniach, szkoda, że takie ciężkie.

Data: 2018-08-25 12:49:24
Autor: qrt
Kaseta HG41 a HG30
Ignac <smak870221@gmail.com> Wrote in message:
[...]

Mozesz pokazać zdjęcie prostych i zaokrąglonych  blaszek? Bo nie
 bardzo wiem o co chodzi...

Data: 2018-08-25 08:47:47
Autor: Ignac
Kaseta HG41 a HG30
W dniu sobota, 25 sierpnia 2018 12:49:27 UTC+2 użytkownik qrt napisał:

Mozesz pokazać zdjęcie prostych i zaokrąglonych  blaszek? Bo nie
 bardzo wiem o co chodzi...

To jest łańcuch z zaokrąglonym blaszkami ogniw zewnętrznych,
bo szerokość łańcucha na środku tych ogniw jest szerokości pina:
https://link.do/VDC6d

A tu jest łańcuch z prostymi nie wygiętymi blaszkami ogniw,
taki łańcuch osiąga przebieg o 50% większy od poprzedniego,
a wygląda dość topornie:
allegro.pl/lancuch-rowerowy-kmc-z33-6-7-8-rzed-116-spinka-i7458892834.html

Wszelkiego rodzaju wygięcia/udziwnienia blaszek ogniw zewnętrznych
powodują prostowanie/wyciąganie się blaszek pod obciążeniem, przykład:
https://utn.pl/pvQsI

Data: 2018-08-25 13:16:58
Autor: Rowerex
Kaseta HG41 a HG30
W dniu sobota, 25 sierpnia 2018 17:47:49 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:
> [...]

Wszelkiego rodzaju wygięcia/udziwnienia blaszek ogniw zewnętrznych
powodują prostowanie/wyciąganie się blaszek pod obciążeniem, przykład:

Bardzo naciągana teoria, bez potwierdzenia w praktyce - przykłady:

Shimano CN-HG73: mocno "gięte" blaszki, typowe dla Shimano 9-rz, dobre łańcuchy, wytrzymałe, ale "rdzewne".

Shimano CN-7700: ten sam rodzaj gięcia co w HG73, bardzo wytrzymały, nie rdzewieje (mam jedną sztukę, użytkuję w rowerach od roku 2005 - najpierw szosówka, potem góral, co ciekawe jestem drugim właścicielem, bo kupiłem używany wraz z szosówką  - przyjrzałem mu się przed chwilą i nie zauważyłem, by blaszki mu się jakoś "wyprostowały")

Campagnolo C9: "proste" blaszki, bardzo wytrzymałe, może bardziej niż Shimano 9rz., słabo rdzewieją

Sram PC-69: "proste" blaszki, miałem jedną sztukę, koszmarnie słaby, jak z plasteliny, blaszki zewnętrzne (te proste") po prostu popękały...

Shimano CN-6600: 10-rz., "proste" blaszki (w łańcuchach 10rz. Shimano nie stosuje takiego gięcia jak w 9-rz.), pierwsza sztuka koszmarnie słaba, jak z plasteliny, drugiej nie zaryzykuję...

Shimano CN-HG95 (10rz. - proste blaszki) i CN-HG93 (9-rz, "gięte" blaszki) - tu się nie wypowiem, bo dopiero zacząłem użytkowanie

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-08-25 22:47:42
Autor: Ignac
Kaseta HG41 a HG30
W dniu sobota, 25 sierpnia 2018 22:17:00 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:
> [...]

Shimano CN-HG95 (10rz. - proste blaszki) i CN-HG93 (9-rz, "gięte" blaszki) - tu się nie wypowiem, bo dopiero zacząłem użytkowanie

Tak oto, stałeś się koneserem łańcuchów, szkoda tylko, że Ci rdzewieją,
bo niektóre mogłyby Ci starczyć na całe życie!

Data: 2018-08-25 18:15:41
Autor: qrt
Kaseta HG41 a HG30
[...]

Hmm nie do końca mi się to zgadza z moimi ostatnimi
 doświadczeniami. Miałem łańcuch kmc  Z przedostatnio po nim kmc X
 i zdaje mi się że X miał sporo większy przebieg. Faktem jest że Z
 zachaczyl o zimie i roztopy a X jeździł w warunkach suchych. Nie
 mam też licznika więc w sumie nie wiem jakie to były przebiegi
 więc  są to tylko na odczucia. Może trzeba dać Z jeszcze jedną szansę :)

Data: 2018-08-27 13:54:52
Autor: cytawa
Kaseta HG41 a HG30
Ignac pisze:

[...]

A to ciekawe. Nie zastanawialem sie nad tym. Musze sie przyjrzec sprawie.

Jan Cytawa

Data: 2018-09-04 10:34:57
Autor: borsuk
Kaseta HG41 a HG30
W dniu 2018-08-27 o 13:54, cytawa pisze:

A to ciekawe. Nie zastanawialem sie nad tym. Musze sie przyjrzec sprawie.

Ja się przyjrzałem i myślę, że na trwałość łańcucha wpływa szereg różnych czynników, a kształt blaszek może być jednym z nich, ale chyba nie decydującym.

Data: 2018-09-04 11:23:07
Autor: cytawa
Kaseta HG41 a HG30
W dniu 2018-09-04 o 10:34, borsuk pisze:

[...]

Troche sie przyjrzalem. Sprawdzilem lancuchy Shimano jakies UG i HG. I tam rzeczywiscie blaszki sa wyginane. Po splaszczeniu blaszki mlotkiem wydluzyla sie o ok. 0.1mm.

Lancuch KMC Z92 tez ma blaszki wygiete ale innej konstrukcji. To jakby odlew o plaskiej podstawie i wystajacym naddatku. Te ogniwa mi sie nie wydluzaly.

Wniosek, ze moze byc cos na rzeczy

Jan Cytawa

Kaseta HG41 a HG30