Kasetowa zagadka

Data: 2011-12-25 09:21:17
Autor: PeJot
Kasetowa zagadka
Czołem.

Jest sobie kaseta zestawiona z pojedynczych koronek HG Shimano. Leci ona tak: 12-13-14-15-17-... I teraz są kłopoty przy przerzucaniu 14->15. Łańcuch nie chce schodzić z 14, trzeba delikatnie wspomagać przerzutką. Z którą koronką trzeba eksperymentować ? Wydaje mi się że w 15 trzeba podpiłować wieloklin i obracać na sprzęgle.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-12-25 11:41:04
Autor: rzymo
Kasetowa zagadka
On 25 Gru, 09:21, PeJot <Pe...@mm.pl> wrote:
[...]

Wiesz co ;) Mam podobne stopniowanie, też jest ...-14-15-... i także
problem przy 14->15. Wszystko inne działa szybko i sprawnie (w drugą
stronę jest dobrze, tzn. 15->14 ok, 14->15 nie ok).

Na razie nie doszedłem do tego, jak to zwalczyć.

Data: 2011-12-25 21:18:59
Autor: PeJot
Kasetowa zagadka
W dniu 2011-12-25 20:41, rzymo pisze:

[...]

A koronki z jednej stajni ? W moim przypadku 14 i 15 są z jednej grupy, ( stara grupa ab, była pod ręką ). Robiłem też eksperymenty z nowiutkimi 14 i 15 z różnych grup i to samo. Kręciłem też 15 na sprzęgle do woli i nic ciekawego nie osiągnąłem.

Na razie nie doszedłem do tego, jak to zwalczyć.

Jakąś tam poprawę przyniosło lekkie dogięcie haka do koła i zmniejszenie o 0.1 mm dystansu pomiędzy 14-15, ale to raczej pudrowanie syfa, niż załatwienie problemu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-12-26 01:41:55
Autor: Rowerex
Kasetowa zagadka
On 25 Gru, 20:41, rzymo <rzy...@gmail.com> wrote:
> [...]

problem przy 14->15. Wszystko inne działa szybko i sprawnie (w drugą
stronę jest dobrze, tzn. 15->14 ok, 14->15 nie ok).

A co masz za 15? 16 czy 17?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-12-26 03:20:26
Autor: rzymo
Kasetowa zagadka
On 26 Gru, 10:41, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:
A co masz za 15? 16 czy 17?

17

Napęd klasy Alivio/Deore (HG50, HG41, łańcuchy 8rz i 9rz). Zestawienie
13-14-15-17 robi problemy, w drugim rowerze przy 12-13-15-17 jest ok.
Jak zmienię 15 na 16 to jest dobrze w obie strony (14->16 i 16<-14),
jak w tej drugiej konfiguracji wcisnę 14'tkę, to też się pieprzy.

Data: 2011-12-25 15:51:46
Autor: mbut
Kasetowa zagadka
W dniu 11-12-25 09:21, PeJot pisze:
[...]

nic nie trzeba piłować a należy wyregulować linką. Może też być syf w przerzutce....umyj ją dokładnie

Data: 2011-12-26 01:42:37
Autor: Rowerex
Kasetowa zagadka
[...]

A jaki masz łańcuch?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-12-27 18:04:03
Autor: PeJot
Kasetowa zagadka
W dniu 2011-12-26 10:42, Rowerex pisze:

A jaki masz łańcuch?

Tam jest jakiś Accent ( = YMC ). Sprawdziłem na innej kasecie która ma podobne zestopniowanie i shift 14->15 działa niemal perfekcyjnie, jak na kasetę składaną z pojedynczych koronek. OK, spróbuję zamienić 15 na nową. BTW: ta 15, która robi problemy jest z grupy ab ( rocznik ~ 95 ), i ma *tylko* jedno podcięcie wciągające, w nowych 15 są symetrycznie dwa.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-12-27 09:59:30
Autor: Rowerex
Kasetowa zagadka
On 27 Gru, 18:04, PeJot <Pe...@mm.pl> wrote:
> [...]

nową. BTW: ta 15, która robi problemy jest z grupy ab ( rocznik ~ 95 ),
i ma *tylko* jedno podcięcie wciągające, w nowych 15 są symetrycznie dwa.

Mogę potwierdzić, że są problemy między 14 i 15 nawet gdy jest to
kaseta "oryginalna", np. Ultegra.  Ale to zależy w jakim rowerze i z
jaką przerzutką. W szosówce (kaseta 12-23 9-rz) problemów właściwie
nie mam, ale w góralu gdzie na szosę kiedyś zakładałem koła z kasetą
11-23 (aż do 15 oryginalna Ultegra), to na przejściu 14-15 owszem
zgrzytało.

Z tym, że w góralu mam bardzo długi łańcuch, niemal najdłuższy z jakim
da sobie radę średni wózek górskiej przerzutki więc jest na tej
kasecie mizernie napinany, aczkolwiek to też nie do końca wszystko
tłumaczy...

Kasety górskie już od koronki 13 mają po dwa "ułatwiacze" zmiany
biegów, a kasety szosowe chyba aż do 16 mają tylko po jednym. Obecnie
moja kaseta 11-23 (na szosę do górala) zaczyna się koronkami z HG61
11-12-13-14 (po dwa "ułatwiacze") a następną jest koronka 15 z Ultegry
(jeden "ułatwiacz"). W czystej teorii koronka 14 od HG61 pasuje co do
jednego "ułatwiacza" z koronką 15 Ultegry (porównywałem 14 Ultegry i
14 HG61), a mimo to zgrzyta i to mocno...

Co ciekawe, w kołach do górala do jazdy terenowej skombinowałem
ostatnio kasetę 13-14-15-16-18-21-24-28-32, gdzie 13-14-15 są od
Ultegry, a od 16 w górę to pozostała reszta z HG61... i wszystko
chodzi rewelacyjnie bez zgrzytów, nawet przejście 14-15... To
zaprzecza teorii o słabo napiętym łańcuchu i w ogóle gmatwa sprawę...

I we wszystkich przypadkach łańcuchy to Campagnolo C9. Mam jeszcze
CN-7700, który leży nieużywany od dawna, niemniej C9 dobijają do niego
długością, więc na pewno go użyję i sprawdzę czy z nim też zgrzyta.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-12-27 19:35:15
Autor: mbut
Kasetowa zagadka
W dniu 11-12-27 18:59, Rowerex pisze:
[...]

Jeżdzę góralem i nigdy nie miałem problemów o jakich piszecie.

Data: 2011-12-27 19:58:35
Autor: PeJot
Kasetowa zagadka
W dniu 2011-12-27 19:35, mbut pisze:

Jeżdzę góralem i nigdy nie miałem problemów o jakich piszecie.

Może dlatego, że stosujesz wyłącznie standardowe kombinacje zębatek.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-12-27 19:58:29
Autor: Jacek Maciejewski
Kasetowa zagadka
Dnia Tue, 27 Dec 2011 09:59:30 -0800 (PST), Rowerex napisał(a):

[...]

Jednak wiem co robię, uparcie trzymając się nieindeksowanych mechanizmów
przerzutek :)
--
Jacek

Data: 2012-01-21 14:11:42
Autor: PeJot
Kasetowa zagadka
W dniu 2011-12-25 09:21, PeJot pisze:
[...]

Rozwiązanie: *nowa*, współczesna koronka 15. Układ zębów jest praktycznie taki sam. Zasadnicza różnica to 2 podcięcia wspomagające wchodzenie łańcucha. W starej 15 było tylko jedno podcięcie. Co ciekawe, w nowej 15 te 2 podcięcia są rozłożone asymetrycznie.

BTW: Shimano Polska powoli wycofuje się ze sprzedaży koronek do kaset na sztuki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-01-21 08:20:15
Autor: Kuba Rozpruwacz
Kasetowa zagadka
On 21 Sty, 14:11, PeJot <Pe...@mm.pl> wrote:
BTW: Shimano Polska powoli wycofuje się ze sprzedaży koronek do kaset na
sztuki.

Skąd takie informacje?

pzdr
Kuba

Data: 2012-01-21 19:25:21
Autor: PeJot
Kasetowa zagadka
W dniu 2012-01-21 17:20, Kuba Rozpruwacz pisze:
On 21 Sty, 14:11, PeJot<Pe...@mm.pl>  wrote:
BTW: Shimano Polska powoli wycofuje się ze sprzedaży koronek do kaset na
sztuki.

Skąd takie informacje?

Z USRa. Aczkolwiek podobne informacje słyszę z różnych źródeł od kilku lat. Z drugiej strony to może być metoda na zwiększenie sprzedaży - po co sprzedawać *3,4* koronki ( te najbardziej zużyte ), jak można wcisnąć użytkownikowi *całą* nową kasetę.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-01-21 11:30:00
Autor: Kuba Rozpruwacz
Kasetowa zagadka
On 21 Sty, 19:25, PeJot:
[...]

Zapytaj w Shimano czy konkretna koronka jest dostepna, bedziesz
wiedzial wtedy na pewno, czy to USR woli sprzedac Ci cala kasete, czy
tez Shimano Polska nie sprowadza juz pojedynczych koronek:)

pzdr
Kuba

Data: 2012-01-21 21:40:21
Autor: PeJot
Kasetowa zagadka
W dniu 2012-01-21 20:30, Kuba Rozpruwacz pisze:

Zapytaj w Shimano czy konkretna koronka jest dostepna, bedziesz
wiedzial wtedy na pewno, czy to USR woli sprzedac Ci cala kasete, czy
tez Shimano Polska nie sprowadza juz pojedynczych koronek:)

Akurat to jest mój _U_SR, i mam do nich zaufanie. Dotychczas rzeczy niemożliwe załatwiali od ręki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Kasetowa zagadka