Data: 2019-05-26 21:38:33 | |
Autor: Jacek G. | |
Kasety 11-rzedowe vs. 8-9 rz. | |
W dniu 2019-05-26 o 19:21, translate1944@gmail.com pisze:
Witam! Jeśli chcesz mieć łatwiej pod górkę, to chyba nie tędy droga, by wymieniać kasetę 8 na 11. Pójdziesz w koszty, a efektu możesz nie uzyskać. Lepiej sprawdź zakres przełożeń (korba-kaseta) i dobierz odpowiednią korbę i odpowiednią kasetę w systemie, który masz. Kasety 11, 12 są przeznaczone raczej do napędów 2x11, 1x11, 1x12. Te więcej zębatek z tyłu rekompensuje mniej tarcz z przodu. Jasne że do wymiany jest też łańcuch i przerzutkę. Ale czy 11-rzędowe kasety nie są też szersze? I nie będzie mi pasować na piastę/huba? Nigdzie jakoś nie mogę znaleźć dokładnej specyfikacji tych kaset. Akurat przerzutki nie musiałbyś wymieniać, ale za to manetkę. Co do szerokości kasety 11 vs 10,9,8 to nie wiem. W sieci piszą różnie. Są też ponoć różnice między bębenkami do szosy i MTB, ale to też tylko info z różnych forów internetowych. Zwróć też uwagę czy korba którą posiadasz będzie współpracowała z łańcuchem 11 rzędowym - obawiam się, że niekoniecznie. Wpadło mi też do głowy coś takiego. Podobno kasety SRAM-a są rozbieralne, przynajmniej te z wyższej półki. Może warto szarpnąć się na taką kasetę, nawet 12-rzędową SRAM NX PG1230 której konfigurację sam sobie dobiorę? Teoretycznie, gdyby wymienne były też piny (na krótsze) to mógłbym mieć kasetę lżejszą i dalej 8-rzędową :-))Moim zdaniem jest to zbędne i kosztowne kombinowanie. Powyższa kaseta ma zębatki 11 - 50. Jeśli masz z przodu 3 tarcze i najmniejsza ma np 22 zęby, to najlżejsze przełożenie wynosi 0,44. Nie chce mi się tego przeliczać na prędkość i kadencję, ale to jest stanowczo za miękko i za wolno. Trudno będzie nawet utrzymać równowagę przy tak małej prędkości. Nie stosuje się po prostu takich przełożeń. 0,6 - 0,65 to są chyba najmniejsze sensowne wartości przełożenia (oczywiście liczy się tu jeszcze średnica kół, ale dla uproszczenia pomijam). -- Jacek G. |
|