Kaski w Czechach dla doroslych nieobowiazkowe, ale...

Data: 2010-04-15 11:32:54
Autor: Ludek Vasta
Kaski w Czechach dla doroslych nieobowiazkowe, ale...
Kaski w Czechach s± obowi±zkowe tylko dla rowerzystów do 18. roku życia. Doro¶li mog± jeĽdzić na rowerze bez kasku.

Niemniej czeski S±d Najwyższy orzekł, że rowerzysta bez kasku jest czę¶ciowo odpowiedzialny za następstwa wypadku, nawet jak wypadku nie spowodował.

Rowerzysta miał wypadek, samochód nie ust±pił pierwszeństwa podczas skrętu. Poszkodowany z powodu trwałego uszczerbku na zdrowiu domagał się od ubezpieczalni wyższego odszkodowania, niż ubezpieczalnia przyznała. S±d najpierw przyznał rowerzy¶cie sze¶ciokrotno¶ć sumy podstawowej z powodu trwałego uszczerbku na zdrowiu, ubezpieczalnia jednak skarżyła się, że chociaż rowerzysta wypadku nie spowodował, to nie miał kasku, więc nie zadbał wystarczaj±co o swoje bezpieczeństwo. S±d Najwyższy przychylił się do tej argumentacji i odszkodowanie obniżył o 10%.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/dospeli-cykliste-bez-prilby-nesou-dil-odpovednosti-za-zraneni/463488

Ludek

Data: 2010-04-15 18:49:15
Autor: JaromirD
Kaski w Czechach dla doroslych nieobowiazkowe, ale...
Ludek Vasta wrote:

Kaski w Czechach sÄ… obowiÄ…zkowe tylko dla rowerzystĂłw do 18. roku ĹĽycia.
Dorośli mogą jeździć na rowerze bez kasku.

Niemniej czeski Sąd Najwyższy orzekł, że rowerzysta bez kasku jest
częściowo odpowiedzialny za następstwa wypadku, nawet jak wypadku nie
spowodował.

Rowerzysta miał wypadek, samochód nie ustąpił pierwszeństwa podczas
skrętu. Poszkodowany z powodu trwałego uszczerbku na zdrowiu domagał się
od ubezpieczalni wyższego odszkodowania, niż ubezpieczalnia przyznała.
Sąd najpierw przyznał rowerzyście sześciokrotność sumy podstawowej z
powodu trwałego uszczerbku na zdrowiu, ubezpieczalnia jednak skarżyła
się, że chociaż rowerzysta wypadku nie spowodował, to nie miał kasku,
więc nie zadbał wystarczająco o swoje bezpieczeństwo. Sąd Najwyższy
przychylił się do tej argumentacji i odszkodowanie obniżył o 10%.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/dospeli-cykliste-bez-prilby-nesou-dil-
odpovednosti-za-zraneni/463488

Ludek

Czy teraz będą też obniżać odszkodowania ofiarom wypadków komunikacyjnych, które nie zapną pasów? Albo za krótką spódniczkę u zgwałconej gwałciciel dostanie o 10 % mniejszy wyrok?

JaromirD

Data: 2010-04-15 19:56:23
Autor: arturbac
W dniu 2010-04-15 18:49, JaromirD pisze:
Czy teraz będą też obniżać odszkodowania ofiarom wypadków komunikacyjnych, które nie zapną pasów? Albo za krótką spódniczkę u zgwałconej gwałciciel dostanie o 10 % mniejszy wyrok?

Na koniec wyjdzie -90% za świadomą jazde rowerem a nie TIRem.

Data: 2010-04-15 20:17:25
Autor: Ludek Vasta
Kaski w Czechach dla doroslych nieobowiazkowe, ale...
On 15/04/2010 18:49, JaromirD wrote:
Czy teraz będ± też obniżać odszkodowania ofiarom wypadków komunikacyjnych,
które nie zapn± pasów? Albo za krótk± spódniczkę u zgwałconej gwałciciel
dostanie o 10 % mniejszy wyrok?

Chodziło o spór cywilny, nie o sprawę karn±. S±d przyznał poszkodowanemu wyższe ubezpieczenie, a po odwolaniu to wyższe odszkodowanie obniżono o 10%.

Zreszt± ubezpieczalnie w przypadku ubezpieczeń mieszkań też maj± warunki, jak ma wygl±dać zabezpieczenie (zamki, wła¶ciwe drzwi, na parterze kratki...).

Ludek

Data: 2010-04-15 19:06:38
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-04-15, Ludek Vasta wrote:
[...]

Chodziło o spór cywilny, nie o sprawę karną. Sąd przyznał poszkodowanemu wyższe ubezpieczenie, a po odwolaniu to wyższe odszkodowanie obniżono o 10%.

Zresztą ubezpieczalnie w przypadku ubezpieczeń mieszkań też mają warunki, jak ma wyglądać zabezpieczenie (zamki, właściwe drzwi, na parterze kratki...).

Ale to nie on się ubezpieczał, on walczył o odszkodowanie. Nie on
podpisywał jakiekolwiek warunki umowy ubezpieczalni.

Data: 2010-04-16 00:19:04
Autor: JaromirD

On 2010-04-15, Ludek Vasta wrote:
On 15/04/2010 18:49, JaromirD wrote:
Czy teraz będą też obniżać odszkodowania ofiarom wypadków
komunikacyjnych, ktĂłre nie zapnÄ… pasĂłw? Albo za krĂłtkÄ… spĂłdniczkÄ™ u
zgwałconej gwałciciel dostanie o 10 % mniejszy wyrok?

Chodziło o spór cywilny, nie o sprawę karną. Sąd przyznał poszkodowanemu
wyĹĽsze ubezpieczenie, a po odwolaniu to wyĹĽsze odszkodowanie obniĹĽono o
[...]

To po pierwsze (właściwie po drugie). A po pierwsze pierwsze, logika jest ta sama: mogła założyć obcisłe spodnie i zadbać o swoje bezpieczeństwo.

A tak w ogóle, to na czym polegał ten trwały uszczerbek na zdrowiu? Bo się jeszcze okaże, że delikwent NIE doznał urazu głowy, a np. nie może chodzić więc kask byłby i tak nieskuteczny.

JaromirD

Data: 2010-04-16 09:39:50
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 15.04.2010 20:17 użytkownik Ludek Vasta napisał :
[...]

A potr±cany przez ubezpieczonego ma mieć kask full face i zbroję?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-04-17 06:27:07
Autor: Rafał Muszczynko
Ludek Vasta <qludek@XXXpoczta.onet.pl> napisał(a):
> [...]

Chodziło o spór cywilny, nie o sprawę karn±. S±d przyznał poszkodowanemu wyższe ubezpieczenie, a po odwolaniu to wyższe odszkodowanie obniżono o 10%.

Podsumowuj±c, po dwóch sprawach dostał 590% odszkodowania. Chciałbym by nasze
s±dy tak orzekały :-)

Data: 2010-04-16 09:00:46
Autor: MichałG
Ludek Vasta pisze:
[...]

a tak na narzekacie na 'tfurcz±' działano¶ć naszych s±dów... ;) ;) ;)

michał

Data: 2010-04-16 09:39:29
Autor: BoDro
MichałG pisze:

a tak na narzekacie na 'tfurcz±' działano¶ć naszych s±dów... ;) ;) ;)

Mi się ten wyrok podoba, bo otwiera drogę do wyłgiwania się ubezpieczycieli od wypłaty pełnych odszkodowań :-). Zawsze można uzasadniać, że brak jakiego¶ tam dodatkowego zabezpieczenia, nie wymaganego prawem czy różnymi przepisami to przejaw braku dbało¶ci poszkodowanego o własne zdrowie czy życie. A więc drżyjcie piesi - jak was na przej¶ciu na zielonym potr±ci auto i w efekcie rozwalicie czachę, to wasza czę¶ciowa wina - mogli¶cie przynajmniej na czas pokonywania zebry założyć kask :-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-04-16 09:44:32
Autor: MichałG
BoDro pisze:
MichałG pisze:

a tak na narzekacie na 'tfurcz±' działano¶ć naszych s±dów... ;) ;) ;)

Mi się ten wyrok podoba, bo otwiera drogę do wyłgiwania się ubezpieczycieli od wypłaty pełnych odszkodowań :-).

Kupiłe¶ sobie czeskie TU?
;) ;) ;)

pozdrawiam
michał

Data: 2010-04-16 11:32:52
Autor: BoDro
Kaski w Czechach dla doroslych nieobowiazkowe, ale...
MichałG pisze:

Kupiłe¶ sobie czeskie TU?
;) ;) ;)

to jest niezły pomysł :-). Ale dobre rozwi±zania szybko się rozprzestrzeniaj± po ¶wiecie, więc poczekam aż jaki¶ kreatywny polski S±d podobnie rozpatrzy podobn± sprawę i warto będzie "wej¶ć" w krajowe TU... Co prawda nie ma u nas precedensów, ale...:-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-04-16 11:50:08
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik BoDro napisał:
Zawsze można uzasadniać, że brak jakiego¶ tam dodatkowego
zabezpieczenia, nie wymaganego prawem czy różnymi przepisami to
przejaw braku dbało¶ci poszkodowanego o własne zdrowie czy życie.

Czyli wróci do łask pas cnoty? ;-)

Data: 2010-04-16 06:50:06
Autor: Iras
Kaski w Czechach dla doroslych nieobowiazkowe, ale...
On 16 Kwi, 11:50, Bartłomiej Zieliński <Bartlomiej.Zielin...@polsl.pl>
wrote:
Użytkownik BoDro napisał:

> [...]
> zabezpieczenia, nie wymaganego prawem czy różnymi przepisami to
> przejaw braku dbało¶ci poszkodowanego o własne zdrowie czy życie.

* Bartłomiej Zieliński            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ *
* Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl                         gg:970831  *

pomału robi się ameryka...

Data: 2010-04-16 20:31:06
Autor: BoDro
Kaski w Czechach dla doroslych nieobowiazkowe, ale...
Iras pisze:

pomału robi się ameryka...

ale w ameryce chyba działa to bardziej przejrzy¶cie:

firma ubezpieczeniowa:
- czy uprawia Pan sport lub rekreację?
klient:
- oczywi¶cie. Jeżdżę rekreacyjnie na rowerze.
fu: - w takim razie musi Pan jeĽdzić w kasku. Je¶li okaże się, że w przypadku kolizji lub wypadku nie miał Pan na głowie "orzeszka", nasza firma nie wypłaci Panu odszkodowania lub obniży jego kwotę o...

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-04-16 21:03:54
Autor: MichałG
BoDro pisze:
Iras pisze:

[...]

do widzenia panu.

Pozdrawiam
Michał

Kaski w Czechach dla doroslych nieobowiazkowe, ale...