Kaszubi to Niemcy?

Data: 2011-05-16 17:12:03
Autor: cirrus
Kaszubi to Niemcy?
# Flaga Kaszub ma "niemieckie kolory" - usłyszeli gimnazjaliści z Gdyni od przewodnika w Muzeum Powstania Warszawskiego. Rodzice są oburzeni, przewodnik nie widzi problemu
 Gimnazjaliści z Zespołu Szkół nr 6 w Gdyni przyjechali do stolicy na wycieczkę. W czwartkowy ranek zjawili się w Muzeum Powstania Warszawskiego.
 - Przewodnik obrugał młodzież, że nie zna dat. Potem wychwalał fundatora muzeum Lecha Kaczyńskiego i powtarzał, że teraz "całemu narodowi wyłączono myślenie" - opowiada Dorota Zdunowska, mama Mikołaja. - Spytał grupę: "Chyba nie jesteście Kaszubami?". Odpowiedzi były różne. Znów zapytał: "To wiecie, jak wygląda flaga Kaszub?". Słysząc, że czarno-żółta, odparł: "To niemieckie kolory".
Jacek Kałużny jest zaskoczony reakcją wycieczki z Gdyni.

 - Przechodziliśmy pod biało-czerwoną flagą. Spytałem, skąd przyjechali. Chciałem dopasować opowieść do ich grupy, by było ciekawiej. Jako ciekawostkę powiedziałem o kolorach flag. Biel, czerwień i błękit są w heraldyce barwami polskimi, a czarny i żółty - cesarstwa niemieckiego. To powszechnie wiadomo. Poświęciłem temu jedno zdanie na 1800 wypowiedzianych - tłumaczy. - To nie miało nic wspólnego z polityką. Nie chciałem nikomu dołożyć. Inna sprawa, że gimnazjaliści byli nieprzygotowani. Tylko dwie osoby wiedziały, kiedy wybuchło Powstanie. Musiałem ich zawstydzić.

 Wychowawczyni przyznaje, że na uczniach przewodnik zrobił dobre wrażenie. - Mówił z zaangażowaniem, trochę jak Owsiak. Sądzę jednak, że wiedzy o Powstaniu uczniowie wynieśli stamtąd mało, bo przewodnik więcej opowiadał o dzisiejszych czasach. Dla nas, dorosłych, jego opcja polityczna była aż nadto wyraźna - mówi nauczycielka. - Np. w sali poświęconej Armii Czerwonej mówił o ojcu i bracie Adama Michnika: "Kiedyś skazywali ludzi na śmierć, a teraz to nazwisko jest tak w Polsce ważne".

 Nikt przewodnikowi nie przerwał. Nauczycielki między sobą wymieniły uwagi po wyjściu. Poruszone tym, co usłyszały, poprosiły o jego nazwisko.

 - Nie wiem, jak inne dzieci odczuły słowa o "niemieckich kolorach". Mikołaj odebrał je bardzo osobiście, jakby ktoś nazwał go Niemcem - mówi wychowawczyni.

 Kolory kaszubskiej flagi pochodzą z herbu Kaszub przestawiającego czarnego gryfa (mitycznego pół lwa, pół orła) na złotym polu. Takie też jest godło województwa pomorskiego. Pierwowzorem był XVI-wieczny fresk w katedrze oliwskiej.

 - Historycznie był to najpierw herb książąt zachodniopomorskich, używany od XII-XIII w. Posługiwał się nim już książę szczeciński Bogusław I, który w bulli papieża Grzegorza IX z 19 marca 1238 r. jako pierwszy nazwany został księciem Kaszub. Należał do słowiańskiej dynastii Gryfitów i nie miał nic wspólnego z Niemcami - mówi Barbara Kąkol, kustoszka w Muzeum Kaszubskim im. Franciszka Tredera w Kartuzach.

 - Przynajmniej od średniowiecza te kolory są kaszubskie. Nie wiem, dlaczego ktoś mówi inaczej - komentuje historyk prof. Józef Borzyszkowski, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego i prezes Instytutu Kaszubskiego #
Ze strony:
http://tiny.pl/hfg6b

--
stevep

Data: 2011-05-16 20:35:39
Autor: Leprechaun
Kaszubi to Niemcy?

Użytkownik "cirrus" <cirrus@tinvalid.tkdami.net> napisał w wiadomości news:iqres7$vdn$1news.vectranet.pl...
# Flaga Kaszub ma "niemieckie kolory" - usłyszeli gimnazjaliści z Gdyni od przewodnika w Muzeum Powstania Warszawskiego. Rodzice są oburzeni, przewodnik nie widzi problemu

Przewodnik na pewno jest zwolennikiem PiS. Realizuje plany prezesa.

BomBel

Data: 2011-05-17 00:22:05
Autor: Jakub A. Krzewicki
Kaszubi to Niemcy?
poniedziałek, 16 maja 2011 17:12. carbon entity 'cirrus' <cirrus@tinvalid.tkdami.net>

[...]

 - Historycznie był to najpierw herb książąt zachodniopomorskich, uĹźywany
[...]

Niemcy ukradli kolory czarny i żółty z herbów Śląska i Kaszub. Prusacy splagiatowali czarnego orła ze śląskiego herbu piastowskiego -- - to powie historyk. Z pochodzenia są zresztą dziećmi Korony I Rzplitej -- - przez sporą część historii Polski byli wyrodnymi wobec Macierzy, trzeba dodać, jeszcze bardziej niż Litwini czy Ukraińcy. Ale teraz mamy jednoczącą się Europę i miejmy nadzieję, że się coś zmienia...

http://lordwinterisle.blogspot.com/

Data: 2011-05-17 03:22:32
Autor: Canucki
Kaszubi to Niemcy?
[...]