Kaszuby rowerowo,

Data: 2017-07-10 12:23:32
Autor: andrzej.ozieblo
Kaszuby rowerowo,
Tak się złożyło, że spędzam prawie 2 tygodnie na Kaszubach. Tydzień na Północnych (Ostrzyce, Kartuzy) i 4 dni w Południowych (Wdzydze Kiszewskie). Bardzo się różnią. W okolicach Ostrzyc jest bardziej górzysto, prawie jak w górach, Wdzydze - łagodniej. Oznaczenie szlaków na północy - fatalne. Mapy niezgodne z rzeczywistością, nawet Google Maps niewiele pomaga. Na południu - wręcz przeciwnie. Szlaki świetnie oznaczone. Wszędzie pięknie. Jest gdzie pojeździć.

Na południu trochę więcej rowerzystów, ale i tak niewielu. Sporo "wodniaków", czyli ludzi spędzających czas nad wodą (piwko, leżenie). Przeważa turystyka samochodowo-biesiadna, choć patrząc na sylwetki "turystów", zwłaszcza z profilu, powinni zdecydowanie zmienić rodzaj turystyki na bardziej aktywną. Miejscowi przemieszczają się wyłącznie samochodami. Rowery poszły w odstawke.

Data: 2017-07-11 00:18:31
Autor: rmikke
Kaszuby rowerowo,
On Monday, 10 July 2017 21:23:35 UTC+2, andrzej...@gmail.com  wrote:
[...]

A próbowałeś tej mapy (online):
http://www.mapaszlakow.eu/#7/52.080/18.567/osm-rowerowe-ddr
lub czegokolwiek mobilnego opartego na OpenStreetMap (Locus, Osmand,
ewentualnie Maps.me)?
W kwestii szlaków turystycznych/rowerowych OSM jest wyraźnie
sensowniejsze od Google, o innych mapach nastawionych przede wszystkim
na kierowców nie wspominając.

Data: 2017-07-20 13:24:14
Autor: Dąbrowski
Kaszuby rowerowo,
W dniu 2017-07-11 o 09:18, rmikke pisze:

[...]

Mapa dokładna ale zastanawia mnie kto te szlaki wytycza. Np w najbliższej mojej okolicy szlak niebieski Suchowola - Kizielany prowadzi częściowo po drogach brukowanych "kocimi łbami". Ten, kto ten szlak wytyczył zapewne nigdy tamtędy rowerem nie jechał.

Data: 2017-07-20 05:49:36
Autor: Jacek G.
Kaszuby rowerowo,
W dniu czwartek, 20 lipca 2017 13:24:21 UTC+2 użytkownik Dąbrowski napisał:

[...]

Za szlaki piesze odpowiedzialny był i chyba nadal jest PTTK. Natomiast rowerowe wytyczają różne organa i organizacje, często np. gminy. Brak jednego odpowiedzialnego skutkuje brakiem standaryzacji oznaczeń, metodyki w znakowaniu i wytyczaniu tych szlaków. Z drugiej strony szlak służy głównie orientacji w terenie i jeśli jakiś krótki odcinek prowadzi mniej wygodną nawierzchnią, to jeszcze nie problem, byleby w ogóle jako całość był w większości przejezdny na rowerze przynajmniej trekingowym.
--
Jacek G.

Data: 2017-07-21 04:14:44
Autor: andrzej.ozieblo
Kaszuby rowerowo,
W dniu czwartek, 20 lipca 2017 14:49:38 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:
 orientacji w terenie i jeśli jakiś krótki odcinek prowadzi mniej wygodną nawierzchnią, to jeszcze nie problem, byleby w ogóle jako całość był w większości przejezdny na rowerze przynajmniej trekingowym.

Po Ostrzycach i Wdzydzach wylądowałem nad morzem, jak co roku, w okolicach Smołdzina (blisko do Rowów i Ustki). Szlaki, ktokolwiek je wyznacza, nie są źle prowadzone. Z drobnymi wyjątkami da się po nich przejechać trekkingiem. A te wyjątki (Kluki) są krótkie i można je pokonać z buta. Czasem przydałaby się drobna korekta, ale w sumie nie est źle. To co dokucza, to brak dbałości w ich utrzymaniu. O Ostrzycach (fatalnie) już pisałem, Wdydze - świetne prowadzenie i utrzymanie szlaków. A w Smołdzinie wkradło się zaniedbanie. Z wyjątkiem sztandarowego szlaku nadmorskiego, reszta zaczyna powoli znikać. Piękny szlak zwiniętych torów do Smołdzina - znaki prawie niewidoczne. Może władze gminy się zmieniły. :)

Data: 2017-07-11 13:04:42
Autor: Klementyna Paluch-Rogalska
Kaszuby rowerowo,
In article <ee520730-70a5-494a-bb75-85d006643bff@googlegroups.com>, andrzej.ozieblo@gmail.com says...

Tak się złożyło,

A zajrzyj tutaj:
https://mapa.wirtualneszlaki.pl/#9/53.1023/18.4241/OSM_Mapnik-
Szlaki_piesze-Szlaki_rowerowe

--
Klementynka

Data: 2017-07-11 06:33:53
Autor: rmikke
Kaszuby rowerowo,
On Tuesday, 11 July 2017 13:04:44 UTC+2, Klementyna Paluch-Rogalska  wrote:
In article <ee520730-70a5-494a-bb75-85d006643bff@googlegroups.com>, andrzej.ozieblo@gmail.com says...

> [...]

I to jest OpenStreetMap...

Data: 2017-07-11 16:48:59
Autor: Yogi\(n\)
Kaszuby rowerowo,

Użytkownik "rmikke" <spamcatch@mailinator.com> napisał w wiadomości news:923a1353-5949-4c30-9b5c-97df61738775googlegroups.com...
On Tuesday, 11 July 2017 13:04:44 UTC+2, Klementyna Paluch-Rogalska wrote:
> [...]

A jaką aplikację na andoida zainstalowac, żeby można było używać tych map (i żeby dało się wczytac szlaki rowerowe)? Ewentualnie, żeby można było przygotować trasę na pececie i wgrać, a aplikacja potem prowadzi. Podpowiedzcie proszę.

--
Yogi(n)

Data: 2017-07-11 19:28:43
Autor: Jacek G.
Kaszuby rowerowo,
W dniu 2017-07-11 16:48, Yogi(n) napisał(a)::
[...]

Część podpowiedzi była w jednym z postów w tym wątku: Locus, Osmand,
Maps.me
Ja natomiast przyzwyczaiłem się i używam Oruxmaps.
Wspomniane portale korzystają z różnych warstw OSM, aplikacje też mogą korzystać z różnych nakładek, nie koniecznie takich samych. Np. warstwa podstawowa w mtbmap.cz zawiera informacje naniesione na OSM-maps ale nie wiem czy da się je jakoś pobrać i wykorzystać w powyższych programach - chyba nie bardzo.
Orux - nie wiem jak inne aplikacje może też korzystać z map rastrowych.
Ponadto portale na PC służące do niedawna do planowania i kolekcjonowania tras - takie jak GPSies.com, bikemap.net, traseo.pl też dorobiły się aplikacji na androida, ale nie próbowałem więc nie wiem jaką mają funkcjonalność.
--
Jacek G.

Data: 2017-07-11 13:47:29
Autor: andrzej.ozieblo
Kaszuby rowerowo,
W dniu wtorek, 11 lipca 2017 13:04:44 UTC+2 użytkownik Klementyna Paluch-Rogalska napisał:

A zajrzyj tutaj:
https://mapa.wirtualneszlaki.pl/#9/53.1023/18.4241/OSM_Mapnik-
Szlaki_piesze-Szlaki_rowerowe

Coś jakby nie ogarniało tych terenów. Ale czego bym nie użył w okolicach Ostrzyc będzie niedobrze. Plątanina dróg. Wiele nowych, prowadzących do prywatnego gospodarstwa bez możliwości przejazdu (zostaliśmy mocno obsztorcowani przez właścicielkę), oznakowanie mizerne, mylne. Trochę wynika to z natury terenu, mocno pokręconego i pofałdowanego, ale przede wszystkim z braku inicjatywy miejscowych władz. Mieszkaliśmy u lokalnego radnego, który klnie się, że to się wkrótce poprawi.

O tym że da się, wystarczy pojechać w okolice Wdzydz, czyli bardziej na południe. Wszystkie szlaki, piesze, rowerowe, nawet oznaczenia samochodowe, logiczne, przejrzyste, staranne. Nie da się zgubić. Jedyny, mały problem, to że mapa czasem nie nadąża za rzeczywistością.

Anyway, na Kaszubach jest pięknie. Pan Bóg wyraźnie ulitował się nad Kaszubami dając im piękne miejsca do zamieszkania. Trzeba przyznać, że Ci są mu wdzięczni i dają tego liczne świadectwa w postaci kapliczek, krzyży.

Data: 2017-07-12 06:39:44
Autor: rmikke
Kaszuby rowerowo,
On Tuesday, 11 July 2017 22:47:32 UTC+2, andrzej...@gmail.com  wrote:
> [...]

bez możliwości przejazdu (zostaliśmy mocno obsztorcowani
przez właścicielkę), oznakowanie mizerne, mylne.

W OSM lubię to, że można to szybko naprawić. Na prywatnym
kawałku drogi dodaje się access=private i za jakiś czas
(kiedy nawigacja zaktualizuje sobie mapę) już tamtędy
nie poprowadzi. Nawet na miescu, jest edytor na Androida
(Vespucci), do rysowania się nie nadaje (bo paluchem po ekraniku
telefonu to żadne rysowanie), ale do takich poprawek
całkiem wystarcza.

Data: 2017-07-11 15:24:07
Autor: cytawa
Kaszuby rowerowo,
  andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
[...]

Andrzeju. Wdzydze to moja młodosc. Tam rodzice SP mieli dzialke i czesciowo mojej roboty gontowy dom. Ale to stare dzieje.

Jesli chodzi o mapy to tylko:
http://mtbmap.cz/

jest idealnym uzupelnieniem map papierowych, jest swietnie skalibrowana (tak jak google)  ale posiada aktualne dane rowerowe i turystyczne.

Jan Cytawa

Data: 2017-07-11 06:34:29
Autor: rmikke
Kaszuby rowerowo,
On Tuesday, 11 July 2017 15:24:09 UTC+2, cytawa  wrote:
> [...]

jest idealnym uzupelnieniem map papierowych, jest swietnie skalibrowana (tak jak google)  ale posiada aktualne dane rowerowe i turystyczne.

....i to też jest OpenStreetMap...

Data: 2017-07-12 08:29:48
Autor: cytawa
Kaszuby rowerowo,
rmikke pisze:

Jesli chodzi o mapy to tylko:
http://mtbmap.cz/

jest idealnym uzupelnieniem map papierowych, jest swietnie skalibrowana
(tak jak google)  ale posiada aktualne dane rowerowe i turystyczne.

...i to też jest OpenStreetMap...

Oczywiscie. I tez bazuje na podkladach z Googli. Ogladalem wiele map opartych o OSM i moge smialo powiedziec, ze ta czeska najbardziej mi sie podoba, jesli chodzi o strone graficzna, nasycenie kolorow i, jak pisalem, dodana tresc turystyczna.

Jan Cytawa

Data: 2017-07-12 06:33:13
Autor: rmikke
Kaszuby rowerowo,
On Wednesday, 12 July 2017 08:29:52 UTC+2, cytawa  wrote:
rmikke pisze:

> ...i to też jest OpenStreetMap...

Oczywiscie. I tez bazuje na podkladach z Googli.

O jakich podkładach z Googli mowa?

Ogladalem wiele map opartych o OSM i moge smialo powiedziec, ze ta czeska najbardziej mi sie podoba, jesli chodzi o strone graficzna, nasycenie kolorow i, jak pisalem, dodana tresc turystyczna.

Dla mnie, jeśli chodzi o treść rowerową, lepsza jest ta mapaszlakow.eu,
którą podrzuciłęm na początku. Natomiast faktycznie brak tam informacji
turystycznej. Próbowałem spiknąć autora tej mapy spiknąć z drugim,
który chciał dodawać treści turystyczne we własnej mapce, zobaczymy
co z tego wyjdzie.

Data: 2017-07-13 08:38:55
Autor: cytawa
Kaszuby rowerowo,
rmikke pisze:

Oczywiscie. I tez bazuje na podkladach z Googli.

O jakich podkładach z Googli mowa?

No to wybieglem przed szereg. OSM i Google maja wiele wspolnego, Pewno korzystaja z tych samych danych.

[...]

Wlasnie porownalem obie te mapy. W obu przypadkach zaznaczone sa te same szlaki. Nie ma różnicy w ilosci tras. Na tej mapie http://www.mapaszlakow.eu rzeczywiscie kolorystycznie jest super. Kolory tras odpowiadaja tym w rzeczyswistosci i sa przejrzyste.
Na http://mtbmap.cz nie widac kolorow i oznakowania tras. To minus.

Na wielki plus Czechom zalicze, ze ich mapa obejmuje cala Europe. Korzystalem z tego wielokrotnie. Sciagalem mapki rejonow, gdy jechalem np. w Alpy na narty czy jadac rowerem do Szwecji czy Finlandii. Dodatkowa tresc jak np. restauracje, muzea i mnostwo innych to juz wielki plus. dodatkowo zdecydowanie ladniej zrobili oznaczenia rodzajow drog (nawierzchni). I maja jedna fajna rzecz zaznaczenie, po ktorych drogach rowerom nie wolno jezdzic.
Dodatkowo to takze program, za pomoca ktorego mozna wyszukiwac miejscowosci, planowac trasy, obliczac odleglosci i exportowac mape do jpg.

Nie znam sie dokladnie na tych podkladach i pracy z nimi ale widze, ze mapa szlakow korzysta z http://c.tile.openstreetmap.org a Czesi z http://tile.mtbmap.cz.  Obie maja znaczek licencji: Leaflet | Map: (C) | OpenStreetMap contributers

Najwazniejsze, ze nauczylem sie pobierac te kafelki i laczyc w wieksza mape, ktora potem oflajnowo mam w smartfonie w Oziexplorerze.

Jan Cytawa

Data: 2017-07-13 03:04:41
Autor: rmikke
Kaszuby rowerowo,
On Thursday, 13 July 2017 08:39:01 UTC+2, cytawa  wrote:
rmikke pisze:

> O jakich podkładach z Googli mowa?

No to wybieglem przed szereg. OSM i Google maja wiele wspolnego, Pewno korzystaja z tych samych danych.

Przedstawiają tę samą rzeczywistość, więc muszą być podobne.
Poza tym częściowo obie bazy są ciągnięte z tych samych danych publicznych,
to będzie drugie źródło podobieństw, ale zaimportowane dane są już potem
niezależnie modyfikowane.

> [...]

Wlasnie porownalem obie te mapy. W obu przypadkach zaznaczone sa te same szlaki. Nie ma różnicy w ilosci tras.

Skoro to te same dane, to chyba nic dziwnego?

Na tej mapie http://www.mapaszlakow.eu rzeczywiscie kolorystycznie jest super. Kolory tras odpowiadaja tym w rzeczyswistosci i sa przejrzyste.

Mi się jeszcze podoba, że również drogi/pasy dla rowerów
są rozróżnialne (na czeskiej mapie widać tylko, że jest
"coś tam dla rowerów", ale nie wiadomo - pas, DDR, kontraruch, Masaj?).

Natomiast czeska mapa wygrywa w pozostałych konkurencjach ;)

[...]

Kafelki są różne - to już sa dane przetworzone przez Leaflet
na graficzną mapę. Czesi używają innego stylu renderowania danych,
stąd zupełnie inny optycznie wygląd mapy.

Data: 2017-07-13 13:17:41
Autor: cytawa
Kaszuby rowerowo,
rmikke pisze:

Mi się jeszcze podoba, że również drogi/pasy dla rowerów
są rozróżnialne (na czeskiej mapie widać tylko, że jest
"coś tam dla rowerów", ale nie wiadomo - pas, DDR, kontraruch, Masaj?).

Jest rozrozniane. DDRy rysowane sa linia ciagla, Cos tam dla rowerow wspolnego z samochodami linia przerywana.

Przyjzalem sie jeszcze raz dokladniej na znane mi lubelskie, miejskie drogi dla rowerow i rzeczywiscie mapaszlakow jest nieco aktualniejsza. Ma mniej bledow i precyzyjniej pokazuje np. pasy wydzielone z jezdni, ktore to Czesi kompletnie olali.

Jaka to genialna rzecz jest ten OSM z cala potega spolecznej pracy tysiecy ludzi.

Jan Cytawa

Data: 2017-07-12 00:59:57
Autor: andrzej.ozieblo
Kaszuby rowerowo,
W dniu wtorek, 11 lipca 2017 15:24:09 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:
andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

Andrzeju. Wdzydze to moja młodosc. Tam rodzice SP mieli dzialke i czesciowo mojej roboty gontowy dom. Ale to stare dzieje.

A które Wdzydze, bo są dwa i dość od siebie różne? Te Tucholskie są bardziej kameralne.

Jesli chodzi o mapy to tylko:
http://mtbmap.cz/

jest idealnym uzupelnieniem map papierowych, jest swietnie skalibrowana (tak jak google)  ale posiada aktualne dane rowerowe i turystyczne.

Popatrzyłem na okolicę Ostrzyc. I też kiepsko. Ale to może wyjątek.

Dziś żegnamy się z Wdzydzami (Kiszewskimi), a dokładnie z pobliskim Skoczkowem, gdzie mieszkaliśmy. Jadąc tu ustawiłem google na Skoczkowo. I dojechaliśmy, ale do innego Skoczkowa położonego 20 km stąd. Dobrze, że nie do trzeciego Skoczkowa, które jest odległe o 40 km.

Data: 2017-07-12 10:32:43
Autor: cytawa
Kaszuby rowerowo,
andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

A które Wdzydze, bo są dwa i dość od siebie różne? Te Tucholskie są bardziej kameralne.

Kiszewskie

Popatrzyłem na okolicę Ostrzyc. I też kiepsko. Ale to może wyjątek.

Nie wiem jaka tresc by cie satysfakcjonowala. Moze jesli chodzi o topografie to mapa z Geoportalu byla by lepsza. Ale bez tresci turystycznej i malo aktualna.

Jan Cytawa

Kaszuby rowerowo,