Katabasów też to dotyczy....

Data: 2012-03-08 14:41:06
Autor: Przemysław W
Katabasów też to dotyczy....
Mapa gorylich genów gotowa. Nasz wspólny - goryli, szympansi i ludzki - przodek żył na świecie przed 10 mln lat, ustalili naukowcy. Człowiek pod pewnymi względami jest genetycznie bliższy gorylowi niż szympansowi. Gorylowi, naszemu bliskiemu kuzynowi, grozi dziś wyginięcie. Zrobimy coś?

Pierwszy okaz goryla dotarł do Europy w połowie XIX w., a jego pojawienie się wywołało wstrząs. - To wtedy ludzie zobaczyli, od kogo mają pochodzić. I się przerazili - mówił w wywiadzie dla "Gazety" dr Marcin Ryszkiewicz, geolog, ewolucjonista. - Dlaczego? - pytałem. - Bo goryl jest wyjątkowo jak na nasze standardy estetyczne nieatrakcyjny. Gdyby Darwin stwierdził, że pochodzimy od rajskich ptaków, ludzie nie mieliby z tym żadnego problemu. Tymczasem patrząc na goryla, trudno było nie ulec fascynacji niezwykłym podobieństwem twarzy, mimiki, gestów, a z drugiej strony nie odczuć niechęci związanej z jego cielesną powłoką - tłumaczył Ryszkiewicz. - Anglicy nie chcieli pochodzić od małp, a już od goryli w szczególności.

Dziś nie mamy wątpliwości, że goryl to nasz bliski, najbliższy po szympansie żyjący kuzyn. Paleoantropolodzy określili nawet, kiedy mniej więcej rozdzieliły się nasze losy, jednak do tej pory nie dysponowaliśmy porządnym materiałem do porównań molekularnych, czyli mapą gorylich genów. A stworzono je już dla szympansa, rezusa i orangutana.

Dzisiejsze "Nature" wypełnia tę lukę.

Gorilla Kamilah

Publikacja sygnowana jest nazwiskami aż 71 badaczy z ośmiu krajów - Wielkiej Brytanii, USA, Danii, ze Szwajcarii, z Hiszpanii, Francji, Niemiec i Chin. Jej głównym autorem jest Aylwyn Scally z brytyjskiego Instytutu Sangera Wellcome Trust.

Badacze wykonali gigantyczną pracę, której punktem wyjścia było zbadanie genomu (czyli pełnej informacji genetycznej) gorylicy, przedstawicielki gatunku goryl zachodni, podgatunku nizinny (Gorilla gorilla gorilla ). Małpa ma na imię Kamilah, liczy sobie ponad 34 lata (goryle w warunkach naturalnych żyją 30-40 lat, w niewoli - do 50 lat) i mieszka w ogrodzie zoologicznym w San Diego w Kalifornii.

Naukowcy ustalili, że rozdzielenie się linii prowadzącej do współczesnych goryli i linii wspólnej dla człowieka i szympansa miało miejsce 10 mln temu, zaś linii szympansiej i ludzkiej - 6 mln lat temu (patrz rysunek). Innymi słowy, nasz wspólny - goryli, szympansi i ludzki - przodek żył na świecie przed 10 mln lat.

Najbardziej frapujący wniosek wynikający z badań jest jednak inny. Otóż człowiek lub szympans są pod pewnymi względami genetycznie bliżsi gorylowi niż człowiek szympansowi. Dotyczy to blisko jednej trzeciej całego genomu goryla. Jak to wytłumaczyć? Naukowcy sugerują dwa możliwe mechanizmy. Jednym jest nierówny rozdział alleli (wariantów tego samego genu) pomiędzy rozchodzące się gałęzie drzewa genealogicznego. Drugi to przeskoki genów między liniami wywołane krzyżowaniem się przodków goryli i szympansów po ich niekompletnym jeszcze rozdzieleniu geograficznym. Tak czy owak liczne sekwencje współczesnych goryli są bardziej ludzkie niż szympansie, czego naprawdę trudno było się spodziewać.

Ucho mamy podobne

Naukowcy przyjrzeli się też, które z genów naczelnych uległy przyspieszonej ewolucji. Okazało się, że są to przede wszystkim te związane z odbiorem bodźców z otoczenia (zwłaszcza tych słuchowych), a także wiążące się z rozwojem mózgu. Przykłady konkretnych bardzo szybko zmieniających genów to: OTOF , LOXHD1 i GPR98 , związane z chorobami wywołującymi u ludzi głuchotę, a także gen RNF213 , który mógł ułatwiać szybki wzrost mózgu w trakcie ewolucji hominidów.

Ogólna liczby genów podlegających szczególnej presji selekcyjnej u człowieka, szympansa i goryla okazała się zbliżona - jest ich odpowiednio 663, 562 i 535. Naukowców interesowały szczególnie te geny, które "przyspieszały" równolegle u wszystkich trzech gatunków. I tu kolejne zaskoczenie. Geny związane ze słuchem ewoluowały szybciej u człowieka i goryla, tymczasem u szympansów te same zmiany zachodziły wolniej. Znajduje to dziś odzwierciedlenie w morfologii ucha. Okazuje się, że budowa ucha to jedna z niewielu zewnętrznych cech, pod względem której jest nam zdecydowanie bliżej do goryla niż szympansa.

Uczeni sprawdzili też, jakie są różnice genetyczne pomiędzy przedstawicielami dwóch gatunków goryli. Porównali w tym celu budowę DNA wspomnianej Kamilah i Mukisiego - przedstawiciela wschodnich goryli nizinnych (Gorilla beringei graueri), który dokonał żywota w 2000 r., lecz jego DNA przechowywano do badań. Zdaniem autorów pracyoba współczesne gatunki wschodnich i zachodnich goryli rozdzieliły się 1,75 mln lat temu.

Goryle na Narodowym

Jak widać, badania genetyczne goryli mogą rzucić nowe światło na naszą własną przeszłość. Wspaniale, że powstała mapa gorylich genów, z pewnością da się z niej wyczytać jeszcze wiele nowych informacji. Problem jednak w tym, że za kilkadziesiąt lat może zabraknąć materiału do badań. To znaczy uczeni będą dysponować zakonserwowanym DNA, najpewniej będziemy też oglądać wielkie małpy w ogrodach zoologicznych. Jednak w warunkach naturalnych ich szanse na przeżycie są znikome.

Uczeni najbardziej obawiają się o orangutany i bonobo - jeden z dwóch gatunków szympansa. Ale i pozostałym małpom człekokształtnym grozi zagłada. Według Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody nawet najliczniej występujący goryl zachodni nizinny jest krytycznie zagrożony wyginięciem. Do kategorii tej należą gatunki, których populacja zmniejszyła się w ciągu ostatnich trzech pokoleń o 80 proc.

W przypadku goryla oznacza to 66 lat - po 22 na pokolenie. Dziś żyje tylko 200 tys. osobników tego gatunku i gdyby wszystkie goryle świata zjechały do nas na Euro 2012, zapełniłyby niespełna cztery stadiony narodowe. Za 30-40 lat goryli już prawdopodobnie nie będzie.

Trzy śmiertelne zagrożenia dla wielkich małp to: wycinanie lasów, polowania i choroby - ostatnio ogromne zniszczenie siał wirus ebola. Z ebolą walka jest niełatwa, ale polowaniom i wycince lasów można jeszcze przeciwdziałać. Być może opisywana publikacja i płynąca z niej wiadomość, że goryl jest nam bliższy, niż sądziliśmy, obudzi w nas współczucie wobec tych wspaniałych zwierząt i uświadomi, że wciąż mamy szansę o nie zadbać?

Wyróżniamy dwa gatunki goryli - zachodni i wschodni - a w obrębie każdego z nich dwa kolejne podgatunki. Na terenie Konga i Gabonu występuje (opisywany w tekście) zachodni goryl nizinny (Gorilla gorilla gorilla ). W Nigerii i Kamerunie mieszka goryl Cross River (Gorilla gorilla diehli ). W środkowo-wschodniej Afryce występuje wschodni goryl nizinny (Gorilla beringei graueri ) i wreszcie na styku granic Demokratycznej Republiki Konga, Ugandy i Rwandy, a także w Nieprzeniknionym Lesie Bwindi w Ugandzie mieszkają dwie populacje goryli górskich (Gorilla beringei beringei ).

Więcej... http://wyborcza.pl/1,75248,11306782,Goryl_ma_DNA_blizsze_ludzkiemu__niz_sadzilismy.html#ixzz1oX4KftWz

Przemek

--

"To nie pierwszy "historyczny" komentarz Kaczyńskiego poddający w wątpliwość
jego wizerunek antykomunisty z nożem w zębach."

http://polska.newsweek.pl/kaczynski-dobry-jak-gierek-- sprawny-jak-sb,88470,1,1.html

Data: 2012-03-08 17:53:48
Autor: mkarwan
Katabasów też to dotyczy....

Użytkownik "Przemysław W" <Brońmy RP przed pisem@...pl> napisał w wiadomości news:jjactl$5tn$1inews.gazeta.pl...
Człowiek pod pewnymi względami jest genetycznie bliższy gorylowi niż szympansowi. Gorylowi, naszemu bliskiemu kuzynowi, grozi dziś wyginięcie. Zrobimy coś?

Mentalność masz goryla, więc wracaj do dżungli

Data: 2012-03-08 21:31:50
Autor: Grzegorz Z.
Katabasów też to dotyczy....
mkarwan napisał:

[...]

Tylko mu w tym nie pomagaj i nie donoś na niego że "obraża catholic radio",
tak jak kiedyś na alt.fan.mkarwan któryś z adminów twoje donosy cytował.

--
"Jak już nie będę mogła sobie sama nalać tej herbaty z baniaczka to mam
inne wyjście na taką sytuację" M.Czubaszek

Data: 2012-03-09 12:18:42
Autor: mkarwan
Katabasów też to dotyczy....
Użytkownik "Grzegorz Z." <tictactoe@colleen.org> napisał w wiadomości news:13k27vvmnloq3$.16rmmdmdkdh9x$.dlg40tude.net...
[...]

Ostrzegam Pana, ze pisze Pan nieprawdę mając na celu pomówienie i znieważenie mnie.
Zgodnie z art. 212 par. 2 i art.216 par.2 KK. są to czyny zabronione.

Data: 2012-03-11 18:26:12
Autor: Grzegorz Z.
Katabasów też to dotyczy....

http://foorum.pl/watek/mkarwan-ponownie-przyznal-sie-do-donosicielstwa,2119577.html

Data: 2012-03-21 15:52:06
Autor: Jadrys
KatabasĂłw teĹź to dotyczy....
On Sun, 11 Mar 2012 18:26:12 +0100, "Grzegorz Z." <tictactoe@colleen.org> wrote:
> Gratulacje za wybĂłr odpowiedniego adwokata. ;-)

Chyba cię pojebało... Wniosek o przyznanie adwokata wynikający z
przymusu
adwokackiego przed sądem kasacyjnym (najwyższym sądzie krajowym) i
środków
procesowych sam złoĹźyłem i sam  poprosiłem mojego odwiecznego
pełnomocnika, czy
nie zechce w tej sprawie mnie pośredniczyć. Adwokat mógł tylko ręce
zacierać, bo
sprawa jest wielkiej wagi i wzorcowo poprowadzona przeze mnie we
wcześniejszych
instancjach i wszystko co miał zrobić, to tylko postepować według
moich
wytycznych...

Sprawę to ja już wyklarowałam od A do Z we wcześniejszych
instancjach..., a
teraz tylko moje cytaty kazałem wstawiać...

boukun

Zresztą mało ważne kto bardziej zasłużył na to zwycięstwo, ważne że zostało ono osiagniete! Jeszcze raz gratuluje.

--
Kapitalista tym sie róni od czowieka, e brak mu cech ludzkich. Jest to tylko czekopodobny stwór...

Data: 2012-03-09 19:05:30
Autor: pluton
Katabasów też to dotyczy....
Tylko mu w tym nie pomagaj i nie donoś na niego że "obraża catholic
radio",
tak jak kiedyś na alt.fan.mkarwan któryś z adminów twoje donosy cytował.

kurwan mial grupe fan ? Chyba sam zalozyl :)

Nullification

Data: 2012-03-09 23:55:06
Autor: pluton
Katabasów też to dotyczy....
> kurwan mial grupe fan ? Chyba sam zalozyl :)

Kto jest kurwan?

Taki jeden fiutek. Pisuje tu od czasu do czasu jakies bzdety.
Dla niepoznaki podpisuje sie urwan czy jakos podobnie.

Nullification

Data: 2012-03-10 11:10:05
Autor: mkarwan
Katabasów też to dotyczy....

Użytkownik "pluton" <zielonadupax@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jje1m9$rtq$1inews.gazeta.pl...
> kurwan mial grupe fan ? Chyba sam zalozyl :)
Kto jest kurwan?
Taki jeden fiutek. Pisuje tu od czasu do czasu jakies bzdety.
Dla niepoznaki podpisuje sie urwan czy jakos podobnie.

Jednym słowem robisz z siebie dournia bo nie wiesz o kim piszesz.

Data: 2012-03-10 12:47:05
Autor: pluton
Katabasów też to dotyczy....
> Dla niepoznaki podpisuje sie urwan czy jakos podobnie.

Jednym słowem robisz z siebie dournia bo nie wiesz o kim piszesz.

Nie, robie z ciebie durnia bo nie wiesz, o kim czytasz.

Nullification

Data: 2012-03-11 18:49:30
Autor: Grzegorz Z.
Katabasów też to dotyczy....