Data: 2012-06-18 19:07:48 | |
Autor: jêdrek | |
Katalizator, wp³yw na spalanie, obroty | |
Czy brak katalizatora w benzyniaku (rozsypa³ siê wsad, wiêc w ¶rodku jest obecnie pusto) ma wp³yw (prócz ekologii?) na spalanie? Czyli przy braku katalizatora w wyniku zafa³szowanych odczytów (?) z drugiej sondy lambda znajduj±cej siê ju¿ za katalizatorem mog± byæ tendencjê do wiêkszego apetytu na paliwo? Je¿eli nie to na co ma wp³yw ta druga sonda, która w prawid³owym uk³adzie "oddycha" spalinami przefiltrowanymi przez wsad katalizatora.
Czy brak katalizatora wp³ywa na g³upienie od czasu do czasu obrotów na biegu ja³owym (jednego dnia po nagrzaniu ga¶nie na wolnych, a nastêpnego obroty trzyma na 3000, a potem przez 3 miesi±ce usterka sama ustêpuje i póki co nikt jej jednoznacznie nie zdiagnozowa³) czy raczej przyczyny szukaæ gdzie indziej? |
|
Data: 2012-06-18 19:09:39 | |
Autor: marcin | |
Katalizator, wp³yw na spalanie, obroty | |
czy raczej przyczyny szukaj pod katem czujnika temp plynu. |
|
Data: 2012-06-18 19:32:22 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Katalizator, wp³yw na spalanie, obroty | |
On Mon, 18 Jun 2012 19:07:48 +0200, jêdrek wrote:
Czy brak katalizatora w benzyniaku (rozsypa³ siê wsad, wiêc w ¶rodku jest obecnie pusto) ma wp³yw (prócz ekologii?) na spalanie? Teoretycznie mo¿e. Odprê¿enie wydechu zmniejsza ilo¶æ spalin które pozostaj± w cylindrze, a ilo¶æ tych zostaj±cych spalin jest wkalkulowana w zachowanie ECU. W ka¿dym razie typowe zjawisko po tuningu wydechu to spadek mocy (a przynajmniej brak wzrostu), dopiero po zrobieniu map pod nowy wydech mo¿na mieæ jaki¶ zysk z odprê¿onego wydechu. Czyli przy braku katalizatora w wyniku zafa³szowanych odczytów (?) z drugiej sondy lambda znajduj±cej siê ju¿ za katalizatorem mog± byæ tendencjê do wiêkszego apetytu na paliwo? Druga sonda lambda pojawi³a siê jako odpowied¼ na wymóg ekologiczny jakiej¶ tam kolejnej normy emisji, która wymaga³a ¿eby samochód sam sobie testowa³ sprawno¶æ katalizatora i o problemach z katalizatorem melodowa³ za pomoc± OBD poprzez kod b³êdu i zapalenie lampki MIL. I druga sonda lambda kiedy¶ napewno s³u¿y³a tylko do tego - do zapalenia lampki b³êdu i nie mia³a innego wp³ywu na dzia³anie silnika. Sprawdzane by³o czy za katalizatorem by³o mniej tlenu ni¿ przed (¶wiadczy to o dzia³aniu katalizatora). Natomiast czy na pewno tak jest nadal i czy nowoczesne samochody nadal tak robi± to ju¿ nie wiem. Teoretycznie ECU mog³oby podlewaæ bardziej bogato ¿eby skompensowaæ nisk± wydajno¶æ katalizatora na zimno i szybciej go nagrzaæ. Czy brak katalizatora wp³ywa na g³upienie od czasu do czasu obrotów na biegu ja³owym (jednego dnia po nagrzaniu ga¶nie na wolnych, a nastêpnego obroty trzyma na 3000, a potem przez 3 miesi±ce usterka sama ustêpuje i póki co nikt jej jednoznacznie nie zdiagnozowa³) czy raczej przyczyny szukaæ gdzie indziej? Raczej nie. Po pierwsze gdyby nawet to dzia³oby siê to zawsze i w miarê stabilnie. Problemu szukaj albo z pierwsz± sond±, ale raczej gdzie¶ indziej - czujnik temperatury, mo¿e silnik krokowy przepustnicy itd. |
|
Data: 2012-06-19 00:06:34 | |
Autor: Ukaniu | |
Katalizator, wp³yw na spalanie, obroty | |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:5ywtxjkftsli$.1k3pi8grwnf39.dlg40tude.net... Teoretycznie mo¿e. Trzeba pamiêtaæ o zjawiskach gazodynamicznych, rezonansowych. Pytanie czy mamy w tym przypadku odprê¿enie wydechu i w jakim zakresie obrotów ono wystêpuje je¶li ju¿. Je¶li to silnik wolnoss±cy to sprawa jest skomplikowana. -- Pozdrawiam, £ukasz |
|