Kiedy nas stać na samochód

Data: 2009-08-10 13:34:30
Autor: Piter
Kiedy nas stać na samochód

Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:h5orti$2bf3$1news2.ipartners.pl...
Często się przewija w dyskusjach "merytoryczny" argument, że kogoś
na dany pojazd nie stać... Ale w praktyce, co to oznacza?
Ile % miesięcznego dochodu mogą maksymalnie wynosić koszty posiadania
samochodu, aby można było uznać, że nas na niego "stać"?

Przy czym mam na myśli koszty całkowite: nie tylko wszelkie
eksploatacyjne, ubezpieczenia, parkowania, ale również "amortyzację"
czyli różnicę między ceny zakupu i sprzedaży w przeliczeniu na okres
eksploatacji, wraz z ewentualnymi odsetkami od kredytu.
Tę kwotę można pomniejszyć o sumy które się w związku z samochodem
zaoszczędza: wydatki na komunikację zbiorową, taksówki, kalosze... :)

Dla mnie granica akceptowalności przebiega gdzieś w okolicy 10% dochodu.
Ale mam wrażenie, że dla sporej części naszych ziomków - znacznie wyżej :)

albo zarabiasz sporo, albo jeździsz gruchotem. koszty ekspoatacyjne to jak sam mówiłeś
amortyzacja ~3kPLN/1y (zakup 30k sprzedaż po 5l za 15k)
ubezpieczenie ~1,3kPLN/1y
benzyna ~5kPLN/1y (~15kkm)
przeglądy, naprawy, oleje, i inne ~0,5-1kPLN/1y

suma ~10kPLN/1y
         ~800PLN/mies.

zaoszczędzasz: ~1kPLN/1y (4 bilety 90 dniowe za 250 zł)
no i lekarstwa i doktorów ;P

w każdym razie żeby wyszło te 10% to 7500 trzeba zarabiać netto

ale wtedy potrzebne jest raczej coś cenniejszego - czas

Data: 2009-08-11 09:27:03
Autor: Jakub Witkowski
Kiedy nas stać na samochód
Piter pisze:

[...]

No ja np. wydaję znacznie mniej na ubezpieczenie, a więcej
liczę na koszty zaoszczędzone dzięki samochodowi (same 2-3
wyjazdy przez pół polski dla całej rodziny to jakieś 2 tys.,
albo choćby taksówki do lekarza z dzieckiem, które choruje
>12x/rok i zwykle nie nadaje się do targania tramwajami)
Dlatego nie piszę o konkretnych pieniądzach.
Ale faktem jest że określanie tego w % dochodu jest również
mało sensowne, bo rózne osoby mają różne sytuacje życiowe.

Data: 2009-08-11 19:32:55
Autor: fuen
Kiedy nas stać na samochód
[...]

ja mam starego gruchota - auto warte 15000zł

- amortyzacja kosztuje mnie 1k PLN
- ubezpieczenie 1k PLN
- benzyna 6k PLN (~15kkm)
- przeglądy, naprawy, oleje, i inne 1kPLN/1y

suma 9k PLN

wniosek
auto warte 2 tys zł - tez by tyle kosztowało rocznie

Kiedy nas stać na samochód