Kiedy _nie_ kupować zatrzasków?

Data: 2010-07-05 09:27:11
Autor: Jan Srzednicki
Kiedy _nie_ kupować zatrzasków?
On 2010-07-05, Michał 'miok' Rzeźnik wrote:
Hej, zastanawiam się coraz bardziej nad zatrzaskami. Do zastosowań
'sakwiarskich', ale tylko lato/jesień, reszta roku robiona na innym
rowerze. Myślałem nad systemem Time lub Crank Bro., ze względu na luz
jaki oferują, ale Cranki są lżejsze:).
Spróbowałbym z modelem Smarty, bo tanie, a potem ew. wyższy model.

Czy opłaca mi się _teraz_ wchodzić w zatrzaski jeśli:
- Å›rednia raczej przeciÄ™tna 16-23km/h (teren+asfalt -  sam asfalt)
- za dwa tygodnie kilku tygodniowa wyprawa
Zdążę się dostosować, czy nie ryzykować? ~miesiąc temu skończyły się
większe problemy z kolanami.

Ryzykowne. Zatrzaski niektórym nie podchodzą zupełnie. Musisz
przyzwyczaić mięśnie i przede wszystkim ścięgna do innej pracy, a to
należy robić bardzo stopniowo. Mi to zajęło około tygodnia, ale nie
robiłem od razu potem żadnych poważniejszych wycieczek, więc to zupełnie
co innego.

Time są o tyle fajne, że się docierają i nie trzeba ich za bardzo
regulować (w przeciwieństwie do SPD, które są bardzo wrażliwe na
ustawienie).

Anyway, jak już się przesiądziesz na zatrzaski, to będziesz chciał je
mieć w każdym rowerze. Ostatnio musiałem przejechać paręnaście km bez
zatrzasków.. koszmar jakiś. :)

Data: 2010-07-05 11:40:49
Autor: BoDro
Kiedy _nie_ kupowaæ zatrzasków?
Jan Srzednicki pisze:

Anyway, jak ju¿ siê przesi±dziesz na zatrzaski, to bêdziesz chcia³ je
mieæ w ka¿dym rowerze. Ostatnio musia³em przejechaæ parêna¶cie km bez
zatrzasków.. koszmar jaki¶. :)

to fakt. Ostatnio z powrotem przyczepi³em do drugiego bicykla zle¿a³e w piwnicy noski, bo przyzwyczajenie do zatrzasków w góralu spowodowa³o, ¿e niekomfortowo czujê siê, gdy kopyta nie s± przypiête do peda³ów :-). A poniewa¿ to rower tak¿e dla go¶ci, wiêc mo¿liwo¶æ szybkiego odkrêcenia nosków jest zalet±...

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-07-05 02:43:42
Autor: Micha³ 'miok' Rze¼nik
Kiedy nie kupowaæ zatrzasków?
Noski do niedawna mialem, ale zeszlego lata kupilem nowe buty i juz
nie za bardzo chc± pasowaæ (wysoki czubek). Tak samo z sanda³ami, w
których uwielbiam je¼dziæ, AFAIR co¶ tam obciera³o nogê.

Data: 2010-07-05 02:48:04
Autor: Micha³ Kie¶
On 5 Lip, 11:40, BoDro <bo...@lolek.pl> wrote:
Jan Srzednicki pisze:

> [...]

niekomfortowo czujê siê, gdy kopyta nie s± przypiête do peda³ów :-). A
poniewa¿ to rower tak¿e dla go¶ci, wiêc mo¿liwo¶æ szybkiego odkrêcenia

przeciez za 20-30 zlotych mozna kupic platformy wpinane w spd.
mk

Data: 2010-07-05 11:48:07
Autor: raviz
Kiedy _nie_ kupować zatrzasków?

Anyway, jak już się przesiądziesz na zatrzaski, to będziesz chciał je
mieć w każdym rowerze. Ostatnio musiałem przejechać paręnaście km bez
zatrzasków.. koszmar jakiś. :)

Czy da sie zmiane na zatrzaski okreslic w liczbach? mam na mysli wzrost wydajnosci. jezdze sporo po nierownym terenie, zjaqzdy po korzeniach, glebokim piasku, koleinach lesnych itd. caly czas sie zastanawiam nad wypinaniem, czy faktycznie w sytuacji gdy upadek jest nieunikniony i nie ma czasu pomyslec o swiadomym wypieciu nog nastapi to automatycznie?

Data: 2010-07-05 03:34:52
Autor: Piotrpo
On 5 Lip, 11:48, raviz <ravizusu...@vp.pl> wrote:
> [...]

wypinaniem, czy faktycznie w sytuacji gdy upadek jest nieunikniony i nie
ma czasu pomyslec o swiadomym wypieciu nog nastapi to automatycznie?

Od razu zaznaczê, ¿e to moje subiektywne odczucia - wzrost wydajno¶ci
w stosunku do platform jaki¶ jest - jaki nie wiem. Zysk widoczny jest
podczas ostrego przy¶pieszania i podjazdów g³ównie - mo¿na przekazaæ
na korbê wiêksz± si³ê. Je¶li chodzi o jazdê w terenie du¿o wiêkszym
zyskiem od efektywno¶ci jest sklejenie z rowerem - unikasz ryzyka, ¿e
stopa ci siê ze¶lizgnie na jakim¶ wyboju, lepsze panowanie nad rowerem
itp. Wypinanie automatycznie nie dzia³a i musisz siê liczyæ z tym, ¿e
parê razy zaliczysz glebê niestety. Na pocieszenie dodam, ¿e w moim
wypadku by³y to wy³±cznie przypadki postojowe - zapomnia³em wypi±æ
stopê przed zatrzymaniem roweru, nag³y stop w piasku i zaskoczenie.
Wypinanie siê musi byæ odruchowe, a odruchów da siê nauczyæ jedynie w
praktyce niestety. Z drugiej strony jestem zdania, ¿e bilans mam
dodatni - czyli spd uchroni³y mnie przed wiêksz± ilo¶ci± upadków ni¿
spowodowa³y, zw³aszcza tych "nieuchronnych" kiedy normalnie podpar³
bym siê nog± i poczu³ blisko¶æ natury, a zamiast tego wyprostowa³em
jako¶ rower i siê na nim utrzyma³em.
W terenie bardzo pomocn± cech± jest mo¿liwo¶æ przekazania du¿ej si³y
na korbê - przydatne jak trzeba np. podjechaæ pod ma³± górkê na za
wysokim prze³o¿eniu, czy jak zostaniesz zatrzymany przez korzeñ.

Data: 2010-07-05 12:39:05
Autor: bans
W dniu 2010-07-05 12:34, Piotrpo pisze:

 Je¶li chodzi o jazdê w terenie du¿o wiêkszym
zyskiem od efektywno¶ci jest sklejenie z rowerem - unikasz ryzyka, ¿e
stopa ci siê ze¶lizgnie na jakim¶ wyboju,

O, o, o w³a¶nie.

W terenie bardzo pomocn± cech± jest mo¿liwo¶æ przekazania du¿ej si³y
na korbê - przydatne jak trzeba np. podjechaæ pod ma³± górkê na za
wysokim prze³o¿eniu, czy jak zostaniesz zatrzymany przez korzeñ.

O, o, o w³a¶nie ;)

--
bans

Data: 2010-07-05 12:44:38
Autor: arturbac
W dniu 2010-07-05 12:39, bans pisze:
W terenie bardzo pomocn± cech± jest mo¿liwo¶æ przekazania du¿ej si³y
na korbê
Pozwala przy stromych podjazdach daæ odpocz±æ miê¶niom pchaj±cym na
jak±¶ chwilê i porze¼biæ tylko na miê¶niach ci±gn±cych w momencie gdzie
normalnie by siê odpu¶ci³o ze zmêczenia.
Rewelacja ...

Data: 2010-07-05 20:20:20
Autor: Dariusz K. £adziak
Kiedy _nie_ kupowaæ zatrzasków?
U¿ytkownik arturbac napisa³:
[...]

Bezsens. Nale¿y od samego pocz±tku równomiernie rozk³adaæ obci±¿enie na wszystkie miê¶nie - czy na podje¼dzie czy na p³askim. Wówczas na stromym podje¼dzie miê¶nie pchaj±ce nie bêd± tak zmêczone i bêd± pracowa³y jak trzeba.

--
Darek

Data: 2010-07-05 13:53:03
Autor: raviz
bans wrote:
[...]

Apropos korzeni i kamieni - juz kilka razy zdarzylo mi sie, ze ukryty w trawie kamien lub pniak zsunal mi stpe z pedala do tylu, cale zas uderzenie przyjal na siebie pedal. Stopa oczywiscie cala, zreszta po szybkich ogledzianch okazalo sie, ze pedal i korba rowniez nie ulegly uszkodzeniu. Jak takie zdarzenie wygladaloby w przypadku zatrzaskow?
Czy uderzenie w palce spowodowaloby wypiecie buta czy tez musiabym to po
mesku przyjac poddajac ogledzinom palce zamiast pedala?
Pozdrawiam

Data: 2010-07-05 05:59:04
Autor: Piotrpo
On 5 Lip, 13:53, raviz <ravizusu...@vp.pl> wrote:
bans wrote:

> [...]

Czy uderzenie w palce spowodowaloby wypiecie buta czy tez musiabym to po
mesku przyjac poddajac ogledzinom palce zamiast pedala?

Zale¿y od systemu - w odpowiednio ustawionym SPD noga powinna siê
wypi±æ od uderzenia - jednak "zsuniêcie siê" to nie bêdzie na pewno. Z
drugiej strony po to w³a¶nie buty mtb maj± tak pancerne czubki.
Ps.
Oglêdziny peda³u - oglêdziny peda³a, mo¿esz przeprowadziæ na
gejparadzie.

Data: 2010-07-05 15:36:12
Autor: raviz
[...]

Dzieki za info. Odnosze wrazenie, ze zatrzaski nie sa jedynym slusznym wyborem a alternatywa choc bardzo kuszaca.
Jeszcze jedno, czy dobrze zauwazylem, ze downhillowcy i freeriderzy
jezdza na platformach? W tych zastosowaniach wydawaloby sie, ze zatrzaski sprawdza sie bardzo dobrze a chyba tak nie jest?

Data: 2010-07-05 22:04:14
Autor: zdyboo
W dniu 2010-07-05 15:36, raviz pisze:
Jeszcze jedno, czy dobrze zauwazylem, ze downhillowcy i freeriderzy
jezdza na platformach?

Nie wiem jak w FR, ale w DH, maj± zatrzaski. Zwykle obudowane platform±, ale jednak zatrzaski. Raz, ¿e dokrêcaj± na zjazdach, dwa pewnie but pewniej siedzi na pedale.

--
Pozdrowienia z Wrocka! Tomasz Zych (zdyboo)
[MuShellka] [mXCpz] [GnL] [KZ]

Data: 2010-07-06 14:32:23
Autor: 666
Kiedy nie kupowaæ zatrzasków?
A ja mam wtedy na platformach wra¿enie ¿e o, o, o w³a¶nie.za chwilê siê napêd rozleci.

-- -- -

Data: 2010-07-06 15:14:57
Autor: drops
Kiedy nie kupowaæ zatrzasków?
to ja do³o¿ê swój kamyczek ...

pod koniec zesz³ego sezonu poczyta³em pomy¶la³em i kupi³em .. time'y
attac alium'y + shimano sh086
w tym sezonie ju¿ 2kkm i takie wnioski:

+
fajnie trzymaj± nogê na pedale
w budach nie chodzê - tyle co 200m z parkingu do pracy - to nie jest
problem, wiec podeszwa twarda to dobra rzecz
jak jest mokro , czy b³oto nie ¶lizgaja siê nogi na peda³ach
jak trzeba podci±gn±æ pod górkê, to jest moc i IMHO ³atwiej podjechaæ
pod strom± ni¿ bez

-
parê gleb musi byæ - oczywi¶cie g³ównie przy prêdko¶ci 0 .. trochê
g³upio jak wywalasz siê na skrzy¿owaniu i nie mo¿esz przez 2 min wstaæ
a¿ siê ludziska pytaj± czy ¿yjesz .. ale to kwestia wprawy
ostatnio nawet szlify na mokrej kostce bauma .. takie ¿ycie - no risk
no fun

Mi osobi¶cie pasuj±.

Ale ju¿ na tak± Mazoviê to bym sie nie wybra³ raczej. (w sumie to ju¿
sie nie wybiorê w ogóle bo mnie wkr.. jak poprosi³em tê FUNDACJÊ o
przesuniêcie kasy na kolejny start bo nie mog³em dojechaæ .. oni mnie
olali .. to ja banuje!!)

Ale jak pamiêtam parê startów bez klików to na takich górkach
wszystkich espedziarzy wyprzedza³em - bo oni przed wypinali siê i po
zanim siê wpieli to ju¿ by³em przed nimi - tyle ¿e ja leszczu by³em
(okolice 3-ciej setki) wiêc mo¿e ci z pocz±tku robi± to lepiej! Ale w
takiej sytuacji oni zachowywali siê asekuracyjnie (dzi¶ jak pomy¶lê o
tym to te¿ bym tak zrobi³).

Podsumowuj±c, spróbuj .. mo¿e Ci podejdzie. Przeskoczyæ "¶pi±cego"
bezcenne!

pozdr,
drops

Data: 2010-07-05 11:56:46
Autor: bans
W dniu 2010-07-05 11:48, raviz pisze:

czy faktycznie w sytuacji gdy upadek jest nieunikniony i nie
ma czasu pomyslec o swiadomym wypieciu nog nastapi to automatycznie?

Bez problemu. Ja po górach to w zatrzaskach je¿d¿ê dopiero od niedawna (choæ sta¿ "asfaltowy" mam kilkuletni) i nieraz l±dujê obok roweru nie zdaj±c sobie nawet sprawy kiedy siê zd±¿y³em wypi±æ. Choæ przyznajê, ¿e niedawno na prostej drodze nie wysz³o ;)

Co do "wspomagania" - nieraz zdarza mi siê, ¿e ju¿-ju¿ wydaje siê, ¿e pary brakuje i mam siê wypi±æ, bo jest stromo i kamienie, ale nagle okazuje siê, ¿e noga która ci±gnie peda³ w górê to jest w³a¶nie to, czego brakowa³o i jednak podje¿d¿am - bardzo charakterystyczne dziwne uczucie: niby wiesz, ¿e nie mia³e¶ prawa podjechaæ, a jednak siê uda³o ;)

--
bans

Data: 2010-07-05 12:02:43
Autor: BoDro
raviz pisze:

caly czas sie zastanawiam nad wypinaniem, czy faktycznie w sytuacji gdy upadek jest nieunikniony i nie ma czasu pomyslec o swiadomym wypieciu nog nastapi to automatycznie?

mogê tylko napisaæ, ¿e jak mnie staranowa³o od ty³u auto przy wzglêdnej prêdko¶ci w okolicach 30km/h, to buty wypiê³y siê "samoczynnie" wzorcowo - ¿adnych problemów z wykrêconymi stawami stóp, kolan itp. Oczywi¶cie, wiele zale¿y od konkretnych okoliczno¶ci... A jedyne sytuacje, gdy siê nie wypi±³em raz czy dwa, to utkniêcie w g³êbokim piachu przy prêdko¶ci 0km/h :-). Chyba mia³em zbyt du¿o czasu na kombinowanie, co robiæ :-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-07-05 11:53:49
Autor: zino
Kiedy _nie_ kupowaæ zatrzasków?
On Mon, 05 Jul 2010 09:27:11 +0000, Jan Srzednicki wrote:

Ryzykowne. Zatrzaski niektórym nie podchodz± zupe³nie. Musisz
przyzwyczaiæ miê¶nie i przede wszystkim ¶ciêgna do innej pracy, a to
nale¿y robiæ bardzo stopniowo. Mi to zajê³o oko³o tygodnia, ale nie
robi³em od razu potem ¿adnych powa¿niejszych wycieczek, wiêc to zupe³nie
co innego.

Dok³adnie.

Mi te¿ zajê³o oko³o tygodnia ... nadwyrê¿enie sobie ¶ciêgien w taki sposób, ¿e mog³em bez bólu je¼dziæ na rowerze ale chodzenie zaczê³o sprawiaæ k³opoty.
Fakt, ¿e czuj±c moc zatrzasków je¼dzi³em bardziej si³owo.
Dopiero drugie podej¶cie po przerwie i z wiêksz± dawk± rozs±dku zaowocowa³o o¿enkiem z zatrzaskami.
A i wówczas zdarza³o mi siê sporadycznie przeci±¿aæ ¶ciêgna.
Dopiero rok pó¼niej, gdy przesun±³em siode³ko do ty³u takie przeci±¿anie przesta³o praktycznie wystêpowaæ.

Pozdr,

Andrzej

--
There are two ways you can get exercise out of a bicycle: you can
"overhaul" it, or you can ride it. (...) The mistake some people

Data: 2010-07-05 12:02:25
Autor: PeJot
Jan Srzednicki pisze:

Anyway, jak już się przesiądziesz na zatrzaski, to będziesz chciał je
mieć w każdym rowerze.

W mieszczuchu także ? Jakoś nie uśmiecha mi się paradowanie w żarówiastych butach po urzędzie.

Ostatnio musiałem przejechać paręnaście km bez
zatrzasków.. koszmar jakiś. :)

Mam w mieszczuchu zwyczajne noski. Co ciekawe, przestawienie organizmu na wypinanie SPD /noski i na odwrót następuje zupełnie bez mojej wiedzy :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-07-05 12:11:01
Autor: bans
Kiedy _nie_ kupować zatrzasków?
W dniu 2010-07-05 12:02, PeJot pisze:

W mieszczuchu takşe ? Jako� nie u�miecha mi si� paradowanie w
şarówiastych butach po urz�dzie.

Oj tam, oj tam, do zatrzasków można kupić buty, które wyglądaja jak zwykłe sportowe.

--
bans

Data: 2010-07-05 12:36:15
Autor: Fabian
W dniu 05.07.2010 12:02, PeJot pisze:
Jan Srzednicki pisze:

Anyway, jak już się przesiądziesz na zatrzaski, to będziesz chciał je
mieć w każdym rowerze.

W mieszczuchu także ? Jakoś nie uśmiecha mi się paradowanie w
żarówiastych butach po urzędzie.

A noski nie niszczą Ci butów?

Fabian.

Data: 2010-07-05 12:43:30
Autor: PeJot
Jan Srzednicki pisze:

[...]

Stalowe cięły niemiłosiernie, plastikowe są pod tym względem lepsze, ale mniej trwałe.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-07-05 12:54:54
Autor: Fabian
Jan Srzednicki pisze:

[...]

Dla mnie motywacją do zmiany nosków na spd było właśnie niszczenie butów
- co z tego, że mogę cywilne założyć jak się poniszczą? Drugim powodem
był brak butów rowerowych bez spd. Nie mogłem znaleźć lekkich butów z
twardą podeszwą, a zwykłe mają na tyle miękką podeszwę, że stopa mnie
bolała po dłuższej jeździe i odczuwałem duży dyskomfort.

Fabian.

Data: 2010-07-05 12:58:22
Autor: PeJot
Fabian pisze:

Dla mnie motywacją do zmiany nosków na spd było właśnie niszczenie butów
- co z tego, że mogę cywilne założyć jak się poniszczą?

Przecież buty to nie dorobek życia, dzieciom nie przekażesz w spadku :)

[...]

W mieszczuchu ? I tak na co dzień więcej się chodzi niż jeździ.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-07-05 13:09:47
Autor: Fabian
W dniu 05.07.2010 12:58, PeJot pisze:
Fabian pisze:

Dla mnie motywacją do zmiany nosków na spd było właśnie niszczenie butów
- co z tego, że mogę cywilne założyć jak się poniszczą?

Przecież buty to nie dorobek życia, dzieciom nie przekażesz w spadku :)

Buty dobrze wyglądają co najmniej 1/2 roku po zakupie i użytkowaniu,
przy noskach po miesiÄ…cu sÄ… styrane.

[...]

Jakoś nie stosuję tego podziału, wszystkimi rowerami jeżdżę po mieście,
może jeden bardziej nadaje się na deszcz z powodu błotników, a góral się
nadaje mniej, chyba że jadę do miasta przez las ... :)
Najbardziej miejskie jest ostre, ale za miasto też lubię nim jeździć.

Fabian.

Data: 2010-07-05 20:23:58
Autor: Dariusz K. £adziak
Kiedy _nie_ kupowaæ zatrzasków?
U¿ytkownik Fabian napisa³:
Jan Srzednicki pisze:

Anyway, jak ju¿ siê przesi±dziesz na zatrzaski, to bêdziesz chcia³ je
mieæ w ka¿dym rowerze.

W mieszczuchu tak¿e ? Jako¶ nie u¶miecha mi siê paradowanie w
¿arówiastych butach po urzêdzie.

A noski nie niszcz± Ci butów?

Jak siê u¿ywa butów bez klocków trzymaj±cych progi to noski but niszcz±. Jak siê klocki ma - to noga nie jedzie do przodu i nosek s³u¿y w zasadzie jako podtrzymka do paska.

--
Darek

Data: 2010-07-05 20:35:04
Autor: Fabian
Kiedy _nie_ kupowaæ zatrzasków?
U¿ytkownik Fabian napisa³:
Jan Srzednicki pisze:

[...]

My¶la³em o wierzchu butów, nie podeszwach. Ale ja zawsze lekko
zaciska³em paski i same buty nie by³y ca³kowicie nie ruchome.

Fabian.

Data: 2010-07-05 23:41:47
Autor: Dariusz K. £adziak
Jan Srzednicki pisze:

[...]

Ale to w³a¶nie wierzch siê niszczy - but jedzie do przodu, czubek opiera siê o nosek i ¿³obi± siê dwie bruzdy...

--
Darek

Data: 2010-07-05 22:27:11
Autor: szewc
W dniu 2010-07-05 11:27, Jan Srzednicki pisze:

Anyway, jak już się przesiądziesz na zatrzaski, to będziesz chciał je
mieć w każdym rowerze. Ostatnio musiałem przejechać paręnaście km bez
zatrzasków.. koszmar jakiś. :)

No mam dokładnie to samo. Wrażenie jakbym zaraz miał spaść z roweru. Taka niepewność. Kurka nic nie trzyma mi stóp. No i kręci się jakoś dziwnie.

i fakt zatrzaski mam w każdym rowerze.

pozdr.
szewc

Kiedy _nie_ kupować zatrzasków?