Kiedy staje sie spadkobierca?

Data: 2014-08-25 13:28:18
Autor: Jacek Osiecki
Kiedy staje sie spadkobierca?
Witam,

Jesli umiera osoba, która narobiła długów i nie pozostawiła żadnego
majątku, to mamy 6 miesięcy na odrzucenie spadku. Wszystko pięknie,
jeśli to ktoś z najbliższej rodziny...

Co jeśil umiera daleka ciotka? Niech nawet będzie nie taka daleka.
Potencjalny spadkobierca wie że umarła, wie też że nie należy do
najbliższego kręgu spadkobierców - bo przecież miała dzieci, wnuki...
A teraz myk - i mąż, dzieci, wnuki zmarłej, wiedząc o długach -
odrzucają spadek. Zakładając że ojciec "ofiary", brat zmarłej - już
nie żyje, ta nagle staje się jedynym spadkobiercą.

Czy w momencie odrzucenia spadku przez najbliższych zmarłej taka
osoba jest powiadamiana przez sąd o fakcie powołania do spadku?
Bo aż mi się nie chce wierzyć, żeby prawo wymagało dowiadywania się
czy przypadkiem spadek nie został odrzucony przez pozostałych
spadkobierców...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2014-08-25 16:45:46
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-08-25 15:28, Jacek Osiecki pisze:
[...]

Termin zaczyna biec od momentu dowiedzenia się o swoim powołaniu do spadku. Dowiedzieć można się w dowolny sposób.

--
Liwiusz

Data: 2014-08-25 15:06:30
Autor: Jacek Osiecki
On 2014-08-25, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Ech... Nie można się dowiedzieć, jeśli np. rodzina zmarłego w ogóle nie
utrzymuje kontaktów z "ofiarą" lub wręcz chce jej zrobić finansowe kuku.
Dlatego właśnie pytam, czy sąd w jakikolwiek sposób informuje kogoś, że
stał się spadkobiercą...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2014-08-25 17:32:00
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-08-25 17:06, Jacek Osiecki pisze:
On 2014-08-25, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Może informować, jeśli toczy się postępowanie spadkowe i inne strony wskażą kogoś jako kolejnego spadkobiercę. Ale dowiedzieć można się też w pozasądowy sposób. Można się też nie dowiedzieć, wówczas termin jeszcze nie zaczyna biec.

--
Liwiusz

Data: 2014-08-26 06:50:17
Autor: Jacek Osiecki
On 2014-08-25, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]

A czy można ot tak sobie odrzucić spadek nie będąc jeszcze do niego uprawnionym?
Skąd mam wiedzieć czy i kiedy rodzina zmarłego odrzuciła spadek?
Wystarczy że dowiem się że ktoś tam w dalekiej rodzinie umiera, potem organizuję
wycieczkę do właściwego USC, proszę o akt zgonu i idę z nim do notariusza celem
odrzucenia spadku?

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2014-08-26 17:07:17
Autor: poszukiwacz
Jacek Osiecki wrote:
A czy można ot tak sobie odrzucić spadek nie będąc jeszcze do
niego uprawnionym?

Wtedy odrzucenie spadku nie miałoby skutków prawnych ponieważ nie
można odrzucić spadku którego się jeszcze nie nabyło.

Jeśli o tytule powołania do spadku dowiesz się po raz pierwszy na przykład z wezwania do zapłaty to też masz jeszcze możliwość odrzucenia takiego spadku.

Poza tym radziłbym rozesłać listy do członków rodziny:
Szanowny wujku Leonie,
Przyjmij ode mnie wyrazy szacunku i ubolewania z powodu śmierci Cioci Genowefy. Wybacz mi że nie byłem obecny na uroczystości pogrzebowej. Mam do Ciebie osobistą prośbę. W razie gdybyś dowiedział się o jakiejkowliek okoliczności powodującej że to ja jestem osobą dziedziczącą po zmarłej dnia x.x.xxxx Genowefie Kowalskiej to bardzo Cię proszę abyś niezwłocznie powiadomił mnie o tym pisemnie. Od mojego brata ciotecznego (Piotra Gąski) dowiedziałem się w dniu x.x.xxxx, że Ciocia Genowefa pozostawiła w spadku znaczne długi. Z tego powodu chciałbym miec możliwość odrzucenia spadku po Cioci Genowefie w razie gdyby z powodów prawnych doszło do sytuacji że to ja jestem jej spadkobiercą. W razie gdybyś Wujku mógł przesłać mi informacje na ten temat to załączam gotową zaadresowaną już do mnie kopertę zwrotną z naklejonymi znaczkami za 7 zł jako na list polecony.
Z wyrazami szacunku,
Twój siostrzeniec - Kamil Baczyński

Kserokopia i dowód nadania listu - ad acta.

W razie braku odpowiedzi pisemnej będziesz miał dla sądu dowód że dołożyłeś należytych starań aby w razie czego móc dowiedzieć się o tytule swojego powołania do spadku po zmarłej krewnej.

Data: 2014-08-31 12:13:33
Autor: witek
Jacek Osiecki wrote:
On 2014-08-25, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]

wg mnie tak

U notariusza,

tylko musisz uprawdopodobnic,  kiedy dowiedziaeÅ› siÄ™ ze jestes spadkobiercÄ… i ze nie minęło jeszcze 6 miesiecy od tego momentu.

jesli tego nie zrobisz to notariusz bedzie liczył 6 miesiecy od daty smierci i teraz odmowi sporządzenia aktu.
akt zgonu musisz miec i najlepiej rysunek drzewa geneologicznego, zeby bylo widac, że masz szanse dziedziczyc jakkolwiek.

ewentualnie w sądzie spadku jak już wiesz, ze dana osoba nie zyje.
zalozenia jak wyzej.

Skąd mam wiedzieć czy i kiedy rodzina zmarłego odrzuciła spadek?

stad wlasnie 6 miesiecy biegnie od momentu dowiedzenia sie, a nie smierci, czy tez odrzucenia.

Wystarczy że dowiem się że ktoś tam w dalekiej rodzinie umiera, potem organizuję
wycieczkę do właściwego USC, proszę o akt zgonu i idę z nim do notariusza celem
odrzucenia spadku?

tak.
lub w sadzie spadku.

Pozdrawiam,

Data: 2014-08-31 12:01:05
Autor: witek
Jacek Osiecki wrote:
On 2014-08-25, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]

powinienes z sÄ…du dostac informacjÄ™, zd toczy sie sprawa spadkowa po xyz.
Jesli ktokolwiek podał twoje dane.
Jak nie to sie teraz zainteresuj w sądzie gdzie mieszkała ciotka, czy sprawa była i popros o odpis lub wydanie dokumentów na twoje nazwisko jesli lezą w aktach.

6 miesiecy biegnie od momentu dowiedzenia się, wiec uprawdopodobnij kiedy sie dowiedziałeś. Jesli te 6 miesiecy jeszcze nie minęło, to możesz w sądzie złożyć w niosek o odrzuceniu spadku i sprawa spadkowa bedzie jeszcze raz.
Pamietaj, ze jak masz dzieci to im wlasnie kopiesz dołki.
dobrze by bylo ich poinformowac. A jak są małoletnie to już szukaj sądu rodzinnego, któryby zdążył rozpatrzeć sprawę o odrzucenie spadku przez małoletnich w ciągu 6 miesiecy.

Data: 2014-08-25 22:36:11
Autor: Gotfryd Smolik news
Kiedy staje sie spadkobierca?
On Mon, 25 Aug 2014, Jacek Osiecki wrote:

Witam,

Jesli umiera osoba, która narobi³a d³ugów i nie pozostawi³a ¿adnego
maj±tku, to mamy 6 miesiêcy na odrzucenie spadku.

  W sprawie formalnej - "jeszcze mamy". Ze 4 miesi±ce z drobnymi.

http://www.infor.pl/prawo/spadki/zasady-dziedziczenia/697220,Ograniczenie-dziedziczenia-dlugow-spadkowych.html

 Oczywiscie, spowoduje to koszty komornicze, wiêc proste przyjêcie spadku
nie bêdzie czymœ niespotykanym.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-25 23:28:32
Autor: Andrzej Lawa
[...]

Nareszcie!

No proszê, pos³owie czasem co¶ pozytywnie popracuj±.

--
Boga prawdopodobnie nie ma.
A teraz przestañ siê martwiæ

Data: 2014-08-25 23:38:03
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 25 Aug 2014, Andrzej Lawa wrote:

No proszê, pos³owie czasem co¶ pozytywnie popracuj±.

  Jakie¶ wybory id±?
  ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-28 21:40:48
Autor: Michał Jankowski
[...]

  W sprawie formalnej - "jeszcze mamy". Ze 4 miesiÄ…ce z drobnymi.

"Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw została przyjęta przez rząd w dniu 12 sierpnia 2014 r. Nowe rozwiązania mają na celu ochronę spadkobierców przed nieoczekiwaną i dolegliwą odpowiedzialnością za długi spadkowe. Wskazane poniżej zmiany wejdą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw."

To chyba jeszcze trochÄ™, nie? RzÄ…d przyjÄ…Å‚ ustawÄ™? :)

   MJ

Data: 2014-08-29 22:36:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 28 Aug 2014, Micha³ Jankowski wrote:

  W sprawie formalnej - "jeszcze mamy". Ze 4 miesi±ce z drobnymi.
przyjêta przez rz±d w dniu 12 sierpnia 2014 r.
  Nowe rozwi±zania maj± na celu
zmiany wejd± w ¿ycie po up³ywie 6 miesiêcy od dnia og³oszenia ich w Dzienniku Ustaw."

To chyba jeszcze trochê, nie?

  No, du¿o drobnych mi wysz³o ;)

Rz±d przyj±³ ustawê? :)

  Hm... taki ficzer widaæ ;)
  Czy¿by premier przygotowywa³ grunt pod dekrety? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-26 01:58:53
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisał w wiadomości news:slrnlvmefi.1lu.joshuatau1.ceti.pl...
[...]

Sąd nikogo nie powiadamia, ale zauważ, że sześć miesięcy biegnie od chwili, gdy spadkobierca dowiedział się o powołaniu do spadku - art.1015 kc, a nie od śmierci spadkodawcy.

Data: 2014-08-26 06:12:27
Autor: Jacek Osiecki
On 2014-08-25, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Czyli mogę się o takim spadku dowiedzieć widząc w drzwiach komornika? Bo ten
idąc po łańcuszku od zmarłej dotrze do mnie, podczas gdy ja nie mam szansy
dowiedzieć się że cała jej rodzina odrzuciła spadek...

I co w takiej sytuacji? Mogę powiedzieć "nie wiedziałem że jestem spadkobiercą,
wyjazd z mojego domu" czy też zostanę przez niego okradziony i potem mogę sobie
marzyć o odzyskaniu własności?

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2014-08-26 04:47:04
Autor: Adam Klobukowski
Kiedy staje sie spadkobierca?
W dniu wtorek, 26 sierpnia 2014 08:12:27 UTC+2 u¿ytkownik Jacek Osiecki napisa³:
On 2014-08-25, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
> U¿ytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisa³ w wiadomo¶ci >> Czy w momencie odrzucenia spadku przez najbli¿szych zmar³ej taka
> S±d nikogo nie powiadamia, ale zauwa¿, ¿e sze¶æ miesiêcy biegnie od chwili, > gdy spadkobierca dowiedzia³ siê o powo³aniu do spadku - art.1015 kc, a nie > od ¶mierci spadkodawcy. Czyli mogê siê o takim spadku dowiedzieæ widz±c w drzwiach komornika? Bo ten
id±c po ³añcuszku od zmar³ej dotrze do mnie, podczas gdy ja nie mam szansy
dowiedzieæ siê ¿e ca³a jej rodzina odrzuci³a spadek...

I co w takiej sytuacji? Mogê powiedzieæ "nie wiedzia³em ¿e jestem spadkobierc±,
wyjazd z mojego domu" czy te¿ zostanê przez niego okradziony i potem mogê sobie
marzyæ o odzyskaniu w³asno¶ci?

Nie. wiedza o tym ¿e jest jaki¶ spadek i ¿e jest siê powo³anym do spadku to dwie ró¿ne rzeczy. Twój termin rozpoczyna siê w momencie kiedy dowiesz siê ¿e akurat tobie przysz³o dziedziczyæ. Czyli je¶li wszyscy po drodze odrzuc± spadek, ale nikt Ci nic nie powie, to twój termin nie biegnie.

AdamK

Data: 2014-08-26 09:13:49
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-08-26 08:12, Jacek Osiecki pisze:
Czyli mogę się o takim spadku dowiedzieć widząc w drzwiach komornika?

Nie, bo aby nabyć spadek najpierw musisz wziąć udział w postępowaniu o nabyciu spadku.

--
Liwiusz

Data: 2014-08-31 12:14:35
Autor: witek
Liwiusz wrote:
[...]

moze "wziął" udział, ale z braku adresu sąd dokumenty pozostawił w aktach.

Data: 2014-08-31 12:06:44
Autor: witek
Jacek Osiecki wrote:
On 2014-08-25, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

masz 7 dni na złożenie w sadzie wniosku przeciwegzekucyjnego, co powinno wstrzymac działania komornika.
Po za tym zanim pojaw siÄ™ komornik to najpierw pojawiÄ… sie wierzyciele, pisma z sÄ…du o toczacej sie sprawie przeciwko tobiie itp itd. wiec nie tak szybko z tym komornikiem.

Data: 2014-08-31 12:03:58
Autor: witek
Robert Tomasik wrote:
[...]

powiadamia wszystkich spadkobierców, wiec jesli ktokolwiek go wymienił i sąd znał adres to pismo z sądu powinien dostać.

Kiedy staje sie spadkobierca?