Kiedy wymiana lancucha?

Data: 2010-06-23 15:32:26
Autor: Pawel Ratajczak
Kiedy wymiana lancucha?
Witajcie,

Słyszałem i czytałem przeróżne teorie dotyczące zmiany łańcucha, ale
postanowiłem zadać stosowne pytanko również tu na forum.

Jak określić potrzebę wymiany łańcucha?

BTW. Na moim aktualnym mam przejechane jakieĹ› 2200km, mam wraĹĽenie, ze
zmiana przełożeń się troszkę pogorszyła oraz zachowanie łańcucha na
kasecie zrobiło się głośniejsze i nie chodzi tu o brak smarowania.

Podsumowując zaczynam się zastanawiać czy to już, czy jeszcze nie?
Jak co napęd 9-cio biegowy na osprzęcie Shimano (jeśli dobrze pamiętam
kaseta HG50, łańcuch HG53).

Jak już jestem przy temacie łańcucha to jeśli trzeba będzie wymieniać to
na HG53, czy moĹĽe szanowni forumowicze polecajÄ… coĹ› innego?

Z góry dziękuję za rzeczowe odpowiedzi.

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

PS. User z emaila jest pisany od tyłu ;-).

Data: 2010-06-23 06:52:53
Autor: tadek
Kiedy wymiana lancucha?
On 23 Cze, 15:32, Pawel Ratajczak <10s...@pratajczak.pl> wrote:
Witajcie,

Słyszałem i czytałem przeróżne teorie dotycz±ce zmiany łańcucha, ale
postanowiłem zadać stosowne pytanko również tu na forum.

Jak okre¶lić potrzebę wymiany łańcucha?

BTW. Na moim aktualnym mam przejechane jakie¶ 2200km, mam wrażenie, ze
zmiana przełożeń się troszkę pogorszyła oraz zachowanie łańcucha na
kasecie zrobiło się gło¶niejsze i nie chodzi tu o brak smarowania..

Podsumowuj±c zaczynam się zastanawiać czy to już, czy jeszcze nie?
Jak co napęd 9-cio biegowy na osprzęcie Shimano (je¶li dobrze pamiętam
kaseta HG50, łańcuch HG53).

Jak już jestem przy temacie łańcucha to je¶li trzeba będzie wymieniać to
na HG53, czy może szanowni forumowicze polecaj± co¶ innego?

Z góry dziękuję za rzeczowe odpowiedzi.

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

PS. User z emaila jest pisany od tyłu ;-).

jest miernik zużycia łańcucha np taki
http://www.cyklotur.com/x_C_I__T_PRZYRZ%A1D+DO+SPRAWDZANIA+ZU%AFYCIA+%A3A%D1CUCHA+CC-3__P_53029000-53010001__PZTA_8__PD_53010741.html
Ja stosuję podobny i jeszcze nigdy nie musiałem szlifować z±bków
kasety itp zabiegów

Data: 2010-06-23 14:52:38
Autor: whitey
Kiedy wymiana lancucha?
Pawel Ratajczak wrote:
Witajcie,

Słyszałem i czytałem przeróżne teorie dotyczące zmiany łańcucha, ale
postanowiłem zadać stosowne pytanko również tu na forum.

Jak określić potrzebę wymiany łańcucha?

to widziales?:
http://bicycletutor.com/chain-wear/

Data: 2010-06-23 15:53:04
Autor: granat
Kiedy wymiana lancucha?
Pawel Ratajczak pisze:

Jak określić potrzebę wymiany łańcucha?

mawiaja ze gdy wydluzy sie o 1%, ale wymieniam caly naped gdy zurzycie powoduje przeskakiwanie lancucha na kasecie (czyli padnie kaseta).

granat

Data: 2010-06-23 15:56:03
Autor: ...::QRT::...
Kiedy wymiana lancucha?

musisz okre¶lić wydłużenie łańcucha http://www.solar.blurp.org/FAQ_precel/#I.11

[...]

jesli łańcuch sie już wydłużył ponad miarę to w zasadzie nie ma sensu go
wymieniać bo musiałby¶ wymienić także i kasetę. Jezdzij tak długo aż
zacznie przeskakiwać. I wtedy wymienisz łańcuch, kasetę oraz (przeważnie
¶redni±)  koronkę z przedniej korby

Data: 2010-06-25 08:48:03
Autor: Jan Cytawa
Kiedy wymiana lancucha?
...::QRT::... napisał:

[...]

Nie namawiaj ludzi do zlego. Najczesciej samej sredniej koronki nie
wymienisz bo albo nie dostaniesz nowej albo bedzie to niemozliwe.
Lancuch do pewnego stopnia zuzycia niszczy sie powoli a potem juz leci
blyskawicznie i demoluje tryby.
Nie mowiac juz o tym, ze lancuch wyciagniety ponad 1% zaczyna niemilo
pracowac. Slychac i czuc pod nogami takie lekkie terkotanie ukladajacego
sie lancucha. Jak ktos potafi sobie doszlifowac zuzyte tryby do nowego lancucha to
naprawde mozna na jednych trybach dlugo jezdzic. Jesli nie potafi, to
np. moj znajomy stosuje prosta zasade. Kupuje tansze lancuchy i wymienia
je sporo wczesniej niz kaze norma. I dzieki temu ma stale sprawny naped.

A poza tym nie rozumiem dlaczego ludziska jezdza glownie na sredniej
koronce a nie na najwiekszej. Co bardzo oszczedza lancuch.

Jan Cytawa

Data: 2010-06-25 09:32:06
Autor: Pawel Ratajczak
Kiedy wymiana lancucha?
W dniu 2010-06-25 08:48, Jan Cytawa pisze:
A poza tym nie rozumiem dlaczego ludziska jezdza glownie na sredniej
koronce a nie na najwiekszej. Co bardzo oszczedza lancuch.

A czy to nie jest tak, że jak zaczniesz jeĽdzić na największej to mimo
wszystko masz tendencję, aby jeĽdzić bardziej twardo, zwłaszcza przy
ruszaniu, co powoduje konieczno¶ć używania większego depnięcia a to z
kolei jest jedn± z przyczyn szybszego zużywania łańcucha?

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Data: 2010-06-25 11:29:29
Autor: Nuel
Kiedy wymiana lancucha?

Użytkownik "Pawel Ratajczak" <10swen@pratajczak.pl> napisał w wiadomo¶ci
> [...]

ruszaniu, co powoduje konieczno¶ć używania większego depnięcia a to z
kolei jest jedn± z przyczyn szybszego zużywania łańcucha?

Nie popadajmy w skrajno¶ci, po to sa rozne koronki z przodu zeby nie ruszac
z blatu.
Ja jezdze w 90% na najwiekszej tarczy, srednia do ruszania i na jakies wolne
przejazdy. Najmniejszej uzylem chyba ze 2 razy tylko, kolejne korby kupuje
na 2 zebatki:) W wiekszo¶ci jezdze po miescie.

Pozdrowka
Nuel

Data: 2010-06-23 15:59:51
Autor: Rycki
Kiedy wymiana lancucha?
Pawel Ratajczak pisze:
[...]

Siemka,
Obawiam się, że jak założysz nowy łańcuch to będzie on skakał na kasecie na środkowych biegach i bez szlifowania kasety się nie obejdzie.
Jeśli chodzi o to, co jaki czas wymieniać łańcuch to, uogólniając są dwie szkoły: jazda na jednym i jazda na kilku (przeważnie trzech) łańcuchach. Jazda na jednym, jeździsz do momentu kiedy kaseta nie będzie się nadawać do jazdy i wymieniasz cały napęd. Jazda na trzech, wymieniasz co jakiś czas, powiedzmy 600km(?) i tak w kółka za każdym razem wybierając z tych trzech najkrótszy, a jak już kaseta nie będzie się nadawać do jazdy, wymieniasz napęd. Drugi ze sposobów znacznie wolniej z używa napęd.

Pzdr

Data: 2010-06-23 16:30:41
Autor: Fabian
Kiedy wymiana lancucha?
Rycki pisze:
Pawel Ratajczak pisze:
[...]

Jest jeszcze metoda polecana przez producentów, zmieniasz łańcuch na
nowy jak stary siÄ™ zuĹĽyje - czyli wyciÄ…gnie powyĹĽej 0,75-1%

Fabian.

Data: 2010-06-23 16:12:52
Autor: Pawel Ratajczak
Kiedy wymiana lancucha?
W dniu 2010-06-23 15:32, Pawel Ratajczak pisze:
Jak określić potrzebę wymiany łańcucha?

Ok to już wiem, piękne dzięki wszystkim za odpowiedz.
Pewnie sprawiÄ™ sobie stosowny przyrzÄ…dzik albo linijkÄ™ wyskalowanÄ… w
calach ;-).

Zostało jeszcze to:

Jak już jestem przy temacie łańcucha to jeśli trzeba będzie wymieniać to
na HG53, czy moĹĽe szanowni forumowicze polecajÄ… coĹ› innego?

Również dziękuję ze odpowiedzi w temacie.

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Data: 2010-06-23 21:13:55
Autor: Rafał VFR
Kiedy wymiana lancucha?
Witam
Ja przyjmuję zasadę, że na 10 ogniwach (127 mm) je¶li warto¶ć osi±gnie 128 mm to wtedy już koniec.
Wiem, że wiele osób jeĽdzi o wiele więcej ale przy koszcie łańcucha jest to dla mnie najtańczy sposób zadbania o kasetę etc.
A tu jeszcze lektura o miernikach za kilka złotych: http://etacar.put.poznan.pl/rafal.kowalski/rower/sprawdzian/index.htm

Rafał
GG: 85456
http://etacar.put.poznan.pl:8443/rafal.kowalski/

Data: 2010-06-24 06:17:54
Autor: MichałG
Kiedy wymiana lancucha?
Pawel Ratajczak pisze:
[...]

JeĹ›li nie jeĹşdzisz ciÄ…gle w bĹ‚ocie to 2200km  to dopiero 'prawienĂłwka'.
Kup za pare zł miernik lud podjedz do serwisu.
Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-06-24 00:57:59
Autor: tadek
Kiedy wymiana lancucha?
On 24 Cze, 06:17, MichałG <grodm...@wp.pl> wrote:
Pawel Ratajczak pisze:

> [...]

> Podsumowuj±c zaczynam się zastanawiać czy to już, czy jeszcze nie?
> Jak co napęd 9-cio biegowy na osprzęcie Shimano (je¶li dobrze pamiętam

Je¶li nie jeĽdzisz ci±gle w błocie to 2200km  to dopiero 'prawienówka'.
Kup za pare zł miernik lud podjedz do serwisu.
Pozdrawiam
Michał

Je¶li nie jeĽdzisz ci±gle w błocie to 2200km  to dopiero 'prawienówka'
Nie jeżdżę w błocie ,raczej po szutrach i lesie trochę asfaltu.
Łańcuch 7701 /9 rzędowy/ wytrzymuje ok 2500km. Podstaw± wymiany jest
zużycie wg miernika

Data: 2010-06-24 21:18:40
Autor: MichałG
Kiedy wymiana lancucha?
Pawel Ratajczak pisze:

[...]

Dobrze że mój HG 73 o tym nie wie... własnie przejechał 3 Twoje limity ;)

Michał

Data: 2010-06-25 00:20:17
Autor: tadek
Kiedy wymiana lancucha?
On 24 Cze, 21:18, MichałG <grodm...@wp.pl> wrote:
tadek pisze:

> Je li nie je dzisz ci gle w b ocie to 2200km  to dopiero 'prawien wka'
> Nie je d w b ocie ,raczej po szutrach i lesie troch asfaltu.
> a cuch 7701 /9 rz dowy/ wytrzymuje ok 2500km. Podstaw wymiany jest
> zu ycie wg miernika

Dobrze e m j HG 73 o tym nie wie... w asnie przejecha 3 Twoje limity ;)

Micha- Ukryj cytowany tekst -

- Pokaż cytowany tekst -

Każdy robi jak uważa że jest najlepiej dla jego kieszeni.U mnie
zajeżdżenie a potem wymiana napędu jest do¶ć kosztowna dlatego wolę we
wła¶ciwym czasie zmieniać łańcuch

Data: 2010-06-25 09:27:15
Autor: Pawel Ratajczak
Kiedy wymiana lancucha?
W dniu 2010-06-24 06:17, MichałG pisze:
JeĹ›li nie jeĹşdzisz ciÄ…gle w bĹ‚ocie to 2200km  to dopiero 'prawienĂłwka'.
Kup za pare zł miernik lud podjedz do serwisu.

Kupiłem wczoraj miernik do pomiaru rozciągnięcia i się okazuje, że
faktycznie nie przekroczyłem jeszcze nawet 0,75% tak wiec moje obawy
odleciały w dal bo łańcuch to faktycznie "prawienówka" ;-).

Jeszcze raz wszystkim pięknie dziękuję za Wasze odpowiedzi.

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Data: 2010-06-27 12:19:17
Autor: Ignac
Kiedy wymiana lancucha?
Dobrze że mój HG 73 o tym nie wie... własnie przejechał 3 Twoje limity ;)

Pozdrawiam
Michał

   mój przejeżdza statystycznie 10 kkm...a propos żeby napęd wytrzymał    taki dystans (jazda po asfalcie)wg mnie trzeba:
   - wyregulować obie przerzutki a nasmarowany napęd podczas jazdy ma być
     kompletnie bezgło¶ny...jedynie szum bierznika opon
   - biegi przeł±czam na nie obci±żonym napędzie...zatrzymuję korby przeł±czam
     bieg po czym obracam korbami
   - jeżdzić na wszystkich blatach i koronkach bo przełożenia w napędzie
   sie powtarzaj± (podzielić ilo¶c zębów poszczególnego blatu przez ilo¶c    zębów kolejnych koronek kasety)dzięki temu uzyskuje się równomierne
   zużycie blatów i koronek a to znakomicie przedłuża żywotno¶ć całego napędu.
   Różnice w gło¶no¶ci pracy na poszczególnych przełożeniach wynikaj± z    nierównomiernego zużycia zębatek i koronek czemy towarzysza zgrzyty czy
   podskakiwanie łańcucha np. na zębatkach kasety...bo niektórzy upodobali
   sobie jazdę tylko na wybranych przełożeniach...
   - wymieniam łańcuch wraz z kaset± po w.w dystansie jak zaczyna przeskakiwać
   na zębach kasety...nie mam żadnego przyż±du do pomiarów o którym tu koledzy
   dyskutuj±...i to by było na tyle.
    pozdrawiam
   Ignac

          --