Kiedy wymienić pakiet? (czyli oporność nowego a s tarego)

Data: 2009-08-22 04:35:53
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Kiedy wymienić pakiet? (czyli oporność nowego a s tarego)
Kiedy wymienić pakiet?
Luzów nie ma, ale po zdjęciu korb bardzo ciężko obraca się ośka z
kwadratem. Tak jakby brakowało już smaru.
Ma 7,4 tys. km na karku.

Czy to może odczuwalnie przeszkadzać w jeździe? Nie pamiętam jak było
na początku:) ale może ktoś kto wymieniał zużyty na nowy coś powie?

BTW: na pakiecie można dużo zaoszczędzić wagowo (w stosunku do
Shimano, grupa ~Deore)? Na kwadrat

Data: 2009-08-22 15:51:05
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Kiedy wymienić pakiet? (czyli opo rność nowego a starego)
Dnia 22.08.2009 13:35 użytkownik Michał 'miok' Rzeźnik napisał :
Kiedy wymienić pakiet?

Kiedy padnie. ;-) Ja zmieniam wtedy, gdy przestanie się kręcić albo gdy są już duże luzy.

Luzów nie ma, ale po zdjęciu korb bardzo ciężko obraca się ośka z
kwadratem. Tak jakby brakowało już smaru.

Wał po zdjęciu korb zawsze będzie sprawiał wrażenie trudno obracającego się. Sprawdź jak się obraca z korbami.

Ma 7,4 tys. km na karku.

Dla kwadratu to niedużo. Dla ISIS zapewne niewyobrażalnie dużo. ;-)

Czy to może odczuwalnie przeszkadzać w jeździe? Nie pamiętam jak było
na początku:) ale może ktoś kto wymieniał zużyty na nowy coś powie?

Jeśli nie ma dużego oporu (może też strzelać) albo luzu to na pewno nie będzie przeszkadzać.

BTW: na pakiecie można dużo zaoszczędzić wagowo (w stosunku do
Shimano, grupa ~Deore)? Na kwadrat

Można zaoszczędzić bardzo dużo wagowo, ale podejrzewam, że nie chcesz wydać tyle pieniędzy. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-23 03:48:23
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
On 22 Sie, 15:51, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:
> [...]
> kwadratem. Tak jakby brakowało już smaru.

Wał po zdjęciu korb zawsze będzie sprawiał wrażenie trudno obracającego
Z korbami czuć opór, ale tylko poruszając rękami.

Można zaoszczędzić bardzo dużo wagowo, ale podejrzewam, że nie chcesz
wydać tyle pieniędzy. ;-)
Jakby można 100g zaoszczędzić, to tak 100zl bym dal:) ale na
maszynowkach

Data: 2009-08-23 14:49:07
Autor: PeJot
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
Kiedy wymienić pakiet?
Luzów nie ma, ale po zdjęciu korb bardzo ciężko obraca się ośka z
kwadratem. Tak jakby brakowało już smaru.

Albo uszczelki puściły i smar został wypłukany.

Ma 7,4 tys. km na karku.

Mało trochę.

Czy to może odczuwalnie przeszkadzać w jeździe?

Nic nie wiadomo, czasem może zostać zmielony koszyk kulek i zablokować wszystko na amen 150 km od domu.

BTW: na pakiecie można dużo zaoszczędzić wagowo (w stosunku do
Shimano, grupa ~Deore)? Na kwadrat

W porównaniu z suportem z grupy XTR lub XT ( ok. 235 gramów ) niewiele już da się urwać z wagi, a jeśli już to za spore pieniądze. A w/w suporty  jeszcze bywają w SRach.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-23 12:10:33
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
On 23 Sie, 14:49, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
> Ma 7,4 tys. km na karku.

Mało trochę.
To ile przeciętnie wytrzymują na kwadrat?
A wypadaja przy nim ISIS, Powerspline i Octalink? Wiem, ze przez
wieksza oske maja mniejsze kuleczki i to pewnie powoduje krótszą
żywotność. Tylko o ile?

I tu jest pies pogrzebany, jeszcze trochę i kwadrat będzie rozwiązaniem
dostępnym jedynie w najtańszych rowerach i to w postaci klasycznej.
W postaci klasycznej, czyli jakiej?

Data: 2009-08-23 21:15:37
Autor: PeJot
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
On 23 Sie, 14:49, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
Ma 7,4 tys. km na karku.
Mało trochę.
To ile przeciętnie wytrzymują na kwadrat?

U mnie wytrzymał jakieś 18 kkm, aż pękła oś.

I tu jest pies pogrzebany, jeszcze trochę i kwadrat będzie rozwiązaniem
dostępnym jedynie w najtańszych rowerach i to w postaci klasycznej.
W postaci klasycznej, czyli jakiej?

Oś, kulki w wiankach i 2 miski wkręcane w mufę.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-24 11:09:38
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 23.08.2009 21:10 użytkownik Michał 'miok' Rzeźnik napisał :
[...]

ISIS to totalna porażka, znajomym padał czasem nawet po miesiącu. Zazwyczaj kończył góra po kilku tys. km. Octalink wypada nieco lepiej, wszystkie moje dotychczasowe pakiety (LX i XT) padały po mniej więcej tym samym dystansie ok. 10 Mm. Pierwszy kwadrat (Acera-X albo Alivio) wytrzymał 20 Mm bez problemu, potem trafił do roweru kolegi, który zaczął na nim skakać i oczywiście połamał oś. Obecnie mam pakiet na kwadrat, który szacuję ma ok. 6 Mm, jedyne co musiałem mu raz zrobić, to smarowanie łożysk. Powinienem wymienić, bo to maszynówki, ale po co, jeśli można posmarować i jeździć dalej? :-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-24 03:42:27
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
On 24 Sie, 11:09, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:

> [...]

smarowanie łożysk. Powinienem wymienić, bo to maszynówki, ale po co,
jeśli można posmarować i jeździć dalej? :-)
Hmm.. czyli kupujac pakiet na maszynówkach nie trzeba się zbytnio
martwić o ew. niedostępność kwadratu w przyszłości? Wymiana łożysk i
jedziem dalej?? (Pomijajać połamanie ośki i wyrobienie kwadratu).
I w jaki sposób go smarowałeś, skoro pakiet jest podobno
nierozbieralny? Igła+strzykawka?

Data: 2009-08-24 17:56:54
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 24.08.2009 12:42 użytkownik Michał 'miok' Rzeźnik napisał :
[...]

Teoretycznie tak powinno być, ale nie mogę dać głowy za każde rozwiązanie.

I w jaki sposób go smarowałeś, skoro pakiet jest podobno
nierozbieralny? Igła+strzykawka?

Jest rozbieralny, o tyle, że wykręca się obie miski i wyjmuje z nich oś osadzoną na dwóch łożyskach przedzielonych tuleją. Łożyska teoretycznie powinienem wymienić, ale to nie tajemnica, że da się je regenerować i wiele osób tak robi. Podważasz czymś ostrym uszczelnienia, czyścisz wnętrze tyle ile się da, po czym napychasz tam smaru, żeby aż wyłaził przy ponownym wciskaniu uszczelnień. Działanie takie jest sensowne wtedy, gdy do czynienia masz z zabrudzeniem, zapieczeniem czy oporną pracą łożysk. Z przyczyn oczywistych nie ma sensu, gdy jest luz, kulki lub bieżnie są uszkodzone.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-24 12:40:39
Autor: Mateusz
Kiedy wymienić pakiet? (czyli oporność nowego a starego)
nie pieprzcie głupot jeżeli chodzi o isis. Mam pakiet na nim oparty,
jest z przebiegiem 20.000 i nic mu nie dolega (trzaski itp). Luzów nie
ma - wiem bo serwisuję to dwa razy na sezon i nic się kompletnie z nim
nie dzieje.

Data: 2009-08-25 10:37:47
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 24.08.2009 21:40 użytkownik Mateusz napisał :
[...]

A co to za pakiet?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-25 22:28:39
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Kiedy wymienić pakiet? (czyli oporność nowego a starego)
Mateusz bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
[...]

Też twierdzę, że Miki po prostu wcześniej nie miał szczęścia, a teraz ma go
aż za dużo. ;-)

Data: 2009-08-26 10:04:43
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 25.08.2009 22:28 użytkownik Marek 'marcus075' Karweta napisał :
[...]

Tak to już jest, że kwadrat przynosi szczęście.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-26 07:03:56
Autor: PeJot
Mateusz pisze:
[...]

A co tam trzeba przy nim robić  2 x sezon ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-28 12:11:23
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[...]

A jednak okazuje się, że wcale nie masz ISIS.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-28 06:29:35
Autor: Mateusz
On 28 Sie, 12:11, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:
A jednak okazuje się, że wcale nie masz ISIS.

chyba nie powiesz że coś takiego: http://www.katalogrowerowy.pl/userdata/foto/med/5089.jpg
to nie isis....

Data: 2009-08-28 06:46:14
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
On Aug 28, 2:29 pm, Mateusz <mateusz.chmurzyn...@gmail.com> wrote:
On 28 Sie, 12:11, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:

> A jednak okazuje się, że wcale nie masz ISIS.

> [...]

Podczepie sie, ze tez mam Truvativa ISIS i mialem strzelanie i trzaski
po 3 latach, czyli 2 mce temu. Po wykreceniu umyciu ludwikiem i
nasmarowaniu z zewnatrz palcem wszystko dziala bez zarzutu. Przebieg
na liczniku 10 k km, ale nie pamietam kiedy kupilem licznik :)

Data: 2009-08-29 11:50:54
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 28.08.2009 15:29 użytkownik Mateusz napisał :
[...]

Owszem powiem - to nie jest ISIS. Powiem nawet więcej, to rozwiązanie ma więcej wspólnego z kwadratem niż myślisz, stąd jego trwałość. A ISIS nie jest ani trochę trwały.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-29 04:14:40
Autor: Mateusz
On 29 Sie, 11:50, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:

> [...]

Owszem powiem - to nie jest ISIS. Powiem nawet więcej, to rozwiązanie ma
więcej wspólnego z kwadratem niż myślisz, stąd jego trwałość. A ISIS nie

no to teraz mnie zagiąłeś :D skoro nie jest to kwadrat to co to w
takim razie jest ?

jeżeli chodzi o ten mój pakiet to przyznaje: mam luzy - niestety
juzdokręcanie misek nie pomaga bo i tak są - i to juz chyba wina
samych łozysk maszynowych. Ale wciąż pracuje cicho i sprawnie.

Data: 2009-08-29 14:21:21
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 29.08.2009 13:14 użytkownik Mateusz napisał :
[...]

To jest Power Spline.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-29 07:27:05
Autor: Mateusz
Kiedy wymienić pakiet? (czyli oporność nowego a starego)
> On 29 Sie, 11:50, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:

To jest Power Spline.

nigdy o czymś takim nie słyszałem... ale ok. Zakładam ze jest to coś
pomiędzy kwadratem a isis'em. Z tego co zauważyłem to łożyska są dosyć
solidne więc chyab nie powinienem narzekać... szkoda że jest to
skręcona na stałe i nie da się korygować luzów w samym suporcie. Chyba
że ktoś próbował dobijać te duże tuleje po prawej i lewej stronie
łożysk... ale to chyab nie tak działa nie ?

Data: 2009-08-29 13:27:39
Autor: szadok
Dnia 29.08.2009 Mikołaj "Miki" Menke <miki@menek.one.pl> napisał/a:

Owszem powiem - to nie jest ISIS. Powiem nawet więcej, to rozwiązanie ma więcej wspólnego z kwadratem niż myślisz, stąd jego trwałość. A ISIS nie jest ani trochę trwały.

Jako, że zatrzymałem się w epoce kwadratu trwałego ;) mam pytanka:

Możesz rzucić jakimś linkiem do zdjęcia ISISa? Czy ISIS od kwadratu czy jeszcze tego trzeciego (jakmu tam było)
połączenia różni się tylko połączeniem ośki z korbą? Czy są jeszcze
jakieś inne różnice wewnątrz tulei (inne łożyskowanie?)

Które punkty suportu są punktami słabymi? Czyli co się sypie?
Jeśli wiesz czemu, to też będzie miła informacja

pzdr, szadok
--
'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
śp. babcia

Data: 2009-08-29 14:27:44
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke

http://en.wikipedia.org/wiki/ISIS_Drive#ISIS_Drive
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=120
http://www.sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#isis

Czy ISIS od kwadratu czy jeszcze tego trzeciego (jakmu tam było)
połączenia różni się tylko połączeniem ośki z korbą? Czy są jeszcze
jakieś inne różnice wewnątrz tulei (inne łożyskowanie?)

ISIS jak i Octalink od kwadratu różnią się dość mocno, jest zupełnie inna oś, w ISIS jest ona szczególnie duża (średnica).

Które punkty suportu są punktami słabymi? Czyli co się sypie?

W ISIS łożyska na potęgę. Zresztą w Octalink też, ale nie na potęgę.

Jeśli wiesz czemu, to też będzie miła informacja

Dlatego, że w ISIS znacznie powiększono oś, a nie zwiększyła się ogólnie średnica suportu, musiano użyć bardzo małych łożysk. W suporcie niestety są one poddawane dużym obciążeniom i tego nie wytrzymują.
Zaś jeszcze co do Power Spline, z grubsza to jest kwadrat, tyle tylko, że interfejs do korb to wielowypust.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-23 15:36:18
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 23.08.2009 14:49 użytkownik PeJot napisał :
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
[...]

Da się urwać bardzo dużo, ale tak jak napisałeś za duże pieniądze. Poza tym jest jeszcze jeden problem - dostępność pakietów na kwadrat z najwyższej półki. W tej chwili do głowy przychodzi mi tylko jedna marka, do niedawna były resztki jeszcze jednej, ale już nie ma.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-23 16:31:30
Autor: PeJot
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

Może by jakiś zapas zrobić ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-23 17:38:31
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 23.08.2009 16:31 użytkownik PeJot napisał :
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

Chyba nie będzie aż tak źle, moim zdaniem będzie dostępny na najniższej i najwyższej półce. Poza tym plusem porządnego suportu na kwadrat jest to, że kupujesz raz i o nim zapominasz.

Może by jakiś zapas zrobić ?

Jeśli tylko masz duuużo pieniędzy, to rób. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-23 19:13:29
Autor: PeJot
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

Poza tym plusem porządnego suportu na kwadrat jest to, że kupujesz raz i o nim zapominasz.

W moim przedostatnim suporcie XTR pękła oś ( tytanowa chyba ). Tak ni z tego ni z owego.

Może by jakiś zapas zrobić ?

Jeśli tylko masz duuużo pieniędzy, to rób. ;-)

To chyba nie najlepszy pomysł, za kilka lat porządnych korb na kwadrat się nie kupi.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-23 19:41:00
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 23.08.2009 19:13 użytkownik PeJot napisał :
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

Poza tym plusem porządnego suportu na kwadrat jest to, że kupujesz raz i o nim zapominasz.

W moim przedostatnim suporcie XTR pękła oś ( tytanowa chyba ). Tak ni z tego ni z owego.

Raczej nie tytanowy. Shimano jest bardzo konserwatywne i jak ognia unika tytanu i innych ciekawych materiałów. ;-) Poza tym jego masa nie wskazywała na tytan.

Może by jakiś zapas zrobić ?

Jeśli tylko masz duuużo pieniędzy, to rób. ;-)

To chyba nie najlepszy pomysł, za kilka lat porządnych korb na kwadrat się nie kupi.

Kupi, kupi. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-23 20:18:13
Autor: PeJot
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

ZTCP między XTRem a XT właśnie była różnica w materiale, co się przekładało na większą masę XT. Nie mam pod ręką katalogu sprzed 12 lat, upierać się nie będę. Zwłoki leżą w warsztacie, można by sprawdzić ( magnesem ??? ). Przełom  miał kolor tytanu i mocno krystaliczną powierzchnię.

Poza tym jego masa nie wskazywała na tytan.

Bo obudowa była pancerna i stalowa.

Może by jakiś zapas zrobić ?

Jeśli tylko masz duuużo pieniędzy, to rób. ;-)

To chyba nie najlepszy pomysł, za kilka lat porządnych korb na kwadrat się nie kupi.

Kupi, kupi. ;-)

Chyba że historia zatoczy koło i kwadrat powróci do łask.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-24 10:08:19
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

A który konkretnie model? Poza tym sprawdziłem i nie było tytanowego pakietu Shimano, tak jak zawsze myślałem.

Poza tym jego masa nie wskazywała na tytan.

Bo obudowa była pancerna i stalowa.

Być może to właśnie to. Jedyny naprawdę bardzo lekki pakiet w historii Shimano to BB-UN90, do tego był rozbieralny. Porównywałem go z BB-UN91 i nadal nie mam pewności dlaczego był taki lekki.

Liczę na to. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-24 17:19:59
Autor: PeJot
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

A który konkretnie model? Poza tym sprawdziłem i nie było tytanowego pakietu Shimano, tak jak zawsze myślałem.

BB-UN9x, pełnych oznaczeń nie pomnę, ale gdzieś tam leży połamany jako pamiątka. W katalogu Shimano '97 w grupie XT występuje BB-UN92, zaś w XTR nie ma już kwadratu. Starsze katalogi poszły na przemiał.

Poza tym jego masa nie wskazywała na tytan.

Bo obudowa była pancerna i stalowa.

Być może to właśnie to. Jedyny naprawdę bardzo lekki pakiet w historii Shimano to BB-UN90, do tego był rozbieralny.

Każdy pakiet był rozbieralny, tylko niektórzy nie wiedzieli jak to zrobić :)

Chyba że historia zatoczy koło i kwadrat powróci do łask.

Liczę na to. ;-)

A ja nie bardzo. Marketoidzi już nad tym pracują.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-26 07:22:43
Autor: PeJot
PeJot pisze:

[...]

Nie śledzę poczynań Shimano: zwykły kwadrat ( zintegrowany, bez naturalnej możliwości kasowania luzów ) jeszcze gdzieś pałęta się po jakichś niskich grupach ? Jeśli tak, to oprzyrządowanie do produkcji jeszcze jest i szanse na powrót kwadratu do katalogów są. Druga sprawa to korby - robi ktoś jeszcze cokolwiek na kwadrat, klasy od LX w górę ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-26 10:03:32
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 26.08.2009 07:22 użytkownik PeJot napisał :
PeJot pisze:

[...]

To, że popularni producenci nic nie robią, nie znaczy, że już nic nie ma.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-27 19:19:07
Autor: PeJot
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

Popularny=dostępny, w miarę tani, lekki i trwały. Nie bardzo mam ochotę kupować biżuterię za 4 stówy, ale też nie mam ochoty kupować najtańszej chińszczyzny za 20 złotych, choć taka u mnie pracuje w mieszczuchu i ma się dobrze, ani niczego co waży 350 gramów. Wybór żaden.

Patrząc na to co robi Shimano, wydaje mi się że kwadrat będzie jeszcze długo funkcjonował w niższych grupach, bo tam wprowadzenie czegokolwiek   bardziej  zaawansowanego nie ma uzasadnienia, nawet najbardziej odjechani marketoidzi nie dorobią ideologii.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-27 23:47:56
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 27.08.2009 19:19 użytkownik PeJot napisał :
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

Trzeba było od razu tak wyśrubować wymagania, a nie pisać "od LX w górę". A za 4 stówy to można kupić najwyżej waciki. ;-P

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-27 15:14:59
Autor: Mateusz
Kiedy wymienić pakiet? (czyli oporność nowego a starego)
były do mnie pytania odnośnie tego, co trzeba robić przy takim
pakiecie...

przy samym pakiecie nic - nawet nie matakiej możliwości w moim
wyapdku, ale wjakichś ciężkich warunkach gdy syf dostanie się w gwinty
pomiędzy mufą a miskami to poprostu to rozkręcam i czyszczę. Mam
pakiet truvatiw'a (powerspine o ile się nie mylę) - więc nic
szczególnego.

Data: 2009-08-28 07:07:56
Autor: PeJot
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

Zaczynam przeczesywać allegro, może uda się za 4 stówy jakieś waciki zanabyć :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Kiedy wymienić pakiet? (czyli oporność nowego a s tarego)