te, idz z tym na pl.soc.religia !
On Tue, 23 Feb 2010 20:56:24 +0100, "abc" <abc@wp.pl> wrote:
Jak podała Chiesa, przemawiaj±c do rzymskiej kurii w dniu 22 grudnia 2005
papież Benedykt XVI sięgn±ł do samego serca kwestii najbardziej
kontrowersyjnej. Zapytał:
"Dlaczego przyjęcie soboru jest tak trudne dla dużej czę¶ci Ko¶cioła aż do
teraz?" I odpowiedział:
"Problemy powstały w wyniku walki między dwiema będ±cymi w konflikcie
formami interpretacji. Jedna z nich spowodowała konfuzję, a druga, w sposób
cichy ale coraz bardziej widoczny, przynosłła i nadal przynosi wyniki."
Nazwał on pierwsz± formę interpretacji "hermeneutyk± zerwania i braku
kontynuacji". Drug± formę nazwał "hermeneutyk± reformy". Skrytykował
pierwsz± z tych form u samych jej podstaw jednocze¶nie ilustruj±c racje i
słuszno¶ć drugiej formy.
Podkre¶lił, że hermenetyka braku kontynuacji stwarza ryzyko prowadz±ce do
pęknięcia między Ko¶ciołem przedsoborowym i Ko¶ciołem posoborowym.
Ta hermeneutyka dowodzi, że teksty soboru jako takie nie s± rzeczywist±
ekspresj± ducha soboru. Że s± one wynikiem kompromisu przez który, aby
osi±gn±ć zgodę, wiele starych i bezużytecznych rzeczy musiało zostać
przewleczone i potwierdzone. I że to nie w tych kompromisach objawił się
rzeczywisty duch soboru, a zaczynaj±c od niego, i zgodnie z nim, konieczne
było poj¶ć naprzód.
A ponieważ teksty soboru niedoskonale oddawały ducha soboru i jego
nowatorstwo, było koniecznym poj¶ć ¶miało poza te teksty robi±c miejsce dla
nowo¶ci, w których duch soboru wyrażałby się pełniej. Krótko mówi±c,
należało pój¶ć nie za tekstami soborowymi, a za jego duchem.
Oczywi¶cie, w ten sposób powstaje olbrzymi margines dla kwestii jak
zdefiniować tego ducha, i w rezultacie, tworzona jest przestrzeń dla
dowolnych dziwactw.
Jest w tym podstawowe niezrozumienie natury soboru jako takiego. Jest on
uważany za co¶ w rodzaju zgromadzenia konstytucyjnego, które eliminuje star±
konstytucję, a wprowadza now±. Ale zgromadzenie konstytucyjne wymaga
mandatora i potwierdzenia ze strony mandatora, to jest ludzi, którym ta
konstytucja ma służyć.
Papież podkre¶lił, że ojcowie soborowi nie mieli takiego mandatu, nikt im
go nie dał, a co więcej, nikt tego nie mógł zrobić, bo podstawowa
konstytucja Ko¶cioła pochodzi od Boga i została nam dana, aby¶my mogli
osi±gn±ć życie wieczne.
Przeciwieństwem heremeneutyki braku kontynuacji jest heremeneutyka reformy.
Benedykt XVI zacytował słowa Jana XXIII z jego wyst±pienia podczas otwarcia
soboru w dniu 11 paĽdziernika 1962, kiedy Jan XXIII powiedział, że: sobór
"życzy sobie dokonać przekazu doktryny czystej i pełnej, bez rozcieńczania
jej i fałszowania", i dalej "Naszym obowi±zkiem jest nie tylko strzec tego
drogocennego skarbu, tak jakby¶my jedynie troszczyli się o antyki, ale
po¶więcić się z aktywn± wol± i bez strachu tej pracy jakiej wymagaj± nasze
czasy. Koniecznym jest, aby ta pewna i niezmienna doktryna, wiernie
respektowana, była pogłębiana i przedstawiana w sposób jaki odpowiada
potrzebom naszych czasów. Jedna rzecz to depozyt wiary, tzn. prawdy zawarte
w naszej czcigodnej doktrynie, a druga rzecz to sposób w jaki te prawdy s±
wypowiadane, przy zachowaniu ich znaczenia i celu."
--
HeSk
"Nieprawdą jest, jakoby Internet był ziemią niczyją
i terytorium darmowego opluwania innych."
* My personal opinions are just mine.(Art. 54 Konstytucji RP)
Wlacz swiatla, wylacz myslenie! Stan dróg poprawi sie sam !
http://bezswiatel.4.pl/
|