Kilka podstawowych pytań o darowizny

Data: 2012-04-13 01:05:49
Autor: Paweł Gawoś
Kilka podstawowych pytań o darowizny
1. Czy jeżeli zgłosi się do US darowiznę od osoby z I grupy
podatkowej, to wówczas nie trzeba płacić od niej podatku nawet jeżeli
wartość tej darowizny przekracza limit 9.637 zł?

2. Czy jest taka ogólna zasada, że nie ma obowiązku zgłaszać darowizn
do US, jeżeli wartość tych darowizn jest poniżej limitów kwot, do
których obowiązek podatkowy nie obowiązuje (np. 4.902 zł dla III grupy
podatkowej)?

Data: 2012-04-13 04:47:04
Autor: witek
Paweł Gawoś wrote:
1. Czy jeżeli zgłosi się do US darowiznę od osoby z I grupy
podatkowej, to wówczas nie trzeba płacić od niej podatku nawet jeżeli
wartość tej darowizny przekracza limit 9.637 zł?

tak
po to wlasnie wymyslono art 4A

[...]

przy czym ten limit to suma darowizn od danej osoby z ostatnich 5 lat.
jesli planuje sie ten limit przekroczyc w przyszlosci, to warto darowizny zglaszac juz teraz, zeby nie wyczerpywac sobie limitu.

Jesli nie, to nie ma takiej potrzeby.
Tylko dobrze papierkologie zbierac, zeby za jakis czas US sie nie zapytal a skad byla kasa na nowy samochod.
przypominam, ze przedawnienie w takim przypadku nie biegnie, wiec to pytanie moze i za 20 lat pasc a wowczas ciezko bedzie o swiadkow.

Data: 2012-04-13 11:55:48
Autor: spp
W dniu 2012-04-13 11:47, witek pisze:

[...]

Z tym że zwolnienie obejmuje małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, nie obejmuje zięcia, synowej i teściów choć to wciąż I grupa. W tym drugim przypadku podatek płaci się od nadwyżki ponad 9 637 zł.

--
spp

Data: 2012-04-13 10:46:12
Autor: jureq
Dnia Fri, 13 Apr 2012 11:55:48 +0200, spp napisał(a):

[...]

No to jeszcze dodaj, Ĺźe istotny jest sposĂłb dokonania darowizny: przelew lub notariusz.

Data: 2012-04-13 13:07:06
Autor: spp
W dniu 2012-04-13 12:46, jureq pisze:

[...]

Pod warunkiem, Ĺźe to gotĂłwka ... :)

--
spp

Data: 2012-04-13 05:55:00
Autor: Paweł Gawoś
On Apr 13, 1:07 pm, spp <spp-to...@gazeta.pl> wrote:

> No to jeszcze dodaj, że istotny jest sposób dokonania darowizny: przelew
> lub notariusz.

Pod warunkiem, że to gotówka ... :)

--
spp

1. O ile dobrze zrozumiałem, to w przypadku darowizn gotówkowych
od osób z I grupy (ale nie całej I grupy), jeżeli kwota darowizny
przekroczy limit 9.637 zł, to podatku nie trzeba będzie zapłacić,
o ile taka darowizna zostanie zgłoszona do US lub załatwiona za
pośrednictwem notariusza?

2. Jakie będą różnice jeżeli to nie będzie darowizna gotówki,
tylko majątku (np. samochód od brata)?

Data: 2012-04-13 10:15:46
Autor: witek
Paweł Gawoś wrote:

[...]

nie do konca.

- albo za pomocą notariusza, wowczas nic nie musisz robic i nic zglaszac

- albo bez pomocy notariusza, wowczas musisz zglosic, ale zwolnieniu podlegają tylko przelewy lub przekazy pocztowe. Gotowka wykluczona.

2. Jakie będą różnice jeżeli to nie będzie darowizna gotówki,
tylko majątku (np. samochód od brata)?

taka sama.

mozesz zrobic to notarialnie, ale nie musisz.
mozesz zrobic to nienotarialnie, ale musisz zgłosic aby być zwolnionym.

Data: 2012-04-13 15:15:15
Autor: Michal Jankowski
Paweł Gawoś <pawel.gawos@gmail.com> writes:

[...]

Jak już to było pisane, są dwa tryby postępowania, jeśli chcesz
skorzystać z tego zwolnienia, do wyboru:

1. Przelew bankowy;
2. Notariusz.

Jak łatwo zgadnąć, samochodu nie przelejesz, pieniądze możesz.

Zatem darowizna samochodu musi być w formie notarialnej, a przy
darowiźnie pieniędzy masz do wyboru notariusza (i wtedy możesz dać
zielone papierki) lub przelew i zgłoszenie do US (i wtedy notariusz
nie jest potrzebny). Oczywiście jeśli chcesz, to może być i przelew i
notariusz, tylko po co.

  MJ

Data: 2012-04-13 06:23:35
Autor: Paweł Gawoś
On Apr 13, 3:15 pm, Michal Jankowski <mich...@fuw.edu.pl> wrote:
Paweł Gawoś <pawel.ga...@gmail.com> writes:
> [...]

zielone papierki) lub przelew i zgłoszenie do US (i wtedy notariusz
nie jest potrzebny). Oczywiście jeśli chcesz, to może być i przelew i

OK, teraz jasne.

Miałbym jeszcze jedno pytanie.

"Art. 9. 2. Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej
samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw
majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw
majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5
lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od
podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw
majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych
poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia
nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków,
ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić
rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie."

1. Rozumiem, że to zeznanie podatkowe należy złożyć tylko wówczas
jeżeli zajdzie konieczność zapłaty podatku od darowizny?
2. Czy to zeznanie podatkowe to SD-Z2, czy jakieś inne?

Data: 2012-04-13 10:21:09
Autor: witek
Paweł Gawoś wrote:
1. Rozumiem, że to zeznanie podatkowe należy złożyć tylko wówczas
jeżeli zajdzie konieczność zapłaty podatku od darowizny?

tak, ale zwroc uwage na
"4. Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:"

tam jest mowa o sumowaniu darowizn / spadkow z ostatnim 5 lat.
Zebys sie nie zasugerował kwotą pojedynczej darowizny.

2. Czy to zeznanie podatkowe to SD-Z2, czy jakieś inne?

chyba ciagle sd-z2, tylko uwaga na wersje. obowiazuje ver 4

http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/inne/sd-z2.pdf

Data: 2012-04-14 02:11:32
Autor: Paweł Gawoś
On Apr 13, 5:21 pm, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
Paweł Gawoś wrote:
> [...]

> 2. Czy to zeznanie podatkowe to SD-Z2, czy jakieś inne?

chyba ciagle sd-z2, tylko uwaga na wersje. obowiazuje ver 4

Reasumując:
a) SD-3 składa się wówczas gdy darowizna pochodzi od kogoś z I (z
wyłączaniem grupy 0),II, lub III grupy, przekroczony został limit (co
równa się tutaj konieczności zapłaty podatku) i nie korzysta się z
pomocy notariusz?
b) SD-Z2 składa się wówczas gdy darowizna pochodzi od kogoś z grupy 0,
przekroczony został limit, nie korzysta się z pomocy notariusz i nie
chce się zapłacić podatku tylko skorzystać ze zwolnienia?

Data: 2012-04-13 16:57:07
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 13 Apr 2012, Paweł Gawoś wrote:

Miałbym jeszcze jedno pytanie.

"Art. 9. 2.
[...]
1. Rozumiem, że to zeznanie podatkowe należy złożyć tylko wówczas
jeżeli zajdzie konieczność zapłaty podatku od darowizny?

  Przed chwila "witek" tłumaczył: "należy" rozumiane jako "w celu
niezapłacenia podatku" i owszem, ale w znaczeniu "bo ma sens"
już jak najbardziej *zawsze*, również jesli kwota nie wyczerpywałaby
limitu zwolnienia.
  Powód prosty - zgłoszenie powoduje, że nie jest "wyczerpywany"
ów 9kzł++ limit. A mieć w zapasie 9kzł lub ich nie mieć
w razie, jakby US przyczepił się o jakis drobiazg, może
czynić istotna różnicę.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-13 10:12:31
Autor: witek
Michal Jankowski wrote:
Zatem darowizna samochodu musi być w formie notarialnej,

bo?

zanim odpiszesz dobrze sie zatanów po przeczytaniu art 4A

Data: 2012-04-13 13:08:10
Autor: spp
W dniu 2012-04-13 13:07, spp pisze:

No to jeszcze dodaj, Ĺźe istotny jest sposĂłb dokonania darowizny: przelew
lub notariusz.

Pod warunkiem, Ĺźe to gotĂłwka ... :)

No tak - usunąć nie mogę.. :(
Oczywiście gdy nie gotówka patrz punkt drugi... ;)

--
spp

Data: 2012-04-13 12:08:42
Autor: Michal Jankowski
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

Paweł Gawoś wrote:
[...]

Nie. Hint: teść.

przy czym ten limit to suma darowizn od danej osoby z ostatnich 5 lat.
jesli planuje sie ten limit przekroczyc w przyszlosci, to warto
darowizny zglaszac juz teraz, zeby nie wyczerpywac sobie limitu.

No ale po co? Co za różnica, czy tę dzisiejszą zgłoszę, a tej za dwa
lata nie (bo wejdzie w limit), czy odwrotnie?

  MJ

Data: 2012-04-13 07:55:02
Autor: witek

Paweł Gawoś wrote:
[...]

zwracam gitare..

ART 4a jest ciut wezszy niz I grupa podatkowa.  zaspany jestem.

[...]

na nieprzewidziane sytuacje.

zeby nie bylo, ze zapomniales, ze dostales paczka za 2 zl i sie z niego nie rozliczyles.

Kilka podstawowych pytań o darowizny