Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Kilka pytań laika.

Kilka pytań laika.

Data: 2009-03-05 20:40:12
Autor: Michał Grzelak
Kilka pytań laika.
Sqeeb pisze:
Witam.
Jaką +/- prędkość i pułap osiąga szybowiec startujący z wyciągarki?
Zastanawiam się czy jest sens płacić prawie 2x tyle za start
szybowca za samolotem.

Zależy od kierunku i prędkości wiatru, typu szybowca (w grę wchodzi przede wszystkim obciążenie powierzchni i miejsce zamontowania zaczepu), mocy wyciągarki (a raczej rozwijanego przez nią momentu obrotowego), długości liny, umiejętności pilota. Generalnie od 250 do 600 metrów.

Czemu nie ma samolotów z silnikami odrzutowymi w lotnictwie... sportowym? rekreacyjnym? Nie bardzo wiem jak
mam to nazwać. Poza wielkimi transportowymi Airbusami, 7x7 i
Tupolewami jest tylko garstka tych małych, a i tak wszystkie
to samoloty czysto pasażerskie. Nikomu nie przyszła tak
'szalona' myśl jak skonstruowanie odrzutowca do akrobacji
lotniczej? Czy to aż tak drogie w eksploatacji? A może
przepisy bardzo restrykcyjne?

Eeetam, są
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/cricri/cricri-jet.jpg
http://www.pimaair.org/images/collection/Bede_BD-5J_Micro-jet_MG_2182_a.jpg
http://farm1.static.flickr.com/73/170001396_8d1766af3b.jpg?v=0
http://www.centraltexasairshow.com/site/Portals/0/jet_in_flight.jpg

mają tylko sakramencki apetyt na paliwo.


I jeszcze jedno: w przestrzeni klasy G jest ograniczenie
do 250ktas, a w strefach czasowo zarezerwowanych

Jeśli sobie rezerwujący strefę narzuci ograniczenia, to obowiązują, jeśli nie, to nie. Zasada jest taka, że warunki użytkowania przestrzeni czasowo zarezerwowanej określa zamawiający.

czy
też klasie C istnieją jakieś ograniczenia(poza przestrzennymi).

W klasie C obowiązują cię przede wszystkim instrukcje służby kontroli ruchu lotniczego.

Domyślam się, że w klasie C bez złożenia planu lotu ani rusz
ale ciekaw jestem czy są jakieś górne granice.

W Polsce górna granica to FL460. Wyżej nie są zapewniane służby ruchu lotniczego.

Pozdrawiam
M..M

Data: 2009-03-05 21:02:18
Autor: Sqeeb
Kilka pytań laika.
On Thu, 05 Mar 2009 20:40:12 +0100
Michał Grzelak <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote:

Eeetam, są
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/cricri/cricri-jet.jpg
http://www.pimaair.org/images/collection/Bede_BD-5J_Micro-jet_MG_2182_a.jpg
http://farm1.static.flickr.com/73/170001396_8d1766af3b.jpg?v=0
http://www.centraltexasairshow.com/site/Portals/0/jet_in_flight.jpg

mają tylko sakramencki apetyt na paliwo.

Wszystko ładnie pięknie tylko jak to sie nazywa? Po numerach
rejestracyjnych trudno trafić. To są jakieś ull'e?

> Domyślam się, że w klasie C bez złożenia planu lotu ani rusz
> ale ciekaw jestem czy są jakieś górne granice.

W Polsce górna granica to FL460. Wyżej nie są zapewniane służby ruchu lotniczego.

Czyli co? Chulaj dusza?

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-05 21:16:19
Autor: Michał Grzelak
Kilka pytań laika.
Sqeeb pisze:
On Thu, 05 Mar 2009 20:40:12 +0100
Michał Grzelak <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote:

Eeetam, są
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/cricri/cricri-jet.jpg
http://www.pimaair.org/images/collection/Bede_BD-5J_Micro-jet_MG_2182_a.jpg
http://farm1.static.flickr.com/73/170001396_8d1766af3b.jpg?v=0
http://www.centraltexasairshow.com/site/Portals/0/jet_in_flight.jpg

mają tylko sakramencki apetyt na paliwo.

Wszystko ładnie pięknie tylko jak to sie nazywa? Po numerach
rejestracyjnych trudno trafić. To są jakieś ull'e?

Nie wszystkie to ultralighty, choć prawie wszystkie to experimentale.
Pierwszy to Cri-Cr, drugi Bede Micro, trzeci i czwarty Silent. Jest też mnóstwo innych, ale nie miałem czasu szukać.

Czyli co? Chulaj dusza?

A kto Cię sprawdzi? Tylko czym dasz radę tak wysoko wzlecieć? Teoretycznie, jeśli w naszej przestrzeni (która zgodnie z zapisami Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym nie ma określonej górnej granicy) zostanie wykryty jakiś obcy statek powietrzny, to będzie takowego można w majestacie prawa przechwycić i zestrzelić. W praktyce, do satelitów nikt nie strzela ;-)

Pozdrawiam
M..M

Data: 2009-03-08 00:57:56
Autor: bohateur
Kilka pytań laika.
Michał Grzelak pisze:

Teoretycznie, jeśli w naszej przestrzeni (która zgodnie z zapisami Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym nie ma określonej górnej granicy) zostanie wykryty jakiś obcy statek powietrzny, to będzie takowego można w majestacie prawa przechwycić i zestrzelić.

juz chyba nie. ptrz "Lotnictwo" 2/2009

Data: 2009-03-05 21:28:56
Autor: Michal Jankowski
Kilka pytań laika.
Michał Grzelak <mmgrzelak@poczta.onet.pl> writes:

Eeetam, są
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/cricri/cricri-jet.jpg
http://www.pimaair.org/images/collection/Bede_BD-5J_Micro-jet_MG_2182_a.jpg
(...)

Samoróbki po jednej sztuce... 8-)

  MJ

Data: 2009-03-05 22:19:09
Autor: JJR
Kilka pytań laika.
Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał

> Eeetam, są

No ba, skoro są już lotnie i wózki golfowe z napędem odrzutowym...  :)
http://www.youtube.com/watch?v=_AXuy2-YoQY
http://www.youtube.com/watch?v=Ca_BS4N-AzM

--
pzdr,
Jędrzej

<jacuss> mnie to chociaż po politechnice
do łopaty wezmą,a ty co po ASP będziesz robił?
<Olo> pasy malował :)

Data: 2009-03-06 08:16:19
Autor: Michał Grzelak
Kilka pytań laika.
Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> napisał(a):

Samoróbki po jednej sztuce... -)

Nie wszytskie. Nie dalej jak 8 miesięcy temu Karol Staryszak latał (tylko nie
pamiętam gdzie, chyba w Pribinie) czskim HPH304 Shark z pomocniczym napędem
odrzutowym. A to jak najbardziej maszyna seryjna.
M..M


--


Data: 2009-03-06 11:08:06
Autor: Sqeeb
Kilka pytań laika.
On Fri, 6 Mar 2009 08:16:19 +0000 (UTC)
"Michał Grzelak" <default_user.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote:

Nie wszytskie. Nie dalej jak 8 miesięcy temu Karol Staryszak latał (tylko nie
pamiętam gdzie, chyba w Pribinie) czskim HPH304 Shark z pomocniczym napędem
odrzutowym. A to jak najbardziej maszyna seryjna.

Tylko pomocniczy napęd nie służy do pracy ciągłej.
A mi cały czas się rozchodzi o taką cywilną iskre tylko lżejszą i jednoosobową.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-05 22:08:25
Autor: Sqeeb
Kilka pytań laika.
On Thu, 05 Mar 2009 20:40:12 +0100
Michał Grzelak <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote:

Eeetam, są
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/cricri/cricri-jet.jpg
http://www.pimaair.org/images/collection/Bede_BD-5J_Micro-jet_MG_2182_a.jpg
http://farm1.static.flickr.com/73/170001396_8d1766af3b.jpg?v=0
http://www.centraltexasairshow.com/site/Portals/0/jet_in_flight.jpg

mają tylko sakramencki apetyt na paliwo.

Po zdjęciach nie chciałem od razu pisać że to jakieś samoróbki,
ale po przeczytaniu kilku linijek powiem Ci, że to nie o to
mi chodziło ;-] myślałem o maszynie seryjnej, projektowanej
do akrobacji, a nie szybowiec z silnikiem od kosiarki ;-]

Jak tak patrze po gabarytach tego, to ciężko mi uwierzyć
ze to ma aż takie duże zużycie paliwa.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-06 15:18:13
Autor: Michał Kuświk :: Kusiu
Kilka pytań laika.
Sqeeb pisze:
Po zdjęciach nie chciałem od razu pisać że to jakieś samoróbki,
ale po przeczytaniu kilku linijek powiem Ci, że to nie o to
mi chodziło ;-] myślałem o maszynie seryjnej, projektowanej
do akrobacji, a nie szybowiec z silnikiem od kosiarki ;-]

Zobacz http://www.viper-aircraft.com/
Co prawda dwuosobowy, ale chyba spełnia Twoje założenia.

Prywatna osoba będzie chyba mogła sobie kupić też coś takiego:
http://en.wikipedia.org/wiki/ATG_Javelin

--
Pozdrawiam
Michał Kuświk (Kusiu)

Data: 2009-03-06 15:46:01
Autor: Sqeeb
Kilka pytań laika.
On Fri, 06 Mar 2009 15:18:13 +0100
Michał Kuświk :: Kusiu <kuswikSM@Mgmail.com> wrote:

Prywatna osoba będzie chyba mogła sobie kupić też coś takiego:
http://en.wikipedia.org/wiki/ATG_Javelin

Zabija ceną i wyglądem(czyt. wygląda jak spłaszczony ef-18).

Zobacz http://www.viper-aircraft.com/
Co prawda dwuosobowy, ale chyba spełnia Twoje założenia.

A to całkiem sympatyczne. 400ktas i jakieś ~200 tys. USD to
całkiem znośna cena. O ile dobrze sie doczytałem to zasięg
jest w granicach 2000 km...

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-06 19:42:17
Autor: Michal Jankowski
Kilka pytań laika.
Michał Kuświk :: Kusiu <kuswikSM@Mgmail.com> writes:

Prywatna osoba będzie chyba mogła sobie kupić też coś takiego:
http://en.wikipedia.org/wiki/ATG_Javelin

Ten projekt zdaje sie zdechl.

  MJ

Data: 2009-03-05 22:56:17
Autor: Piotr [trzykoty]
Kilka pytań laika.

"Michał Grzelak" <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote
długości liny, umiejętności pilota. Generalnie od 250 do 600 metrów.

a prędkość?

Data: 2009-03-06 07:59:23
Autor: Michał Grzelak
Kilka pytań laika.
Piotr [trzykoty] <trzykoty@NOSPAM.o2.pl> napisał(a):

"Michał Grzelak" <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote
> długości liny, umiejętności pilota. Generalnie od 250 do 600 metrów.

a prędkość?

Zależy od typu szybowca. Zalecana Vopt+10km/h, ale nie więcej niż dopuszczalna
prędkość startu za wyciągarką zpiasana w instrukcji użytkowania w locie.
Pozdrawiam
M..M


--


Kilka pytań laika.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona