Data: 2009-03-07 08:37:35 | |
Autor: Sqeeb | |
Kilka pytań laika. | |
Mam kolejne pytanie.
W ostatnim numerze "Lotnictwa" było o procedurze odladzania płatowca. Samolot postoi przez noc w zimnym hangarze, rano na skrzydłach zgromadzi się cienka warstwa lodu - odmrażamy a potem można latać. No dobrze, tylko skoro ten lód tam był, to znaczy że podczas lotu wcale cieplej nie będzie. Środki stosowane do odmrażania dają jakieś zabezpieczenie, ale nie sądze żeby to było na kilka godzin lotu. To jak to jest? Skrzydła nie mają prawa zamarznać w locie bo... no nie wiem. Opór aerodynamiczny jest aż tak duży? -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-07 19:02:34 | |
Autor: --=JJay=-- | |
Kilka pytań laika. | |
Sqeeb pisze:
To jak to jest? Skrzydła nie mają prawa zamarznać w locie bo... no nie wiem. Ano nie mają prawa zamarznąć bo to by bardzo źle wpłynęło na opływ powietrza. Mniejsza siła nośna, większe opory, ze o masie samego lodu nie wspomnę. Nie wiem czy mowa była o samolotach wojskowych czy o pasażerach, ale większość samolotów pasażerskich jeśli nie wszystkie ma instalacje odladzające bądź zabezpieczające przed obladzaniem na krawędziach natarcia skrzydeł i nie tylko. Problem jest tylko taki, ze aby taka instalacja działała muszą pracować silniki bo dajmy na to taki 737 ma krawędzie natarcia ogrzewane ciepłym powietrzem odbieranym z silnika i w czasie lotu przy włączonej instalacji nie powinien mieć problemów z oblodzeniem natomiast na ziemi może być już różnie dlatego stosuje się chemię odladzającą i zabezpieczająca przed obladzaniem. Pozdrawiam -- -- =JJay=-- www.aeroklub.deblin.pl, www.klubkm.pl, moje zdjęcia na airliners.net - http://tiny.pl/rcwl "Nie dyskutuj z debilem bo najpierw ściągnie cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" |
|
Data: 2009-03-07 21:32:01 | |
Autor: Sqeeb | |
Kilka pytań laika. | |
On Sat, 07 Mar 2009 19:02:34 +0000
-- =JJay=-- <jjay@NOSPAMgazeta.pl> wrote: Ano nie mają prawa zamarznąć bo to by bardzo źle wpłynęło na opływ powietrza. Mniejsza siła nośna, większe opory, ze o masie samego lodu nie wspomnę. Hm... Wojskowe pewnie mają podobnie. Dzięki za odpowiedź. -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-09 21:56:47 | |
Autor: JasiekS | |
Kilka pytań laika. | |
Użytkownik "Sqeeb" <sqeeb@internet.community> napisał w wiadomości news:20090307083735.e95f67e4.sqeebinternet.community... To jak to jest? Skrzydła nie mają prawa zamarznać w locie bo... no nie wiem. Widuję ciebie na rec.aviation.military. Conajmniej dwa z twoich pytań były dokładnie omawiane w ciągu ostatniego miesiąca (KAL007 i oblodzenie). Podsumowanie: 1. Problem oblodzenia nie jest ograniczony do skrzydeł; równie niebezpieczne jest oblodzenie usterzenia, łopat wirników, śmigieł, nadajników ciśnienia... Jak widzisz - sporo tego. 2. Bardziej niż wzrostu oporu należy obawiać się spadku siły nośnej oraz problemów ze sterowaniem. 3. Stosowane obecnie metody odladzania (prawidłowo: zapobiegania oblodzeniu) to - mechaniczne - kruszenie warstewki lodu - termiczne - podgrzewanie newralgicznych miejsc konstrukcji (elektryczne, upust powietrza z silnika) - chemiczne - podawanie płynów o niskiej temperaturze krzepnięcia (przez otwory przy krawędzi natarcia), nakładanie powłok zwiększających napięcie powierzchniowe itp. 4. NIE ISTNIEJE 'najlepsza' (mająca same zalety) i 100% skuteczna metoda zapobiegania oblodzeniu[*]. Każda ze stosowanych metod ma ograniczenia fizyczne i ekonomiczne. 5. Źle zaprojektowana lub nieprawidłowo użyta instalacja przeciwoblodzeniowa może być równie groźna jak jej brak. Pierwsze eksperymenty mające na celu poznanie zjawiska przeprowadzono ~60-70 lat temu. Nadal jest sporo spraw do wyjaśnienia http://en.wikipedia.org/wiki/Deicing http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_protection_system [*] Poza jedną: UNIKAĆ! Każda reguła musi mieć jakiś wyjątek. -- JasiekS |
|
Data: 2009-03-09 22:37:01 | |
Autor: Sqeeb | |
Kilka pytaĹ laika. | |
On Mon, 9 Mar 2009 21:56:47 +0100
"JasiekS" <jasieks.no.spam@please.poczta.onet.pl> wrote: WidujÄ ciebie na rec.aviation.military. Conajmniej dwa z twoich pytaĹ byĹy dokĹadnie omawiane w ciÂągu ostatniego miesiÂąca (KAL007 i oblodzenie). Tak, ale jest tam sporo postĂłw typu 'informacja' i jakoĹ nie Ĺledze grupy na bieĹźÄ co. DziÄki za odpowiedĹş. -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|