Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Kilka pytań laika.

Kilka pytań laika.

Data: 2009-03-07 08:37:35
Autor: Sqeeb
Kilka pytań laika.
Mam kolejne pytanie.
W ostatnim numerze "Lotnictwa" było o procedurze odladzania płatowca.
Samolot postoi przez noc w zimnym hangarze, rano na skrzydłach zgromadzi
się cienka warstwa lodu - odmrażamy a potem można latać. No dobrze, tylko
skoro ten lód tam był, to znaczy że podczas lotu wcale cieplej nie będzie.
Środki stosowane do odmrażania dają jakieś zabezpieczenie, ale nie sądze
żeby to było na kilka godzin lotu.

To jak to jest? Skrzydła nie mają prawa zamarznać w locie bo... no nie wiem.
Opór aerodynamiczny jest aż tak duży?

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-07 19:02:34
Autor: --=JJay=--
Kilka pytań laika.
Sqeeb pisze:
To jak to jest? Skrzydła nie mają prawa zamarznać w locie bo... no nie wiem.
Opór aerodynamiczny jest aż tak duży?


Ano nie mają prawa zamarznąć bo to by bardzo źle wpłynęło na opływ powietrza. Mniejsza siła nośna, większe opory, ze o masie samego lodu nie wspomnę.
Nie wiem czy mowa była o samolotach wojskowych czy o pasażerach, ale większość samolotów pasażerskich jeśli nie wszystkie ma instalacje odladzające bądź zabezpieczające przed obladzaniem na krawędziach natarcia skrzydeł i nie tylko. Problem jest tylko taki, ze aby taka instalacja działała muszą pracować silniki bo dajmy na to taki 737 ma krawędzie natarcia ogrzewane ciepłym powietrzem odbieranym z silnika i w czasie lotu przy włączonej instalacji nie powinien mieć problemów z oblodzeniem natomiast na ziemi może być już różnie dlatego stosuje się chemię odladzającą i zabezpieczająca przed obladzaniem.


Pozdrawiam
--
-- =JJay=--
www.aeroklub.deblin.pl, www.klubkm.pl, moje zdjęcia na airliners.net - http://tiny.pl/rcwl
"Nie dyskutuj z debilem bo najpierw ściągnie cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem"

Data: 2009-03-07 21:32:01
Autor: Sqeeb
Kilka pytań laika.
On Sat, 07 Mar 2009 19:02:34 +0000
-- =JJay=-- <jjay@NOSPAMgazeta.pl> wrote:

Ano nie mają prawa zamarznąć bo to by bardzo źle wpłynęło na opływ powietrza. Mniejsza siła nośna, większe opory, ze o masie samego lodu nie wspomnę.
Nie wiem czy mowa była o samolotach wojskowych czy o pasażerach, ale większość samolotów pasażerskich jeśli nie wszystkie ma instalacje odladzające bądź zabezpieczające przed obladzaniem na krawędziach natarcia skrzydeł i nie tylko. Problem jest tylko taki, ze aby taka instalacja działała muszą pracować silniki bo dajmy na to taki 737 ma krawędzie natarcia ogrzewane ciepłym powietrzem odbieranym z silnika i w czasie lotu przy włączonej instalacji nie powinien mieć problemów z oblodzeniem natomiast na ziemi może być już różnie dlatego stosuje się chemię odladzającą i zabezpieczająca przed obladzaniem.

Hm... Wojskowe pewnie mają podobnie.

Dzięki za odpowiedź.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-09 21:56:47
Autor: JasiekS
Kilka pytań laika.

Użytkownik "Sqeeb" <sqeeb@internet.community> napisał w wiadomości news:20090307083735.e95f67e4.sqeebinternet.community...

To jak to jest? Skrzydła nie mają prawa zamarznać w locie bo... no nie wiem.
Opór aerodynamiczny jest aż tak duży?

Widuję ciebie na rec.aviation.military. Conajmniej dwa z twoich pytań były dokładnie omawiane w ciągu ostatniego miesiąca (KAL007 i oblodzenie).

Podsumowanie:
1. Problem oblodzenia nie jest ograniczony do skrzydeł; równie niebezpieczne jest oblodzenie usterzenia, łopat wirników, śmigieł, nadajników ciśnienia... Jak widzisz - sporo tego.
2. Bardziej niż wzrostu oporu należy obawiać się spadku siły nośnej oraz problemów ze sterowaniem.
3. Stosowane obecnie metody odladzania (prawidłowo: zapobiegania oblodzeniu) to
    - mechaniczne - kruszenie warstewki lodu
    - termiczne - podgrzewanie newralgicznych miejsc konstrukcji (elektryczne, upust powietrza z silnika)
    - chemiczne - podawanie płynów o niskiej temperaturze krzepnięcia (przez otwory przy krawędzi natarcia), nakładanie powłok zwiększających napięcie powierzchniowe itp.
4. NIE ISTNIEJE 'najlepsza' (mająca same zalety) i 100% skuteczna metoda zapobiegania oblodzeniu[*]. Każda ze stosowanych metod ma ograniczenia fizyczne i ekonomiczne.
5. Źle zaprojektowana lub nieprawidłowo użyta instalacja przeciwoblodzeniowa może być równie groźna jak jej brak.

Pierwsze eksperymenty mające na celu poznanie zjawiska przeprowadzono ~60-70 lat temu. Nadal jest sporo spraw do wyjaśnienia

http://en.wikipedia.org/wiki/Deicing
http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_protection_system

[*] Poza jedną: UNIKAĆ! Każda reguła musi mieć jakiś wyjątek.

--
JasiekS

Data: 2009-03-09 22:37:01
Autor: Sqeeb
Kilka pytań laika.
On Mon, 9 Mar 2009 21:56:47 +0100
"JasiekS" <jasieks.no.spam@please.poczta.onet.pl> wrote:

Widuję ciebie na rec.aviation.military. Conajmniej dwa z twoich pytań były dokładnie omawiane w ci±gu ostatniego miesi±ca (KAL007 i oblodzenie).

Tak, ale jest tam sporo postów typu 'informacja' i jakoś nie śledze
grupy na bieżąco.

Dzięki za odpowiedź.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Kilka pytań laika.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona