Kinex - o tym chyba nie by³o...

Data: 2010-03-30 11:54:08
Autor: Rowerex
Kinex - o tym chyba nie by³o...
Ma³o brakowa³o a napisa³bym dramatycznego posta o rozczarowaniu
suportem Kinexa, bo co¶ mi od kilku miesiêcy straszliwie skrzecza³o
przy krêceniu korbami. Nawet zacz±³em my¶leæ o korbach ze zintegrowan±
osi± (b³eee...). Wczoraj po zdjêciu korb prawie by³em pewny, ¿e
zamordowa³em suport po nieca³ym roku jazdy, bowiem krêci³ siê nieco
opornie.... Jakie¿ by³o moje zdziwienie, gdy po wykrêceniu suportu
okaza³o siê, ¿e o¶ krêci siê g³adko jak mase³ko, nie ma luzów itp...

Poniewa¿ jedn± z rozwa¿anych mo¿liwo¶ci by³y luzy miêdzy korpusem i
miskami, to nawali³em smaru miêdzy korpus suportu i miski oraz na
gwinty misek. Postanowi³em skrêciæ miski nieco mocniej (ale nie "na
chama"), a tu zonk... - o¶ zaczê³a siê krêciæ ze strasznym oporem.
Zmuszony by³em popu¶ciæ miski na tyle, by o¶ krêci³a siê tak jak po
jej wykrêceniu.

W sumie wysz³o na to, ¿e skrzeczenie to prawdopodobnie nie wina
suportu, bo po zamontowaniu korb skrzecza³o po staremu. Przesz³o
natomiast po wymianie siode³ka (rozdar³o siê jaki¶ czas temu) i
porz±dnym przegl±dzie jarzemka oraz zacisku w sztycy. Wci±¿ jednak nie
jestem tego pewny, choæ podczas dzisiejszego testu nie by³o ju¿
upierdliwych d¼wiêków.

Ale do sedna - otó¿ nie znalaz³em w archiwum precla czy gdziekolwiek
indziej niczego na temat wp³ywu si³y dokrêcenia misek na pracê
suportu, a tymczasem okazuje siê, ¿e w Kinexach nie mo¿na misek
dokrêcaæ zbyt mocno, bo mo¿na zamordowaæ suport - ³o¿yska zostan±
¶ci¶niête i w ten sposób d³ugo nie poci±gn±. Tak wiêc po zakrêceniu
suportu warto sprawdziæ jak o¶ siê obraca, a nie od razu montowaæ
korby (ma³o brakowa³o a sam tak bym zrobi³, bo mia³em ju¿ korbê w rêce
gotow± go zamontowania...)

Kinex podaje, ¿e maksymalna si³a dokrêcenia aluminiowych misek to
40Nm, podejrzewam jednak, ¿e nawet przy po³owie tej si³y wk³ad mo¿e
zacz±æ siê ciê¿ko obracaæ. Do tej pory mia³em do czynienia tylko z
octalinkami Shimano, a w tych si³a dokrêcenia nie mia³ wp³ywu na
obracanie siê osi...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-03-30 16:03:27
Autor: mg
Kinex - o tym chyba nie by³o...
okazuje siê, ¿e w Kinexach nie mo¿na misek dokrêcaæ zbyt mocno,
bo mo¿na zamordowaæ suport - ³o¿yska zostan± ¶ci¶niête

Mówimy o "nierozbieralnym" wk³adzie kinex?

http://mgpl.deviantart.com/art/kinex-96509294

Nie mo¿na w nim ¶cisn±æ ³o¿ysk. Tam nie ma konusa. W tulei i w o¶cie
s± wy¿³obione bie¿nie po których biegaj± kulki. Ca³o¶æ jest sprytnie
zmontowana:
- k³adziemy tulejê na stole
- uk³adamy kulki w bie¿niach na koñcach tulei (kulki zbiegaj± siê na
dole)
-  powoli wsuwamy o¶kê ponad kulkami i opuszczamy j± na kulki
- delikatnie przesuwamy jedn± kulkê  po bie¿ni ponad o¶kê (na obu
koñcach tulei)
- w momencie przeniesienia kulki ponad o¶kê ca³o¶æ ulega zablokowaniu
- rozprowadzamy pozosta³e kulki po obwodzie i blokujemy je "wiankami"
z tworzywa sztucznego

U mnie po oko³o 5k km bie¿nie siê lekko wytar³y i wszed³ ma³y luz.
W³o¿y³em nowe kulki i chodzi jak nowy, tzn. z lekkim oporem.

Kulki maj± chyba 4,75 mm (jak do zwyk³ej piasty przedniej). Z tym, ¿e
pierwsze na jakie trafi³em mia³y 4,76 i nie da³o siê ich rozprowadziæ
po obwodzie bie¿ni.

Data: 2010-03-30 21:45:23
Autor: Rowerex
Kinex - o tym chyba nie by³o...
On 31 Mar, 00:03, mg <abcde...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

Mówimy o "nierozbieralnym" wk³adzie kinex?

http://mgpl.deviantart.com/art/kinex-96509294

Nie mo¿na w nim ¶cisn±æ ³o¿ysk. Tam nie ma konusa.

Tak, mowa o BLAL - a jednak mo¿na ¶cisn±æ! U mnie mocniejsze
zakrêcenie misek zwiêksza opory na osi.

Dziêki za opis - przyda siê :)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-03-31 01:24:20
Autor: live_evil
Kinex - o tym chyba nie było...
W dniu 31.03.2010 01:03, mg pisze:
Kulki mają chyba 4,75 mm (jak do zwykłej piasty przedniej). Z tym, że
pierwsze na jakie trafiłem miały 4,76 i nie dało się ich rozprowadzić
po obwodzie bieżni.

W "zwykłej" piaście przedniej siedzą kulki 3/16", czyli 4,7625.

--
live_evil

Data: 2010-03-31 02:19:02
Autor: mg
Kinex - o tym chyba nie by³o...
Kulki maj± chyba 4,75 mm (jak do zwyk³ej piasty przedniej). Z tym, ¿e
pierwsze na jakie trafi³em mia³y 4,76 i nie da³o siê ich rozprowadziæ
po obwodzie bie¿ni.

W "zwyk³ej" pia¶cie przedniej siedz± kulki 3/16", czyli 4,7625.

Czyli te co pasuj± s± nietypowe. Dobrze wiedzieæ.

PS

Ciekawe czy to odrzuty z  sortowania czy ju¿ inny wymiar?

Data: 2010-03-30 21:13:07
Autor: kml
Kinex - o tym chyba nie by³o...
U¿ytkownik "Rowerex" <rowerex@op.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:73aaac3a-56ca-49d1-8525-8fd516501b4515g2000yqi.googlegroups.com...

[cut]

Do tej pory mia³em do czynienia tylko z
octalinkami Shimano, a w tych si³a dokrêcenia nie mia³ wp³ywu na
obracanie siê osi...
-- -- -

Ja do tej pory te¿ nie mia³em takiej akcji. Dziwne trochê i jak nic wymaga stosowanie locktite'a albo innego czego¶ takiego :)

kml
Last update 14/03/2010 Jesienno-zimowa kurtka rowera Campus Vart.

Data: 2010-03-30 21:28:29
Autor: arturbac
Kinex - o tym chyba nie by³o...
W dniu 2010-03-30 20:54, Rowerex pisze:
a tymczasem okazuje siê, ¿e w Kinexach nie mo¿na misek
dokrêcaæ zbyt mocno, bo mo¿na zamordowaæ suport - ³o¿yska zostan±
¶ci¶niête i w ten sposób d³ugo nie poci±gn±.

U mnie te¿ tak jest chocia¿ nie wiem co mam, bo mam co¶ z chin chyba.
Po ostatnim czyszczeniu wyrzuceniu smaru i scinek metalu z lozysk,
lekkim docisnieciu scianek do kulek w lozyskach i odpowiednim dokreceniu
misek , chodzi jak zloto i to bez zadnego smaru.

Data: 2010-03-31 07:09:13
Autor: PeJot
Kinex - o tym chyba nie by³o...
Rowerex pisze:

Kinex podaje, ¿e maksymalna si³a dokrêcenia aluminiowych misek to
40Nm, podejrzewam jednak, ¿e nawet przy po³owie tej si³y wk³ad mo¿e
zacz±æ siê ciê¿ko obracaæ.

Nic nowego. Shimano dla wk³adów na kwadrat podawa³o warto¶æ 40-70 Nm. Wk³ady z odchudzon± obudow± ( XT, XTR ) jeszcze gorzej tolerowa³y dokrêcenie misek. Monta¿ tego podzespo³u wymaga jednak odrobiny do¶wiadczenia i tyle.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Kinex - o tym chyba nie by³o...