Klika starców.

Data: 2010-02-23 08:13:45
Autor: Artur Borubar
Klika starców.
Katolicy nie przyzwyczaili się do nowego prymasa, a już zbliża się wybór następcy.

 Teoretycznie 20 marca abp Henryk Muszyński powinien rozstać się z tym tytułem - kończy 77 lat i przestanie być metropolitą gnieźnieńskim. Kto go zastąpi? Do tej pory w kościelnych kuluarach wymieniano nazwisko nuncjusza apostolskiego abp. Józefa Kowalczyka. Ale teraz - jak dowiaduje się "Gazeta" - coraz mocniejszą pozycję ma abp Stanisław Gądecki, metropolita poznański.

- On ma duże szanse. Można odnieść wrażenie, że sam liczy się z tą możliwością. Kilka osób zauważyło, że nie ustala wizyt duszpasterskich na drugą połowę roku, tak jakby brał pod uwagę, że jego status w Kościele może się zmienić - mówi nasz rozmówca z kręgów zbliżonych do Episkopatu.

Dodatkowym atutem abp. Gądeckiego są jego związki z Gnieznem: kończył tamtejsze seminarium, wykładał w nim, a w latach 90. był sufraganem gnieźnieńskim.

Procedura wybierania prymasa jest taka sama jak przy wyborze biskupa. Nuncjusz przedstawia papieżowi trzech kandydatów (terno). Jednego z nich Benedykt XVI wybierze na prymasa, choć może wskazać kogoś spoza terna.

Prymas to już nie głowa Kościoła jak kiedyś; jego urząd jest honorowy, ale prestiżowy. Nowy statut Episkopatu przyznał mu miejsce w Radzie Stałej Episkopatu. Dzięki temu ma wpływ na to, jakie tematy biskupi podejmują na zebraniach plenarnych. Będzie też nadzorował, czy decyzje Konferencji Episkopatu są wcielane w życie. Statut mówi też o "honorowym pierwszeństwie" prymasa wśród biskupów.

Jeśli zostanie nim abp Gądecki, wśród najważniejszych ludzi polskiego Kościoła znajdzie się hierarcha otwarty na dialog. 60-letni arcybiskup jest biblistą, zainicjował Dzień Judaizmu w Kościele. Z jednej z poznańskich świątyń kazał usunąć antyżydowską tablicę wzywającą Boga, by "wyniszczył do szczętu ten naród złośliwy". Jest zastępcą przewodniczącego Episkopatu. Był przewodniczącym Komisji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, potem Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego.

Zna kilka języków obcych. Przebieg obrad synodu biskupów w Rzymie relacjonował niedawno w blogu. Ma wiele pomysłów wzbogacających życie Kościoła: przedstawił biskupom w Rzymie projekt zmiany w przebiegu mszy świętej. Chodzi o kolejność czytań mszalnych i umieszczenie Ewangelii pomiędzy dwoma czytaniami, a nie - jak dotychczas - po nich.

Prymasostwo w wykonaniu abp. Gądeckiego zapewne byłoby podobne do sposobu, w jaki pełni ten urząd abp Muszyński, który jest aktywny, uruchomił stronę internetową, udziela wywiadów.

Jak się dowiedzieliśmy, nuncjusz Kowalczyk też ciągle liczy się wśród kandydatów na prymasa. Ten hierarcha zapytał niedawno wszystkich biskupów diecezjalnych, kogo widzieliby jako nowego prymasa. Pomysł opisywała "Gazeta". Pierwsze wyniki są, chociaż ich nie ujawniono. - Nie przeceniałbym roli tego sondażu. Służył on raczej pewnemu zbadaniu nastrojów. Nie chce mi się wierzyć, żeby nuncjusz przedkładał jego wyniki nad własne typy - słyszymy od naszego informatora.

W prymasowskim ternie może również być abp Józef Michalik, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. Kiedy nastąpi zmiana na urzędzie prymasa? Z naszych informacji wynika, że nie dokładnie w marcu, ale kilka tygodni później, po świętach wielkanocnych. Niewykluczone też, że szukanie prymasa potrwa dłużej, nawet kilka miesięcy.

http://wyborcza.pl/1,75248,7591093,Abp_Gadecki_nastepnym_prymasem_.html

Przemek

Jaki sens miało wybranie Muszyńskiego na prymasa jeśli było wiadomo, że będzie tak krótko? Gdzieś czytałem, że prymasowska emerytura to osiem tysięcy złotych. To wiele wyjaśnia.

--
Sledztwo w sprawie afery hazardowej Jarosława Kaczyńskiego wykazało, że w czasie rządów PiS
liczba automatów o niskich wygranych wzrosła o 200 proc., a wicepremier Gosiewski lobbował na rzecz Totalizatora Sportowego.

http://pepepe.pl/

Data: 2010-02-23 09:28:48
Autor: abc
Klika starców.
Jaki sens miało wybranie Muszyńskiego na prymasa jeśli było wiadomo, że
będzie tak krótko? Gdzieś czytałem, że prymasowska emerytura to osiem
tysięcy złotych. To wiele wyjaśnia.

Abp Muszyński nie został wybrany na prymasa.  Niedawno Papież przywrócił
godność prymasa arcybiskupowi gnieźnieńskiemu.  Tak się złożyło, że w tym
momencie arcybiskupem gnieźnieńskim był abp Muszyński i autoatycznie to on
został prymasem.

Teraz abp Muszyński odejdzie na emeryturę, a Papież wyznaczy następnego
arcybiskupa gnieźnieńskiego, który automatycznie zostanie prymasem.  Kto nim
będzie - nie wiadomo.  To zrozumiałe, że merdia chciałyby jakiegoś żydofila,
który niszczyłby Kościół od środka.

Data: 2010-02-23 12:05:53
Autor: -heÂŽsk-
Klika starców.
On Tue, 23 Feb 2010 09:28:48 +0100, "abc" <abc@wp.pl> wrote:

> Jaki sens miało wybranie Muszyńskiego na prymasa je¶li było wiadomo, że
> będzie tak krótko? Gdzie¶ czytałem, że prymasowska emerytura to osiem
> tysięcy złotych. To wiele wyja¶nia.

Abp Muszyński nie został wybrany na prymasa.  Niedawno PapieĹź przywrĂłcił
godno¶ć prymasa arcybiskupowi gnieÄ˝nieńskiemu.  Tak się złoĹźyło, Ĺźe w tym
momencie arcybiskupem gnieĽnieńskim był abp Muszyński i autoatycznie to on
został prymasem.

Teraz abp Muszyński odejdzie na emeryturę, a Papież wyznaczy następnego
arcybiskupa gnieÄ˝nieńskiego, ktĂłry automatycznie zostanie prymasem.  Kto nim
będzie - nie wiadomo.  To zrozumiałe, Ĺźe merdia chciałyby jakiegoÂś Ĺźydofila,
który niszczyłby Ko¶ciół od ¶rodka.

 idzcie dziewczeta z tymi tekstami na pl.soc. religia.
--

 HeSk

Wlacz swiatla, wylacz myslenie! Stan drĂłg poprawi sie sam !
http://bezswiatel.4.pl/

Data: 2010-02-23 12:05:53
Autor: -heÂŽsk-
Klika starców.
On Tue, 23 Feb 2010 08:13:45 +0100, "Artur Borubar" <brońmy RP przed
pisem@op.pl> wrote:

Katolicy nie przyzwyczaili się do nowego prymasa, a już zbliża się wybór następcy. [...]

 won z tym na pl.soc.religia

--

 HeSk

http://bezswiatel.4.pl/

Data: 2010-02-24 03:09:09
Autor: ab.666
Klika starców.

"-heRsk-" <wcbigbrednie@interia.pl> wrote in message

Katolicy nie przyzwyczaili się do nowego prymasa, a już zbliża się wybór
następcy. [...]

won z tym na pl.soc.religia

Przecież w Polsce prymas automatycznie pełni rolę zwierzchnika prezydenta i
premiera, a episkopat jest zwierzchnikiem parlamentu.
Więc rozmowa o prymasie jest jak najbardzie czysto polityczna.

W zasadzie moznaby nawet zlikwidować marionetkowe instytucje: prezydenta,
rządu i parlamentu i zwyczajnie oddać władzę sukienkowym kiecuchom w czerni;
rządy byłyby takie same, a przynajmniej sytuacja byłaby przejrzysta;  no i
zaoszczędziłoby sie na rządowych i poselskich dietach.

ab.

Data: 2010-02-24 11:46:54
Autor: Jakub A. Krzewicki
Klika starców.
środa, 24 lutego 2010 03:09. carbon entity 'ab.666' <to@nie.adres>

Przecież w Polsce prymas automatycznie pełni rolę zwierzchnika prezydenta
i premiera, a episkopat jest zwierzchnikiem parlamentu.

Masz rację Abusia, choć niekoniecznie bezpośrednio, bo zanim jego decyzje
trafią do laski marszałkowskiej musi jeszcze skonsultować je z Wielkim
Rabinem, żeby uzyskać poparcie większości posłów. O tej procedurze Abusia
zapomniałaś.

[...]

No fajnie, tylko czy gmina żydowska w Warszawie się zgodzi na odsunięcie od
takiego pośrednictwa? I krakowska loża szkocka "PiSuar POzłacany"?

ab.

Klika starców.