Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy

Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy

Data: 2010-07-23 20:36:50
Autor: Tomasz Pyra
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
Witam

W mojej Vectrze C, silnik Z32SE występuje taki problem z klimatyzacją, że przy mocnym przyspieszaniu ucieka czynnik przez zawór upustowy przy sprężarce.
Jest tam taki zaworek, prawdopodobnie mający chronić układ przed zbyt dużym ciśnieniem.

Nie jest to problem ani za dużej ilości czynnika, ani za dużej ilości oleju.

Układ dziś sprawdziłem - zarówno trzyma próżnię jak i nadciśnienie 17 bar.
Po napełnieniu układu czynnikiem nic nie ucieka, silnik na postoju gazowany do 6000rpm przez dłuższy czas, robione przygazówki i zero wycieku. Klima działa wtedy bez zarzutu.

Ciśnienie stabilne, przy gazowaniu trochę podskakuje, ale bez żądnych dalekich skoków - ja tam doświadczenia nie mam, ale kolega który zajmuje się klimatyzacjami mówi że odczyty wręcz wzorcowe.
Więc jak rozumiem stabilne zachowanie w warsztacie pomimo zmieniających się obrotów oznacza że zarówno sprzęgło jak i presostat działają poprawnie.

Natomiast podczas jazdy przy gwałtownym przyspieszaniu (nie muszą być wcale wysokie obroty, wystarczy ostro dać w gaz przy ruszaniu) natychmiast i za każdym razem czynnik bardzo szybko ucieka przez zawór upustowy przy kompresorze (w ciągu sekundy ubywa około 250g) z głośnym sykiem.
Ucieczka jest tak szybka że aż chlapie olejem na kolektor wydechowy.

Jest to powtarzalne i dzieje się za każdym razem - dziś wystąpiło 4 razy podczas różnych eksperymentów.

Podmieniłem presostat na inny ale nic się nie zmieniło.
Sprzęgło klimy działa, tryb eco wyłącza klimatyzację, wentylator działa.
Sam zaworek upustowy jest (chyba?) poza podejrzeniem, bo wtedy kiedy wystąpiło to po raz pierwszy, stary zaworek uległ uszkodzeniu. W serwisie został wymieniony na nowy. Więc w tej chwili więc założony jest nowy zawór.

Co to może być?

Ciężko się robi eksperymenty, bo każda próba to minimum 250g czynnika za który trzeba zapłacić.

Data: 2010-07-23 21:02:55
Autor: bratPit
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy

W mojej Vectrze C, silnik Z32SE występuje taki problem z klimatyzacją,
że przy mocnym przyspieszaniu ucieka czynnik przez zawór upustowy przy sprężarce.

Co to może być?

hmm nie wiem, kombinuję, może zawór rozprężny przytkany? nie puszcza całości ciśnienia stąd gwałtowny wzrost ciśnienia? tyle że wtedy słabo by chłodziła,
może coś w samej sprężarce? hmm...

brat

Data: 2010-07-23 21:19:22
Autor: Tomasz Pyra
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
bratPit pisze:

W mojej Vectrze C, silnik Z32SE występuje taki problem z klimatyzacją,
że przy mocnym przyspieszaniu ucieka czynnik przez zawór upustowy przy sprężarce.

Co to może być?

hmm nie wiem, kombinuję, może zawór rozprężny przytkany?

Problem z zaworem rozprężnym byłoby ponoć widać na manometrach podczas sprawdzania pracującej klimy.

nie puszcza całości ciśnienia stąd gwałtowny wzrost ciśnienia?

Ale jeden z manometrów jest przed zaworem rozprężnym - jego przytkanie byłoby tam widać.


tyle że wtedy słabo by chłodziła,
może coś w samej sprężarce? hmm...

No tak to jakoś wygląda. Tylko co by to było?
Bo nie wygląda to na żaden typowe uszkodzenie sprężarki gdzie padają albo łożyska, albo traci szczelność.

Więc być może dałoby się to jakoś naprawić? Bo może to jest nawet kwestia jakiegoś szlamu który tam lata i przy przyspieszaniu podchodzi pod ten zaworek i coś tam przytyka. Tylko bym musiał wiedzieć czego szukac i czego się spodziewać.

Data: 2010-07-23 22:00:06
Autor: J_K_K
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:4c49eb39$0$17094$65785112news.neostrada.pl...
bratPit pisze:

W mojej Vectrze C, silnik Z32SE występuje taki problem z klimatyzacją,
że przy mocnym przyspieszaniu ucieka czynnik przez zawór upustowy przy sprężarce.

Więc być może dałoby się to jakoś naprawić? Bo może to jest nawet kwestia jakiegoś szlamu który tam lata i przy przyspieszaniu podchodzi pod ten zaworek i coś tam przytyka.

To nie jest czasami ten wynalazek, co ma klimę "sprzężoną"
z Eberspaecherem i "normalne" serwisy od klimy,
czy rzeczonego Eberspaechera nie za bardzo chcą się tego tykać ?

Pzdr

JKK

Data: 2010-07-24 07:24:34
Autor: J.F.
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
On Fri, 23 Jul 2010 20:36:50 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
Natomiast podczas jazdy przy gwałtownym przyspieszaniu (nie muszą być wcale wysokie obroty, wystarczy ostro dać w gaz przy ruszaniu) natychmiast i za każdym razem czynnik bardzo szybko ucieka przez zawór upustowy przy kompresorze (w ciągu sekundy ubywa około 250g) z głośnym sykiem.
Ucieczka jest tak szybka że aż chlapie olejem na kolektor wydechowy.

Wystarczy depnac ostro w gaz na luzie, czy trzeba przyspieszyc ? Bo jesli trzeba .. za duzo oleju i zatyka jakies kapilary rozprezne ? Mozna potestowac stawiajac auto pod gorke :-)
Ewentualnie .. urwana poduszka silnika, przy przyspieszaniu caly
silnik sie obraca i zagina jakis waz klimy. Albo cos goracego dotyka
ktoregos elementu klimy.

A swoja droga - to nie ma tam wylaczania klimy przy przyspieszaniu ? Czy jest, i tak sie objawia :-)

Ciężko się robi eksperymenty, bo każda próba to minimum 250g czynnika za który trzeba zapłacić.

Duzy ten zaworek ? niezly wynik :-)

J.

Data: 2010-07-24 12:22:27
Autor: Tomasz Pyra
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
J.F. pisze:
On Fri, 23 Jul 2010 20:36:50 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
Natomiast podczas jazdy przy gwałtownym przyspieszaniu (nie muszą być wcale wysokie obroty, wystarczy ostro dać w gaz przy ruszaniu) natychmiast i za każdym razem czynnik bardzo szybko ucieka przez zawór upustowy przy kompresorze (w ciągu sekundy ubywa około 250g) z głośnym sykiem.
Ucieczka jest tak szybka że aż chlapie olejem na kolektor wydechowy.

Wystarczy depnac ostro w gaz na luzie, czy trzeba przyspieszyc ?

Trzeba przyspieszyć, dość zdecydowanie, chociaż nie trzeba maksymalnie.

Bo jesli trzeba .. za duzo oleju i zatyka jakies kapilary rozprezne ?

Ilość oleju była dokładnie sprawdzona na tą okoliczność, bo takie było pierwsze podejrzenie. Napełniane to było już na 2 maszynach, więc też odpada problem z maszyną którą przedawkowywałaby olej.

Tyle że olej został ściągnięty z układu podczas standardowej procedury opróżniania próżniowego od góry. Pytanie czy ta procedura na pewno jest skuteczna i czy faktycznie cały olej udało się wyssać. I jeżeli nie, to dlaczego.

Jeszcze jest taki trop, że kilka miesięcy temu serwis wymienił mi chłodnicę klimatyzacji, układ został więc rozhermetyzowany no i mógł się do obiegu dostać jakiś syf.

Mozna potestowac stawiajac auto pod gorke :-)

No eksperymentów można robić sporo, tyle że czynnik drogi, klientów w serwisie klimy z okazji upałów cała masa i takie eksperymenty robią się drogie.

Ewentualnie .. urwana poduszka silnika, przy przyspieszaniu caly
silnik sie obraca i zagina jakis waz klimy. Albo cos goracego dotyka
ktoregos elementu klimy.

Tak w ramach możliwości wszystko było sprawdzone czy nic się nie zagniata. Z zewnątrz wszystko wygląda ok, tyle że środka przewodów nie zajrzę.
Z tak gorących rzeczy jest tylko wydech i on też dość daleko.


A swoja droga - to nie ma tam wylaczania klimy przy przyspieszaniu ? Czy jest, i tak sie objawia :-)

No raczej tak to nie miałby jak się objawić.


Ciężko się robi eksperymenty, bo każda próba to minimum 250g czynnika za który trzeba zapłacić.

Duzy ten zaworek ? niezly wynik :-)

Zaworek jak zaworek, jakiś wielki nie jest.
Ciśnienie za to musi się robić duże i bardzo szybko przyrastać, bo dzieje się od razu w momencie depnięcia gazu.
Bo presostat ustawiony jest pewnie na coś około 25-30bar, siłą rzeczy zawór bezpieczeństwa musi być ustawiony jeszcze wyżej.
No i nadal jest zagadka dlaczego presostat nie zdąży odłączyć sprężarki nim ciśnienie przekroczy punkt pracy zaworka.

Tyle że jak tam się coś zatyka, to może się okazać że presostat nic nie wie o tym wzroście ciśnienia.

Data: 2010-07-24 12:59:07
Autor: J.F.
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
On Sat, 24 Jul 2010 12:22:27 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
J.F. pisze:
Ewentualnie .. urwana poduszka silnika, przy przyspieszaniu caly
silnik sie obraca i zagina jakis waz klimy. Albo cos goracego dotyka
ktoregos elementu klimy.

Tak w ramach możliwości wszystko było sprawdzone czy nic się nie zagniata. Z zewnątrz wszystko wygląda ok, tyle że środka przewodów nie zajrzę.
Z tak gorących rzeczy jest tylko wydech i on też dość daleko.

Ale normalnie nie zobaczysz skoro jak mowisz dzieje sie tylko przy
przyspieszaniu. Cudow nie ma - albo cos w samej klimie jest wrazliwe na poziome
przyspieszenie, albo na obracanie calego zespolu silnika przy
przyspieszaniu.

Na pewno zawor upustowy ? Moze np peknieta rura w okolicach tego
zaworu ? Hm, w sumie to moglo sie cos i w samej sprezarce urwac i teraz blokuje
wyplyw w pewnych sytuacjach..

Ciężko się robi eksperymenty, bo każda próba to minimum 250g czynnika za który trzeba zapłacić.
Duzy ten zaworek ? niezly wynik :-)
Zaworek jak zaworek, jakiś wielki nie jest.

ale 2mm srednicy dziry czy 10mm ? przez 2mm to chyba by tak szybko nie
lecialo ..

No i nadal jest zagadka dlaczego presostat nie zdąży odłączyć sprężarki nim ciśnienie przekroczy punkt pracy zaworka.

Dodac acelerometr szeregowo z presostatem i niech odlacza klime przy
przyspieszaniu :-)

J.

Data: 2010-07-24 13:23:54
Autor: Tomasz Pyra
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
J.F. pisze:
Cudow nie ma - albo cos w samej klimie jest wrazliwe na poziome
przyspieszenie, albo na obracanie calego zespolu silnika przy
przyspieszaniu.

No jest to rzecz do sprawdzenia.
Albo powinno się to dziać na postoju, po zablokowaniu kół hamulcem i próbie ruszenia - wtedy silnik powinien się maksymalnie przekręcić.

A jeżeli to kwestia poziomego przyspieszenia, to również czynnik powinien wybić jeżeli rozpędzę samochód na wstecznym i zacznę hamować.
Ewentualnie przednie koła na podnośnik i do góry.

Na pewno zawor upustowy ? Moze np peknieta rura w okolicach tego
zaworu ?

Zawór jest wkręcony bezpośrednio w obudowę kompresora. Wyraźnie widać zabarwiony olej, że leci zaworkiem.

Hm, w sumie to moglo sie cos i w samej sprezarce urwac i teraz blokuje
wyplyw w pewnych sytuacjach..

No właśnie mam taki pomysł żeby to rozebrać i poszukać czy coś nie blokuje fizycznie układu po stronie wysokiego ciśnienia jeszcze w obudowie sprężarki, albo w przewodach wysokiego ciśnienia.


Ciężko się robi eksperymenty, bo każda próba to minimum 250g czynnika za który trzeba zapłacić.
Duzy ten zaworek ? niezly wynik :-)
Zaworek jak zaworek, jakiś wielki nie jest.

ale 2mm srednicy dziry czy 10mm ? przez 2mm to chyba by tak szybko nie
lecialo ..

Na oko 4-5mm.
Wypływ jest dość burzliwy, bo chlapie mi na kolektor wydechowy, a kawałek drogi tam jest.

No i nadal jest zagadka dlaczego presostat nie zdąży odłączyć sprężarki nim ciśnienie przekroczy punkt pracy zaworka.

Dodac acelerometr szeregowo z presostatem i niech odlacza klime przy
przyspieszaniu :-)

No to już lepszą radę dostałem: "bo i po co tak ostro przyspieszasz?"

Data: 2010-07-25 13:02:58
Autor: Michał
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
A wentylator od chłodnicy klimatyzacji jest sprawny?

Data: 2010-07-25 13:05:23
Autor: Tomasz Pyra
Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
Michał pisze:
A wentylator od chłodnicy klimatyzacji jest sprawny?

Tak, jest to jeden wspólny wentylator dla chłodnicy silnika i klimatyzacji.

Bez wentylatora szybko by się czynnik przegrzewał na postoju.

Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona