Klimat lat dziewięćdziesiątych w polskim filmie

Data: 2010-12-30 17:35:38
Autor: Milosz Klemens
Klimat lat dziewięćdziesiątych w polskim filmie
Polecam PRLTube.com. To takprzy okazji, dla tzw. "znawców tematu" i zainteresowanych tematem (taka mała dygresja)

Pozdro, M.

Użytkownik "Atlantis" <nospam@nospam.pl> napisał w wiadomości news:4cfec60e$0$27033$65785112news.neostrada.pl...
Wzięło mnie ostatnio na oglądanie polskich filmów z poprzedniej dekady.
Przy czym mam tutaj na myśli produkcje w lepszy lub gorszy sposób
oddające polską rzeczywistość tamtej "epoki" (czyli odpadają filmy w
rodzaju "Demonów Wojny wg Goi" albo "Operacji Samum") - zarówno lata
transformacji, jaki późne 90s. Coś, co pokazywałoby ówczesne nastroje
społeczne, modę, muzykę, wygląd ulic i infrastruktury i tak dalej.

Zaczęło się od powtórki "Psów". Całkowicie abstrahując od samego filmu i
jego oceny - moją uwagę zwróciło uchwycenie tej polskiej rzeczywistości
(wygląd ulic chociażby) której specyfikę dostrzega się dopiero w
konfrontacji z tym, co mamy teraz.
Właśnie przed chwilą skończyłem oglądać "Słodko Gorzki" Pasikowskiego i
pomimo pewnej sztuczności tego filmu (szczególnie dialogów - mankament
sporej części polskich produkcji) nawet jestem miło zaskoczony. Film
dość mocno różni się od tego, co do tej pory kojarzyłem z nazwiskiem
tego reżysera.

Jednak wracając do głównego tematu: jakie polskie filmy osadzone w
klimatach polskich lat dziewięćdziesiątych warto jeszcze obejrzeć?
Prosiłbym szczególnie o te mniej znane, choć warte zobaczenia. Bo
okazja, by jeszcze raz obejrzeć "Młode Wilki", "Sarę" czy "Killera"
jeszcze nie raz się nadarzy. :)
Zakres gatunkowy naprawdę szeroki - zaczynając od filmów sensacyjnych,
poprzez komedie, na licealnych dramatach kończąc. ;)

Klimat lat dziewięćdziesiątych w polskim filmie