Klimatyzator czy odwilzacz powietrza

Data: 2009-12-14 07:18:59
Autor: Krzysztof
Klimatyzator czy odwilzacz powietrza
Witam szanownych grupowiczow.
    Prosze o porade co bedzie lepszym rozwiazaniem.
Mam w domu strych uzytkowy. Jest tam dosc chlodno i bardzo wilgotno. Zastanawiam sie nad dwoma rozwiazaniami. Albo porzadny odwilzacz albo klimatyzator z funkcja odwilzania powietrza. Wydaje mi sie ze klimatyzator podczas pracy dmucha cieplym powietrzem wiec mozna by go posrednio wykorzystac do ogrzewania strychu.Klimatyzator zuzywa chyba zdecydowanie wiecej pradu. W sumie problemem jest wilgoc a nie temperatura panujaca w pomieszczeniu. Zastanawia mnie tylko skutecznosc odwilzacza w dosc niskiej temperaturze. Doradzcie cos prosze. Ceny obu urzadzen sa porownywalne, inne rozwiazania jak na razie nie wchodza w gre
Krzysztof

Data: 2009-12-14 08:40:45
Autor: Prawusek

"Krzysztof" <kichu24@tlen.pl> wrote in message
[...]

    Nie piszesz z jakiego powodu ta wilgoć tam jest - czy powietrze z
pomieszczeń mieszkalnych / użytkowych, nieszczelność pokrycia, wady budowy?
Jak zamierzasz wykorzystywać to pomieszczenie.
    Najtańszym sposobem osuszenia jest wywietrznik - na dodatek bez
doprowadzenia energii. Jeżeli jest mało wydajny wystarczy albo go przedłużyć
i zamontować deflektor, albo zainstalowac mały wentylator.
    Trzeba też sprawdzić czy wywietrznik wyciaga powietrze na zewnątrz czy
też jest źródłem nadmuchu, tak może się zdarzyć przy płaskim dachu czy
wiatrach opadających. Jest to o tyle ważne, że wentylator bez deflektora
może nie "przebić" naporu wiatru...

Data: 2009-12-14 08:43:46
Autor: Krzysztof
> [...]
też jest źródłem nadmuchu, tak może się zdarzyć przy płaskim dachu czy
wiatrach opadających. Jest to o tyle ważne, że wentylator bez deflektora
Wilgoc w na strychu bierze sie z calego mieszkania, oraz z nieocieplonego i zle skonstruowanego dachu. W projekcie budynki nie byla przewidziana adaptacja strychu. Jak na razie brak funduszy na remont i ocieplenie dachu.
To jest niestety brytyjskie budownictwo, wentylacji nie uwzgledniono w projekcie domu. We wlasnym zakresie zamontowalismy maly wentylator wyciagajacy wilgoc z lazienki. Problem pozostal na strychu, jest tam dosc chlodno plus sluzy za suszarnie prania, wiec po oknie dachowym woda plynie strumieniami.Maly wentylator raczej nie pomoze, jest za duzy doplyw zimnego i bardzo wilgotnego powietrza z zewnatrz.

Data: 2009-12-14 10:03:26
Autor: Prawusek
Klimatyzator czy odwilzacz powietrza
"Krzysztof" <kichu24@tlen.pl> wrote in message

Jeżeli jest to dom wolnostojący z dwuspadowym dachem wystarczy zrobić otwory
(okna, świetliki) na ścianach szczytowych - niech ciągnie...

Data: 2009-12-14 15:36:45
Autor: emarcin
[...]

Strych sam z siebie nie powinien mieć "dopływu" wilgotnego powietrza z zewnątrz,
ani jakiejkolwiek innej "naturalnej" wilgoci (chyba że dach przecieka).
Najczęściej problem pojawia sie w skutek ochłodzenia ciepłego powietrza
(np.wydmuchnętego z łazienki) i wykroplenia się wody w nim zawartej.
A na wilgoć - wietrzyć, wietrzyć i jeszcze raz wietrzyć.
Miałem strych nad swoim mieszkaniem i było tam sucho że deski pękały.

Pozdrawiam emarcin

Data: 2009-12-14 15:14:34
Autor: Krzysztof
> [...]
A na wilgoć - wietrzyć, wietrzyć i jeszcze raz wietrzyć.
Miałem strych nad swoim mieszkaniem i było tam sucho że deski pękały.

Wez pod uwage, ze sposob budowania oraz warunki klimatyczne w Polsce i w Szkocji gdzie mieszkamy sa dosc odmienne.
Moze skupmy sie na tym czy lepiej zastosowac klimatyzator ktory rowniez ogrzeje pomieszczenia ale zuzyje o wiele wiecej pradu czy tylko odwilzacz.
Na remont i ocieplenie dachu jak na razie brak funduszy.

Data: 2009-12-14 18:21:46
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Krzysztof" <kichu24@tlen.pl> napisał w wiadomości news:hg5ja1$vt5$1news.interia.pl...
> [...]

Na remont i ocieplenie dachu jak na razie brak funduszy.

Użytkuję dwa klimatyzatory (split) oraz odwilżacz.
To odwilżacz nagrzewa pomieszczenie osuszając je. Nie mierzyłem, ale wydaje się że jest bardziej wydajny w odprowadzeniu wilgoci w funkcji $.

Klimatyzator w trybie pracy chłodzenie lub osuszanie chłodzi odprowadzając wodę. Ciepło jest wypuszczane na zewnątrz, chbya że typ compact ze zdemontowaną rurą wylotu ciepła to wtedy podgrzewa.
W trybie pracy grzanie grzeje i _podnosi_temperaturę_punktu_rosy_ co daje podobne objawy jak osuszanie, ale nie odprowadza wilgoci.

Moim zdaniem najpierw wypróbuj wentylację, ale jak na zewnątrz masz wilgotność >80% to niewiele da. Wtedy uszczelnienie, wyłączenie wentylacji i stosowanie osuszacza. Powinien być dobrany do kubatury. Za mały się nie nadaje. Osuszaczem przystosowałem warunki w swojej piwnicy do archiwizacji i wieloletniego przechowywania rzeczy. Wilgotność powinna być nie mniejsza niż 40-45% i nie większa niż 60-65%.

Zamontuj też higrometry na zewnątrz i wewnątrz, żebyś wiedział gdzie jest wilgotniej.
Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Klimatyzator czy odwilzacz powietrza