Klocki do tarczówek

Data: 2011-06-06 14:37:01
Autor: Tomasz Minkiewicz
Klocki do tarczówek
Ostatnio trochę wątków hamulcowych było, to się ośmielam jeszcze z moim
problemem wyskoczyć, bo mię powoli zaczyna trafiać.

No otóż mam w rowerku hampelki BB7 z tarczami 180 mm, które przyszły
z hamulcami, normalnymi Roundagonami Avida. Hamowały znakomicie i byłem
z nich bardzo zadowolony, póki po ok. 1.5 roku nie zmieniłem przednich
klocków na metaliczne Zeity. Tylne są już trzecie, za każdym razem
jakieś pierwsze z brzegu (to chyba żywiczne, nie? szczerze mówiąc nie
wiem, z czego one są) i niezależnie od klocków nie czuję różnicy
w sile hamowania tyłem.
Niestety różnicę w sile hamowania przodem czuję. Po wymianie jest dużo
gorzej niż było (a specjalnie wziąłem metaliki do ważniejszego
hamulca!). Przedtem miałem wrażenie, że niezależnie od prędkości, jeśli
przyjdzie mi ochota zblokować przednie koło, to będę mógł, ale jeśli
zechcę leciutko przyhamować, to też bez problemu. Teraz jest tak, że
jak lekko ściągam klamkę, to klocki dochodzą do tarczy i… ślizgają się
po niej, słabiutko hamując. Muszę znacznie mocniej ściągać, żeby
zahamować, poza tym modulacja jest pod psem: albo spowalnianie, albo –
po konkretnym ściągnięciu klamki – hamowanie mocne (ale gorsze niż
wcześniej), za to jakby brakuje środka.

Co może być nie tak? Czy metaliczne klocki tak mają? A może wymagają
jakichś innych tarcz? Innego ustawienia? A może akurat te Zeity są do
bani, choć sprzedawca w dobrym sklepie twierdził, że je lubi
(a chłopaki z tego sklepu jeżdżą znacznie ostrzej niż ja)? Już je
regulowałem na wszystkie sposoby, tarcze myłem detergentem, terpentyną
i denaturatem, ale bez efektu.
Jeździć się na tym wprawdzie da i niebezpieczeństwa nagłej śmierci
w wyniku niezahamowania raczej nie ma, ale komfort jazdy fatalnie spadł.
To moje pierwsze tarczówki i drugie klocki z przodu, więc zupełnie się
nie znam i nie do końca wiem, co jest normą a co wadą. Co począć z tymi
spowalniaczami?

TIA

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-06-06 18:57:11
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Klocki do tarczówek
Tomasz Minkiewicz wrote:

[...]

/.../

Przedtem miałem wrażenie, że niezależnie od prędkości, jeśli przyjdzie
mi ochota zblokować przednie koło, to będę mógł, ale jeśli zechcę
leciutko przyhamować, to też bez problemu.

Mówisz o zablokowaniu na jakiej nawierzchni? Na jakiejś sypkiej chyba?
Dla mnie jest OK jeśli z 30+ km/h mogę zahamować na asfalcie tylko
przednim, mając tylne koło w powietrzu przez większą część drogi
hamowania i nie zrobić przy tym OTB :) Nie mówię o wciskaniu tutaj
klamki do kierownicy, bo nie chodzi o katapultowanie siÄ™ tylko o
modulacjÄ™...

Teraz jest tak, że jak lekko ściągam klamkę, to klocki dochodzą do
tarczy i… ślizgają się po niej, słabiutko hamując.

Lekko, lekko... a ile to? :) Jak na moje, to BB7 z oryginalnymi klockami
właściwie nie mają jakiejś szczególnie mocnej siły hamowania od lekkiego
wciśnięcia klamki (hydrauliczne bardziej), no ale masz porównanie, więc
OK. Mówię to na podstawie jeżdżenia jakiś czas z przednią tarczą
Roundagon 185 mm, teraz G2 160 mm, klamkami SD7, pancerzami Jagwire
Ripcord...

Co może być nie tak? Czy metaliczne klocki tak mają? A może wymagają
jakichÅ› innych tarcz? Innego ustawienia?

Standardowe klocki w BB7 to klocki metaliczne (jeśli trzymać się
tłumaczenia sintered - metaliczne, jak to się u nas przyjęło chyba),
także po kolei: nie, nie, nie.

Już je regulowałem na wszystkie sposoby, tarcze myłem detergentem,
terpentynÄ… i denaturatem, ale bez efektu.

I robiłeś to choć pewnie wcale ich nie usmarowałeś? Ustawiałeś wg
instrukcji, tj. 1/3-2/3 itd?

BTW, widziałem gdzieś, żeby klocki też odsuwać w tych świętych
proporcjach, tak że nieruchomy klocek jest dalej od tarczy niż
ruchomy. Co za bzdura! Wtedy ruch klamki idzie głównie na jałowe
wyginanie tarczy zamiast na hamowanie. IMO nieruchomy klocek powinien
być najbliżej tarczy jak się da bez ocierania, a ruchomy może być nawet
całkiem daleko, zależy jaką chcemy mieć klamkę.

Co począć z tymi spowalniaczami?

Może wypróbować inne klocki? Ale to pewnie inni powiedzą...

--
Śmierć Google Groups, śmierć bramkom www-news.

Data: 2011-06-07 12:47:31
Autor: Tomasz Minkiewicz
Klocki do tarczówek
On Mon, 06 Jun 2011 18:57:11 +0200
Krzyś Cierpiętnik <blah@blah.invalid> wrote:

Tomasz Minkiewicz wrote:

> [...]
> leciutko przyhamować, to też bez problemu.

Mówisz o zablokowaniu na jakiej nawierzchni? Na jakiejś sypkiej chyba?

W zasadzie to na żadnej, bo nigdy nie starałem się zablokować koła
przy trzydziestce (jestem zupełnie zadowolony z posiadania czaszki
jednoczęściowej), ale miałem takie przyjemne uczucie, że gdybym do
końca ściągnął klamki, to by się raczej udało, co mi dawało poczucie
pełnej kontroli hamowania.

Dla mnie jest OK jeśli z 30+ km/h mogę zahamować na asfalcie tylko
przednim, mając tylne koło w powietrzu przez większą część drogi
hamowania i nie zrobić przy tym OTB :)

O, o, o! Właśnie tak mogłem i to było dobre. A teraz jakoś nie bardzo.
Jak za lekko ściągnę, to hamowanie jest do bani, a jak naprawdę mocno,
to wprawdzie zahamuję skutecznie, ale nie jestem w stanie kontrolować
jak wysoko podnoszę tylne koło.

> Teraz jest tak, że jak lekko ściągam klamkę, to klocki dochodzą do
> tarczy i… ślizgają się po niej, słabiutko hamując.

Lekko, lekko... a ile to? :)

Tak, że przedtem, czując ten sam opór na klamce, hamowałem niezbyt
ostro, ale już całkiem skutecznie, przy tym w sposób całkowicie
kontrolowany. Teraz słyszę syk klocków o tarczę, ale nie czuję że
hamujÄ™.

> Już je regulowałem na wszystkie sposoby, tarcze myłem detergentem,
> terpentynÄ… i denaturatem, ale bez efektu.

I robiłeś to choć pewnie wcale ich nie usmarowałeś? Ustawiałeś wg
instrukcji, tj. 1/3-2/3 itd?

Tak. Na początku, jak je tylko założyłem, to ustawiłem źle, ale
wspomniałem o tym na grupie i zostałem nawrócony.
Dzisiaj rano spróbowałem hampelka tak ustawić, żeby nieruchomy klocek
był jak najbliżej tarczy, ale jeszcze bez dzwonienia. Żadnej poprawy.

> [...]
całkiem daleko, zależy jaką chcemy mieć klamkę.

> Co począć z tymi spowalniaczami?

Może wypróbować inne klocki? Ale to pewnie inni powiedzą...

Chyba mi odeszła ochota na eksperymenty. Wezmę i po prostu zmienię je
na sprawdzone Avidy. Zwłaszcza że jeśli pytanie o konkretny sprzęt na
preclu nie sprowokowało choćby paru odpowiedzi, to znaczy, że nikt tych
Zeitów nie używa, względnie nikt nie ma do nich ciepłego stosunku.
A to znaczy, że one mogą po prostu być do bani.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-06-07 14:06:22
Autor: Remigiusz Zukowski
Klocki do tarczówek
W dniu 2011-06-06 14:37, Tomasz Minkiewicz pisze:
No otóż mam w rowerku hampelki BB7 z tarczami 180 mm,
Co może być nie tak? Czy metaliczne klocki tak mają?

Trudno mi wyrokować co i jak, powiem jak jest u mnie. Na przodzie miałem wpierw 8 calowego BB7 na Avidowych klockach, potem po ponad roku przerzuciłem go na tył a na przód dałem 8 calowego Juicy 7, z którego wyjąłem oryginalne klocki i przerzuciłem je na tył bo się zużyły a w ich miejsce dałem metaliczne Zeity. Wziąłem te Zeity bo naczytałem się że są super i w ogóle ale nie poczułem różnicy na plus a w zasadzie lekko na minus (po około dwóch latach). Aczkolwiek hamowanie jest wciąż w zupełności wystarczające i niewrażliwe na warunki atmosferyczne ale jak mi się te Zeity zużyją to drugi raz ich nie kupię.

pozdrawiam

Remigiusz

Klocki do tarczówek