Klocki do tarczówek Shimano M675/M785 - jaka jest wysokość powierzchni roboczej?

Data: 2016-01-14 04:09:02
Autor: Rowerex
Klocki do tarczówek Shimano M675/M785 - jaka jest wysokość powierzchni roboczej?
Korci mnie przesiadka z Avidów Juicy na jakieś nowsze (czytaj: lepsze i mniej upierdliwe!) tarczówki i myślę o Shimano SLX M675 (bardziej) lub XT M785 (niemal to samo tylko drożej). Nie bardzo uśmiecha mi się wymiana tarczy w kołach (dwa komplety kół), ale być może byłoby to nieuniknione, gdyby powierzchnie robocze klocków mocno się różniły wysokością. Teraz używam wylajtowanych tarczy z dużymi dziurami Ashima (chyba Aro) w "starszej wersji", w której powierzchnie robocze były dość wysokie i dziury większe, ale wszystko idealnie pasujące do klocków Juicy. Później ten sam model tarczy miał już mniejsze dziury i niższą powierzchnię roboczą (miałem problem z kupnem starszej wersji parę lat temu)

Czy może mi ktoś z Was zmierzyć wysokość powierzchni roboczej klocka dla wymienionych wyżej hamulców Shimano? Porównam sobie to z Avidami.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-01-14 13:39:40
Autor: bans
W dniu 2016-01-14 o 13:09, Rowerex pisze:

Czy może mi ktoś z Was zmierzyć wysokość powierzchni roboczej klocka dla wymienionych wyżej hamulców Shimano? Porównam sobie to z Avidami.

Spróbuję ci pomóc, ale najpierw musisz mi wyjaśnić co oznacza określenie "wysokość powierzchni roboczej klocka", serio! :)))

BTW - kilka lat temu zmieniałem hamulce z Avidów Elixir 3 na SLX M665 i pamiętam tylko taki problem że tarcze Avida miały 185mm zamiast standardowych 180mm, walka z adapterami tak mnie zeźliła, że w końcu zmieniłem tarcze ;)

--
bans

Data: 2016-01-14 05:58:39
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 14 stycznia 2016 13:39:41 UTC+1 użytkownik bans napisał:
> [...]

Spróbuję ci pomóc, ale najpierw musisz mi wyjaśnić co oznacza określenie "wysokość powierzchni roboczej klocka", serio! :)))

Jest klocek - klocek ma płytkę, zwykle miedzianą, zwaną nośnikiem i ta płytka mnie nie interesuje, ale do nośnika przytwierdzona jest "część robocza", zwana chyba okładziną, może być np. metaliczna lub żywiczna i ta część trze o tarczę, czyli pracuje, więc jest to "powierzchnia robocza". Klocek pracuje pionowo - stawiasz więc klocka (;o)) pionowo jak w zacisku i mierzysz wysokość od dolnej krawędzi okładziny do górnej krawędzi okładziny, czyli mierzysz wysokość "części roboczej". Część robocza ma też szerokość od lewej do prawej, ale szerokość mnie nie interesuje...

Teraz jasne? :)

Obawiam się, że klocki Shimano mają niż niższe powierzchnie robocze (okładziny) niż Avid Juicy, wobec czego na tarczy z dużymi dziurami, owe dziury w tarczy mogą wystawać poniżej dolnej krawędzi okładzin, co spowoduje bardzo odczuwalne szarpanie i przyspieszone zżeranie okładzin przy hamowaniu...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-01-14 16:00:06
Autor: bans
Klocki do tarczówek Shimano M675/M785 - jaka jest wysokość powierzchni roboczej?
W dniu 2016-01-14 o 14:58, Rowerex pisze:

Teraz jasne? :)

Tajest.

Wystarczyło zapytać o rozmiary okładziny, wybrałbys sobie co trzeba ;)

[...]

Nigdy się tym nie przejmowałem, a zmieniłem sporo hamulców, tarcz i klocków. Ważna była dla mnie tylko średnica tarczy i ewentualnie jej "ażurowość" ;)

--
bans

Data: 2016-01-14 09:01:10
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 14 stycznia 2016 16:00:09 UTC+1 użytkownik bans napisał:
W dniu 2016-01-14 o 14:58, Rowerex pisze:

> Teraz jasne? :)

Ta jest.

Wystarczyło zapytać o rozmiary okładziny, wybrałbys sobie co trzeba ;)

Dla wielu "okładzina" to cały klocek :)

> [...]

Nigdy się tym nie przejmowałem, a zmieniłem sporo hamulców, tarcz i klocków. Ważna była dla mnie tylko średnica tarczy i ewentualnie jej "ażurowość" ;)

Szarpania przy hamowaniu wolałbym uniknąć...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-01-15 07:51:07
Autor: bans
[...]

Niecałe 14mm.

Klocki Shimano G03S

O, takie: http://media1.rosebikes.de/product/370/1/8/1807729_1.jpg

--
bans

Data: 2016-01-15 03:26:41
Autor: Rowerex
W dniu piątek, 15 stycznia 2016 07:51:10 UTC+1 użytkownik bans napisał:
> [...]

> mierzysz wysokość od dolnej krawędzi okładziny do górnej krawędzi okładziny,
> czyli mierzysz wysokość "części roboczej".

Dzięki! Wieczorem zmierzę klocki Avida i napiszę jaka jest różnica.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-01-15 12:20:52
Autor: Rowerex
W dniu piątek, 15 stycznia 2016 12:26:43 UTC+1 użytkownik Rowerex napisał:

Dzięki! Wieczorem zmierzę klocki Avida i napiszę jaka jest różnica.

Oryginalne klocki Avida mają 15mm, zamienniki koło 16mm - czyli różnica całkiem niewielka. Wygóglałem, że dawniejsze tarcze Shimano miały szerokość (wysokość) "powierzchni hamującej" rzędu 14mm, teraz są szersze, koło 16mm, wynikało by z tego że Shimano zwiększyło wysokość okładzin w swoich klockach, stąd też inna budowa tarczy.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-01-15 12:10:34
Autor: Prot Ogenes
On 2016-01-14 14:58, Rowerex wrote:
[...]

Używam BR-M675 z tarczami Ashima Air Rotor 160 kupionymi 3-4 lata temu.

Nie ma żadnego szarpania. Słyszę natomiast lekkie terkotanie przedniego hamulca w trakcie hamowania. Wynika ono raczej z wylajtowania tarczy, bo powierzchnia napotyka dużo krawędzi. Uznałem, że nie jest to warte mojego zachodu aby niewlować to przesuwając minimalnie zacisk.

pozdr
Prot

Data: 2016-01-15 03:40:49
Autor: Rowerex
On 2016-01-14 14:58, Rowerex wrote:

> [...]

Nie ma żadnego szarpania. Słyszę natomiast lekkie terkotanie przedniego hamulca w trakcie hamowania. Wynika ono raczej z wylajtowania tarczy, bo powierzchnia napotyka dużo krawędzi. Uznałem, że nie jest to warte mojego zachodu aby niewlować to przesuwając minimalnie zacisk.

A którą masz wersję? Na zdjęciu z poniższego linka są obie wersje tarczy nałożone jedna na drugą, na spodzie wersja stara, na górze nowa: http://tinyurl.com/ashima-aro-old-new

Ja mam takie jak ta na spodzie.

Chyba gorsza byłaby sytuacja odwrotna, czyli użycie "wysokich" klocków z "nową" wersją tarczy, bo wtedy dolne części okładzin byłyby "atakowane" tylko przez ramiona tarczy, więc prócz terkotania od otworów (też je słyszę i nawet to przyjemny dźwięk) byłoby słychać znacznie rzadsze uderzenia ramion tarczy w dolne części okładzin.

Patrząc na ślady na tarczach, to klocki Juicy pracują na starej wersji idealnie na środku. Czyli z nową "wąską" wersją wystąpiłby opisany wyżej problem.

Ale starsza wersja tarczy jest bardziej pofalowana, stąd użycie klocków "niższych" prawdopodobnie nie musi powodować problemów...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-01-22 21:14:54
Autor: Prot Ogenes
On 2016-01-14 14:58, Rowerex wrote:
[...]

W końcu przypomniałem sobie żeby sprawdzić, którą wersję tarcza ja mam. Wychodzi na to, że nową. Tak jak wspominałem jeżdzę na standardowych żywicznych klockach G01[AS].

pozdr
Prot

Data: 2016-01-14 17:55:44
Autor: PeJot
[...]

BTW: jakiej szerokości opony w obydwu kompletach ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-01-14 09:19:03
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 14 stycznia 2016 17:55:24 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
> [...]

BTW: jakiej szerokości opony w obydwu kompletach ?

Inaczej - chodzi o różne zastosowania i różne kasety. Komplet 1 to opony Kenda SBE 2,10, kaseta 13-27 (kombinowana), dętkowe - jazda po wszystkim co twarde i ubite.

Komplet 2 to wyłącznie las, piach, błoto - omijam na nim asfalt i bardziej ubite drogi. Przez dwa lata bezdętkowe (samoróbka) z oponami Panaracer CedricGarcia 2,25 AM. Kaseta 13-34 (znowu kombinowana :-)

Dawniej w zimie do kompletu 1 zakładałem opony z kolcami, ale też musiałem zakładać kasetę z kompletu 2, bo jazda na własnoręcznie zakolcowanych oponach i kasecie 13-27 bywała trudna. W tym roku postanowiłem, że na zimę rezygnuję z bezdętek i do kompletu 2 zakładam kolce lub dętkowe opony na las. Zatem komplet 1 będzie chyba do końca swojego życia służył do jazdy po za grząskim terenem i poza lasem.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-01-14 18:33:19
Autor: PeJot
W dniu 2016-01-14 o 18:19, Rowerex pisze:

[...]

THX, u mnie w jednym z zestawów kół mam opony 1" wyłącznie na asfalt i jakoś nie mogę wyobrazić sobie pożenienia tego z tarczówkami. Ale i jakoś nie tęsknię do tarcz.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-01-28 20:30:30
Autor: ąćęłńóśźż
Klocki do tarczówek Shimano M675/M785 - jaka jest wysokość powierzchni roboczej?
A dlaczego?

-- -- -