Data: 2009-07-13 08:08:15 | |
Autor: Magik_Gliwice | |
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | |
Witam.
ostatnio podczas rozmowy o motoryzacji odnośnie hamowania z wciśniętym sprzęgłem lub wciskanie sprzęgła przy samym końcu hamowania - przyszła mi do głowy pewna myśl a raczej przemyślenie. większość układów posiada jakieś współczynniki bezpieczeństwa i interesuje mnie czy układy hamulcowe takie współczynniki posiadają jeśli tak to jakiego są rzędu - 1,5 ; 2 ; 4 ?? może ktoś jest tego świadomy i odpowie? albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce muszą sprawnie działać - jaki ciężar ponad to równie sprawnie lub z nieznacznym zmniejszeniem sprawności zatrzymają? pozdrawiam |
|
Data: 2009-07-13 20:35:28 | |
Autor: Maverick | |
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | |
Magik_Gliwice pisze:
Witam. Hamulce beda dzialac - sila docisku hydrauliki bedzie wystarczajaca (mysle ze wsp. bez. 3-5 bedzie odpowiedni w takich konstrukcjach) - tylko efekt bedzie slabszy (kwestia energii) - no ew ryzyko uszkodzenia ukladu (np spalenia klockow przy dlugotrwalym hamowaniu, np w gorach - jak w Grenoble bylo) - no i moze liczac dokladniej to trzeba by uwzglednic krzywe wsp. tarcia dla materialow - bo pewnie dla roznych temp (im wiekszy ciezar tym beda sie bardziej rozgrzewac, no i jak czesto hamujesz) bedzie troche inaczej. albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce E=mc2 - a skutecznosc hamulcow jest zazwyczaj taka sama - a wiec im wieksza masa tym pozniej sie zatrzymasz (latwo sprawdzic doswiadczalnie np jadac z przyczepka) |
|
Data: 2009-07-13 20:58:21 | |
Autor: Icek | |
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | |
> albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce i rozumiem, ze wieksza ilosc energii wydzielajaca sie w hamulcach przy zwiekszonej masie wynika ze wzoru, ze E=mc2 ??? dobre Icek -- www.StareGry.pl - Najwiekszy polski serwis o tematy ce starych gier |
|
Data: 2009-07-13 21:24:40 | |
Autor: Maverick | |
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | |
Icek pisze:
albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulceE=mc2 - a skutecznosc hamulcow jest zazwyczaj taka sama - a wiec im nie - energia hamowania (wytracana przez hamowanie) jest mniej wiecej stala (gdyby pominac roznice w harakterystyce materialow wzgledem temp.). A skoro energia sie nie zmieni, to dla 2x masy potrzeba jej 2x wiecej - a wiec droga hamowania bedzie dluzsza (lub inaczej - po takim samym czasie predkosc bedzie wieksza) |
|
Data: 2009-07-13 21:42:47 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | |
Maverick pisze:
nie - energia hamowania (wytracana przez hamowanie) jest mniej wiecej stala (gdyby pominac roznice w harakterystyce materialow wzgledem temp.). A skoro energia sie nie zmieni, to dla 2x masy potrzeba jej 2x wiecej - a wiec droga hamowania bedzie dluzsza (lub inaczej - po takim samym czasie predkosc bedzie wieksza) E=0.5*m*v^2 Jadący 2x szybciej samochód, ma 4x większą energię kinetyczną. |
|
Data: 2009-07-13 23:53:33 | |
Autor: slaweks | |
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | |
On 13 Lip, 21:42, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:
Maverick pisze: A samochód z przyczepą ma energię zwiększoną liniowo o masę przyczepy. Zakładamy, że w obu przypadkach (przyczepa i bez przyczepy) jedziemy z tą samą prędkością. |
|
Data: 2009-07-14 10:53:12 | |
Autor: J.F. | |
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | |
Użytkownik "Maverick" <krzysztofWYTNIJboberWYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h3fupn$duv$1inews.gazeta.pl...
Hamulce beda dzialac - sila docisku hydrauliki bedzie wystarczajaca (mysle ze wsp. bez. 3-5 bedzie odpowiedni w takich konstrukcjach) - tylko efekt bedzie slabszy (kwestia energii) Nie badz taki pewny: -taki nadmiar nie ma sensu, bo co chwila bys w poslizg wpadal -w tylnych kolach bywa korektor, ograniczajacy cisnienie, i tu rozne reguly moga byc, ale ograniczenie moze byc, -jest w parametrach pojazdu maksymalna masa ciagnietej przyczepy .. moze z innych przyczyn, a moze wlasnie hamulce nie maja 5-krotnego zapasu ? -serwo swoja srednice ma, IMO wiecej niz 200kG nie da, a pracuje w miejscu gdzie noga razy przekladnia pedalu daje nawet wiecej. J. |
|
Data: 2009-07-14 19:10:05 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | |
Dnia Mon, 13 Jul 2009 08:08:15 -0700 (PDT), Magik_Gliwice napisał(a):
albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce Żaden. Wróć do podstawówki na fizykę. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |