Klocki hamulcowe - układ hamulcowy

Data: 2009-07-13 08:08:15
Autor: Magik_Gliwice
Klocki hamulcowe - układ hamulcowy
Witam.
ostatnio podczas rozmowy o motoryzacji odnośnie hamowania z wciśniętym
sprzęgłem lub wciskanie sprzęgła przy samym końcu hamowania - przyszła
mi do głowy pewna myśl a raczej przemyślenie.
większość układów posiada jakieś współczynniki bezpieczeństwa i
interesuje mnie czy układy hamulcowe takie współczynniki posiadają
jeśli tak to jakiego są rzędu - 1,5 ; 2 ; 4 ?? może ktoś jest tego
świadomy i odpowie?

albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce
muszą sprawnie działać - jaki ciężar ponad to równie sprawnie lub z
nieznacznym zmniejszeniem sprawności zatrzymają?

pozdrawiam

Data: 2009-07-13 20:35:28
Autor: Maverick
Magik_Gliwice pisze:
[...]

Hamulce beda dzialac - sila docisku hydrauliki bedzie wystarczajaca (mysle ze wsp. bez. 3-5 bedzie odpowiedni w takich konstrukcjach) - tylko efekt bedzie slabszy (kwestia energii) - no ew ryzyko uszkodzenia ukladu (np spalenia klockow przy dlugotrwalym hamowaniu, np w gorach - jak w Grenoble bylo) - no i moze liczac dokladniej to trzeba by uwzglednic krzywe wsp. tarcia dla materialow - bo pewnie dla roznych temp (im wiekszy ciezar tym beda sie bardziej rozgrzewac, no i jak czesto hamujesz) bedzie troche inaczej.

albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce
muszą sprawnie działać - jaki ciężar ponad to równie sprawnie lub z
nieznacznym zmniejszeniem sprawności zatrzymają?

E=mc2  - a skutecznosc hamulcow jest zazwyczaj taka sama - a wiec im wieksza masa tym pozniej sie zatrzymasz (latwo sprawdzic doswiadczalnie np jadac z przyczepka)

Data: 2009-07-13 20:58:21
Autor: Icek
> [...]

E=mc2  - a skutecznosc hamulcow jest zazwyczaj taka sama - a wiec im
wieksza masa tym pozniej sie zatrzymasz (latwo sprawdzic doswiadczalnie

i rozumiem, ze wieksza ilosc energii wydzielajaca sie w hamulcach przy zwiekszonej masie wynika ze wzoru, ze E=mc2 ???

dobre

Icek

Data: 2009-07-13 21:24:40
Autor: Maverick
Icek pisze:
[...]

nie - energia hamowania (wytracana przez hamowanie) jest mniej wiecej stala (gdyby pominac roznice w harakterystyce materialow wzgledem temp.). A skoro energia sie nie zmieni, to dla 2x masy potrzeba jej 2x wiecej - a wiec droga hamowania bedzie dluzsza (lub inaczej - po takim samym czasie predkosc bedzie wieksza)

Data: 2009-07-13 21:42:47
Autor: Tomasz Pyra
Maverick pisze:

[...]

E=0.5*m*v^2

Jadący 2x szybciej samochód, ma 4x większą energię kinetyczną.

Data: 2009-07-13 23:53:33
Autor: slaweks
On 13 Lip, 21:42, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:
Maverick pisze:

> [...]
> samym czasie predkosc bedzie wieksza)

E=0.5*m*v^2

Jadący 2x szybciej samochód, ma 4x większą energię kinetyczną..

A samochód z przyczepą ma energię zwiększoną liniowo o masę przyczepy.
Zakładamy, że w obu przypadkach (przyczepa i bez przyczepy) jedziemy z
tą samą prędkością.

Data: 2009-07-14 10:53:12
Autor: J.F.
Użytkownik "Maverick" <krzysztofWYTNIJboberWYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h3fupn$duv$1inews.gazeta.pl...
Hamulce beda dzialac - sila docisku hydrauliki bedzie wystarczajaca (mysle ze wsp. bez. 3-5 bedzie odpowiedni w takich konstrukcjach) - tylko efekt bedzie slabszy (kwestia energii)

Nie badz taki pewny:
-taki nadmiar nie ma sensu, bo co chwila bys w poslizg wpadal
-w tylnych kolach bywa korektor, ograniczajacy cisnienie, i tu rozne reguly moga byc, ale ograniczenie moze byc,
-jest w parametrach pojazdu maksymalna masa ciagnietej przyczepy .. moze z innych przyczyn, a moze wlasnie hamulce nie maja 5-krotnego zapasu ?
-serwo swoja srednice ma, IMO wiecej niz 200kG nie da, a pracuje w miejscu gdzie noga razy przekladnia pedalu daje nawet wiecej.

J.

Data: 2009-07-14 19:10:05
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 13 Jul 2009 08:08:15 -0700 (PDT), Magik_Gliwice napisał(a):

albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce
muszą sprawnie działać - jaki ciężar ponad to równie sprawnie lub z
nieznacznym zmniejszeniem sprawności zatrzymają?

Żaden. Wróć do podstawówki na fizykę. --

Klocki hamulcowe - układ hamulcowy